Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 22:10 niedziela, 21 lipca 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 22:53
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
@Maria Magdalena: imo cytat wyjaśnia
@św. Teresy Włochy, masz rację co do daty, ale spójrz czyim dekretem erygowana
@Florian- tak, to MBLoretańskiej przez lata, z siedzibą we Florianie, do czasu podziału tak było i nie inaczej..i też omawiane

a technicznie czy siedziba parafii musi być związana z budowlą..nie wiem, wiele parafii powstało gdy kościół był jeszcze w budowie...choć pewnie część mogła być konsekrowana (typu kościół dolny etc)

mokotowska filia np też dziwnie, kościół wszak niedzisiejszy i pod innym wezwaniem niż Michała, parafii nie było tylko fila z prawem prowadzenia ksiąg, kościół bodajże pw Narodzenia NMP (kolejny:), a i tak "wszyscy" "asc par. Sw. Michał 1899" skrótem lecą
w Augustynie chociaż wezwanie zgodne-kościoła filialnego-w użyciu

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:13
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
...zdążyłam odpowiedzieć z tą Teresą tuż przed Twoją edycją (akurat znalazłam)

a z tym Michałem... najpierw dostali pozwolenie na prowadzenie ksiąg USC (1896), kilka lat później parafię erygował biskup (1917), to się wreszcie zdecydowali, żeby kościół postawić... No, jak tak można ! i tak... kościół pw. Narodzenia NMP.

a na Narutowicza w kościele św. Jakuba jest parafia Poczęcia NMP (czyli taka jak kościół na Bielanach)
za to parafia św. Barbary jest w kościele św. Piotra i Pawła

Mam wrażenie, że specjalnie tak motali przez wieki...

***
To przyjmuję, że parafia św. Marii Magdaleny była wszędzie. A potem były oficjalnie dwie (trochę dziwne, ale OK). Ale dopiszę że ta "przenoszona" znana jest również pod nazwą "MB Królowej Polski", żeby można było to znaleźć w metrykach, bo bez tego to sama się pogubię.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:24
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale nazwa św. Barbary, św. Andrzeja i kilku innych ma sens historyczny, początki znane i uzadadnione
Wawrzyńca np
a o co chodzi z "zdążyłam odpowiedzieć?" wiesz czyim dekretem we Włochach utworzona?Smile

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:30
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
(...) a o co chodzi z "zdążyłam odpowiedzieć?" wiesz czyim dekretem we Włochach utworzona?Smile


nie, znalazłam zdjęcia kościoła - i moim zdaniem jest potwierdzenie, że kościół garnizonowy przy Agrykoli (obecnie św. Ducha) to wówczas kościół i parafia pw. św. Teresy. III Teresy.
(i tak wiem, że dekretem Galla, bo też na to zwróciłam uwagę - podobnie jak podejrzane mi się wydawało, że na Marymoncie ufundował dzwony Wink )

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2019 - 23:35
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
aa..to ok:)
to popatrz dekretem b. polowego diecezjalna zwykła np Wawrzyńca została pokrojona..dziwne-nie?
Nie mam nic do Gala, on sam chyba poczuł się. bezradny i groził dymisją wielokrotnie...ale tak ot b.polowy i tylko on pisze do proboszcza z nieswojej diecezji "od jutra masz o 1/5 mniej parafian"?
chyba, że był i inny dekret "warszawski" normalny diecezjalny

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2019 - 17:50
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
https://szukajwarchiwach.pl/2/14/0/5/65 ... grcSqZyn2A
akt śmierci wyjęty z księgi zmarłych 50 p. strzelców kresowych - w rubryce kapelan jest kapelan 21pp.
Utwierdzam się w przekonaniu, że każdy pułk prowadził swoją księgę zmarłych.

