Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 23 lutego 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
wolenski_pipisOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 02-10-2019 - 13:58
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2011
Posty: 267

Status: Offline
Pan ma swoje racje, a ja swoje. Pan jest przekonany do swojej racji, a ja do swojej.
Muszę Panu powiedzieć, że z pełną świadomością ująłem „zubożałych” w swym Herbarzu, wiedząc, że spadną na mnie wszelkie gromy. Zrobiłem to po wieloletnich analizach akt parafialnych z około 30 parafii, głównie z terenu Lubelszczyzny.
Przeglądając akta parafii Poniatowa, skąd wywodzi się rodzina naszego ostatniego króla, trafiałem na podobne przypadki. Większość Poniatowskich, występowała w aktach wyłącznie z przydomkami, głównie bez określenia przynależności stanowej. Można tam trafić na Poniatowskich, którzy w aktach nazywani są wyłącznie: Ciołek, Czelustka, Jarasz, Jurek, Malisz, Matuszowic, Patronek, Sram, Tłuk, Żelech, itp. Określenie „nobilis” pojawia się rzadko.
Kończmy tę dyskusję, gdyż ona do niczego nie prowadzi.


Pozdrawiam Marek Woliński
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
WysokińskiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 25-11-2019 - 11:08


Dołączył: 09-11-2019
Posty: 9

Status: Offline
Panie Marku zakupiłem niedawno tom I i II Herbarza interesuje mnie czy w tomie III jest coś więcej o Wysokińskich Jagiełkach ale z bardzo wczesnych lat. Mam zebrane chronologicznie dokumenty od 1657 roku bardzo pokaźny materiał, posiadam również sporo konkretnych imion Wysokińskich Jagiełków z lat wcześniejszych ale nie potrafię ich przyporządkować konkretnie do mojej gałęzi stąd moje pytanie.
Materiał zgromadzony przez Pana jest pokaźny natomiast bardzo ubogi jeżeli chodzi o Jagiełków sprzed roku 1800 w chwili obecnej posiadam kilkadziesiąt imion męskich i kilka gałęzi rodzinnych s przed 1800 roku
Poszukuje obecnie rodziców Krzysztofa (żona Magdalena) lata ok.1607 – 1637 może posiada Pan coś na ten temat
Pozdrawiam Wysokiński Dariusz ( Jagiełka)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wolenski_pipisOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 26-11-2019 - 12:25
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2011
Posty: 267

Status: Offline
Dzień dobry.

Przydomki występują powszechnie, głównie w XVII wieku. W latach późniejszych, pojawiają się, ale już w mniejszej ilości. W parafii Trzebieszów brakuje księgi za lata 1608-1646, czyli za okres który Pana interesuje. W badaniach genealogicznych, proszę się nie kierować przydomkiem, który występuje w powszechnym życiu codziennym, ale w aktach nie koniecznie.
W tomie III Wysokińscy są wymienieni na 3 stronach, za lata 1701-1790 jeśli chodzi o akta parafialne, głównie w parafii Zbuczyn. Jest też trochę informacji z XIX i XX wieku.

Pozdrawiam Marek Woliński
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
WysokińskiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 26-11-2019 - 16:37


Dołączył: 09-11-2019
Posty: 9

Status: Offline
Dziękuje postaram się kupić. Pytałem bo może ma Pan jakie,s inne źródła np wtóropisy.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
saganowski_konradOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 03-01-2020 - 17:03


Dołączył: 02-01-2020
Posty: 4

Status: Offline
Panie Marku, jestem po analizie tomów I, II i III Herbarza, w poszukiwaniu informacji o rodzinie Wilczyńskich z parafii Trzebieszów. Na początek pragnę Panu pogratulować wykonania tytanicznej pracy przy opracowaniu tego Herbarza oraz osobiście podziękować, gdyż na ten moment jest to jedyne źródło informacji nt. moich krewnych z lat przed 1810 r., na dodatek bardzo bogate.

W trakcie porównywania zebranych przeze mnie informacji z lat 1810+ nt. Wilczyńskich natrafiłem na pewne niezgodności z ustalonymi przez Pana faktami z parafii Trzebieszów. Wśród szlachty, która uzyskała potwierdzenie nobilitacji przez Heroldię Królestwa Polskiego, znaleźli się przedstawiciele rodziny Wilczyńskich - Faustyn Piotr i Tadeusz Szymon (urodzeni i następnie mieszkający w Łecznowoli), których rodzice znajdują się w Herbarzu, tj. Jakuba i Marianny z Jasińskich, jako odnotowani w 1823 r. posiadacze części dóbr w Krasuse-Łęcznowola. Równocześnie zanotował Pan, że dobra te w 1799 r. posiadał Piotr Wilczyński, przez co można założyć, że ww. Jakub jest jego potomkiem.

