Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 20 września 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
AredhelaaOffline
Temat postu: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 06-01-2019 - 11:16
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 76

Status: Offline
Witam

Poszukuję informacji na temat rodziny de Ville, w szczególności Karola de Ville, którego żoną była Justyna z Kaczkowskich. Ich córka Anna de Ville (ur. prawdopodobnie w 1791) wzięła ślub w Krakowie w 1812 z Teodorem Głębockim, synem Łukasza i Marianny z Mikulskich. Karol de Ville był szlachcicem, exactorem "od konsumpcji podatku", mieszkał w Nowym Korczynie, Justyna z Kaczkowskich w momencie ślubu swojej córki nie żyła - zmarła w Koniecpolu.

Teodor Głębocki (ur. prawdopodobnie w 1781) mieszkał w Smoleńsku (Kraków), był sławetnym, pisarzem w służbie prywatnej, jednak w aktach urodzenia jego dwóch córek, rok i dwa lata po ślubie, był już zapisany jako urodzony JPan i Jegomość Pan. Na akcie ślubu z 1812 jest natomiast napisane po imionach i nazwiskach jego rodziców "Profesyi Krawieckiej". Jego rodzice Łukasz i Marianna z Mikulskich mieszkali w Pilicy.

Teodor Głębocki i Anna de Ville, oprócz Józefy Anny (ur. 1813 w Krakowie ) i Ludwiki Rozalii (ur. 1814 w Krakowie), mieli jeszcze syna Stanisława, który był rządcą dóbr, ożenił się 1863 roku w Kozłowie z Bronisławą Mater, córką Pawła Matera i Marianny Czerskiej, z tego związku urodził się Juliusz Jan Głębocki w Potoku Wielkim - ożenił się z Józefą Grejm w Warszawie.

Jeśli ktoś posiada jakiekolwiek informacje na temat tych rodzin, to bardzo proszę o odpowiedź. Jeśli znacie jakieś przydatne linki do metryk z Potoku Wielkiego, Kozłowa, Pilicy lub Nowego Korczyna, to również proszę o pomoc, do tej pory nie udało mi się znaleźć żadnych skanów.

Pozdrawiam
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 06-01-2019 - 12:41
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2752
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Rodzina de Ville zyla w Drohobyczu. Malwina Adelajda de Ville corka Ludwika slubuje w 1865 r.
Nazwisko unikatowe na naszych terenach a wiec Ludwik moze byc bratem Karola.

Name: Jan Nepomucen Frydrych
Ereignistyp: Marriage, Marriage
Ereignisdatum: 07 Sep 1865
Ereignisort: Lemberg, Galicia, Austria
Geschlecht: Male
Alter: 27
Geburtsjahr (geschätzt): 1838
Name des Vaters: Teofil Frydrych
Name der Mutter: Barbara Kissling
Name des Ehepartners: Malwina Adelajda de Ville
Geschlecht des Ehepartners: Female
Alter des Ehepartners: 24
Geburtsjahr des Ehepartners (geschätzt): 1841
Name des Vaters des Ehepartners: Ludwik De Ville
Name der Mutter des Ehepartners: Pulcheria Stadnicka
metryka
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1910265
Zgon Ludwika, na cholere, w lwowskim szpitalu (skan - szpitalny rejestr zmarlych)
Name Ludwik Ville
Ereignistyp Death
Ereignisdatum 2 Aug 1855
Ereignisort Львів, Львівська, Україна
Geschlecht Male
Alter 68
Geburtsjahr (geschätzt) 1787
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1910265
Inny zgon - chyba dziecko Ludwika - marny skan ale widac - N. De Ville.
Name Deville
Ereignistyp Death
Ereignisdatum 22 Feb 1848
Ereignisort Lviv, Lviv, Ukraine
Geschlecht Female
Alter 0
Geburtsjahr (geschätzt) 1848
Name des Vaters Ludwik Dewille
Name der Mutter Elżbieta Stadnicka
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1910265
Z Drohobycza troche metryk jest dostepnych.
https://www.familysearch.org/search/cat ... 1157285-50

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Majewska_RenataOffline
Temat postu: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 06-01-2019 - 20:17
Zasłużony
Administrator Geneteki


Dołączył: 30-06-2014
Posty: 218
Skąd: Chorzów
Status: Offline
Witaj Sabino

W indeksach z Małopolski i Świętokrzyskiego (nie sprawdzałam innych województw) jest trochę informacji o Twoich Głębockich i rodzinie de Ville. Na przykład Teodor i Anna mieli jeszcze jedną córkę Mariannę – sprawdź indeksy parafii w Tuczępach (Świętokrzyskie). Teodor zmarł w parafii Przeginia (Małopolska).

