Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 23 lutego 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
ofskiOffline
Temat postu: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 27-01-2013 - 22:32
Sympatyk


Dołączył: 15-02-2011
Posty: 647

Status: Offline
Ponownie próbuje odczytać zapis z kilku stron starego paszportu mojego pradziadka Stanisława (Marcinowicza) Kądzieli
Na naszym forum znalazłem kilka stron podobnego paszportu zachowanego w dużo lepszej formie niż ten mojego pradziadka i bardzo mi te zamieszczone zdjęcia pomagają w odczytywaniu poszczególnych fragmentów paszportu.
Aktualnie siedzę nad jedna ze stron i częściowo chyba sobie radzę jednak fajnie by było gdyby mógł mi ktoś z Państwa podpowiedzieć jakie informacje mogły być zapisywane przez urzędników w tym miejscu.
strona paszportu wygląda tak zdjęcie pierwsze i zdjęcie drugie z małymi poprawkami
i na tej stronie w miejscu o nazwie отношение кь отбыванию воинской повинности
przetłumaczyłem sobie - "stosunek do służby wojskowej" ?
natomiast zapis odczytałem tak - иметий (lub имеющий) в 1890 г. сь десятиной в роли . . . . . . . . . . . . . . первом (lub первого первои) разрядой co przetłumaczyłem tak i chyba wyszły z tego jakieś głupoty - "miał w 1890 roku z dziesięciny z roli ..... ..... pierwszej klasy" ?
Bardzo proszę o podpowiedzi co urzędnicy mogli wpisać w okazanym na zdjęciach miejscu i czy moje domysły w odczycie są słuszne.

p.s. czy "otczestwo" od imienia Marcin to Marcinowicz ?
Za uwagi serdecznie dziękuję.

_________________
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Natalia_N
Temat postu: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 27-01-2013 - 23:51
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2011
Posty: 227
Skąd: Nowosybirsk
To siódma strona paszportu, na której zamieszczano notatkę o stosunku do odbywania służby wojskowej (Отношенiе къ отбыванiю воинской повинности). Początku nie mogę odczytać, a dalej napisano: "въ 1890 г. ? десятникомъ въ ратномъ ополченiи перваго разряда".
Otczestwo od imienia Marcin to Marcinowicz lub Martynowicz (Марцинович lub Мартынович).

_________________
Natalia


Ostatnio zmieniony przez Natalia_N dnia 28-01-2013 - 14:21, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ofskiOffline
Temat postu: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 28-01-2013 - 01:42
Sympatyk


Dołączył: 15-02-2011
Posty: 647

Status: Offline
Natalia - dziękuję serdecznie
czy można powiedzieć tłumacząc określenie " десятником " że pradziadek był jakimś niższej rangi przełożonym służąc w milicji (czy oznacza zupełnie co innego ?)

w uzupełnieniu podam że paszport wydany był bezterminowo w 1903 roku przez wójta gm.Poddębice w powiecie łęczyckim, guberni kaliskiej na podstawie księgi ludności stałej,
a na pozostałych stronach są informacje kiedy pradziadek się urodził, gdzie mieszkał, jakiego jest wyznania, stanu, czy żonaty, jak nazywa się i kiedy się urodziła jego żona, podane są jego dzieci z datami urodzenia, jego podpis (a właściwie zapis że jest niepiśmienny) jego kolor oczu i wzrost i czy ma znaki szczególne (ale niestety tych trzech ostatnich nie mogę odczytać gdyż prawie nic nie widać)

_________________
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MonikaMaruOffline
Temat postu: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 28-01-2013 - 12:17
Sympatyk


Dołączył: 04-11-2010
Posty: 8046
Skąd: Bielsko-Biała
Status: Offline
Witam,

Wydaje mi się, że końcówka tego wpisu w paszporcie jest taka: ......? в 1890 г. съ ..? в ратникa ополчения первого разряда (.....? w 1890r. z ... ? na żołnierza/szeregowego pierwszej kategorii powołania pod broń).

Pozdrawiam,
Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Natalia_N
Temat postu: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 28-01-2013 - 14:02
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2011
Posty: 227
Skąd: Nowosybirsk
Przyjrzałam się raz jeszcze fotografii i jestem prawie pewna, że napisano tam co następuje:
Исполнилъ въ 1890 г. служенiемъ въ ратномъ ополченiи перваго разряда.
Otczestwo od imienia Marcin również mogło być zapisane jako Марциновъ.

