Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 23 lutego 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
RenataMikOffline
Temat postu: Re: Prośba o pomoc - szukam pradziadka w Armii Carskiej  PostWysłany: 03-09-2019 - 22:12
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2019
Posty: 151

Status: Offline
Potomek_Wosinskich napisał:
Witam
Szukam informacji o prapradziadku Kazimierzu Dubickim urodzonym w (lub pod) Nalibokach i (jeśli to pomoże) w czasie wojny rosyjski japońskiej wozil rannych. Jego żoną była Maria.
Z góry dziękuję
Pozdrawiam--Wojciech


Tu jest coś o Dubickim Kazimierzu ur.Nalibowki -Дубицкий Казимир
https://gwar.mil.ru/heroes/?last_name=% ... rson&page=
Pozdrawiam
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Łyczkowski_ROffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-09-2019 - 11:00
Sympatyk


Dołączył: 11-11-2017
Posty: 80

Status: Offline
Dosłownie wczoraj wpadło mi w ręce zdjęcie pradziadka w mundurze carskim. Niestety fotka była przyklejona do albumu na stałe. Pół nocy spędziłem na tym by ją w miarę bezpiecznie odkleić i właściwie się udało.
Całe życie słyszałem że pradziadek wracał rok czasu z carskiego wojska do domu. Do tej pory byłem przekonany że przeszedł pół Rosji dy dotrzeć do swej żony, a tu po odklejeniu fotki taka to ci niespodzianka. Pieczątka z niemieckiego obozu jenieckiego w Königsbrück niedaleko Drezna. Więc nie wracał z Rosji, a raczej z Niemiec.

Chciałbym jeszcze ustalić, i tu do was gorąca prośba o ile to możliwe, jakiej jednostki może mieć na sobie mundur i czy istnieje jakiś wykaz / spis jeńców z tego obozu.

Link do foto >>> TU <<<

_________________
Radek

Malinowska + Damas = JA = Łyczkowski + Dobrzycka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-09-2019 - 12:01
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2638
Skąd: Hamburg
Status: Offline
O jednostce napisalam w tym watku:
https://genealodzy.pl/forum-genealogicz ... 4251.phtml
mozliwe, ze zalaczone dokumenty dotycza Twojego pradziadka.

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pedro1973Offline
Temat postu: Pradziadek  PostWysłany: 13-10-2019 - 01:03


Dołączył: 13-10-2019
Posty: 4

Status: Offline
Witam serdecznie poszukuje informacji o moim pradziadku Antoni Szwargulinski badz Szwargolinski rozna pisownia prawdopodobnie wcielony do armii rosyjskiej okres pomiedzy 1913-1915,podobno byl ranny badz zachorowal i lezal w szpitalu gdzies w Rosji i tam zmarl.Pochodzil z Michowa na lubelszczyznie ur.sie 1876 a jego zona miala na imie Florentyna,Prosze o pomoc jesli jest taka mozliwosc,dziekuje i pozdrawiam.Piotr Szwargolinski.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu: Pradziadek  PostWysłany: 13-10-2019 - 02:25
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1094

Status: Offline
Szwargulinski Antoni syn Franciszka
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D1

https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gospital20612099/
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gospital20292470/
Umarl 13 maja Roku 1917
Chorowal na szkorbut.
Przed Szpitalem moskiewskim byl w szpitalu Miasta Kazan.jest Jeszcze wymieniony w Roku 1915 Chyba Minsk.
W Roku 1915 mial l.42

Jesli trzeba inne Dane z tych kartek to jutro odczytam - jest tam jednostka, skad pochodzil ect.
Jeszcze jedna kartka - trafil do szpitala polowego
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gospital21741432/

Pozdrawiam,
irena


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 13-10-2019 - 13:37, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu: Pradziadek  PostWysłany: 13-10-2019 - 09:09
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 2611

