Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 01:28 piątek, 22 marca 2019

longpixel

WątekOdp. Wyśw. Autor Czas
wyświetl Posta obóz jeniecki k.Grazu I wojna światowa5 166 kama7717 01:04
wyświetl Posta USC nie chce wydać kserokopii ?2 60 Al_Mia 00:32
wyświetl Posta Nazwisko: Majcher12 1896 Sianoszek_Michal 00:13
wyświetl Posta Ancestry1 37 JustynaP 23:47
wyświetl Posta Jaka to miejscowość? - prośba o pomoc - j.polski1414 41798 Andrzej75 23:30
wyświetl Posta Powszechna Organizacja „Służba Polsce”1 42 tyburski 23:11
wyświetl Posta Prośba o ...MyHeritage ...1509 57975 JustynaP 22:56
wyświetl Posta Temat o wojsku.0 40 Potomek_Wosinskich 22:54
wyświetl Posta Odczytanie miejscowości USA4 79 justynka16 22:35
wyświetl Posta Nazwisko Lembryk, Lembrych, Lembrich - niemieccy koloniści?2 338 Tyche 21:30

[Wejdź na Forum]


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
elgra
Temat postu: Chojnacka-Testart Stanisława Franciszka  PostWysłany: 27-09-2010 - 10:21
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239

T: "Stanisława Franciszka Chojnacka-Testart" *

Gustaw TESTART-OBALSKI był Francuzem, urodził się w 1882 roku, zmarł 25/03/1945 w Berlinie-Wittenau.
Był wojskowym. W okresie międzywojennym mieszkał w Polsce w Warszawie, Poznaniu, Lwowie.
Jak wynika z aktu zgonu, żoną jego była Stanisława Franciszka CHOJNACKA.
W Berlinie oboje mieszkali na ulicy Kustiner Platz 3.
Przypuszczam że znaleźli się w Berlinie tuż po Powstaniu Warszawskim.

O nim wiem już wiele, o jego żonie nie wiem nic.
Może to ona? http://www.zaginieni1939-45.pl/artsearch.html
Stanisława Chojnacka
z domu Tomala, córka Stanisława i Ewy z Ptasińskich, urodzona w Warszawie 29.06.1902 roku. Ostatnio zamieszkała w Warszawie, zaginęła w czasie Powstania Warszawskiego, dalszy los nieznany. Sąd Grodzki w Warszawie I Zg. 4105/47.

* Temat zmieniony przez moderatora [Sianin_1948]

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice


Ostatnio zmieniony przez elgra dnia 20-09-2014 - 09:26, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Stanisława Franciszka CHOJNACKA-TESTART  PostWysłany: 27-09-2010 - 10:49
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17634
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Młodsze rodzeństwo Stanisławy Tomali rodziło się i było chrzczone u Wsz. Świętych (ze Stanisława i Ewy domo Ptaszyńskiej/Ptasińskiej)
Może w CAW-ie sprawdź? Jeśli mają dokumenty Gustawa to być może i związane ze ślubem (z pełnymi danymi przyszłej żony włącznie z rodzicami), choć...nie piszesz o stopniu wojskowym Gustawa...
Eliminować każdą Stanisławę voto Chojnacką chyba trudniej

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
elgra
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2010 - 11:20
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239

Testart był pułkownikiem.

CAW sprawdzony (dziękuję Moniko).
Jest tam kilka teczek dotyczących jego kariery wojskowej, niestety ta ostatnia (czasowo), przepadła w czasie wojny.

Z Bad Arolsen dostałam tylko datę i miejsce zgonu Testara.
Nic o jego zonie.

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice


Ostatnio zmieniony przez elgra dnia 15-10-2013 - 00:09, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2010 - 11:27
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17634
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Jeśli pułkownik i w istniejących teczkach nie ma ślubu to przynajmniej wiadomo, że w okresie pokrytym zachowanymi teczkami nie zawarł małżeństwa ze Stanisławą Franciszką
znaczy się można wysnuć po jakiej dacie wzięli ślub:)
to już coś

mnie zainteresowało Twoje przypuszczenie
Berlin tuż po Powstaniu...jak? zdradzisz tok rozumowania, bo byłaby to raczej niezwykła migracja (tzn tak mi się zdaje)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
elgra
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2010 - 13:14
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239


W albumie rodzinnym to zdjęcie i kilka anegdot o nim.
Miedzy innymi ze walczył (jako prosty żołnierz) i zginął w Powstaniu Warszawskim.
Okazało się ze zmarł w Berlinie tuz przed wkroczeniem wojsk radzieckich.
W kwietniu 1940 przebywał na Pawiaku.

