Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 21 października 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-09-2019 - 18:45
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1951

Status: Offline
Z ciekawości zapytam .Czy na nagrobku jako rok zgonu zapisany jest także rok 1961?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krzych.KOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-09-2019 - 19:32
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 04-06-2018
Posty: 89

Status: Offline
Nie, tylko imię i nazwisko i adnotacja o wieku. AZ szukałem w USC.

_________________
Dzięki

Krzychu
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-09-2019 - 20:13
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1951

Status: Offline
No to do rozważenia jest jeszcze inna możliwość, że akt zgonu w USC był spisany później niż był zgon. Tak bywało, szczególnie w pierwszych latach po wojnie. Siostra mojego dziadka zmarła w grudniu 1944 roku natomiast akt jej zgonu w USC został sporządzony dopiero w 1958.Prawdopodobnie tylko dlatego że synowi sformalizowanie tego było niezbędne z jakichś powodów urzędowych (najpewniej chodziło o sprawy własnościowe) .
W 1944 na Podlasiu urzędy stanu cywilnego (charakterystyczne że przez ludność zwane z ruska ZAGsami) dopiero były tworzone i były traktowane przez społeczeństwo jako instytucja zbędna, a wręcz wrogie . W moich stronach przez lata po wojnie po wsiach rząd dusz trzymało podziemie a nie komuniści. Pogrzeb był w kościele to po co zgłaszać w „ZAGsie” Warto zatem popytać w parafii kiedy był zgon.
Nie twierdzę ze tak było i tu ale jak widać różne dziwne rzeczy mogły mieć miejsce.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-09-2019 - 20:23
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18775
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Jerzy: dobrze czytam? W 1944 na Podlasiu były cywilne urzędy stanu cywilnego organizowane i uruchamiane? Nie wystartowały w 1946?
Dla mnie nowość, podstawy do tego nie znam, relacji nie czytałem. Z rozpędu po sowietach 39-41 próbowali przywrócić bez żadnej podkładki?
W 1944 i 1945 nie tylko na Podlasiu były tylko wyznaniowe USC i na terenie GG (ew. byłej GG) i często też na terenie Rzeszy (byłej Rzeszy) - po ucieczce Niemców, którzy wprowadzili cywilne nie odtwarzano ich, zgodnie z polskim przez wrócono do wyznaniowych. Nawet na "ziemiach odzyskanych", gdzie przez dekady USC były cywilne często opierano się na nowotworzących się parafiach (lub wykorzystywano "lukę" tj kapelanów LWP.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-09-2019 - 21:49
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1951

Status: Offline
Masz rację jeśli idzie konkretne ustalenia prawne. Tyle że ja pisałem bardziej na skróty o samym problemie, że dokumenty usc mogły być tworzone dopiero po latach. Oczywiscie zastanawiałem się dlaczego kościelna metryka zgonu z parafii Płonka nie trafiła do USC. A że nie trafiła to wynika choćby stąd że znalazłem ja w parafii. Bałagan tym większy że sama parafia Płonka była i jest przypisana gminie w Łapach podczas gdy Roszki Leśne (wieś tej parafii) administracyjnie należą do gminy Sokoły. Nie wykluczam że taka dwoista przynależność bałaganowi sprzyjała. Formalnie trzeba by chyba dokonać selekcji metryk?Do gminy w Sokołach nalezy jeszcze kilka wsi parafii w Płonce.Jak nie było nakazu to ksiąg nie przekazano do USC. Ale to tylko moja hipoteza..
Ale najważniesze przesłanie - niezależnie od teorii jako praktyk wiem, że weryfikować dokumenty niekiedy trzeba w różnych miejscach
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-09-2019 - 21:57
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18775
Skąd: Warszawa
Status: Offline
a z tym się zgadzam
nawet dodam, że sądy czy USC jeszcze w latach 60! raczej bezproblemowo przyjmowały odpisy z pierwopisów ASC z lat 1920-45 wytworzone w latach 50-60, pomimo zachowania wtóropisów i traktowały to jako urzędowe

a akt zgonu sporządzony w USC po latach od zgonu? jak wspominałem - w XXI wieku wpisałem zgon brat pradziadka w USC z 1941, więc to mnie nie dziwi

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-09-2019 - 12:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 2331

Status: Offline
Trochę zadziwiony jestem - założyłeś konto na myheritage, wpisałeś Bronisławę, jej męża, syna i nic ? żadnych smart matches ? a może to, że wpisałeś jej męża z klauzulą "poufne" sprawiło, że system nie zadziałał ?
Jan mu było na imię ?
Jeśli tak, to Bronisława urodziła się w Mochowie, ślub brała w Lipnie. akty znajdziesz na odpowiednie fs i GWA.
W Chrostkowie urodził się owszem ale jej syn Szczepan
Powodzenia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krzych.KOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-09-2019 - 11:32
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 04-06-2018
Posty: 89

Status: Offline
OK - dziś gdzieś uciekło z tematu Smile.
Arek - to chyba była lekcja jak podchodzić do aktów. Zrobiłem koło i wracam do punktu gdzie byłem zanim dostałem AZ z USC.
Na to wychodzi, że teraz będę bardziej ostrożny. To co napisałeś wyżej to się zgadza tylko, że teraz ciekawość zrzera czemu AZ podaje inne dane. No nic, tak to jest. Sprawdzę, ale nie jest poufny, chyba że cos poszło przez przypadek.
Pozdro

_________________
Dzięki

Krzychu
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.061715 sekund(y)