_________________
Natalia


Ostatnio zmieniony przez Natalia_N dnia 28-01-2013 - 15:39, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ofskiOffline
Temat postu: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 28-01-2013 - 15:25
Sympatyk


Dołączył: 15-02-2011
Posty: 647

Status: Offline
Podsumowując odbył w roku 1890 służbę wojskową
1 - jako żołnierz zaliczony do pierwszej kategorii zdrowia (первого разряда) lub
2 - jako żołnierz przydzielony do służby w pierwszym okręgu.
Którą wersję przyjąć ?

Dziewczyny dziękuje za Wasze zainteresowanie i pomoc

_________________
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Aftanas_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-01-2013 - 15:28
Członek PTG


Dołączył: 15-04-2009
Posty: 3290

Status: Offline
Natalia_N napisał:
Przyjrzałam się raz jeszcze fotografii i jestem prawie pewna, że napisano tam co następuje:
Исполнилъ въ 1890 г. служенiемъ въ ратномъ ополченiи перваго разряда.



Jest to dobre tłumaczenie, a dla uzupełnienia wiedzy dodaję parę wyjaśnień użytych terminów.

W 1890 roku odbyły sie w Rosji pierwsze przeszkolenia rezerwy zgodnie z reformą służby wojskowej wprowadzonej w 1874 roku. Siły zbrojne państwa składały się ze stałych wojsk i z rezerwy (ополчениe), która była powoływana do wojska tylko w nadzwyczajnych okolicznościach, ale w czasach pokoju podlegała 'zbiórkom' szkoleniowym. Do tej rezerwy zaliczono całą ludność męską zdolna nosić broń i nie zaliczona do stałych wojsk od wieku poborowego do skończenia 43 lat (czynni podoficerowie - do 50 roku, oficerowie do 55 roku). W ten sposób do rezerwy (Oполчения) zaliczano: a) wszystkich młodych mężczyzn, którzy w czasie poboru nie zostali skierowani do stałych wojsk i b) wszystkich służących w stałym wojsku aż do do zakończenia pełnego okresu służby czynnej i okresu pozostawania w rezerwie po jej odbyciu. Wszyscy rezerwisci (oprócz oficerów) dzielą się na dwie kategorie (разряды):
do pierwszej kategorii (перваго разряда)zaliczano osoby wpełni zdolne do służby, a nie powołane do niej w czasie poboru,
do drugiej kategorii - osoby fizycznie nie zdolne do czynnej słuzby, ale zdolne nosić broń, oraz wszyscy zwolnieni z kategorii pierwszej z przyczyn rodzinnych. Szkolenia rezerwy (учебные сборы) trwały do 6 tygodni i odbywały się co roku począwszy od 1890 r. Przygotowanie do szkoleń organizacyjnie prowadzili naczelnicy wojskowi danych powiatów wyznaczając osoby odpowiedzialne z niższych szarż, po dwie na każda drużynę , sotnie lub baterię ('dziesiętnik', 'pięćdziesiętnik').

_________________
Serdeczne pozdrowienia
Jerzy Aftanas
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Aftanas_JerzyOffline
Temat postu: Re: Rosyjski paszport - pasportnaja kniżka  PostWysłany: 28-01-2013 - 15:38
Członek PTG


Dołączył: 15-04-2009
Posty: 3290

Status: Offline
ofski napisał:
Podsumowując odbył w roku 1890 służbę wojskową
1 - jako żołnierz zaliczony do pierwszej kategorii zdrowia (первого разряда) lub
2 - jako żołnierz przydzielony do służby w pierwszym okręgu.
Którą wersję przyjąć ?

Dziewczyny dziękuje za Wasze zainteresowanie i pomoc

Raczej pierwszą z małą korektą:
Odbył w 1890 roku szkolenie I kategorii rezerwistów w funkcji dziesiętnika.