Natomiast Stanisław Głębocki, zanim jako wdowiec ożenił się z Bronisławą, miał inną żonę – sprawdź indeksy z Jędrzejowa (Świętokrzyskie). Z pierwszą żoną miał też dzieci - tu pomogą indeksy parafii Chełmce (Świętokrzyskie). Jedno z dzieci Stanisława i Bronisławy urodziło się w parafii Nawarzyce (Świętokrzyskie).

Z kolei Karol de Ville występuje jako ojciec w dwóch aktach urodzenia parafii Kielce Katedra. Nie wiem czy to tylko zbieżność nazwisk czy też miał dzieci z inną żoną.

Pisząc o Potoku Wielkim miałaś na myśli nazwę parafii? Pytam, bo jest też wieś Potok Wielki należąca do parafii Krzcięcice (Świętokrzyskie).

Owocnego szukania,

Wysłałam Ci też wiadomość na priva.

Pozdrawiam serdecznie,
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AredhelaaOffline
Temat postu: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 06-01-2019 - 20:35
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 76

Status: Offline
Witam

Dziękuję bardzo za odpowiedź i pomoc. Miałam na myśli Potok Wielki w powiecie janowskim (wydaje mi się, że chodzi tu o miejscowość, ale pewności nie mam). Czy wiesz może, gdzie mogę znaleźć indeksy z wymienionych przez Ciebie parafii? Wiesz może, czy istnieją jakieś skany na stronach internetowych z tych miejsc? Jak dotąd nie udało mi się jeszcze znaleźć żadnych skanów z parafii położonych w województwie świętokrzyskim, może dlatego, że jestem beznadziejna, jeżeli chodzi o wyszukiwanie jakichkolwiek informacji w internecie.... Sad

Jeszcze raz dziękuję za pomoc, te informacje naprawdę wiele dla mnie znaczą.

Pozdrawiam serdecznie
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Gajzler_MichałOffline
Temat postu: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 06-01-2019 - 20:44
Sympatyk


Dołączył: 16-04-2013
Posty: 228

Status: Offline
Czy to jest rodzina do której należał malarz Adrian Głębocki? Jakby co, to w Bibliotece Narodowej jest rękopis o sygn. Rps akc. 10712 "Metryka familijna prowadzona od roku 1661." gdzie są "Zapiski rodzinne Służewskich i Głębockich (m.in. malarza Adriana Głębockiego).".
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Majewska_RenataOffline
Temat postu: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 06-01-2019 - 21:02
Zasłużony
Administrator Geneteki


Dołączył: 30-06-2014
Posty: 218
Skąd: Chorzów
Status: Offline
Indeksy znajdziesz w Genetece. One Ci wskażą w których parafiach należy szukać metryk. Ze skanami z wymienionych przez Ciebie parafii jest tak: Nowy Korczyn - od 1691 r. do 1855 r. w AD Kielce, od 1875 w AP Kielce, katalog Kielce. Parafia Potok Wielki - od 1886 r. w AP Kielce, katalog Sandomierz. Skany z wymienionych parafii znajdują się na stronie metryki.genbaza.pl. Jeżeli jeszcze nie masz to załóż sobie konto na Genpolu i potem loginem i hasłem z tamtej strony logujesz się w Genbazie, gdzie jest bardzo dużo metryk z różnych archiwów. Metryki z parafii Pilica za lata od 1826 do 1903 znajdują się w AP Katowice. Nie wiem czy są gdzieś udostępnione - to nie jest obszar moich poszukiwań. W sprawie Kozłowa - sprawdź swoją skrzynkę otrzymanych wiadomości na tej stronie.

I nie pisz, że jesteś beznadziejna. Po prostu jesteś początkująca i dopiero się uczysz.

