Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 13:04 czwartek, 27 czerwca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Greg40
Temat postu:   PostWysłany: 27-05-2019 - 23:46
Sympatyk


Dołączył: 03-06-2008
Posty: 160

manoska214 napisał:
Drodzy Genealodzy,

mam duży problem. Cudem uzyskany akt zgonu Józefa Dziadko dał mi takie oto dane: urodzenie 13.11.1894 Uścimów (lubelskie), rodzice Sylwester i Anastazja z Suchorabów. Sprawa wydaje się prosta jeśli chodzi o akt urodzenia. Powinien znajdować się tu: https://szukajwarchiwach.pl/35/1889/0/2 ... 5#tabSkany
Nie ma. Albo mam problem z oczami.
Jest to możliwe? Że nie ma aktu, który powinien być?

Pozdrawiam, Monika


Nazwisko związane jest z cerkwią prawosławną w Uścimowie.

_________________
Grzegorz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Musiej_MOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-05-2019 - 09:31
Sympatyk


Dołączył: 14-02-2014
Posty: 155
Skąd: Siedlce
Status: Offline
https://uscimow.org.pl/gmina/historia.html

https://szukajwarchiwach.pl/35/1711/0/1#tabJednostki
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
manoska214Offline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2019 - 11:08
Sympatyk


Dołączył: 15-04-2017
Posty: 43

Status: Offline
Witajcie,

tak, nazwisko pojawia się w prawosławnych księgach, jednak wszyscy z Uścimowa z wyznania rzymskokatolickiego podlegali pod parafię w Ostrowie. Tam też znalazłam wielu członków rodziny, łącznie z nazwiskiem Dziadko.
Jego dzieci jak i akt zgonu wskazują na wyznanie rzymskokatolickie.

Pozdrawiam, Monika.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2019 - 12:17
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 2067

Status: Offline
gdyby rz-k to powinna być parafia w Ostrowie
https://szukajwarchiwach.pl/35/1889/0/2.1#tabJednostki
i tam pojawiają się chrzty z Uścimowa ale nazwisko Dziadko nie występuje
Z kolei Uścimów na lubgensie jest zindeksowany bez 1895, urodził się w listopadzie więc mógł być chrzczony w kolejnym roku. Sylwester Dziadko pojawia się w zgonach z tej parafii
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krzysztof_WasylukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-05-2019 - 14:47
Sympatyk


Dołączył: 02-04-2008
Posty: 464

Status: Offline
Akt U 122/1906 Ostrów Lubelski
https://szukajwarchiwach.pl/35/1889/0/2 ... h8lN2X_REA

Poczytać sobie trochę o unitach, ukazie o swobodach religijnych itp. To, że dzieci były chrzczone w parafii rzymsko-katolickiej jeszcze nie przesądza historii. Pozdrawiam.

_________________
Krzysztof Wasyluk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
manoska214Offline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2019 - 10:40
Sympatyk


Dołączył: 15-04-2017
Posty: 43

Status: Offline
Szanowny Krzysztofie,


wrzuciłam na lubgens prośbę o tłumaczenie z jednego względu- tam mógł ktoś poprawnie odczytać np. nazwę Uścimów. Nie sądziłam, że będziesz tak dobrze obeznany w tych rejonach, za co się kajam.
Nie spotkałam się jeszcze by ktoś w rodzinie był chrzczony tak długo po swoim urodzeniu, przez co byłam w szoku.
Dziękuję Ci po stokroć za wyprowadzenie z błędu i nieocenioną pomoc w tej sprawie.


Pozdrawiam, Monika.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krzysztof_WasylukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-06-2019 - 11:43
Sympatyk


Dołączył: 02-04-2008
Posty: 464

Status: Offline
Jak mówił niegdyś znakomity elektryk, prof. Kożuchowski - "To dopiero wstęp do zarysu podstaw". Ten kawałek historii związany z unitami, czyli obrzędem grecko-katolickim, niestety słabo jest utrwalony w naszych pamięciach, mimo że pisali o nich i ich prześladowaniu przez carat Konopnicka, Reymont, Żeromski i wielu innych.

Gdy się w tę historię zagłębić, to przy metrykach zdziwienie pojawia się na każdym kroku. Zapewniam, że jedna metryka "pounicka", to na pewno nie koniec tej historii. Niedługo nie będzie Ciebie dziwić, że np. w roku 1904 w Janowie Podlaskim było zarejestrowanych 7 małżeństw, a rok później 1065. I, że zgłoszenie dziecka następowało nawet 40 lat po urodzeniu.

Zgłoszenie, gdyż niekoniecznie był to chrzest. Ten mógł odbyć się zaraz po urodzeniu, w nocy, w lesie, przez przybyłego misjonarza. A kiedyś trzeba było uzyskać "papierek" i wtedy zgłaszano. To w treści aktu da się rozróżnić od chrztu, czy udzielanego ślubu.

Powodzenia życzę w odkrywaniu dziejów swoich przodków.

A ja? Urodziłem się nad Odrą, żyję nad Wisłą, ale dzieje moich przodków to Południowe Podlasie, kraina "Nad Krzną i Bugiem". Może i jestem obeznany - nie wiem, ale ponad 50% znanych mi moich przodków było unitami.

Pozdrawiam

_________________
Krzysztof Wasyluk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:22
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1858

Status: Offline
Nowa na tym terenie jestem, więc o drogowskaz proszę.
Gdzie szukać akt metrykalnych z przełomu XVIII i XIX wieku rodziny Żabickich?

lekarz Alojzy Żabicki bierze ślub
M Kock 1833/98
https://szukajwarchiwach.pl/35/1842/0/2 ... 1BiPseUj9A

A tam: "urodzony we wsi Stulnie w województwie podlaskim w obwodzie siedleckim".
Jaka to wtedy była parafia? Uhrusk to chyba później?
Mam gdzieś szansę na jakieś dokumenty?

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:26
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18210
Skąd: Warszawa
Status: Offline
wiki podaje, że są na parafii i z XVIII w.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1858

Status: Offline
Jakiej parafii? Wiesz do której Stulno należało?

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2019 - 18:36
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18210
Skąd: Warszawa
Status: Offline
nie widzę, by za "wcześniej nie Uhrusk" coś stało

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-06-2019 - 15:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1858

Status: Offline
Może jest za gorąco, może polszczyzna dla mnie dziwaczna...
Pytanie wydało mi się proste: do jakiej parafii należała wieś Stulno ok. 1800 roku.
Odpowiedzi nie zrozumiałam.

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-06-2019 - 15:48
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18210
Skąd: Warszawa
Status: Offline
- Jaka to wtedy była parafia? Uhrusk to chyba później?

- nie widzę, by za "wcześniej nie Uhrusk" coś stało

----
- Mam gdzieś szansę na jakieś dokumenty?
- wiki podaje, że są na parafii i z XVIII w.


------
- Może jest za gorąco,
-

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
W_MarcinOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-06-2019 - 13:26
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2018
Posty: 44

Status: Offline
Krystyna.waw napisał:

Odpowiedzi nie zrozumiałam.

Prawdopodobnie chodziło o to, że Uhrusk jest starą parafią i zapewne od zarania Stulno należało do niej. Dopiero pod koniec XX wieku przeszło pod parafię w Woli Uhruskiej.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-06-2019 - 19:20
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1858

Status: Offline
Prawdopodobnie...

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.070841 sekund(y)