Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 14 października 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-06-2015 - 20:32
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18751
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Księgi konwertytów, które widziałem (głóenie jednak to początki XX wieku i Międzywojnie, część II poł. XIX wieku) dotyczą konwersji z innych wyznań chrzęscijańskich na rzymkokatolickie.
Z definicji chrztów nie zawierają (bo i jak?)
i analogicznie - księgi chrztów (precyzując ASC urodzenia) nie zawierają konwersji (informacjte można ew. znaleźć w aneksach do małzeństw)

to są dwa oddzielne bytu : chrzest neofity i konwersja z innego chrzescijańskiego i warto odróżniać - nei zpowodów akademickich, tylko praktycznych - żeby wiedzieć "gdzie szukać"

pozostają "do rozpracowania" prektyki prowadzenia (bardzo zależne od czasu i regionu) typowo kościelnych ksiąg chrztów (łącińskie, polskie) oraz wszelkiego rodzaju brudnopisów, raptularzy etc

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ludwika_MilewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-06-2015 - 19:32
Sympatyk


Dołączył: 08-05-2015
Posty: 36

Status: Offline
Dzień dobry,
Poszukując swoich przodków w Sieradzkiem w wieku XVIII szukałam też w aktach z miasta Warta znajdującego się około 20 km od Sieradza. W związku z tym, że z innych akt moi przodków wynikało, że urodził się jeden z nich w roku mniej więcej 1752 w tych okolicach, szukałam po kilku parafiach z tych mniej więcej lat.

I co ciekawe, w aktach chrztów miasteczka Warta w przejrzanych przeze mnie latach 1750-1753 natrafiłam aż na 4 chrzty konwertytów w różnych latach:

1750, 2 listopada,
1750, 9 grudnia,
1751, 31 stycznia,
1753, 8 lipca.
Były to osoby ze sobą nie spokrewnione w wieku między 10 a 25 lat.

Bardzo mnie to zdziwiło, że było to tak częste.
Ale nie wiem, czy w innych parafiach w Sieradzkiem też występowało to samo zjawisko i czy w innych latach też, bo w jednej tylko parafii Warta na przestrzeni 4 lat były 4 chrzty konwertytów.

Co to było za zjawisko ? I na ile powszechne ?

Pozdrawiam,
Ludwika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ludwika_MilewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2015 - 09:29
Sympatyk


Dołączył: 08-05-2015
Posty: 36

Status: Offline
Dzień dobry,

Z tego tylko powodu, że na razie z indeksowaniem dotarliśmy wstecz do czasów świeżych około 200-letnich – ale zdając sobie sprawę ile milionów (!) wpisów zostało zindeksowanych aż dech mi zapiera z wrażenia - nie mamy na razie obrazu pełniejszego sytuacji o powszechności konwersji w czasach wcześniejszych.

Wydaje mi się, że było to zjawisko nie tylko oczywiście związane z frankistami (nie mylić z hiszpańskimi frankistami) gdyż ich sprawa jest „głośna” z powodu dysput i ogólnego ówczesnego poruszenia opinii publicznej.

Z akt setek parafii, które przeglądałam, wyłania się obraz, że nie ma ani jednej parafii (przynajmniej za zachód od Wisły), w której by nie było konwersji w XVIII wieku (1700-1799).

A skoro tak było w wieku XVIII, to dlaczego miałoby być inaczej w wieku XVII czy XV czy w wiekach gdy nie używano jeszcze nazwisk a określenia imię plus „z ……..” ?

Dlatego
nie było dla mnie specjalnym zdziwieniem, gdy przeczytałam w „Wiadomościach Archeologicznych” o tym, co znaleziono we wsi Teklin koło Otwocka koło Warszawy.

Znalezisko to opisane jest też w paru słowach w przewodniku „Otwock i okolice”, do którego podaję link do stosownego fragmentu https://books.google.pl/books?id=yBMRwr ... go&f=false .

Fragment ten brzmi: „Przedział czasowy 3,8-2,7 tys. lat temu określamy mianem epoki brązu. Z tego okresu pochodzi znalezisko z Teklina (w granicach Otwocka), zawierające przedmioty żelazne, brązowe paciorki szklane pochodzenia syryjskiego lub egipskiego.”

Nie potrzeba specjalnej domyślności, by się domyśleć, że nie przywędrowały one 3,8-2,7 tysięcy lat temu do Otwocka pod Warszawą same przyniesione przez bociany.

Około 3,8-2,7 tys. lat temu „zawędrowały” one pod Warszawę z Syrii lub Egiptu przywiezione przez tych, kto nimi handlował oraz miał rozpoznanie, które wspomniane przedmioty metalowe („przedmioty żelazne”) spodobają się miejscowym mężczyznom a jakiego typu, kształtu i koloru wspomniane „brązowe paciorki szklane” spodobają się miejscowym kobietom.