Status: Offline
Tu znajdziesz indeksy ślubu i urodzenia
https://regestry.lubgens.eu/viewpage.php?page_id=766

Ona, Florentyna Mirosławska, rodzice: Francuszek i Weronika Kiełbińska
Jego rodzice: Franciszek i Barbara Piskorska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pedro1973Offline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2019 - 09:29


Dołączył: 13-10-2019
Posty: 4

Status: Offline
Dziekuje Pani Ireno serdecznie i jesli beda kolejne informacje to oczywiscie poprosze.Dziekuje i pozdrawiam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2019 - 12:24
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1094

Status: Offline
Co mozna odczytać z tych kartek:
Шваргулинский Антон Францевич 2 kartki
Шварболинский Антон Францевич
Тваргулинсий Антон Францевич
wszystkie te katrki dotyczące jednej osoby, Szwargulińskiego Antoniego syna Franciszka.

Rok 1915, kartka ze szpitala w Kazaniu, dokąd dotarł z Moskwy (nie jest napisane, czy ze szpital czy Moskwa to był punkt przejściowy)
Zawiadomienie o przyjęcie chorego albo rannego
Miasto Kazań szpital 47
Szwarbolinski Antoni syn Franciszka
żonaty, niepiśmienny, l.42
Polak
Wyznanie nie mogę odczytac, ale wygląda na "prawosławny"
jednostka 36 korpus (piechoty), szeregowy, czym zajmował się dokładnie odczytać to ciężko, ale na 99,99% to był przy transporcie wojskowym, jest tu taki wyraz i w innych kartkach temu potwierdzenie.
Ur. Gubernia Lubelska powiat Lubartowski gmna Chudowola, osada Michow, rolnik.
Zachorowaał na reumatyzm męśni w Mińsku 20.09.1915
W Kazaniu przyjęty 23 października 1915

Dalej w kartce 19/II 1917 (w bazie jest zapisanym jak Twargulinski, ale jest to źle odczytana pierwsza literka)- 346 подвижный polowy szpital wojskowy reumatyzm
jest tu wymieniona jednostka już 37 korpus ( w innych napisane "sztab 37 korpusu), szeregowiec, obsługiwał szereg wozów/furgonów z potrzebnymi dla wijska rzeczami


Moskwa, szpital wojskowy N 1563 przyjęty 23.04.1917 z Sawiołowskiego punktu przejściowego
Kartka z opisywaniem choroby (karta medyczna) za N 9621
wiek l.45, żonaty, włościanin
przed wojną zamieszkał w domu
szeregowiec sztabu 37 korpusu, jednostka obsługująca transport wojskowy
szkorbut

Kartka z tego samego szpitala wojskowego N 1563 o zgonu maja 13 dnia roku 1917

Grobu pradziadka Pan nie znajdzie.
W roku 1915 w Moskwie był założony cmentarz dla mieszkańców Moskwy żołnierzy I WŚ i tych żołnierzy kto umierał w tych czasach w szpitalach moskiewskich wojskowych Братское кладбище.

Cmentarz znajdował sie w dzielnicy na krańcach Moskwy ob. jest to okolica st.m metra Sokoł.
na początku wieku XX znajdowało się tam sioło Wsechswiatskoje i cmentarz załozono w ogrodzie tego sioła.

Na tym cmentarzu było pochowano około 17 tys. żołnierzy. W części centralnej chowano żołnierzy wyznania prawosławnego, były sektorze katolicki, żydowski i muzulmański.
Oddzielne sektorze były dla siostr i dla lotników. I dla oficerów.

Po rewolucji październikowej na tym cmentarzu chowano i "czerwonych", i "Białych". Junkierzy, czerwonogwardziści, lotnicy.
W latach czerwonego teroru (1918-1920) - masowe rozstrzelania.

W roku 1932 cmentarz był zlikwidowany. Został tylko jeden nagróbek studenta Sergiusza Szlichtera. Są dwie wersje dla czego - pierwsza że ojciec Sergiusza był współpracownikiem Lenina, druga - że nagróbek był za ciężki i jego zostawiono.
Zrobiono na miejscu cmentarza park.