Patrz mój post poprzedni. i ew. pytania.
Określenie rosyjskie 'Pатное ополчение' - nazywa się czasem po polsku jako "pospolite ruszenie" (w ślad za słownikami rosyjsko-polskimi)

_________________
Serdeczne pozdrowienia
Jerzy Aftanas
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ofskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-01-2013 - 17:28
Sympatyk


Dołączył: 15-02-2011
Posty: 647

Status: Offline
Reasumując - Stanisław Kądziela mając lat 21 w roku 1890 został zarejestrowany jako zdolny do służby wojskowej z kategorią pierwszą w stopniu wojskowym десятник ?, ale do czynnej służby nie został powołany tylko będąc w rezerwie przechodził co pewien czas szkolenia.

p.s. Panie Jerzy dziękuję za pełniejszą odpowiedź

Ciekawią mnie jeszcze określenia które jak wklejam do "googlowego" tłumacza i czytam fragmenty różnych rosyjskojęzycznych tekstów na wielu stronach w necie to mam wątpliwości czy dobrze odczytuję

"сь десятникомъ" - z tłumacza wychodzi brygadzista, majster - czy przyjąć że jest to drużynowy, dowódca, przełożony niższego stopnia

"въ ратномъ ополченiи" - widzę że Pan to wytłumaczył wyżej ale z tłumacza wychodzi też w służbie wojskowej, w milicji

_________________
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Aftanas_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-01-2013 - 18:13
Członek PTG


Dołączył: 15-04-2009
Posty: 3290

Status: Offline
"Dziesiętnik" to nie stopień wojskowy, a raczej funkcja pomocnicza wyznaczana na okres szkolenia. "Ratnoje opołczenie "- to nie pospolite ruszenie, czy milicja (jak podają tłumacze) - a żołnierze rezerwy (nie są w służbie czynnej w jednostkach, ale do 43 roku zaliczają sie do rezerwy). Stare słowo rosyjskie rat' - znaczy wojsko, bitwa; 'ratnik', 'rataj' - żołnierz.

Temat z natury lingwistycznej sprawia trudności. W haśle rosyjskiej Wikipedii pod linkiem http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0% ... 0%B8%D0%BA
jest trochę więcej informacji. Szkoda, że w innych językach nie powtórzono tego hasła.

_________________
Serdeczne pozdrowienia
Jerzy Aftanas
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Natalia_N
Temat postu:   PostWysłany: 28-01-2013 - 18:30
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2011
Posty: 227
Skąd: Nowosybirsk
Przepraszam, w pierwszym swoim poście pomyliłam się. Wydaję mi się, że słowa "десятник" tam nie ma. Zbiło mnie z tropu przypuszczenie pana Krzysztofa, który pisał, że widzi tam słowo "десятина". Przyjrzałam się ponownie i zobaczyłam, że tam napisano "служенiемъ". Wyraźnie widać tam literę C. To znaczy tekst wygląda tak: Исполнилъ въ 1890 г. служенiемъ въ ратномъ ополченiи перваго разряда.

_________________
Natalia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ofskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-01-2013 - 18:44
Sympatyk


Dołączył: 15-02-2011
Posty: 647

Status: Offline
Natalia ja też na początku inaczej odczytywałem to słowo np. szedłem w kierunku odczytania jako - служител, jednak po powiększeniu zdjęcia widać wyraźnie że pierwszą literą jest с z miękkim lub twardym znakiem (kiedyś się uczyłem kiedy i gdzie należy użyć takich znaków ale pamięć mnie zawiodła) a po niej w odstępie jest wyraźnie literka д - a następne litery to już moje domysły gdyż mało tam widać, pismo rozciągnięte, litery nie wykończone i nie znalazłem informacji co mogło być napisane w tym 7.pkt na stronie 4.
No chyba że ten kto pisał w paszporcie zamknął literę у i wyszło д
OK ale najważniejsze że dzięki Waszej pomocy i znalezionymi na naszym forum kilkoma zdjęciami podobnego paszportu już wiem co na tej stronie i pozostałych jest napisane.

_________________
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Aftanas_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-01-2013 - 19:11
Członek PTG


Dołączył: 15-04-2009
Posty: 3290

Status: Offline
Uzupełnię tę dyskusję o to co napisałem w odniesieniu do tych 'dziesiętników". Otóż była taka funkcja pomocnicza (ale nie stopień wojskowy) jako spadek po XVI-wiecznych stopniach wojskowych wprowadzonych za panowania Iwana Groźnego w oddziałach strzelców:
Стрелец
Десятник
Сотник (сотенный голова).
Były to pierwsze rodzime nazwy stopni wojskowych w regularnej armii. Jak to wyglądało w XIX wiecznej Rosji omawialiśmy juz na forum kilka razy. Radzę przejrzeć dyskusję w topiku http://genealodzy.pl/index.php?name=PNp ... a+milutina

_________________
Serdeczne pozdrowienia
Jerzy Aftanas
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomek_WojtaszekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-01-2013 - 00:53
Sympatyk


Dołączył: 30-10-2011
Posty: 168

Status: Offline
Jurku,

zapoznałem się wnikliwie z Twoimi postami opublikowanymi w tym wątku i w wątku, do którego dałeś odnośnik w swoim ostatnim poście.

