Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 03 czerwca 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
LitwosOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2020 - 16:34
Sympatyk


Dołączył: 25-03-2016
Posty: 708

Status: Offline
Lukaszu,

wyslalem Ci na prywatna wiadomosc.

_________________
Pozdrawiam
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-01-2020 - 14:03
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Dzień dobry,
czy ktoś może zna i mógłby polecić osobę mogącą poszukać informacji genealogicznej w LVIA?
Próbowałem zlecić "inteligentniejszą" (*) kwerendę bezpośrednio w archiwum, ale odpowiedziano mi, że tylko przeszukanie konkretnych dokumentów dla konkretnej osoby i tylko w zakresie 5 lat wchodzi w grę Sad

(*) "inteligentniejszą" to znaczy taką, która wyszuka osobę jeśli np. nie zgadza się nazwisko szukanej osoby, a zgadza imię i nazwisko matki, zgadza się data urodzenia i imię, a nie zgadza się nazwisko, chrzest jest znacznie później niż znana data urodzenia, nie ma osoby szukanej, ale jest rodzeństwo itp.

Generalnie chodzi o to, że LVIA już raz szukało mojego pradziadka według znanej daty urodzenia (i po 2-3 lata przed i po), ale nie znalazło. Teraz mam nieco więcej danych (np. imię i nazwisko rodowe matki) i liczyłem na pogłębioną weryfikację. Niestety, bezskutecznie - stąd poszukiwania kogoś, kto może się czymś takim zajmuje i podjąłby się takiego wyzwania.

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 09:26
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Czy ktoś może wie jak odszukać zawartość konkretnego fondu z LVIA?
Na genmetrica znalazłem zdjęcia opisane jako:

LVIA F.669,, Ap.15 B.22

zawierające indeksy urodzin z parafii dekanatu jezierskiego z 1872 roku.
Chciałbym sprawdzić, czy przypadkiem nie ma analogicznych indeksów z lat 1888-1891.

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
cojunkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 13:29
Sympatyk


Dołączył: 02-12-2017
Posty: 33

Status: Offline
Adam, inwentarze są dostępne pod adresem https://eais-pub.archyvai.lt/eais/faces ... F3001.jspx
Należy wpisać numer zespołu (fondas), ewentualnie podzespołu (apyrašas), w polu Pavadinimas wybrać Lietuvos valstybės istorijos archyvas, dalej przyciesk Ieskoti. Inwentarze można pobierać w formacie pdf. Czasami jednak są zbyt ogólnikowe.
PS Polecam się odnośnie Pana poprzedniego postu z dnia 22 stycznia.
Pozdrawiam
Andrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 14:16
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Dziękuję bardzo, znalazłem czegom szukał i wygląda na to, że lata 1888-1890 są też dostępne. Jeśli, podobnie jak dla 1872, są to indeksy per parafia, to weryfikacja czy poszukiwany pradziadek w ogóle urodził się gdziekolwiek w dekanacie nowoaleksandrowskim powinna być całkiem realna.
W sprawie ze stycznia napiszę na PW.

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
cojunkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 14:22
Sympatyk


Dołączył: 02-12-2017
Posty: 33

Status: Offline
Są to akta metrykalne, które dodatkowo mogą, ale nie muszą zawierać także indeksy alfabetyczne. Ale skoro w 1872 taki indeks był sporządzony, to prawie na pewno był sporządzany także w latach późniejszych.

Pozdrawiam
Andrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 14:28
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Z tego co widzę na genmetrika:
http://www.genmetrika.eu/2019/galerija_sar/Zarasu_dekanato_kriksto_sar_1872/content/index.html
to jest to jeden wielki zbiór indeksów z całego dekanatu.
Jeśli analogicznie są zrobione kolejne lata, to weryfikacja czy w ogóle pojawia się kombinacja dosyć popularnego nazwiska, ale stosunkowo rzadkiego imienia byłaby już znaczącym krokiem (w którąś stronę Smile ).

