Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 25 października 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Greg40
Temat postu:   PostWysłany: 27-05-2019 - 23:46
Sympatyk


Dołączył: 03-06-2008
Posty: 167

manoska214 napisał:
Drodzy Genealodzy,

mam duży problem. Cudem uzyskany akt zgonu Józefa Dziadko dał mi takie oto dane: urodzenie 13.11.1894 Uścimów (lubelskie), rodzice Sylwester i Anastazja z Suchorabów. Sprawa wydaje się prosta jeśli chodzi o akt urodzenia. Powinien znajdować się tu: https://szukajwarchiwach.pl/35/1889/0/2 ... 5#tabSkany
Nie ma. Albo mam problem z oczami.
Jest to możliwe? Że nie ma aktu, który powinien być?

Pozdrawiam, Monika


Nazwisko związane jest z cerkwią prawosławną w Uścimowie.

_________________
Grzegorz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Musiej_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-05-2019 - 09:31
Sympatyk


Dołączył: 14-02-2014
Posty: 157
Skąd: Siedlce
Status: Offline
https://uscimow.org.pl/gmina/historia.html

https://szukajwarchiwach.pl/35/1711/0/1#tabJednostki
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
manoska214Offline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2019 - 11:08
Sympatyk


Dołączył: 15-04-2017
Posty: 69

Status: Offline
Witajcie,

tak, nazwisko pojawia się w prawosławnych księgach, jednak wszyscy z Uścimowa z wyznania rzymskokatolickiego podlegali pod parafię w Ostrowie. Tam też znalazłam wielu członków rodziny, łącznie z nazwiskiem Dziadko.
Jego dzieci jak i akt zgonu wskazują na wyznanie rzymskokatolickie.

Pozdrawiam, Monika.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2019 - 12:17
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 3405

Status: Offline
gdyby rz-k to powinna być parafia w Ostrowie
https://szukajwarchiwach.pl/35/1889/0/2.1#tabJednostki
i tam pojawiają się chrzty z Uścimowa ale nazwisko Dziadko nie występuje
Z kolei Uścimów na lubgensie jest zindeksowany bez 1895, urodził się w listopadzie więc mógł być chrzczony w kolejnym roku. Sylwester Dziadko pojawia się w zgonach z tej parafii
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krzysztof_WasylukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2019 - 14:47
Sympatyk


Dołączył: 02-04-2008
Posty: 567

Status: Offline
Akt U 122/1906 Ostrów Lubelski
https://szukajwarchiwach.pl/35/1889/0/2 ... h8lN2X_REA

Poczytać sobie trochę o unitach, ukazie o swobodach religijnych itp. To, że dzieci były chrzczone w parafii rzymsko-katolickiej jeszcze nie przesądza historii. Pozdrawiam.

_________________
Krzysztof Wasyluk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
manoska214Offline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2019 - 10:40
Sympatyk


Dołączył: 15-04-2017
Posty: 69

Status: Offline
Szanowny Krzysztofie,


wrzuciłam na lubgens prośbę o tłumaczenie z jednego względu- tam mógł ktoś poprawnie odczytać np. nazwę Uścimów. Nie sądziłam, że będziesz tak dobrze obeznany w tych rejonach, za co się kajam.
Nie spotkałam się jeszcze by ktoś w rodzinie był chrzczony tak długo po swoim urodzeniu, przez co byłam w szoku.
Dziękuję Ci po stokroć za wyprowadzenie z błędu i nieocenioną pomoc w tej sprawie.


Pozdrawiam, Monika.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krzysztof_WasylukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2019 - 11:43
Sympatyk


Dołączył: 02-04-2008
Posty: 567

Status: Offline
Jak mówił niegdyś znakomity elektryk, prof. Kożuchowski - "To dopiero wstęp do zarysu podstaw". Ten kawałek historii związany z unitami, czyli obrzędem grecko-katolickim, niestety słabo jest utrwalony w naszych pamięciach, mimo że pisali o nich i ich prześladowaniu przez carat Konopnicka, Reymont, Żeromski i wielu innych.

Gdy się w tę historię zagłębić, to przy metrykach zdziwienie pojawia się na każdym kroku. Zapewniam, że jedna metryka "pounicka", to na pewno nie koniec tej historii. Niedługo nie będzie Ciebie dziwić, że np. w roku 1904 w Janowie Podlaskim było zarejestrowanych 7 małżeństw, a rok później 1065. I, że zgłoszenie dziecka następowało nawet 40 lat po urodzeniu.

Zgłoszenie, gdyż niekoniecznie był to chrzest. Ten mógł odbyć się zaraz po urodzeniu, w nocy, w lesie, przez przybyłego misjonarza. A kiedyś trzeba było uzyskać "papierek" i wtedy zgłaszano. To w treści aktu da się rozróżnić od chrztu, czy udzielanego ślubu.

Powodzenia życzę w odkrywaniu dziejów swoich przodków.

A ja? Urodziłem się nad Odrą, żyję nad Wisłą, ale dzieje moich przodków to Południowe Podlasie, kraina "Nad Krzną i Bugiem". Może i jestem obeznany - nie wiem, ale ponad 50% znanych mi moich przodków było unitami.

Pozdrawiam

_________________
Krzysztof Wasyluk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:22
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2365

Status: Offline
Nowa na tym terenie jestem, więc o drogowskaz proszę.
Gdzie szukać akt metrykalnych z przełomu XVIII i XIX wieku rodziny Żabickich?

lekarz Alojzy Żabicki bierze ślub
M Kock 1833/98
https://szukajwarchiwach.pl/35/1842/0/2 ... 1BiPseUj9A

A tam: "urodzony we wsi Stulnie w województwie podlaskim w obwodzie siedleckim".
Jaka to wtedy była parafia? Uhrusk to chyba później?
Mam gdzieś szansę na jakieś dokumenty?

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:26
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 22268
Skąd: Warszawa
Status: Offline
wiki podaje, że są na parafii i z XVIII w.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2365

Status: Offline
Jakiej parafii? Wiesz do której Stulno należało?

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:36
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 22268
Skąd: Warszawa
Status: Offline
nie widzę, by za "wcześniej nie Uhrusk" coś stało

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-06-2019 - 15:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2365

Status: Offline
Może jest za gorąco, może polszczyzna dla mnie dziwaczna...
Pytanie wydało mi się proste: do jakiej parafii należała wieś Stulno ok. 1800 roku.
Odpowiedzi nie zrozumiałam.

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-06-2019 - 15:48
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 22268
Skąd: Warszawa
Status: Offline
- Jaka to wtedy była parafia? Uhrusk to chyba później?

- nie widzę, by za "wcześniej nie Uhrusk" coś stało

----
- Mam gdzieś szansę na jakieś dokumenty?
- wiki podaje, że są na parafii i z XVIII w.


------
- Może jest za gorąco,
-

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
W_MarcinOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-06-2019 - 13:26
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2018
Posty: 228

Status: Offline
Krystyna.waw napisał:

Odpowiedzi nie zrozumiałam.

Prawdopodobnie chodziło o to, że Uhrusk jest starą parafią i zapewne od zarania Stulno należało do niej. Dopiero pod koniec XX wieku przeszło pod parafię w Woli Uhruskiej.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-06-2019 - 19:20
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2365

Status: Offline
Prawdopodobnie...

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.336938 sekund(y)