Myślę ze w Berlinie przebywał "przymusowo" jako robotnik.
Jego ostatni (wg aktu zgonu) berliński adres to ruiny.
Prawdopodobnie jeden z tysiąca baraków w których mieszkali robotnicy przymusowi.
Nie zachowały się archiwa dotyczące obozów z tej dzielnicy Berlina.
W książce adresowej Berlina z 1942(?) roku jego nazwisko nie występuje. Lokatorzy, to zwykli obywatele.

Dlaczego "Berlin tuż po Powstaniu"
a/ zakładam ze brał udział w Powstaniu
b/ w chwili śmierci miał 63 lata. Po co Niemcom taki stary robotnik?
Wiec chyba znalazł się w Berlinie dosyć późno, na przykład z Warszawy po Powstaniu (Prószków?).

Odkrywam jego medale, wyczyny na polu walki, jego wnuków, dziadków.
Najwięcej problemu mam z jego zonami. Laughing
Rodzina mieszkająca w Warszawie jeszcze w 1939 roku, nie wspomina ze był żonaty, wiec .... może ożenił się Stanisławą Franciszką tuz przed wojna lub w czasie wojny?

W 1922 roku jako adres do korespondencji podaje
"u Pani M. Ciechanowskiej Warszawa ul. Mazowiecka 4"

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice


Ostatnio zmieniony przez elgra dnia 15-10-2013 - 00:08, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2010 - 13:25
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 17634
Skąd: Warszawa
Status: Offline
To może być bardzo ciekawa historia...
a przebied służby w latach 30-35 masz?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
elgra
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2010 - 20:54
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239

- 13 lat w WP od sierpnia 1920
- Zbrojownia n°2
- korpus kadetów w Rawiczu – wykładowca j. franc. - 1930-1933
- w latach 1936-1937 mieszka w Warszawie ul Dobra 43

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice


Ostatnio zmieniony przez elgra dnia 15-10-2013 - 00:08, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
elgra
Temat postu:   PostWysłany: 13-03-2013 - 14:35
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239

W 1954 roku mieszkająca we Francji Stanislawa Testart, wdowa, występuje o przyznanie jej emerytury po mężu "zmarłym w czasie wojny 1939-1945".

O Stanisławie nie ma nic, nawet panieńskiego nazwiska.
Jest jednak miejscowość w której mieszkała w 1954 roku. Very Happy

Na dokumencie zagadkowy dopisek urzędnika: "zgoda na przyznanie emerytury, ale ... to zdjęcie nie może zostać w dokumentacji emerytalnej. Należy go odesłać tej kobiecie."
Ciekawe co było na tym zdjęciu... Shocked

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Knorr_StOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-09-2014 - 17:41


Dołączył: 04-09-2014
Posty: 3

Status: Offline
Witam,
jeśli jesteście Państwo nadal zainteresowani uzyskaniem informacji o Stanisławie Testart z d. Chojnacka oraz jej mężu Gustawie Testart, służę pomocą.
Jestem siostrzeńcem Stanisławy Testart urodzonej w Warszawie, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w warszawie, żonie Gustawa Testart, który zginął zamordowany w berlińskim więzieniu Moabit w 1945 tuż przed zakończeniem wojny, później zamieszkałej we Francji aż do śmierci.
Pozdrawiam
Stanisław Knorr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
elgra
Temat postu:   PostWysłany: 04-09-2014 - 23:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239

Witam Pana.

Bardzo się cieszę .

Zostawiam wiadomość i mój email na PW .

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
elgra
Temat postu:   PostWysłany: 20-09-2014 - 09:19
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-05-2008
Posty: 2239

CHOJNACKA Stanisława Franciszka, nauczycielka, artysta malarz
urodziła się w 1895 roku w Warszawie
zmarła w 1955 roku we Francji
rodzice - Dionizy i Adela Kulaszyńska (?)
pierwszy mąż - Wagner Bronisław

Dane te pochodzą z aktu zgonu .
Niestety, nie odnalazłam jej grobu na miejscowym cmentarzu .

Wyszperane w internecie :
jej ojciec Dionizy Chojnacki tez był malarzem .
zmarł prawdopodobnie po 1918 roku .