W roku 1998 na fali odrodzenia postawiono kilka pomników w pamięć tego co tu kiedyś istniało.

tu mozna oglądać zdjęcia w tym z dawnich czasów
https://anothercity.livejournal.com/993811.html

tu
https://moscow-walks.livejournal.com/3120724.html
za dużo wszystkiego różnego, ale są zdjęcia płyt z nazwiskami. Od razu powiem że nie sądzę żeby te płyty były oryginalne.
i jeszcze
https://info.wikireading.ru/97635

I jeszcze trochę ode mnie.
Żył kiedyś w Moskwie człowiek, nazywał się Saładin Aleksy syn Tymoteusza (1876-1918).
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0 ... 0%B8%D1%87
Urodził się w nie samej zamożnej rodzinie, na końcu wieku XIX.
był zapalonym krajeznawcą, interesowała go historia.
Jednym z jego pasje i jednym z jego pomysłów było zrobić opis wszystkich cmetarzy moskiewskich, taki esej o cmetarzy.
zaczął to robić jeszcze przed rewolucją październikową w roku 1916.
Dalej kontynuował, ale robił to na swój koszt oczewiście, pieniędzy mu brakowało nawet na zycie, chodzi o to że aparaty fotograficzne i sprzęt to nie było tanio ani w czasach przed rokiem 1917, ani po.
Chodził po moskiewskich cmentarzach i robił zdjęcia, potem robił opisy tych zdjęc - nagróbków.
W Moskwie po rewolucji był głód, przeprowadził sie na wieś, ale i tam już nie miał dobrego zycia i chicho umierał.
Ale swoją książkę o cmentarzach napisał.
Żadne wydawnictwo nie przyjęło tej książki.
Umierający z głodu krajeznawca przyszedł do jednego z pracowników wydawnictwa i błagał o kupieniu swojej książki i zdjęć.
Ten urzędnik z żalu kupił ten rękopis - o czym pisał w swoich wspomnieniach.
Druga kopię oddał do gospodarzy na wsi u których mieszkał.

Ten rękopis był wydany tylko w roku 1997 na podstawie tych dwóch zachowanych rękopisów. Niestety wiele zdjęć było zniszczone. Potomkini tych gospodarzy ze wsi oddała rękopis do muzeum w mieście Ramenskoje niedaleko Moskwy.

Oglądałam tą książkę. Jest pod tytułem "Eseje o historii moskiewskich cmentarzy"
Jest bardzo ciekawa z punktu widzenia wiedzy o cmentarzy których już nie ma, w tym o Brackim dla żołnierzy IWŚ.
Niestety jak wiele innych krajeznawców i badaczy A.T. Saładin poszedł ta samą drogą - raczej pisał o nagróbkach ludzi mnie więcej znanych i wybitnych, jakieś historii z ich zycia ect.

No i zdjęć zachowało się mało.

Ale tylko w tamtej książce np o tym co było napisane na nagróbku A. L. Szaniawskiego, bo jego grób nie zachował się - cmentarz gdzie był pochowany także był zlikwidowany.

W Roku 2014 byly wydane 2 tomy "Cmentarz Bracki. Lista pochowanych"
https://vsehsvyatskoye.livejournal.com/141588.html
Wsrod zolnierzy armii carskiej sa tam wymienieni Jency obozow z wojska niemieckiego I austriackiego.
Pozdrawiam,
Irena


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 13-10-2019 - 14:19, w całości zmieniany 4 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pedro1973Offline
Temat postu:   PostWysłany: 13-10-2019 - 12:43


Dołączył: 13-10-2019
Posty: 4

Status: Offline
Dziekuje najmocniej jak potrafie!Pozdrawiam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pedro1973Offline
Temat postu:   PostWysłany: 14-10-2019 - 16:04