Oczywiście, aby mieć zaś właściwy pogląd na temat panującej akurat w danym roku mody w krajach nadwiślańskich - aby nie podróżować po próżnicy parę miesięcy z Egiptu pod Warszawę z niechodliwym towarem – ludzie inteligentni doszli wówczas niechybnie do wniosku, że należałoby mieć ciągle aktualną informację o lokalnych preferencjach modniś („brązowe paciorki szklane”) miejscowych.

Z czego jasny wniosek o niewątpliwym istnieniu stałych wysuniętych na północ placówek handlowych dla towarów produkowanych przez utalentowanych rzemieślników na terenie Syrii i Egiptu.

A skoro wyruszali oni na północ w odległe bardzo strony bez żon, to dlaczego oni nie mieli potem osiąść na stałe i stać się pierwszymi konwertytami nad Wisłą i Wartą 3,8-2,7 tysięcy lat temu ?

Pozdrawiam
Ludwika

Sama jestem trochę zaskoczona tym, jak niespodziewanie jednak wiele rzeczy można wydedukować z krótkiego artykułu w „Wiadomościach Archeologicznych”.

Trzeba tylko poruszyć swoją wyobraźnię sprzęgniętą z naukową metodą dedukcji.

Na razie jesteśmy jednak przy wieku XVIII, więc w kolejnym wpisie podzielę się tym, co znajdowałam przeglądając różne akta z okolic Sieradza z lat 1700-1799.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kwroblewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2015 - 17:57
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2007
Posty: 2833
Skąd: Łódź
Status: Offline
Ludwika_Milewska napisał:
Dzień dobry,
Poszukując swoich przodków w Sieradzkiem w wieku XVIII szukałam też w aktach z miasta Warta znajdującego się około 20 km od Sieradza. W związku z tym, że z innych akt moi przodków wynikało, że urodził się jeden z nich w roku mniej więcej 1752 w tych okolicach, szukałam po kilku parafiach z tych mniej więcej lat.

I co ciekawe, w aktach chrztów miasteczka Warta w przejrzanych przeze mnie latach 1750-1753 natrafiłam aż na 4 chrzty konwertytów w różnych latach:
1750, 2 listopada,
1750, 9 grudnia,
1751, 31 stycznia,
1753, 8 lipca.
Były to osoby ze sobą nie spokrewnione w wieku między 10 a 25 lat.



Ludwiko, chciałabym przeczytać akty podane przez Ciebie tzn.
1750, 2 listopada,
1750, 9 grudnia,
1751, 31 stycznia,
1753, 8 lipca
ale księgi UMZ z par. Warta zaczynają się od 1754 roku, znajdują się w AD Włocławek, i już je przeglądałam, o wcześniejszych, wykaz X. W. Kujawskiego nie wspomina.

Czy mogłabyś podpowiedzieć gdzie przeglądałaś księgę chrztów z lat 1750-1753, a może jeszcze wcześniejszą niż 1750r z par. Warta, też jestem zainteresowana?

____
Krystyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
majkussOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2015 - 18:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-08-2012
Posty: 261

Status: Offline
Krystyno,

UMZ z Warty, od 1727 roku, znajdują się prawdopodobnie w łódzkim archiwum archidiecezjalnym oraz w AP w Łodzi: http://www.lodz.ap.gov.pl/mflaal.pdf

_________________
Pozdrawiam,
Maciej Majewski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ludwika_MilewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2015 - 19:33
Sympatyk


Dołączył: 08-05-2015
Posty: 36

Status: Offline
Dzień dobry,

Co się tyczy akt parafii Warta, to oglądałam je na tych mikrofilmach mormonów:
https://familysearch.org/search/catalog ... 20Library.

Ich dwa typy numerów wskazują, że były robione chyba w dwóch podejściach.

Są to akta parafii Warta sięgające roku 1723. Z którego obecnie są one archiwum - nie zanotowałam sobie.