Udostępnili dziś dokładnie te księgi, które wczoraj chciałam przeglądać w nadziei, że znajdą się dokładne podziały granic między parafiami warszawskimi. Niestety - nic nie znalazłam. Crying or Very sad

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2019 - 18:59
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ale prowadzenie księgi zmarłych nie ma nic kompletnie wspólnego z ASC zgonami, tzn ma tyle co "karta zgonu" "akt zgonu zagraniczny" "sądowe uznanie" - jest podstawą do wpisu do ASC we właściwym USC
uzupełnieniem, bywa jedynym śladem (jak np aneksy M, gdy księgi M nie ma; gdy nie dokonano wpisu do ASC) ale nie zastępuje (z założenia) AZ

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 26-02-2019 - 17:42
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Taka ciekawostka: w 1931 r. kościół i parafię pw. Najświętszego Serca Jezusa na Pradze archidiecezja przekazała zakonnikom -> tu jest dekret: https://academica.edu.pl/reading/readSi ... d=72537777 ciekawe, że umowę spisano przed notariuszem, wpisano wszystko porządnie do ksiąg wieczystych. Księgi metrykalne też przekazali. Polecam uwadze.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 16:17
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Wracając do mapy z zaznaczonymi parafiami - zgadzam się, że powinny być co najmniej dwie mapki: jedna z zaboru rosyjskiego, druga z IIRP. Dzielący te dwa okresy zarząd niemiecki włączyłam do zaboru rosyjskiego - może trochę nie logicznie, ale od 1915-1918 powstała raptem jedna parafia (w 1917 Bożego Ciała na Kamionku + ewentualnie 1918 św. Jakuba na pl.Narutowicza).
Ale to nie z tymi parafiami mam problem. Stare mapy, przed powiększeniem granic Warszawy w 1916, nie obejmują dużej ilości parafii. Te parafie - mimo, że istniały, nie mieszczą się po prostu na mapie... nie ma św. Wawrzyńca, Bonifacego, nawet św. Michał nie bardzo się mieści. Nie ma wielu dalszych. Oczywiście ma to swoją logikę - bo obszary te nie były wówczas w granicach miasta Warszawy. Ale z drugiej strony - to nie ułatwia poszukiwań genealogicznych...

Mapa/podkład z 1915 ma stare nazwy ulic - co niewątpliwie będzie pomocne. Z drugiej strony nazwy ulic ciągle się zmieniają i trudno za tym nadążyć. W zasadzie ze starych ulic znalazłam tylko przemianowanie Aleksandryjskiej na Puławską i Petersburskiej na Jagiellońską.


Mam jeszcze wątpliwość co do św. Stanisława/Wawrzyńca. Ze strony diecezji: "W swojej historii zmieniała czterokrotnie kościoły będące siedzibami parafii. Pierwszą świątynią parafialną był kościół św. Wawrzyńca Diakona i św. Stanisława Biskupa na Reducie Wolskiej [dziś św. Wawrzyńca]. Po zamienieniu go w 1834 roku przez władze carskie na cerkiew prawosławną parafianie, nie chcąc tułać się po okolicznych kościołach i kaplicach, zostali zmuszeni do wybudowania w 1858 roku kościoła pw. św. Stanisława Biskupa i św. Wawrzyńca Diakona [dziś św. Stanisława] przy ulicy Kościelnej (obecnie Bema). W 1903 roku centrum parafialnym stał się przestronny kościół św. Stanisława Biskupa przy ulicy Wolskiej [dziś w parafii św. Wojciecha], natomiast świątynia przy ulicy Bema została powierzona w 1917 roku ojcom redemptorystom (opieka do 1927 r.)."
— wynika z tego, że między 1834 a 1858 parafia nie miała siedziby ? Dla potrzeb mapki zakładam w tych latach, parafia się mieściła tam gdzie kościół św. Stanisława; a wcześniej - przed 1834, w zasadzie 'nigdzie', bo jak już wspomniałam Wawrzyniec nie zmieścił się na mapie.
czyli jest tak:
- od 1826 do 1833: w kościele św. Wawrzyńca
- od 1834 do 1857: przy jeszcze-nie-budującym-się k. św. Stanisława
- od 1858 do 1902: w kościele św. Stanisława
- od 1903 do 1927: w kościele św. Wojciecha
- od 1928 - powstaje samodzielna parafia św. Wojciecha, a parafia św. Stanisława wraca do kościoła św. Stanisława koło torów.
Niezależnie od tego wszystkiego św. Wawrzyniec zostaje odzyskany i staje się samodzielną parafią w 1923.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 18:44
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
ależ ułatwia
b. jasno obrazowo-mapnie pokazuje co Warszawą było i gdzie szukać; ogranicza, ułatwia, nie zniekształca
ale cóż..ewentualnie wymaga (jeśli zakres opracowania miałby być poszerzony o temat "prawieWarszawa rok ...- co to za parafia?") oddzielnej mapki podwarszawskich parafii , a na bazowej przy parafiach sięgających (np filiami) poza parafię uwagi:)