Dołączył: 13-10-2019
Posty: 4

Status: Offline
Witam serdecznie mam pytanie czy istnieje możliwość dotarcia do innych informacji o pradziadku (apetyt rośnie w miarę jedzenia )czy wogole gdzieś mogą istnieć np.jak został zwerbowany do służby może sam się zgłosił jak przebiegała ta xluzba i dokładna nazwa oddziału w którym służył ? A inna kwestia to gdzie szukać przodków urodzonych przed 1700 rokiem bo tego nie ma na Lubgens a jak są to niepełne zestawienia . Dziękuję za poświęcony mi czas i pozdrawiam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-10-2019 - 16:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2144

Status: Offline
Pedro1973 napisał:
jak przebiegała ta xluzba

Irena podała ci, który to korpus - poszukaj danych kiedy i gdzie się przemieszczał. Mapa z tamtych czasów ci się przyda.

Znasz wiek pradziadka. To nie był zwykły pobór? Poczytaj o historii tamtych okolic, jak wyglądał pobór, kogo brali do wojska a kogo nie itp.
Na dane konkretnej osoby masz małe szanse.

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-10-2019 - 16:31
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1094

Status: Offline
https://ru.m.wikipedia.org/wiki/36- ... 0;я)
https://ru.m.wikipedia.org/wiki/37- ... 0;я)
Co to da?
Byl Chyba furmanem.

Jesli chcesz dowiedziec czegos wiecej to trzeba grzebac literature na temat I Wojny Swiatowej.
Nie Sadze ze wszystko jest on-line.

Druga mozliwosc - kwerenda w Rgwia. Trzeba byc gotowym wydac kase I miec wiele cierpliwosci.

Kwerenda moze byc odnosnie punktu poboru albo Jednostki.
Tylko znow pytanie - co to da?
Bo w Roku 1915 juz za chorowal - Nie wiesz Czy byl to Minsk Mazowiecki Czy Minsk Litewski.

Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-10-2019 - 16:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 2611

Status: Offline
Księgi z Michowa na pewno są od 1659 skoro indeksy są na lubgens - tam też jest forum, zapytaj gdzie księgi (zakładam, że parafia). Generalnie z tego okresu szukałbym w archiwach diecezjalnych lub parafiach
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
janszumOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 10:17
Sympatyk


Dołączył: 12-02-2009
Posty: 80

Status: Offline
Dzień Dobry

Brat mojego dziadka Adam Szumski syn Michała pochodził z miejscowości Zdzięciol ( Дятлово ) z okolic Grodna. Nic o nim nie wiem nawet nie wiem kiedy się urodził. Jedyna informacja o nim istniejąca w rodzinie to ze zniknął ok 1905 roku i ślad po nim zaginął. Ostatnio dzięki temu wątkowi znalazłem na stronie GWAR.MIL.RU dokumenty najprawdopodobniej dotyczące mojego Adama. Z tych dokumentów domyślam się że Adam po pobycie w niewoli niemieckiej zachorował i przebywał w sanatorium(?) potem w piotrogradzkim szpitalu (?) a potem trafił do szpitala w Ałuszcie. Prosiłbym o potwierdzenie moich domysłów a także, jesli to mozliwe o dodatkowe informacje: Gdzie trafił do niewoli, gdzie przebywał w niewoli, co dalej się z nim stało po wyjściu ze szpitala w Ałuszcie. Napisałem emaila do szpitala w Ałuszcie , ale nie dostałem odpowiedzi.

pozdrawiam Jan Szumski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ksaweryOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 10:27
Sympatyk


Dołączył: 18-09-2013
Posty: 232

Status: Offline
Witam serdecznie.
Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów zetknął się z dokumentacją Szpitala Wojskowego w Piatigorsku. W 1919 roku przebywał tam na leczeniu mój dziadek.
Pozdrawiam.
Ksawery.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.085830 sekund(y)