Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 07 grudnia 2023

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 15-11-2023 - 21:52
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 11739
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Domanika napisał:
Helena z domu Erlingowska (urodzona 1902-1903)

Sprawdziłem wszystkie Heleny, jakie się urodziły w Chodczu w l. 1902–03, i żadna nie pasuje.

1902: Barańska (273), Bujalska (48​), Wojciechowska (5), Wojtczak (274), Golanowska (135), Gryczewska (138), Ziółkowska (35), Lewandowska (173), Malinowska (94), Nowak (245), Osińska (148), Racinowska (324), Staniszewska (308)
1903: Bartczak (278), Winiecka (31), Kawecka (57), Kwiatkowska (67), Kołaczyńska (231), Olszewska (192), Ossowska (104), Piasecka (151), Perłowska (294), Raczkowska (127), Rojkowska (203), Sudomir (95), Terpińska (123), Czupryniak (91, 146), Czerwińska (243), Szparaga (220), Jóźwiak (52)

Albo Helena urodziła się poza Chodczem; albo w Chodczu, ale w innych latach.
W gruncie rzeczy nie wiadomo, czy Helena była (pogrobową?) córką Romana Erlingowskiego, czy może nieślubną córką wdowy po nim.

Trochę dziwne jest to, że na MyHeritage są wzmiankowani wszyscy Erlingowscy (nawet ten zmarły jako dziecko Mieczysław), a Heleny nie ma.
https://www.myheritage.pl/research?s=1& ... ski+lnmo.3

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-11-2023 - 22:02
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 30728
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Domanika napisał:
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
"Najgorzej" ? Przeczytać po danych na tacy linkach etc "tyle to wiem".

Postaraj się o kopie dokumentów, wskazówek masz dużo.
Zaprezentuj kopie. Na razie to mamy relacje pisemne o relacjach ustnych o relacjach rodzinnych. I chyba nie do końca przemyślane wnioski - tzn takie z mnóstwem przemilczanych założeń.


Ja nie jestem w stanie dostac dokumentów oficjalnie, syn Heleny niestety nie jest wskazany jako ojciec u mojej mamy w akcie. Więc pozostaje mi grzebanie w internecie bo wszędzie gdzie idę i pytaja o powód - nie jestem w stanie udowodnić pokrewieństwa


"tych" tzn których?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DykiertAnnaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2023 - 22:42
Sympatyk


Dołączył: 18-07-2023
Posty: 16
Skąd: Toruń
Status: Offline
Akt urodzenia Heleny Erlingowskiej w Chodeczy w 1909 roku. Na marginesch wiele dopowiedziane

Skan 76, akt 300

https://www.genealogiawarchiwach.pl/#qu ... uery.query


Pozdrawiam
Ania
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DomanikaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2023 - 22:50
Sympatyk


Dołączył: 02-10-2023
Posty: 35

Status: Offline
Pani Anno ja bardzo serdecznie dziękuję.
Ta moja przygoda z Erlingowskimi nie ma końca.
Czy jest Pani w stanie odczytać tam imię ojca? Ja niestety nie radzę sobie z tego typu kaligrafią- choć piękna- dla mnie nie czytelna. A jeśli mogłaby Pani pomóc mi z resztą informacji z tego aktu ... byłabym bardzo szczęśliwa..

Nic mi się nie zgadza. Z relacji i zdjęć rodzinnych wynika że Helena to dziecko pogrobowe ale jednak Romana, więc musiał on umrzeć w 1909 roku. A według akt umarł w 1902. To jest duża różnica.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2023 - 22:51
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 30728
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ojciec raczej nieznany, dopisane imię z sufitu w 1950 roku

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DykiertAnnaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2023 - 23:25
Sympatyk


Dołączył: 18-07-2023
Posty: 16
Skąd: Toruń
Status: Offline
Domanika napisał:

Ta moja przygoda z Erlingowskimi nie ma końca.
Nic mi się nie zgadza. Z relacji i zdjęć rodzinnych wynika że Helena to dziecko pogrobowe ale jednak Romana, więc musiał on umrzeć w 1909 roku. A według akt umarł w 1902. To jest duża różnica.