_________________
Pozdrawiam, Elżbieta z d. Cibińska
moje parafie:Cierno Oksa Węgleszyn Nagłowice (świętokrzyskie)
i Wysocice Sieciechowice (małopolskie) okolice
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Knorr_StOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-11-2014 - 15:10


Dołączył: 04-09-2014
Posty: 3

Status: Offline
Witam,
myślę, że poniżej zawarte informacje wyjaśnią wszelkie wątpliwości zamieszczone w dotychczasowych postach na temat Gustawa i Stanisławy Testart.

Gustaw Testart urodził się w Nohant (dep.Indre) w roku 1882, jako syn Francuza i córki polskich emigrantów (nazwisko rodowe matki Obalska). W momencie rozpoczęcia I Wojny Światowej Wuj był porucznikiem Armii Francuskiej, inż. Mechanikiem oraz posiadał licencję pilota wojskowego. Podczas jednego z lotów zwiadowczych nad Sommą jego samolot został zestrzelony, życie ocalił mu spadochron.
Po zakończeniu I wojny Światowej z Armią Generała Hallera przyjechał do Polski, aby uczestniczyć w wojnie Polsko-Bolszewickiej, a następnie w 3-cim Powstaniu Śląskim. Ponieważ był entuzjastą formacji pancernych, zaprojektował i zrealizował opancerzenie i uzbrojenie kilku pociągów, które wzięły udział w wojnie z bolszewikami, a następnie w walkach powstańczych na Śląsku. Jako podpułkownik był dowódcą dywizjonu pociągów pancernych. Był Kawalerem Orderu Virtuti Militari, Francuskiego Krzyża Legi Honorowej oraz wielu innych odznaczeń.
Lata służby wojskowej od 1918r. do 1939r. poświęcił swej drugiej ojczyźnie Polsce. Po przejściu w stan spoczynku nadzorował między innymi Polski Związek Strzelecki. Lata okupacji spędził w Warszawie.

Pierwsze małżeństwo Stanisławy z Wagnerem (wspomnianym w jednym z postów) zakończyło się unieważnieniem, ponieważ popełnił on bigamię, uciekając z kraju uniknął kary.

Wuj Gustaw w momencie związania się z moją Ciocią Stanisławą Chojnacką był wdowcem. Z pierwszego małżeństwa miał syna, który również jak on był oficerem francuskim. W połowie lat 30-tych ubiegłego stulecia Wujostwo zawarli małżeństwo (oboje byli praktykującymi katolikami), a ślub odbył się we Francji. Rozpoczęcie II wojny Światowej zastało ich w Warszawie (wtedy wuj był już oficerem w stanie spoczynku - francuskim majorem i polskim podpułkownikiem).

Wiem od mojego Ojca , że wuj Testart utrzymywał kontakt z francuskim ruchem oporu oraz, że pomagał dezerterom z Armii Mussoliniego. Był więziony na Pawiaku, a następnie w więzieniu Mokotowskim, tym samym w którym zbrodniarze Bieruta mordowali polskich patriotów. W Powstaniu Warszawskim nie brał udziału ponieważ już w pierwszych dniach Powstania został razem z żoną aresztowany przez Gestapo i wywieziony do berlińskiego więzienia, znajdującego się w dzielnicy Moabit. W ostatnich tygodniach wojny został zamordowany ciosami żelaznego łomu, na oczach zmuszanej do patrzenia na egzekucję żony.

Stanisława Franciszka Testart była córką artysty malarza Dionizego Chojnackiego i Adeli z domu Kulaszyńskiej. Stanisława urodziła się w Warszawie w 1895, była absolwentką Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (Wydział Malarstwa). Dziadek Dionizy prowadził przedsiębiorstwo renowacji malowideł i ornamentów w kościołach i pałacach. Po zakończeniu wojny Ciocia zwróciła się do władz PRL, aby pomimo obywatelstwa francuskiego pozwolono jej wrócić do Polski. Uznano ją jednak za osobę niepożądaną i skazano na banicję. Osiedliła się w Cuisse la Motte – departament Oise, gdzie pracowała w szkole jako nauczycielka rysunków i zajęć plastycznych. Z nami korespondowała aż do śmierci. Do władz francuskich kilkakrotnie zwracała się z prośbą o przyznanie emerytury, jednak Francuzi mieli pewne obiekcje ponieważ większość lat służby wojskowej wuj spędził w Polsce. Wreszcie zrozumieli sytuację nieszczęsnej banitki i przyznali jej skromną emeryturę. Fotografia, która nie mogła zostać w aktach to fotografia wuja w polskim mundurze, którą Ciocia załączyła do podania.

Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.071730 sekund(y)