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
cojunkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 14:39
Sympatyk


Dołączył: 02-12-2017
Posty: 33

Status: Offline
Na genmetrika jest wstawiona tylko część faktycznych metryk - czyli strony, zawierające indeksy. A właściwe wpisy metrykalne są pominięte. Pożyteczne, żeby przed zamawianiem aktów sprawdzić czy są interesujące nazwiska. Tym bardziej, że akurat ta księga (i chyba inne z zespołu) jest zmikrofilmowana, a więc oryginał nie jest udostępniany, a tylko mikrofilmy, praca z którymi nie jest specjalnie przyjemna:)

Pozdrawiam
Andrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-04-2020 - 14:44
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Rzekłbym - bardzo pożyteczne. Szkoda, że LVIA takich indeksów nie udostępnia online. Jedno z dręczących mnie pytań ("czy pradziadek był łaskaw być ochrzczonym w okolicy swych urodzin w dekanacie nowoaleksandrowskim?") od razu miałoby odpowiedź Smile

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-04-2020 - 20:13
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Po rozwikłaniu zagadki urodzenia mojego pradziadka (okazało się, że metryka była w innym miejscu i pod inną datą niż wskazywałyby wszelkie dokumenty), chciałbym prosić o kolejną pomoc związaną z LVIA.
Jest mianowicie w Bibliotece kresowej taki dokument:
708/2 zapisy ewidencyjne i dziedziczne dokumenty genealogiczne
po wejściu dostajemy się do strony https://iaps-pub.archyvai.lt/web/guest/aprasu-paieska?p_p_id=inventorysearchportlet_WAR_iapsext2&_facesViewIdRender=/forms/inventoryView.xhtml?invType=SERIES&invId=337389, a tam jest indeks nazwisk.
Wśród nazwisk - od urodzenia znajome mi Wasilewski się pojawia - i to nawet 3 razy dla powiatu wiłkomirskiego (skąd pochodził szanowny i nawet dworny rodzic mojego pradziadka).
https://imgur.com/a/E9jMKka
Natomiast mniej znajome są cyferki, które pojawiają się przy nazwisku: 2, później 5, a na koniec nawet 404, 649, 720.

Wydaje mi się, że znalazłem w internetach wywody oznaczone numerkiem 2 (w tym wywód Wasilewskich h. Drzewica). Czy może gdzieś (oprócz LVIA) mogą być dokumenty oznaczone numerkami 5 (w tym wywód Wasilewskich h. Ostoja) oraz 404, 649, 720 (jak mniemam spisy szlachty powiatu wiłkomirskiego - jeśli tak, to jakie informacje taki spis zawierał)?

Jako że na prawdopodobnym miejscu urodzenia prapradziadka (Świadoście, rok ok. 1853, rozpocząłem walkę z LVIA metrykę jego urodzenia, bo w internetach ksiąg dla lat 1848-1858 chyba ni ma) mój trop się kończy (nie ma ślubu jego rodziców w tej parafii w latach wcześniejszych) chciałbym spróbować zawęzić poszukiwania do parafii, z których mogli pochodzić Wasilewscy i Romanowscy (nazwisko żony mojego prapra, czyli praprababci), a do tego może właśnie numerki z powyższej listy by się nadały.

Mam też jeszcze dwa pytania
- czy z zapisów "dworian(in)" z roku 1860, 1889/90 można coś wnioskować (o ile się nie mylę to już czas po powszechnej deklasacji szlachty na Litwie)?
- przy jednym urodzeniu Wasilewskiego (tyle, że w sąsiednim powiecie nowoaleksandrowskim AD 1849) znalazłem zapis przy rodzicach "błagorodiwich" - czy należy to utożsamiać z "urodzony"/"dworianin", czy niekoniecznie?

Z góry dziękuję za pomoc.

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-04-2020 - 20:40
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1242

Status: Offline
Błagorodnyj = szlachetny.

Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-04-2020 - 20:56
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Dziękuję.
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, "błagorodnyj" = "dworianin" = "urodzony".

W międzyczasie napisałem do LVIA pytanie, czy możliwe jest uzyskania kopii dokumentów ze wskazanych sekcji dla konkretnego nazwiska. Jak dostanę odpowiedź, to podzielę się wiedzą - może jeszcze komuś się przodek zaplątał w tym fondzie.