I tutaj natrafiłem na problem, gdyż w potwierdzeniu szlachectwa wskazano, że są oni faktycznie wnukami niejakiego Szymona Wilczyńskiego i Apolonii z Krasuskich (nota bene w Herbarzu osoba o tym samym imieniu i nazwisku panieńskim bierze w 1764 r. ślub z Piotrem Wilczyńskim), który otrzymał dziedziczne szlachectwo i herb Róża biała vel. Poraj w 1775 r. od króla Stanisława Augusta Poniatowskiego [sic!].

Ponadto, w dokumentach Heroldii KP znalazłem jeszcze informację potwierdzonego szlachectwa, również z herbem Róża biała vel. Poraj (jednak bez informacji o odniesieniu do Szymona Wilczyńskiego) dla Wilczyńskich ze wsi Wylany: Antoniego Wilczyńskiego (ur. ok. 1781 r. jak można wywnioskować z aktów chrztu jego dzieci znajdujących się w parafii w Trzebieszowie) oraz jego trzech synów. Ów Antoni, jak domniemuję, to wskazany w tomie III Herbarza Antoni Wilczyński urodzony właśnie w 1781 r. jako syn Józefa de Wylany Wilczyńskiego i Marianny Krasuskiej.

Oczywiście przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne i dzisiaj praktycznie niemożliwe do wyjaśnienia, ale w związku z powyższym mam pytanie:
1) czy w trakcie swoich poszukiwań, może w innych parafiach ziemi łukowskiej, natrafił Pan na Szymona Wilczyńskiego, który mógłby w 1775 r. otrzymać szlachectwo? W żadnym z tomów Herbarza nie natrafiłem przy rodzinie Wilczyńskich na to imię.

2) czy wskazany w Herbarzu fakt pieczętowania się rodziny Wilczyńskich herbem Rogala znalazł Pan w jakiś dokumentach, czy może w aktach parafialnych z XVIII w. i wcześniej takie informacje zapisywano?

Będę ogromnie wdzięczny za jakąkolwiek odpowiedź.

Pozdrawiam,
Konrad Saganowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 03-01-2020 - 18:19
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 589

Status: Offline
W "Album armorum nobilium Regni Poloniae XV-XVIII saec., opr. B. Trelińska. Lublin 2001, s. 585 - Szymon Wilczyński, plenipotent dworu krakowskiego, patron sądów marszałkowskich, nobilitowany w 1768 roku, a zwolniony od skartabellatu w 1775 roku.
Nobilitowany w tym samym roku, co niejaki Tomasz Kostecki h. Leszczyc odm., o którego upominałem się nieraz na tym forum (s. 374):
https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/public ... 69/content

W dniu 2 października 1834 roku w Łącznowoli w wieku 67 lat zmarł Jakub Wilczyński. Akt zgonu zgłaszali: Faustyn Wilczyński, jego niepiśmienny syn i Andrzej Krasuski, sąsiad zmarłego. Niestety, imiona rodziców zmarłego nie były świadkom znane:
https://szukajwarchiwach.pl/35/1938/0/2 ... Uf9WWwArEg

Jeszcze jedno Wylan[m]owscy zapewne pochodzili ze wspomnianej wsi Wylanów. W 1811 roku w parafii Trzebieszów pobrali się Franciszek Wilczyński, kawaler lat 48, syn Jakuba i Teresy Wylamowskiej, już nieżyjących z Marianną Popławską. Franciszek Wilczyński przedstawił akt uszanowania wystawiony Antoniemu Wilczyńskiemu, jego stryjowi:
https://szukajwarchiwach.pl/35/1938/0/1 ... rxaAHfEGzg

A tu, akt zgonu ww. Antoniego Wilczyńskiego:
https://szukajwarchiwach.pl/35/1938/0/2 ... _tsoP5hZyQ

