Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

15:07 czwartek, 14 grudnia 2017


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Bartek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 08:40
Członek PTG


Dołączył: 24-03-2007
Posty: 2664

Status: Offline
ad 1)
Mamy tu bliźnięta: Jacka (następuje jego chrzestny) i Bartłomieja (tu najpierw rodzice: Marcin Krol i Ewa Baszakowna, potem para chrzestnych).

ad 3)
Akt zgonu - Jan Ryża opatrzony sakramentami: pokuty, Eucharystii i Ostatniego Namaszczenia, pochowany na południu przy dzwonnicy, lat około 40.


Na 2) nie odpowiem, bo pomyliłaś zdjęcia...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lubczyńska-iwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 12:49
Sympatyk


Dołączył: 17-02-2007
Posty: 102

Status: Offline
Rzeczywiście pomyliłam zdjęcie(to chyba wpływ późnej pory).Poniżej wstawiam prawidłowe zdjęcie i ponawiam pytanie-kim był dla dziecka Wróblewski
http://images24.fotosik.pl/155/074834816a05be26m.jpg

Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bartek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 14:04
Członek PTG


Dołączył: 24-03-2007
Posty: 2664

Status: Offline
Ojcem. Użyty tytuł "discretus" wskazuje na stanowisko rektora szkoły.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jacek_cieczkiewiczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 19:22
Sympatyk


Dołączył: 04-07-2006
Posty: 41
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Cytat:
Tatarzy to nie Karamici. Tatarzy w przeważającej większości składali się z Mongołów i innych ludów azjatyckich, wśród których byli też Turcy z gór Ałtaju ale w znikomym procencie.
Karaimi, nie Karamici, to Turcy nie Tatarzy ani Mongołowie, którzy do XIV wieku zamieszkiwali Krym. Od końca XIV zamieszkiwali tereny Wielkiego Księstwa Litewskiego, później także tereny należące do Korony. Byli/ są wyznawcami swojej odmiany judaizmu. Nie należy ich utożsamiać z Tatarami ani muzułmanami. Posługują się językiem kipczackim, należącym do tureckiej grupy językowej.

Prawda, lecz nie do końca. Po pierwsze musimy uzgodnić termin Turcy. Ponieważ rodził on wątpliwości, nauka rosyjska utworzyła termin Turkuci, dla określenie ludów tureckich Wielkiego Stepu, a Turcy zostawiając dla współczesnych Turków. Teraz kolejny problem. Jest wiele ludów Azji posługujących się językami wywodzącymi się z tureckiego (termin Turkuci to termin stosowany tylko w rozróżnieniach etnicznych).
Karaimi (zwani jeszcze też Karaitami) są ludem pochodzenia w przeważającej części turkuckiego, będąc "spadkobiercami" Chazarów, którzy wkrótce po odejściu Hunów na zachód podążyli za nimi (przyczyną był imperialny nacisk Chin) i osiedlili się na terenie Siedmiorzecza przyjmując judaizm w jednym z jego odłamów. Posługują się nie językiem kipczackim, a karaimskim będącym językiem tureckim z jego grupy kipczackiej. Zachowali sporą czystość etniczną ze względu na ekskluzywność wyznawanej religii. I jeszcze jedno - Karaimi nie mają nic wspólnego z azjatyckim ludem Kereitów, choć Karaita i Kereita brzmią niemal tak samo.
Rzeczywiście Karaimi niewiele mają wspólnego z Tatarami, choć nie mogę zgodzić się z Tobą w sprawie "źródeł" etnicznych Tatarów. To Mongołowie, lud, nawet jak na rozdrobnienie etniczne Wielkiego Stepu, byłi mało liczebni. W tyglu z którego powstali Tatarzy absolutną większość miały ludy pochodzenia turkuckiego lub posługujące się językami tureckimi. I tu kolej uwaga. "Nasi" Tatarzy nie mają też nic wspólnego z wschodnioazjatyckimi Tatarami z wieków XII i XIII.
Najbardziej chyba znany polski Karaita to nieżyjący od lat profesor Ananiasz Zajączkowski, wybitny orientalista turkolog.
Pozdrawiam
Jacek


Ostatnio zmieniony przez jacek_cieczkiewicz dnia 09-02-2008 - 19:32, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jacek_cieczkiewiczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 19:29
Sympatyk


Dołączył: 04-07-2006
Posty: 41
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Cytat:
zniewolenia Tatarów- Turków = żołnierzy sułtana do polski
Taka rodzina miała kulturę islamską ale po latach w kulturze polskiej pojawia się asymilacja = chrzest dzieci.