Jeżeli szukasz metryk z jakiejś parafii to warto skorzystać z bazy Pradziad:

http://baza.archiwa.gov.pl/sezam/pradzi ... ilica&f=50

albo zajrzeć do zakładki "Nasze parafie" na tej stronie.

Pozdrawiam serdecznie,
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AredhelaaOffline
Temat postu: Re: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 07-01-2019 - 17:57
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 76

Status: Offline
Gajzler_Michał napisał:
Czy to jest rodzina do której należał malarz Adrian Głębocki? Jakby co, to w Bibliotece Narodowej jest rękopis o sygn. Rps akc. 10712 "Metryka familijna prowadzona od roku 1661." gdzie są "Zapiski rodzinne Służewskich i Głębockich (m.in. malarza Adriana Głębockiego).".


Niestety nic mi nie wiadomo, czy w mojej rodzinie był jakikolwiek malarz. Ale dziękuję za informacje, mogą się przydać w dalszych poszukiwaniach

Pozdrawiam
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu: Re: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 22-03-2020 - 22:16
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 6117
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Aredhelaa napisał:
Karol de Ville był szlachcicem, exactorem "od konsumpcji podatku", mieszkał w Nowym Korczynie, Justyna z Kaczkowskich w momencie ślubu swojej córki nie żyła - zmarła w Koniecpolu.

W Koniecpolu są metryki 3 ich dzieci (myślę, że to oni, chociaż on ma na imię Józef, nie Karol; a panieńskie nazwisko Justyny podano jako Gaczkowska, nie Kaczkowska):

15 XII 1794 - Ewa i Józefa, córki urodzonych państwa Józefa de Ville, brygadiera kontrolera strażników* króla pruskiego (bregandier revisor speculatorum regis Borusorum), i Justyny Gaczkowskiej
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,56083,10
21 II 1796 - Eleonora, córka urodzonych państwa Józefa de Ville, brygadiera kontrolera strażników króla pruskiego (brigardier revisor speculatorum regis Borusorum), i Justyny Gaczkowskiej
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,56083,20

* być może chodzi o jakąś straż pograniczną, celną, podatkową? Koniecpol znajdował się wtedy na granicy prusko-polskiej (1793-95), a następnie prusko-austriackiej (od 1795)

Justyna zmarła prawdopodobnie w okresie, za który chyba nie ma metryk zgonów z Koniecpola: w Genbazie są do 1783 i od 1799:
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,list,56042,1

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
WieliczankaOffline
Temat postu: Re: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 23-03-2020 - 12:30
Sympatyk


Dołączył: 25-12-2019
Posty: 54
Skąd: Kraków
Status: Offline
Dzień Dobry
W parafii Łazany miejscowość Jawczyce na www.windaki.pl
w zakładce metryki Indeks chrzty Jawczyce 1827-1867
w nim narodziny 8 września 1849, chrzest 23 września 1849 dziecka Głębocka Marianna
Rodzice Głębocki Michał Skarzewska de Żuk Justyna
Anna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AredhelaaOffline
Temat postu: Re: Poszukuję rodzin de Ville oraz Głębockich  PostWysłany: 26-03-2020 - 00:13
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 76

Status: Offline
Andrzej75 napisał:
Aredhelaa napisał:
Karol de Ville był szlachcicem, exactorem "od konsumpcji podatku", mieszkał w Nowym Korczynie, Justyna z Kaczkowskich w momencie ślubu swojej córki nie żyła - zmarła w Koniecpolu.

W Koniecpolu są metryki 3 ich dzieci (myślę, że to oni, chociaż on ma na imię Józef, nie Karol; a panieńskie nazwisko Justyny podano jako Gaczkowska, nie Kaczkowska):

15 XII 1794 - Ewa i Józefa, córki urodzonych państwa Józefa de Ville, brygadiera kontrolera strażników* króla pruskiego (bregandier revisor speculatorum regis Borusorum), i Justyny Gaczkowskiej
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,56083,10
21 II 1796 - Eleonora, córka urodzonych państwa Józefa de Ville, brygadiera kontrolera strażników króla pruskiego (brigardier revisor speculatorum regis Borusorum), i Justyny Gaczkowskiej
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,56083,20

* być może chodzi o jakąś straż pograniczną, celną, podatkową? Koniecpol znajdował się wtedy na granicy prusko-polskiej (1793-95), a następnie prusko-austriackiej (od 1795)