Robert

WILCZYŃSKI h. Poraj z odm. Od Szymona, któremu w r. 1775 król Stanisław August nadał szlachectwo dziedziczne wraz z herbem – wnuk kdz Roman Aleksander (2im) (s. Jakuba i Marianny z Jasieńskich), prezydent Klasztoru XX Maryjanów leg. 1840. Zapisany do Ks. Szl. Gub. Lub. oddz. Podl. p. 29. AGAD, II R.St., syg. 156 s. 463; APL, DSGL, syg. 160 s. 362–363 Inni potomkowie Szymona wyleg. z h. Róża Biała. WILCZYŃSKI h. Róża Biała Od Szymona, któremu w r. 1775 król Stanisław August nadał szlachectwo dziedziczne wraz z herbem, z Apolonii Krassuskiej syn Antoni leg. 1839 i wnukix Faustyn Piotr (2im) i Tadeusz Szymon (2im) (s-owie Jakuba, pierwszy z Marianny Jasińskiej, drugi z Katarzyny Jasińskiej) leg. 1839. Zapisani do Ks. Szl. Gub. Lub. oddz. Podl. p. 14–16. Ad Antoni, właśc. cz. wś Wylany, w pow. łukowskim ∞ Trzebieszów 15 XI 1806 Marianna Nowicka. Ich s-owie: 1. Leon * Wylany, paraf. Trzebieszów 20 III 1810; 2. Władysław Jan Nepomucen (2im) * Wylany 15 V 1821; 3. Konstanty * Wylany 16 XII 1816 ∞ Trzebieszów 2 II 1841 Marianna Krasuska * Zembry ok. 1816 (c. Kazimierza i Wiktorii Szaniawskiej). Tychże s-owie: a. Antoni Franciszek (2im) * Wylany 2 X 1843; b. Jan Nepomucen * Wylany 15 V 1846. Zapisani do Ks. Gen. p. 5 i Ks. Szl. Gub. Lub. oddz. Podl. p. 14. x W aktach II R.St. niekonsekwencja co do stopnia pokrewieństwa legitymujących się Faustyna i Tadeusza z wymienionym w głównym dokumencie Szymonem, raz podawano, że byli jego synami, w innym miejscu, że wnukami. AGAD, II R.St., syg. 153 s. 173; syg. 154 s. 249; APL, DSGL, syg. 5 s. 221–226, 369–419; syg. 160 s. 338–339, 358–359.
Inni potomkowie Szymona wyleg. z h. Poraj. (E. Sęczys, Szlachta gubernii...)


Ostatnio zmieniony przez Robert_Kostecki dnia 04-01-2020 - 11:05, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej_KosmalOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 03-01-2020 - 19:53
Sympatyk


Dołączył: 25-08-2011
Posty: 62

Status: Offline
Panie Konradzie,
Czy są Panu znane losy Ignacji Wilczyńskiej z domu Raczyńskiej, żony Floriana Wilczyńskiego. Florian był synem Konstantego i Marianny z Krasuskich, ur. w 1850 r w Wylanach, a zmarły w Warszawie. Rodzina Ignacji wywodzi się z rodu Piwonich, których potomkiem jestem. W Ogrodach Wspomnień umieściłem notki biograficzne wspomnianych osób. Proszę o kontakt i odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie
Maciej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 03-01-2020 - 20:16
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 589

Status: Offline
Ciekawi mnie droga Wilczyńskich, od uszlachcenia do własności ziemskiej w Lubelskiem.

Oswald Balzer, Skartabelat w ustroju szlachectwa polskiego, s. 75, 76 - "Wreszcie na sejmie r. 1773/5 staje ustawa, że każdy nowo uszlachcony winien w ciągu roku (zapewne od daty ogłoszenia konstytucji sejmowej) nabyć dobra ziemskie wartości co najmniej 50.000 złp., i że dopiero po wykazaniu się nabyciem takiej majętności kancelaria królewska wyda mu przywilej nobilitacyjny; gdyby do tego czasu nabycie nie nastąpiło, uchwała sejmowa w przedmiocie nadania szlachectwa traci sama przez się znaczenie." (Volumina legum, t. VIII. 293)

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wolenski_pipisOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 04-01-2020 - 10:37
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2011
Posty: 267

Status: Offline
Dzień dobry.
O Szymonie Wilczyńskim więcej informacji odnajdzie Pan w książce Elżbiety Sęczys – Szlachta guberni augustowskiej, lubelskiej i radomskiej wylegitymowana w Królestwie Polskim w latach 1836-1861, Warszawa 2018. Są tam wymienieni też potomkowie Szymona. Z nich Faustyn i Tadeusz, podani są raz jako jego synowie oraz jako jego wnukowie. Proszę o kontakt, a podam Panu więcej informacji.
Pozdrawiam Marek Woliński
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 04-01-2020 - 11:01
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 589

Status: Offline
Panie Marku,

to właśnie zrobiłem trzy wpisy wyżej. Smile

Pozdrawiam

Robert Kostecki
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wolenski_pipisOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 04-01-2020 - 13:02
Sympatyk


Dołączył: 05-04-2011
Posty: 267

Status: Offline
Tak zauważyłem Panie Robercie, ale mogę Panu Konradowi jeszcze pomóc w poszukiwaniach.