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-04-2020 - 21:05
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1242

Status: Offline
"Urodzony" samy ten wyraz Nie oznacza "dworianina"
Szlachetnie urodzony= "dworianin"/szlachcic.

Moze byc taki skrot: Szlachetnych [rodzicow] Jana I Janiny z d. Nowak malzenstwa prawowitego Kowalscy ect

Bez slowa "rodzicow".
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jartOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-04-2020 - 21:06
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-06-2011
Posty: 964

Status: Offline
adamrw napisał:
Dziękuję.
Czyli, jeśli dobrze rozumiem, "błagorodnyj" = "dworianin" = "urodzony".


Z mojego doświadczenia wynika że to się nie równa.
Choćby dlatego że wydaje mi się że "dworianin" czyli "urodzony" byli "oficjalnie uznani" czyli wylegitymowani. "Błagorodnyj" nie był, być może aspirował (czyli proces legitymacji był w toku), ewentualnie wylegitymowany nie był, ale "wszyscy w okolicy i tak wiedzieli" (bo znali tą rodzinę z dawien dawna i pamiętali).
Powyższe to tylko moje interpretacje tego co tu i ówdzie widziałem. Ale mam u siebie przykład "Jaśnie Pana" (1824) którego syn był już "błagorodnyj" (ok. 1850) a później "został" mieszczaninem a na końcu był tytułowany włościaninem. Z "Urodzonymi" znam podobne przypadki.

Irena_Powiśle napisał:
"Urodzony" samy ten wyraz Nie oznacza "dworianina"
Szlachetnie urodzony= "dworianin"/szlachcic.


Wg. mnie może oznaczać, ważny jest kontekst. Mimo oficjalnych wzorów, treść metryk zapisywano różnie. Natomiast w tych przypadkach z którymi się spotkałem, użycie słowa "urodzony" jako tytułu/określenia stanu nawet jeśli nie w 100% jednoznaczne, wynikało zawsze w sposób oczywisty z kontekstu/całości treści metryki.
Innymi słowy - zawsze wiadomo kiedy "urodzony" znaczy szlachcic, a kiedy "że urodził się" itd.
Często zapisywano "urodzony" w sensie "szlachetnie urodzony", tylko opuszczano "szlachetnie".

Przykłady z FS:

9 stycznia - ślub Bartłomiej Maciejewski i Wiktoria Brzozowska - Szlachetni
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSM1-VW5C?cat=2317996
akt 46 - rodzi się ich syn Aleksander (Urodzonych Bartłomieja i Wiktoryi...)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSM1-8SVD-T?cat=2317996
akt 456 ur Marcin, tych samych rodziców (Urodzonych Bartłomieja i Wiktoryi...)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSM1-8SXP-P?cat=2317996

i kompletny przykład:
akt 74 chrzest Wincenty Maciejewski, Urodzonych Bartłomieja i Wiktoryi
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSM1-KSD6-M
i jego ślub z Teklą Nieciecką - akt 38 (Dworianin)
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSM1-D74K-5?i=342&cat=2317996

Chodzi o Maciejewskich herbu Janina, z pow. trockiego.

_________________
pozdrawiam
Artur

Poszukuję rodzin: Jastrzębski, Olbryś, Pskiet – par. Jasienica; Sitko/Sitek lub Młynarczyk, Pych – par. Długosiodło; Łaszcz, Świercz, Szczęsny, Ciach, Kapel – par. Wyszków; te nazwiska także w par. Jelonki


Ostatnio zmieniony przez jart dnia 20-04-2020 - 21:36, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-04-2020 - 21:30
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 448

Status: Offline
Dziękuję za odpowiedzi.
Zapis, o który pytałem, jest tutaj:
https://imgur.com/a/y8qumP6.

A kontynuując wątek dworian - czy z faktu iż w 1860 roku, przy urodzeniu córki, jest napisane "dworian" (https://imgur.com/a/WmYeG4N) można wnioskować, że ojciec pochodził z rodziny, która z sukcesem dokonała wywodu między rokiem 1795 a 1860? Innymi słowy - że wywód tej rodziny powinien znajdować się wśród wywodów z lat 1795-1860?

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.073495 sekund(y)