Imienia ojca nie ma w samym akcie: niezamężna Bronisława Białecka. Na marginesie jest sporządzona po rosyjsku adnotacja, że po słowie niezamężna czytać wdowa, a po Bronisławie czytać Erlingowska. I jeszcze sprostowanie nazwiska panieńskiego. Czyli ostatecznie: "niezamężna wdowa Bronisława Erlingowska z Białkowskich".
Dopiero w 1952 roku na żądanie, chyba Heleny dopisano na marginesie imię ojca (najprawdopodobniej męża Bronisławy) - Romana.
Data urodzenia Heleny to 16.10.1909.
Zgłaszający to Stefan Myszkiewicz (40 lat -szewc), Antoni (42 lata) i Józef (56 lat) Lewandowscy. Ten pierwszy i Franciszka Murkowska byli rodzicami chrzestnymi.


A to akt zgonu Romana Erlingowskiego z 1902
skan 127, akt 74

https://www.genealogiawarchiwach.pl/#qu ... uery.query

Nie ma wątpliwości, że to mąż Bronisławy.


Ostatnio zmieniony przez DykiertAnna dnia 20-11-2023 - 23:31, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2023 - 23:27
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 30728
Skąd: Warszawa
Status: Offline
nie męża
po prostu imię męskie "z katalogu"

zbieżność być może nieprzypadkowa, zamierzona ale nie skutkowo-przyczynowa

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2023 - 23:46
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 11739
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Tłumaczenie AU (dosłowne).

300
Chodecz

Działo się w Chodczu 13/26 XII 1909 r. o godz. 4 po południu. Stawił się Stefan Myszkiewicz, szewc z Chodcza, mający 40 l., w obecności: Antoniego Lewandowskiego, mającego 42 l., i Józefa Lewandowskiego, mającego 56 l., obaj gospodarzy z Chodcza, i okazał nam dziecię płci żeńskiej, oświadczając, że urodziło się ono 3/16 XII br. o godz. 5 rano w Chodczu z niezamężnej Bronisławy z Białeckich, mającej 36 l. Dziecięciu temu na chrzcie św., dokonanym tego samego dnia przez ks. Potapskiego, wikariusza, dano imię Helena, a chrzestnymi byli: Stefan Myszkiewicz i Franciszka Murkowska. Akt niniejszy, po odczytaniu go oświadczającemu i świadkom, niepiśmiennym, został podpisany tylko przez nas.
(—) Ks. W. Ziętkiewicz

/Adnotacja na marginesie:/

Zamiast skreślonego słowa „niezamężnej” winno być „wdowy”, a po słowie „Bronisławy” winno być „Erlingowskiej”.
(—) Prob. ks. W. Ziętkiewicz

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DomanikaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-11-2023 - 12:00
Sympatyk


Dołączył: 02-10-2023
Posty: 35

Status: Offline
bardzo dziękuję Wam wszystkim, to by mi duzo wyjaśniało. A zwłaszcza bliskie niezidentyfikowane pokrewieństwo z rodziną z USA, z przodkami z Chodeczy.

Zastanawia mnie tylko czy mozna by było potwierdzić że Roman Erlingowski zmarł w 1902 roku ( tak jak wyżej było ustalone), a nie np w 1909 ale jeszcze przed urodzeniem Heleny? Rodzina twierdzi że Helena była pogrobowym dzieckiem Romana. Ale jak widac ta rodzina jest upraszczając " skomplikowana Smile "
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-11-2023 - 12:33
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 2124
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
akt zgonu jest niezaprzeczalnym dowodem śmierci Romana w 1902 r.
Młoda wdowa miała romans z NN, urodziło się dziecko (7 lat po śmierci męża).
Imię ojca zostało "wymyślone" dzięki prawu, które umożliwiało nieślubnym potomkom takie rozwiązanie.

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie GMT - 12 Godzin
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2023 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.550119 sekund(y)