Pozdrawiam Marek Woliński
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
saganowski_konradOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 05-01-2020 - 00:16


Dołączył: 02-01-2020
Posty: 4

Status: Offline
1. Panie Robercie, bardzo dziękuję za informacje na temat Szymona Wilczyńskiego. W sytuacji braku wzmianek w księgach metrykalnych parafii Trzebieszowskiej czułem się bezsilny w tym temacie a tutaj przesłał Pan bardzo konkretny ślad.

Bardzo dziękuję za akt zgonu Antoniego. Informacje w nim zawarte potwierdzają moje przypuszczenie, że to ta sama osoba co została wskazana w tomie III Herbarza. Faktycznie szkoda, że akt zgon Jakuba nie dostarcza takich informacji, ale za niego również bardzo dziękuję.

Akt ślubu Franciszka Wilczyńskiego z 1811 r. już posiadałem i jest on szczególnie dla mnie istotny, gdyż jest to potwierdzony rodzony brat mojego przodka - Tomasza Wilczyńskiego. Zagadką pozostaje wspomniany stryj Antoni, czy jest to może jeden z tych dwóch Antonich na ślad których rodzin natrafiłem w trakcie swoich poszukiwań? Tutaj będę chyba musiał postarać się o akt notarialny ze wspomnianym uszanowaniem by dowiedzieć się szczegółów.

2. Panie Macieju, na ślad Ignacji Wilczyńskiej ani jej męża Floriana Wilczyńskiego ur. w 1850 r. w Wylanach jeszcze nie natrafiłem, jednakże małżeństwo Konstantego i Marianny z d. Krasuskich małżonków Wilczyńskich jest mi znane.

Konstanty Wilczyński urodził się w 16.12.1816 r. w Wylanach z Antoniego i Marianny z Nowickich, małżonków Wilczyńskich. Zarówno Konstantego, jak i jego ojca, znalazłem w dokumentach Heroldii KP z potwierdzeniem szlachectwa z 1848 r. oraz prawem do pieczętowania się herbem Róża biała vel. Poraj z odmianą.
Na ten moment udało mi się odnaleźć tylko trójkę jego dzieci: Antoniego Franciszka (ur. 02.10.1845 r.), Jana Nepomucena (ur. 15.05.1846 r.) oraz Heleny (29.10.1852 r.). Na ten moment nie odnalazłem aktu chrztu lub jakiegokolwiek innego aktu stanu cywilnego Floriana Wilczyńskiego, o którym Pan pisze, chociaż to jeszcze nic nie znaczy, gdyż zdarzyło mi się już, że nie mogąc znaleźć w skorowidzu do ksiąg metrykalnych osoby, o której wiedziałem, że urodziła się w konkretnym roku i w konkretnej parafii, okazało się, że została ona zapisana w nim z błędnym nazwiskiem - prawidłowe było w samym akcie sc.

Istnieje oczywiście szansa, że rodzice Floriana Wilczyńskiego z Wylan to nie te same osoby co odnalezieni przeze mnie Konstanty i Marianna - Wilczyńskich w tych okolicach i nawet tych samych wsiach, żyło bardzo dużo Wilczyńskich i bardzo często wchodzili oni w związki małżeńskie z równie liczną rodziną Krasuskich. Niemniej jednak, jeżeli to Panu w czymś pomoże, to w aktach sc dotyczących brata Konstantego Wilczyńskiego - Leona - natrafiłem na informację, że jego najstarszy syn Antoni Franciszek po osiągnięciu pełnoletności mieszkał i pracował w Warszawie w Biurze Telegraficznym.

3. Panie Marku, opracowanie jak najbardziej znam, jest tam jeszcze jeden z braci - ks. Aleksander Roman Wilczyński (w aktach Heroldii KP błędnie zapisany jako Roman Aleksander), który otrzymał potwierdzenie szlachectwa powołując się na swojego brata Faustyna Piotra.

