Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 29 listopada 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2021 - 17:45
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 26221
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Może tak być, że założył "to mało istotny" obszar, bez badania. Może z innych względów ograniczył okres (relatywnie obfite, więc trudniej obrobić? chrzty wystarczą etc) Brak chyba parafii praskiej. Istotnym może być to, czego nie ma i skąd nie ma.
Jeśli są wykazy za dany okres z X, a nie ma z Y (a są z nich wypisy) to może wykazy nie powstały? Jeśli nie ma w tym zbiorze źródeł np odpisu spisu parafian, to (zakładając, że wiedział o tym typie dokumentów co chyba nie jest ryzykowne) może oznaczać, że takowych nie było w Y..etc etc

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
marcin_kowalOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-11-2021 - 17:54
Członek PTG


Dołączył: 04-11-2017
Posty: 941
Skąd: Tarnobrzeg
Status: Offline
jamiolkowski_jerzy napisał:
Włodku Warszawa dla Kaczanowskiego to specyficzny obszar poszukiwań., mało istotny. Oględnie mówiąc mało szlachecki. Natomiast w szlacheckich parafiach są wypisy nawet z początków XVII wieku. . Generalnie Kaczanowskiemu wcale nie chodziło o spisanie spuścizny dla genealogów . Zresztą pełna zgoda nie było na to popytu. Namiastkę stanowiły Herbarze obejmujące z reguły znaczniejsze rody. Heroldia wytworzyła popyt (i kłopoty z dowodami) wśród sporej części szlacheckiej drobnicy. I tylko tak bym widział „genealogiczne pożytki” z Kaczanowskiego
A odnośnie konsystorskiego zarządzenia. Dobrze by było poznać jego treść. Ja nie wykluczam że wcale nie chodziło o pełne wypisy metryk ale wypisy wybranych, potrzebnych Kaczanowskiemu nazwisk. Może dlatego trudno znaleźć ślad efektów tego zarządzenia w archiwach kościelnych. Ale Mazowsze to nie moja bajka, być może jestem w błędzie.

Konsystorz Generalny Płocki wydał zarządzenie na prośbę Kaczanowskiego, zobowiązał przy tym Dekanów i Proboszczów do przesłania kopii takich wykazów zarówno do Konsystorza i jak i do Biura Informacyjnego Kaczanowskiego. Mówi o tym pisma z roku lipca i października 1839 roku.
Proboszczowie mieli przygotować wykazy metryk szlacheckich z okresu 1650-1790. Dotyczyło to wszystkich parafii w Diecezji.

Zasadnym wobec tego jest pytanie czy kopie w Archiwach Kościelnych się zachowały.
Biorąc pod uwagę obszar Diecezji https://polona.pl/item/mappa-dyecezyi-p ... o:metadata
to ewentualne źródła, pomimo ograniczeń do szlachty byłyby skarbem.

pisma pod linkiem:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing



Co zbierał Kaczanowski jako narzedzia determinowały wymagania legitymacyjne.
Z czym klienci Kantoru mieli problem możemy dowiedziec się z pierwszych spraw z CDIAK z tej kolekcji czyli sprawy 966-1-1 do 966-1-7 Rezolucje Heroldii

Generalnie Kaczanowski zbierał wszystko co mogło posłużyć do "zrobienia" , "zestawienia" wywodu. A więc i przerózne dokumenty, metryki, kolekcje (Wieladek, Dunczewski i inne), herbarze, Volumina Legum. Metryki zdobywał jak poznalismy w sposób hurtowy. Wchodził w układy z władzami kościelnymi i cywilnymi.

Sama twórczość Kaczanowskiego jak najbardziej pod wielkim znakiem zapytania co do wartości historycznej, genealogicznej. Natomiast źródła to już inna sprawa. Ja jestem przekonany, że muszą one polegać na prawdzie.
Nie mozna zakładać że fałszerstwa które uskuteczniał nie miały by szanasy na odkrycie. Musiał zachowywać pozory.
Podsumowując, uważam że wszystko co stworzył Kaczanowski ma poparcie w źródłach. Problem jest tylko dobór tych źródeł w konkretnych przypadkach.

_________________
Marcin
______
Archiwum Kaczanowskiego - digitalizacja
Zbiórka funduszy https://zrzutka.pl/64jbck
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-11-2021 - 13:58
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 26221
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Warto może zerknąć i porównać z tymi sumariuszami, które są w AP Płock
0337_BialaGmina
0338_BadkowoGmina
0340_BlichowoGmina
0341_BodzanowGmina
0342_BonislawGmina
0343_BrwilnoGmina
0344_BulkowoGmina
0346_DaniszewoGmina
0347_DrobinGmina
0348_GoraGmina
0349_ImielnicaGmina
0350_KobylnikiGmina
0351_LegGmina
0352_MiszewoMurowaneGmina
0353_LetowoGmina
0354_MiszewkoStrzalkowskieGmina
0355_OrszymowoGmina
0356_PilichowoGmina
0357_PlockGmina
0359_RadzanowoGmina
0360_RogotworskGmina
0361_RokicieGmina
0362_SiecienGmina
0365_SobowoGmina
0366_SwiecieniecGmina
0367_StarozrebyGmina
0368_TrzepowoGmina
0369_Wozniki_Gmina
0370_WyszogrodGmina
0372_ZakrzewoGmina
0376_BorkowoGmina
0377_BozewoGmina
0378_GoleszynGmina
0379_GozdowoGmina
0380_GojskGmina
0382_JezewoGmina
0383_KoziebrodyGmina
0384_KrajkowoGmina
0385_KurowoGmina
0386_LigowoGmina
0387_LutocinGmina
0388_MochowoGmina
0389_SierpcGmina
0390_RaciazGmina
0391_RosciszewoGmina