Co się zaś tyczy tych 4 wpisów, to nie mam ich w pełni, tylko wynotowane z nich, co następuje:

par. Warta, 1750, 2 listopada, "ochrzciłem z judaizmu" dziewczynę, imiona: Jadwiga i Teresa, córka Marka i Estery, lat około 15, chrzestni i asystowali kilka osób z "wyższej szlachty" z tytułami w tym Marianna Poniatowska i szlachta bez tytułów [rok 1750 czyli panowanie Augusta III, 14 lat przed panowaniem Stanisława Poniatowskiego],

par. Warta, 1750, 9 grudnia, ochrzcił tutaj proboszcz z jakiejś innej trudnej do odczytania parafii "ochrzcił z judaizmu", dziewczynę, imiona: Katarzyna, Barbara, Joanna, lat około 23, chrzestni i asystujący wymienione kilka osób z "wyższej szlachty" z tytułami.

par. Warta, 1751, 31 stycznia, "ochrzciłem z judaizmu" imiona: Paweł Franciszek Salezy, syn Jakuba, lat około 15, chrzestni i asystowali: wymienionych kilka osób szlachty

par. Warta 1753, 8 lipca, "ochrzciłem z judaizmu" dziewczynę, imiona: Justyna Marianna Anna, lat około 15, chrzestni i asystowali "wyższa szlachta" z tytułami oraz szlachta bez tytułów.

(Wiem, że nie było w Polsce "wyższej szlachty" - tylko takiego sobie używałam skrótu myślowego dla tych, którzy mieli tytuły tzn. podkomorzy, podstoli, łowczy i podobne. W tych powyższych chrztach "chrzestni i asystujący nie powtarzali się" jak sobie zanotowałam w kolejnych chrztach konwertytów - więc nie wiem, czy słusznie wnioskuję, ale bycie chrzestym i asystującym na tym chrzcie to był rodzaj wyróżnienia i byli wybierani przez księdza - przynajmniej takie odniosłam z tego powodu wrażenie).

Dość często znajduje się zapis "15 lat" więc jeśli dobrze wnioskuję, to mogło być w przedziale od 10 do 20 lat.

Z wcześniejszych i póżniejszych lat parafii Warta nie przeglądałam, gdyż głównie moi przodkowie byli z wschodniej części Sieradzkiego - a parafię Warta za te lata przejrzałam, bo już nie miałam pomysłu gdzie ich szukać więc próbowałam na chybił-trafił ale to w sumie mało skuteczne bo trzebaby w ten sposób próbować kilkadziesiąt parafii - więc bez indeksacji dokonywanej systematycznie z wszystkich parafii przez większą grupę osób ani rusz.

Pozdrawiam
Ludwika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kwroblewskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2015 - 22:50
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2007
Posty: 2833
Skąd: Łódź
Status: Offline
Ludwika_Milewska napisał:

[..]
Są to akta parafii Warta sięgające roku 1723. Z którego obecnie są one archiwum - nie zanotowałam sobie.
[..]


Dziękuję za odpowiedz, odszukałam, księga w AP Łódź.

___
Krystyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Szalomszalom20Offline
Temat postu:   PostWysłany: 04-03-2019 - 01:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-04-2018
Posty: 54

Status: Offline
Witam.

Czy dane w poniższym akcie oraz mnogość chrzestnych szlachciców (gdy ojciec był półkmieciem z innej wsi) może oznaczać że matka była dawniej żydówką?

https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/nuh ... fAggXfWWWU

Dziękuję.
Szymon
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BozennaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-03-2019 - 10:11
Sympatyk


Dołączył: 07-08-2006
Posty: 1876
Skąd: Francja
Status: Offline
Dzien dobry,
W akcie jest wpis: "Marianna olim neofita",
To znaczy "Marianna dawniej przechrzczona".

Slowo"neofita" oznacza osobe, ktora zmienila wiare (na chrzescijanska).
W Polsce stosowane przede wszystkim do osob wyznania mojzeszowego, ktore przeszly na katolicyzm, ale moze byc zastosowane do innych wyznan niechrzescijanskich.
Pozdrawiam,
Bozenna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-03-2019 - 10:35
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18751
Skąd: Warszawa
Status: Offline
być może, ale dotąd chyba tylko jeden wpis dot. dwóch osób z tych czasów znaleźliśmy
przy czym przy starszej (matce) sprawa o tyle skomplikowana, że było to chyba po przejściu na islam z rzymskokatolickiej, więc może być (poza ilością:) też dlatego niereprezentatywne

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BozennaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-03-2019 - 10:49
Sympatyk


Dołączył: 07-08-2006
Posty: 1876
Skąd: Francja
Status: Offline
Wlodku,

Przeciez jasno napisalam: "w Polsce stosowane przede wszystkim do osob wyznania mojzeszowego, ktore przeszly na katolicyzm".

Slowo "neofita" znaczy "nowo nawrocony" - podalam szersze jego znaczenie, wiedzac, ze w Polsce mamy malo buddystow.

Mozna tez byc "neofita" w dziedzinie naukowej, lub zawodowej, czyli zaczynac jakas nauke. Wyrazenie etymologicznie niepoprawne, ale uzywane w jezyku potocznym.

Pozdrawiam,
Bozenna
.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.072989 sekund(y)