W kwestii dalszych poszukiwań w takim razie napiszę prywatnie.



Pozdrawiam,
Konrad Saganowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 05-01-2020 - 11:33
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 589

Status: Offline
A Florian Wilczyński, syn Konstantego i Marianny Krasuskiej, w 1873 roku mieszkał na Pradze i był maszynistą Kolei Warszawsko-Terespolskiej, co w tamtym czasie było zawodem bardzo prestiżowym, obecnie porównywalnym do pilota wielkiego samolotu pasażerskiego.

Przeanalizowałem, może trochę pobieżnie, dostępne w Lubgensie metryki parafii Trzebieszów, które zaznaczam nie konfrontowałem z danymi zawartymi w wypisach legitymacyjnych. W związku z tym mam parę spostrzeżeń i hipotez. Otóż, wydaje się, że w parafii Trzebieszów mogły mieszkać dwie niespokrewnione rodziny o nazwisku Wilczyński:
1. Jedna, to potomkowie owego Szymona, nobilitowanego na sejmie w 1768 roku;
2. Druga, to przedstawiciele szlachty cząstkowej, którzy zamieszkiwali okoliczne wsie.

Ad. 1. Do tych należeli bracia rodzeni Wilczyńscy: Jakub (*ok.1767), właściciel części na Łącznowoli oraz Antoni (*ok.1778), właściciel części na Wylanach. Pierwszy żonaty z Marianną Jasińską, z którą miał synów: Ignacego (+1815 Łącznowola); Faustyna Piotra (*1813 Łącznowola); Tadeusza (*ok. 1815 Łącznowola); Józefa (+1831); itd. Drugi żonaty z Marianną Nowicką, z którą miał synów: Leona (*ok. 1811); Konstantego (*ok. 1816 Wylany); Władysława (*ok. 1821 Wylany); itd.
Zakładamy, że nobilitowany Szymon pochodził z parafii Trzebieszów, wówczas - albo nie był szlachcicem, albo pochodził z rodziny zdeklasowanej, co w sensie prawnym na jedno wychodziło, stąd uszlachcenie.

Zauważmy, że w Zamościu w latach 1727-1757 rodzą się Wilczyńscy o imionach: Andrzej, Tomasz, Florian i Jakub, których ojcami byli: Andrzej, Tomasz i Szymon.
Sprawdziłbym w Gmiterek H., "Album studiów Akademii Zamojskiej 1595-1781", Warszawa 1994, czy w okolicy połowy XVIII wieku tę uczelnię ukończył Szymon Wilczyński (*1724 Zamość), syn Tomasza i Anny. Bo przecież uszlachcony Szymon był zapewne wysoko wykształconym człowiekiem.

Ad. 2. W jednej z metryk wyżej wymienionych Wilczyńskich występuje Ludwik Wilczyński (*1817 Wylany - +1903), syn Tomasza (*ok.1761) i Agnieszki Kurowskiej przydomku Tysiączek. W metryce wyraźnie zaznaczono, że nie jest to krewny Wilczyńskiego, którego akt dotyczył. Oprócz nich w parafii Trzebieszów są zapisani bracia rodzeni Wilczyńscy: Adam (*ok. 1799, par. Zbuczyn) oraz Ignacy (+1815), synowie Andrzeja i Marianny Lubiejowskiej (?). Do schyłku XVIII wieku Zbuczyn był miastem królewskim w starostwie zbuczyńskim w ziemi łukowskiej województwa lubelskiego. Z nich Adam poślubił Józefatę Kurowską przydomku Cieślik.
Franciszek Wilczyński (*ok. 1763 - +1813), właściciel części wsi Gołowierzchy, żonaty z Marianną Popławską, syn Jakuba i Teresy Wylamowskiej. A więc ojcem Franciszka nie mógł być Jakub (*ok. 1767), właściciel części wsi Łącznowola. Co do stryja Antoniego, to i w tym przypadku, tylko jakaś zbieżność imion z wymienionym pod ad. 1.