Janku, jeńcy tatarscy byli z reguły osiedlani w dobrach hetmana i przymusowo chrzczeni (z reguły w obrządku wschodnim). Osiedlano ich w rozproszeniu i w piorunującym tempie zanikała w nich świadomość pochodzenia. To nie była asymilacja, a rodzaj wcielenia. Sam pochodzę z takiej rodziny.
Pozdrawiam
Jacek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lubczyńska-iwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 21:36
Sympatyk


Dołączył: 17-02-2007
Posty: 102

Status: Offline
Jacku-wspaniały,jasny,przejrzysty opis-dziękuję.
Do Bartka:zwróć uwagę na zapis''Discreti Antony Wroblewski de Plebania",no i rok 1760.Nie sądzę aby w owym czasie była tam szkoła(z tego co wiem -prawie 100lat później),poza tym czy człowiek z taką pozycją mieszkałby na plebanii?Ja myślę raczej ,że to ''deseroti''(od czasownika desero-opuszczać=opuszczony).Zauważ,że nie wymienia się tu matki dziecka(może zmarła?).''Discertum"-wg słownika łacińskiego oznacza również odłączyć,odróżnić.Zwróć też uwagę,że w metryce nad karzdym "i" jest kropka-w tym wyrazie nie.Nie neguję twojego tłumaczenia ,chciałabym jednak wiedzieć co sądzisz o moich wątpliwościach.Niewątpliwie jest zapisane:córka Franciszka (?)Antony Wroblewski z Plebanii.

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź

Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bartek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-02-2008 - 22:14
Członek PTG


Dołączył: 24-03-2007
Posty: 2664

Status: Offline
Hmm... może i "deserotus" (poprawna forma "desertus", ale łacina kościelna nie zawsze przejmowała się gramatyką Wink)
Tą "szkołą" mogła być równie dobrze przykościelna szkoła elementarna, jak i schola - nasz "discretus" byłby więc kantorem, pomieszkującym na plebani i ćwiczącym chłopców w śpiewie kościelnym. Mógł też jednocześnie spełniać niektóre funkcje zakrystianina, jak czytamy w aktach wizytacyjnych.

PS. W całej metryce naliczyłem aż osiem "i" bez kropki Razz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lubczyńska-iwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-02-2008 - 14:53
Sympatyk


Dołączył: 17-02-2007
Posty: 102

Status: Offline
Dzięki za odpowiedź,co do "i"rzeczywiście są też bez kropki(w wyrazach ciągle powtarzających się,więc być może dlatego nie wzięłam ich pod uwagę Embarassed )

pozdrawiam

Iwona

Jeszcze odezwę się z innymi metrykami Mr. Green
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mączka_ArkadiuszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-02-2008 - 21:02
Sympatyk


Dołączył: 10-02-2007
Posty: 180

Status: Offline
Jacku, pisząc o języku, którego używają Karaimi, użyłem skrótu myślowego, gdyż dyskusja dotyczyła przynależności etnicznej ochrzczonej osoby a nie Karaimów jako takich.
Tatarzy z tego co pamiętam, nigdy nie byli liczni i to właśnie fascynowało współczesnych im Europejczyków, że mało liczebne, szybko poruszające się na polu bitwy oddziały potrafiły wygrywać z bardziej liczebnymi wojskami europejskimi. Poza tym trzonem wojska europejskiego była piechota, podczas gdy Tatarzy opierali się na konnicy. Pomijam już w ogóle fakt, że Tatarzy wcześniej od Europejczyków, wykorzystywali proch strzelniczy. Oczywiście Tatarzy, którzy dotarli do Europy w XIII i XIV wieku byli raczej "związkiem wojskowym" niż formacją etniczną, co nie zmienia w ogóle faktu, że nazewnictwo wojskowe, organizacja oddziałów oraz główni dowódcy byli z pochodzenia Mongołami a nie Turkutami. Z tego co wiem wielu dowódców tatarskich osiadło lub zostało osadzonych na Kresach i oni z dużym prawdopodobieństwem byli z pochodzenia Mongołami, podczas gdy szeregowi wojownicy mogli się wywodzić z różnych ludów środkowej Azji, które w tatarskim pochodzie na zachód, zostały wciągnięte w wir wydarzeń.
Tak na marginesie, to sami Turkuci mieli wątpliwości co do swojego pochodzenia-wywodzili siebie od legendarnego księcia Aszyna, którego imię jest zlepkiem chińsko-mongolskim i oznacza "szlachetnego wilka". Polecam książki Lwa Gumiłowa, opisujące historię Turkutów i nie tylko.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jacek_cieczkiewiczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-02-2008 - 12:42
Sympatyk