Na pewno nie jestem specjalistą od stopni w jakichkolwiek wojskach, ale...

Miało swoich dekurionów Cesarstwo Rzymskie, miało dziesiętników Imperium mongolskie i mieli wszelkiej maści Kozacy; miały ich nasze wojska - przynajmniej do czasów Batorego, miały i Moskowia, i Rosyjska Imperia, ale do czasów Piotra I, tzn. maksymalnie do początku XVIII wieku. Skąd Ty wziąłeś ten cytat o "dziesiętnikach"? Jakie to może mieć odniesienie do armii rosyjskiej końca XIX wieku?!


Cytat za "Словарь русских историзмов." Т.Г.Аркадьева, М.И.Васильева, В.П.Проничев, 2005 (od razu tłumaczę, żeby nie było nieporozumień):

Ратник - w Rosji XVIII - XIX w. - żołnierz państwowych wojsk rezerwowych [ros.: государственное ополчение, choć nasi współcześni specjaliści od wojskowości mogliby je nazwać np. Narodowe Siły Rezerwowe, w skrócie - NSR Wink]. Po wprowadzeniu w 1874 roku powszechnego obowiązku wojskowego "ратниками" zaczęto nazywać tych, których los nie pchnął do pełnienia prawdziwej służby, a także tych, którzy pozostawali w rezerwie przez odpowiedni okres. W czasie wojny "ратники" byli powoływani do wojsk rezerwowych celem pełnienia służby wartowniczej na tyłach i służb pomocniczych.


I za rosyjską Wikipedią w artykule o armii carskiej:

"(...)Oprócz armii regularnej istniały państwowe wojska rezerwowe, podzielone na dwie kategorie [ros.: разряды] i do których powoływani byli mężczyźni w wieku od 21 do 43 lat, którzy byli zwalniani ze służby w armii regularnej. Do pierwszej kategorii zaliczano wszystkich zdolnych ze względu na stan zdrowia, ale zwolnionych ze służby liniowej z innych powodów. Osoby z tej kategorii na wypadek wojny mogły być źródłem do uzupełniania zasobów ludzkich armii. Do kategorii drugiej należeli ci, którym zwolnienie ze służby przysługiwało ze względu na stan zdrowia. Z nich mogły być formowane oddziały tyłowe.(...)"


W związku z tym wspólnie odczytany przez Państwa fragment należałoby tłumaczyć: "Odbył służbę wojskową w roku 1890 w wojskach rezerwowych pierwszej kategorii".


Pozdrawiam

(-) Tomek Wojtaszek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Aftanas_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-01-2013 - 01:19
Członek PTG


Dołączył: 15-04-2009
Posty: 3290

Status: Offline
Cytuję fragment z powyższego postu:
" Po wprowadzeniu w 1874 roku powszechnego obowiązku wojskowego "ратниками" zaczęto nazywać tych, których los nie pchnął do pełnienia prawdziwej służby, a także tych, którzy pozostawali w rezerwie przez odpowiedni okres. W czasie wojny "ратники" byli powoływani do wojsk rezerwowych celem pełnienia służby wartowniczej na tyłach i służb pomocniczych".

Skąd takie rewelacje? Z cytowanej książki "Словарь русских историзмов.", czy z głowy własnej?
------------------------------------
A tzw "dziesiętnicy" jako funkcja pomocnicza przy organizacji przygotowań "ratnych opołczenij" byli wyznaczani przez dowódców wojskowej administracji w powiatach (po dwóch na 'rotę'). Poszukaj w necie.
Taki termin podała Natalia, ale później się z tego wycofała. Nie widziałem dokumentu, lecz pierwotna wersja była prawdopodobna, bo taka funkcja rzeczywiście była, chociaż (jak sie okazało), nie w tym dokumencie.

_________________
Serdeczne pozdrowienia
Jerzy Aftanas
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.080228 sekund(y)