Pozdrawiam

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 05-01-2020 - 18:25
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 589

Status: Offline
My tu szukamy, a sprawa była na tzw. "wyciągnięcie ręki". Wystarczyło wpisać w szukajwarchiwach.pl hasło Szymon Wilczyński i dowiadujemy się, że chodzi tu o Onufrego Szymona Wilczyńskiego, patrona sądów marszałkowskich, który widocznie używał imienia Szymon.
https://szukajwarchiwach.pl/search?q=Sz ... y%C5%84ski

I raczej chodzi tu o Opole Lubelskie, gdzie Lubomirscy posiadali pałac. Teraz wracamy do witryny genealogicznej Lubgens i znajdujemy w Opolu Lubelskim, także Wilczyńskich.

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
saganowski_konradOffline
Temat postu: Re: Herbarz szlachty Ziemi Łukowskiej na Lubelszczyźnie  PostWysłany: 05-01-2020 - 19:58


Dołączył: 02-01-2020
Posty: 4

Status: Offline
Panie Robercie,
bardzo ciekawych rzeczy udało się Panu dowiedzieć o (Onufrym) Szymonie Wilczyńskim. Będę musiał pójść dalej tym śladem. Jednocześnie, wraz z odkrywaniem kolejnych informacji nt. ww. osoby, muszę jednak postawić hipotezę, którą prawdę mówiąc miałem cały czas z tyłu głowy, że ów (Onufry) Szymon Wilczyński, dzięki którego nobilitacji z 1775 r. część Wilczyńskich z Łęcznowoli, i prawdopodobnie Wylan, uzyskało potwierdzenie szlachectwa w Heroldii KP, tak naprawdę nie był z nimi spokrewniony i jego osoba została wykorzystana do potwierdzenia szlachectwa, co w tamtych czasach (latach 30-tych XIX w.) dawało konkretne korzyści.

O tym procederze pisze Elżbieta Sęczys w swoim opracowaniu "Szlachta wylegitymowana w Królestwie Polskim w latach 1836–1861". Niestety część rodzin szlacheckich, tych faktycznych a nie próbujących się podszyć pod nobilitowanych, które nie były w stanie wylegitymować się jakimś dokumentem wymaganym przez Heroldię KP, musiało się zastosować taki rodzaj fałszerstwa.
W tej historii myślę, że świadczy o tym pewne zamieszanie w deklaracji Faustyna Piotra Wilczyńskiego i Tadeusza Szymona Wilczyńskiego z ich stopniem pokrewieństwa z (Onufrym) Szymonem - składają wniosek jako jego synowie w 1839 r., ostatecznie deklarują się jako jego wnukowie, jak również fakt, że w momencie zgłoszenia zgonu swojego prawdziwego ojca - Jakuba Wilczyńskiego w 1834 r. - nie znają z imienia jego rodziców, co jest dość zastanawiające. Oczywiście dzisiaj nie jesteśmy w stanie tego potwierdzić lub zaprzeczyć, gdyż brakuje informacji aby zostali w późniejszym okresie szlachectwa pozbawieni w wyniku wykrycia fałszerstwa.

Jeżeli chodzi o Jakuba Wilczyńskiego (ur. ok. 1767 r.) z Łecznowoli i Antoniego Wilczyńskiego z Wylan ożenionego z Marianną z Nowickich (ur. 1781 r. z Józefa Wilczyńskiego i Marianny Krasuskiej o czym świadczy odnaleziony przez Pana jego akt zgonu), to moim zdaniem nie byli oni braćmi. Przynajmniej na ten moment tego nie udało się potwierdzić, a dokumenty legitymacyjne pokazują, że pierwszy miał ojca Antoniego Wilczyńskiego (owego rzekomego syna Onufrego Szymona Wilczyńskiego) a drugi Józefa Wilczyńskiego.

Wskazany przez Pana Franciszek Wilczyński (1763-1813) na pewno nie mógł być synem Jakuba ur. ok. 1767 r., gdyż byli przedstawicielami tego samego pokolenia. Jedynym potencjalnym łącznikiem ww. Franciszka Wilczyńskiego s. Jakuba i Teresy oraz jego braci, w tym Tomasza Wilczyńskiego, mojego krewnego, z zidentyfikowanymi dwoma liniami Wilczyńskich z Łecznowoli i Wylan, może być właśnie ów stryj Antoni, o którym niewiele na ten moment wiem. W tym celu będę musiał zwrócić się do archiwum w celu wydobycia z dokumentów notariusza powiatu Łukowskiego Józefa Kalasantego Szaniawskiego wspomnianego w akcie ślubu aktu uszanowania by tam ewentualnie znaleźć nowe informacje.

Pozdrawiam,
Konrad Saganowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.077416 sekund(y)