Dołączył: 04-07-2006
Posty: 41
Skąd: Warszawa
Status: Offline
No i dokonałeś Arku kolejnego skrótu myślowego. W XIII wieku powinniśmy raczej mówić o Mongołach i wojskach mongolskich, niezależnie od tego, że stanowili oni tylko trzon armii, która pod wodzą Batu Chana najechała Europę. Ciekawe jakie byłyby długofalowe skutki ekspedycji, gdyby nie fakt, że w tym czasie "zawakowała posada" wielkiego chana i Batu Chan podążył na kurułtaj wycofując swoje wojska za Wołgę. Natomiast o Tatarach w dzisiejszym rozumieniu możemy mówić od czasu politycznego usamodzielnienia się ułusu Dżocziego i stopniowego wymieszania się narodowościowego tego państwa.
Właściwie wśród Tatarów o mongolskim pochodzeniu po mieczu z całą pewnością możemy mówić wyłącznie o rodach kniaziowskich, jako że tytuł książęcy przypisany był tylko do męskich potomków Jesügeja Baatura, ojca Czyngis Chana.
Widocznie wilk był na rdzennych terenach Mongołów i Turkutów częstym zwierzęciem totemicznym. Wszak takim przodkiem Czyngis Chana był Börte Czino - Szary Wilk.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lubczyńska-iwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2008 - 23:42
Sympatyk


Dołączył: 17-02-2007
Posty: 102

Status: Offline
Witam
Oto kolejne perełki do rozszyfrowania.Czy znajdzie się i tym razem chętny do pomocy? Mr. Green Mr. Green Mr. Green Laughing
1 Ja tu nie mogę rozczytać NIC
http://images32.fotosik.pl/155/cfb28e203f63990bm.jpg

2.Czyżby Józef Nakolski z Nakola-sierotka?
http://images31.fotosik.pl/156/60abded4ba1b82acm.jpg

3 Jakie to imiona?
http://images33.fotosik.pl/156/3f26b78d8e227ccem.jpg
http://images33.fotosik.pl/156/d78c68b1f683cc00m.jpg
http://images25.fotosik.pl/164/a663b5f50d1524b7m.jpg
Czekam na pomoc

Iwona Lubczyńska

P.S Powyższe metryki nie służą do celów prywatnych,są to "zagadki"sprawiające mi trudność(zbyt małe doświadczenie)w procesie indeksacji do wspólnej GENETEKI Sad
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bartek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2008 - 10:53
Członek PTG


Dołączył: 24-03-2007
Posty: 2664

Status: Offline
1) Marianna c. Aleksandra i Marianny Kalbir ("baptizavi filiam Mariannam Alexandri et Mariannae Kalbir")

2) neofita - nowo nawrócony

3) Tadeusz (na marginesie zapisek o wprowadzeniu do kościoła nowego wikarego/proboszcza)

4) Józef (uzup. ceremonii nad ochrzczonym z wody przez akuszerkę)

5) Witalis (z nieprawego łoża)

Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
lubczyńska-iwonaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2008 - 22:27
Sympatyk


Dołączył: 17-02-2007
Posty: 102

Status: Offline
Dziękuję za pomoc Bartku (zawsze można na ciebie liczyć).Powiem ci,że na tego Witalisa w życiu bym nie wpadła,przewertowałam kalendarz-rzeczywiście jest takie imię(10 VII).
Jeszcze raz dzięki , być może jeszcze odezwę się(zostało mi jeszcze 1000 metryk,więc może znajdzie się coś niejasnego)

Pozdrowionka

Iwona
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sekowskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-03-2008 - 07:44
Sympatyk


Dołączył: 21-11-2007
Posty: 24

Status: Offline
W Katastrze Fryderycjanskim przy praprzodku moim istnieje okreslenie -dennicker co ono oznacza .Pozdrawiam.Jola
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bartek_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-03-2008 - 09:10
Członek PTG


Dołączył: 24-03-2007
Posty: 2664

Status: Offline
Nie miałem jeszcze przyjemności oglądania tych tabel katastralnych - czy zawód wpisywano tam przed nazwiskiem, gotykiem? Może masz fotografię?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.070072 sekund(y)