Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 13 sierpnia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
smola_angelikaOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 01:11
Sympatyk


Dołączył: 01-02-2020
Posty: 81

Status: Offline
Szanowni Państwo,

na grobie mojego prapradziadka Jana Studnickiego (13 kwietnia 1897 - 26 stycznia 1943) jest napisane „żołnierz legionów 1920”. Co to znaczy?
Na stronie żołnierze-niepodleglosci.pl jest Jan Studnicki, ale to raczej nie ten, chyba że zaczął walczyć mając 17 lat w 1914. Ale... wydaje mi się, że gdyby tak było, to ktoś kto robił pomnik (chyba brat pradziadka), skoro już chciał zaznaczyć, że jego ojciec były Legionistą, umieściłby na nagrobku zakres dat, a nie tylko rok 1920. Co Państwo o tym sądzą? Mnie się wydaje, że walczył tylko w tym jednym roku, podczas którego de facto rozgrywała się jedna z większych bitew (pod Komarowem), a stamtąd niedaleko do wsi, w której się wychował mój prapradziadek (i ja z resztą też). To tereny dzisiejszej ziemi biłgorajskiej i zamojskiej.

Pozdrawiam, Angelika Smoła

_____________________________

Mój blog genealogiczny: www.storyforest.pl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EmeraldOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 06:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 281

Status: Offline
Nagrobkiem tak naprawdę bym się nie sugerowała, bo to jednak tylko nagrobek, a nie dokument (a przecież nawet w dokumentach zdarzają się błędy) - ja na co najmniej kilku grobach rodzinach mam niewłaściwe daty, a co dopiero takie poboczne informacje... Ktoś stawiający pomnik mógł nawet nie znać dokładnego zakresu lat, przecież nie było Internetu żeby sobie coś wygooglować albo mailować z odpowiednimi archiwami/urzędami, a z zachowywaniem się dokumentów w rodzinie bywa bardzo różnie. Może po prostu akurat w czasie walk w tym roku czymś się wsławił albo poważniej ucierpiał? W żadnym razie walki w 1920 nie wykluczają walk w innych latach.

_________________
Izabela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Markowski_MaciejOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 09:05
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-05-2010
Posty: 805
Skąd: Warszawa
Status: Offline
W 1920 nie było tych pierwszych Legionów, które istniały w latach 1914–1918.

Po odzyskaniu niepodległości niektóre regularne pułki Wojska Polskiego utrzymały tradycje i w nazwie miały pochodzenie od Legionów. Na przykład mój Dziadek walczył w 1920 roku w 6 pułku piechoty Legionów.

W 1920 roku była wielka mobilizacja ludzi, masy chłopaków wstępowały do wojska na ochotnika. Zostali zwolnieni do domu jesienią po zakończeniu działań.

_________________
Pozdrawiam
Maciej

https://KimOnibyli.pl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
smola_angelikaOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 10:09
Sympatyk


Dołączył: 01-02-2020
Posty: 81

Status: Offline
Bardzo Państwu dziękuję za odpowiedzi. A czy da się to jakoś sprawdzić/odtworzyć? W CAW nie ma nic na jego temat. Trochę utknęłam w martwym punkcie.

Pozdrawiam, Angelika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 12:52
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21345
Skąd: Warszawa
Status: Offline
jest jeszcze opcja utożsamiania przez otoczenie każdego ochotnika z legionistą

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
myckekazimierzOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 13:46
Sympatyk


Dołączył: 14-02-2018
Posty: 93

Status: Offline
Studnicki Jan
Wykazany w 6. komp. II baonu 3. pp LP. Podczas walk na froncie karpackim zachorował i 19 XII 1914 leczył się w Rudolfsspital w Wiedniu.
A ta wiedza pochodzi z :
https://www.zolnierze-niepodleglosci.pl ... G82wlG_Wlc
km
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
smola_angelikaOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 20:30
Sympatyk


Dołączył: 01-02-2020
Posty: 81

Status: Offline
Panie Włodzimierzu, syn owego Jana Studnickiego (de facto też Jan Studnicki Wink) był pułkownikiem w wojsku, nie sądzę, aby zrobił swojemu tacie pomnik i napisał, że był Legionistą, jeżeli nim nie był, takie moje przypuszczenia.
Zgadza się Panie Kazimierzu, też to widziałam. Natomiast to chyba nie ten. Musiałby mieć 17 lat, kiedy wstąpił do Legionów. No i na grobie ten rok 1920, to najbardziej nie daje mi spokoju. Moje największe wątpliwości są zawarte w pierwszym poście. Nie wiem za bardzo w którą stronę ruszyć z tym dalej.
Bardzo Panom dziękuję za podzielenie się opinią.

___________________________________

Nowy post: https://www.storyforest.pl/2020/02/nakr ... iadka.html


Ostatnio zmieniony przez smola_angelika dnia 13-02-2020 - 21:46, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 13-02-2020 - 20:56
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21345
Skąd: Warszawa
Status: Offline
tzn? nie on (Jan-syn) pomnik stawiał?
a może to nie
"żołnierz legionów 1920" a np
"żołnierz
legionów
1920"

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu: Re: Żołnierz Legionów 1920  PostWysłany: 14-02-2020 - 16:43
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2243

Status: Offline
smola_angelika napisał:

Na stronie żołnierze-niepodleglosci.pl jest Jan Studnicki, ale to raczej nie ten, chyba że zaczął walczyć mając 17 lat w 1914

To akurat jest bardzo możliwe, do Legionów uciekali z domu nawet 14-letni chłopcy

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.204160 sekund(y)