0392_UnieckGmina_BrakSkanow

0393_ZawidzGmina
0529_SlupnoGmina
0771_LukomieGmina


https://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki ... /_APPlock/

i uzupełnić podobnym (a co najmniej spisem) z AD Płock

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mzielOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-11-2021 - 17:35
Zasłużony
Administrator Geneteki


Dołączył: 22-02-2011
Posty: 535
Skąd: Warszawa
Status: Offline
marcin_kowal napisał:
Odnośnie pkt 3.
Konsystorz Generalny Płocki wydał zarządzenie na prośbę Kaczanowskiego, zobowiązał przy tym Dekanów i Proboszczów do przesłania kopii takich wykazów zarówno do Konsystorza i jak i do Biura Informacyjnego Kaczanowskiego. Mówi o tym pisma z roku lipca i października 1839 roku.
Proboszczowie mieli przygotować wykazy metryk szlacheckich z okresu 1650-1790. Dotyczyło to wszystkich parafii w Diecezji.

Zasadnym wobec tego jest pytanie czy kopie w Archiwach Kościelnych się zachowały.
Biorąc pod uwagę obszar Diecezji https://polona.pl/item/mappa-dyecezyi-p ... o:metadata
to ewentualne źródła, pomimo ograniczeń do szlachty byłyby skarbem.

pisma pod linkiem:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing


Może warto doprecyzować: cała ta centralna (tzn. kierowana przez Konsystorze Diecezjalne) "akcja" nie dotyczyła wszystkich metryk szlacheckich, ale kilkudziesięciu nazwisk (oczywiście klientów Kaczanowskiego) będących na liście, które Kaczanowski wysłał do konsystorzy a te dalej do parafii. Lista tych nazwisk (identyczna dla różnych diecezji, pisana tym samym pismem, a więc musiała być dostarczona przez Biuro Kaczanowskiego) jest dołączona do duzej części odpowiedzi ze spisami (sygnatury 139 i 140). Zresztą wynika to też z pisma, którego skany są pod powyższym linkiem. No i jest to potwierdzone samymi spisami. Myślałem, że dostanę zawału jak zobaczyłem "Lista familii urodzonych RR 1650 do 1790 parafii zambrowskiej". Dopiero potem doczytałem to czego nie chciałem zobaczyc "Lista wybranych familii". Są tam tylko nazwiska z listy. A wiele innych rodzin szlacheckich (w tym moi Saniewscy i Sasinowscy) którzy na 100% bardzo licznie tam występowali, nie ma wynotowanej ani jednej metryki.

Z tego co widziałem dla parafii warszawskich jest to zrobione trochę inaczej: jest lista konkretnych osób, a pod nimi wypisane metryki chrztu osób tego nazwiska (np. Mateusz Piekarski, a pod nim wypisane wszystkie metryki na nazwisko Piekarski).

NIe zmienia to faktu, że w przypadku jeśli z danej parafii, za dany okres nie zachowały się metryki lub całościowe sumariusze, takie choć trochę szersze dane mogą być zindeksowane i dodane do geneteki.

_________________
Pozdrawiam,
Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-11-2021 - 17:48
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 26221
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Nie wiem czy do geneteki i z jakich opisem (wszak nie są to indeksy np z księgi chrztów Warszawa Panny Marii 1793, a jednej z jednostek z "Archiwum Kaczanowskiego") ale plik z wypisami z dwóch parafii- jest podlinkowany w wątku. Dobrze byłoby zwerfykować
Nowe Miasto Panny Marii
Wola Św. Stanisława Biskupa

"Całościowe" sumariusze z AP Płock (włączone w ASC gmin) i ich odpowiedniki z AD Płock też mają błędy i nie są indeksami z ksiąg (próbka mała, nie twierdzę, że reprezentatywna, ślad po kawałku sprawdzenia w wątku AD Płock w dziale pomoc w archiwum) i nie mogą w pełni zastąpić istniejących ksiąg. Ale jak nic innego nie ma...

Moim zdaniem wg kryterium przydatności i poprawności
księga
sumariusz
wypisy (jak "Arch. Kaczanowskiego" i inne),

co oznacza m.in, że dla tych przypadków gdy wiadomo, że są (i to dostępne) księgi (kopie) lub sumariusze nie ma sensu przepisywać Kaczanowskiego

Podobnie jak nie ma sensu spisywać w zakresie "są dostępne kopie ksiąg" np wydanego drukiem rejestru metryk szlacheckich powiatu grójeckiego

Reszta (nie ma księgi, sumariusza nie ma lub nie wiemy o tym że jest") - jest przydatna
nawet jak zawiera dwa wpisy:)

Zapraszam.

P.S. a ciekawostka ile deklarował, że zapłaci za każdy odnaleziony wpis - też interesująca;)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.289309 sekund(y)