nie wiem o którym (planie?) z 1915 piszesz, trochę wcześniejsze jednak byłyby bardziej odpowiednie dla zobrazowania stanu "do 1915"
co do cezury czasowej..oprócz ochockiego Jakuba - powstał ..właśnie Michał w 1917 (przed Jakubem, ale tez już nie "za Ruska" a "za Niemca"..pewnie z pieczęcią "w imieniu Korony Polskiej" Smile, poszerzenie Warszawy wydaje się dobrze przyjętą granicą, ale raczej coś późniejszego wybrałbym dla zilustrowania stanu "1918 i później"
ale
- nie dałbym rady na jednym planie pomieścić wszystkich zmian
- przyrost pracy dla kolejnej mapki z tego samego podkładu, wersji zmienionej o wydzielenie terenu pod nową parafię nie jest duży
więc może warto pokusić się po prostu "zmiany sieci parafialnej" i dla kolejnych..nowe mapki, po powstaniu każdej nowy plan..co jednak oznacza
zmiana 1916 a 1939 czy 1945 jeśli chodzi o miasto jest jednak spora..i tak trudno posługiwać się mapą z ca 1915 dla odszukania czegoś z 1938, a w druga stronę (mapa z 1938 dla pokazania stanu z 1918) ..jakoś tak krzyczałoby

ww raczej brzmi pewnie jak tłumaczenie "dlaczego to jeszcze nie zrobione" i szukanie wymówek, ale wiesz profesjonalne ustalenie (schematyzmy , wiadomości diecezjalne) zmian granic parafii (bo i takie były) to kupa roboty, nanosić na ahistoryczne ..marnowanie pracy:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:27
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
a propos jeszcze 'około warszawskich' - pewnie ameryki nie odkryłam jak Kolumb - ale znalazłam mapkę archidiecezji z 1918 r. na Polonie. Ściągnąć można też stąd: https://www.jottacloud.com/p/beata/f796 ... fa3/thumbs (nie otwierać, bo 67MB się nie otworzy - trzeba ściągnąć do siebie)

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:29
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Grądzkiego - tak?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:31
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
tak Laughing

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2019 - 21:33
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18350
Skąd: Warszawa
Status: Offline
https://polona.pl/item/mapa-archidyecez ... o:metadata

do kolekcji za wcześniejszą
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/ ... ka1887.jpg

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 02-03-2019 - 18:49
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1262
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Dobra kochani moi, przedstawiam wersję roboczą mapek z zaznaczonymi warszawskimi parafiami (rz-kat.): https://www.jottacloud.com/s/1414b6cca3 ... 2634c725bc
pliki są dwa:
Genealogia_Wwa_(1826-1917)_v.3.1.pdf
Genealogia_Wwa_(1918-1939)_v.3.1.pdf
Po otworzeniu pliku, po lewej stronie będzie informacja o załadowanych warstwach. Włączony jest przykładowy zakres dat. Jeśli szukacie parafii/USC w innym zakresie czasowym, należy wyłączyć tę warstwę i włączyć właściwą. Włączanie i wyłączanie warstw następuje poprzez kliknięcie kwadracika/oka. Może to brzmi skomplikowanie, ale nie jest Wink Sami spróbujcie.

W plikach zaznaczono tylko siedziby (nie granice) parafii. Mimo to, wydaje mi się, że będzie to pomocne w poszukiwaniach - łatwiej wszak przeszukać 3 okoliczne parafie, a nie 20. Oczywiście mapki nie rozwiązują wszelkich problemów - nadal trzeba znaleźć lokalizację adresu w tarryfach (np przejść z numeru hipotecznego na policyjny).

Wersja plików jest robocza - nie daję głowy, że nie ma w niej błędów. Jeśli je znajdziecie - dajcie znać.

Link prowadzi co miejsca na chmurze. Oprócz opracowanych mapek parafii zamieściłam tam jeszcze kilka dokumentów i map z zakresu "genealogii warszawskiej i około-warszawskiej".

edit 1 [2019-02-03]: podmieniłam pliki i opis

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link


Ostatnio zmieniony przez Bea dnia 02-03-2019 - 23:25, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.097889 sekund(y)