Justyna zmarła prawdopodobnie w okresie, za który chyba nie ma metryk zgonów z Koniecpola: w Genbazie są do 1783 i od 1799:
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,list,56042,1


Dziękuję bardzo za te informacje i linki. Jestem niemal pewna, że te akty dotyczą moich przodków. Karol de Ville miał na drugie imię Józef - już kilka razy spotkałam się w poszukiwaniach genealogicznych z przekręcaniem imion i nazwisk lub używaniem w dokumentach drugiego imienia, nie byłabym szczególnie zdziwiona, gdyby i w tym przypadku tak było. Żona Karola, Justyna, miała prawdopodobnie na nazwisko Gaczkowska - tak było napisane w akcie znania jej córki oraz w jej akcie zezwolenia na wejście w śluby małżeńskie, gdzie przed urzędnikami stanął jej ojciec. W akcie ślubu jej córki, Anny, musi być więc przekręcone nazwisko jej matki i błędnie zapisane jako Kaczkowska.

Pozdrawiam serdecznie
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-03-2020 - 23:32
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 6117
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Ponieważ Karol de Ville mieszkał w I dekadzie XIX w. w Pilicy, prawdopodobnie jego synem (z Rozalii z Dobrakowskich), a przyrodnim bratem Anny był Ludwik (ur. ok. 1809 r. w Pilicy):
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... _date=1829
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,96529,16
Według powyższego aktu w 1829 r. Karol i Rozalia mieszkali w Żarnowcu.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 27-03-2020 - 13:10
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 6117
Skąd: Wrocław
Status: Offline
De Ville’owie w l. 1787-88 mieszkali w Kcyni:

AM
3 VI 1787 szlachetny Karol Józef de Ville i sławetna Justyna Kaczkowska z miasta Czarnkowa, kawaler i panna
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=770099

AU
ur. 27 III 1788; chrz. 7 IV 1788
Jan Teodor, syn sławetnych Karola de Ville i Justyny z Gaczkowskich
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=770099

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AredhelaaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-03-2020 - 20:13
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 76

Status: Offline
Andrzej75 napisał:
De Ville’owie w l. 1787-88 mieszkali w Kcyni:

AM
3 VI 1787 szlachetny Karol Józef de Ville i sławetna Justyna Kaczkowska z miasta Czarnkowa, kawaler i panna
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=770099

AU
ur. 27 III 1788; chrz. 7 IV 1788
Jan Teodor, syn sławetnych Karola de Ville i Justyny z Gaczkowskich
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=770099


Zastanawiałam się nad tym, czy Karol de Ville mógł ponownie się ożenić z Rozalią z Dobrakowskich, jednak dopóki nie znajdę ich metryki ślubu, w której byłoby napisane, że w momencie ślubu Karol był wdowcem, nie chcę wyciągać pochopnych wniosków. Nie mniej dziękuję za informację.

Co do podanych przez Pana linków odnoszących się do aktu ślubu Karola de Ville z Justyną z Gaczkowskich oraz aktu chrztu ich syna - dziękuję i mam równocześnie kilka pytań.
- Domyśla się Pan może, dlaczego Karol i Justyna tak często zmieniali miejsca zamieszkania? W znalezionych przez Pana metrykach nie jest podane, czym zajmował się Karol de Ville ani skąd pochodził. Czy jest podany wiek małżonków?
- Które nazwisko panieńskie Justyny może być tym właściwym - Kaczkowska czy Gaczkowska? To nie pierwszy raz, kiedy w metrykach pojawiają się obie wersje.
- Jak w przypadku różnego zapisywania pochodzenia, można ustalić to "właściwe" pochodzenie? Karol de Ville raz jest zapisywany jako szlachetny/urodzony, raz jako sławetny. To samo dotyczy męża jego córki Anny, Teodora Głębockiego, który był pisarzem w służbie prywatnej - raz jest zapisywany jako urodzony, raz jako sławetny.

Bardzo dziękuję Panu za pomoc. Może w końcu uda mi się dalej ruszyć z poszukiwaniami dotyczącymi tej części mojej rodziny.

Pozdrawiam serdecznie
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 28-03-2020 - 20:58
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 6117
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Aredhelaa napisał:
Zastanawiałam się nad tym, czy Karol de Ville mógł ponownie się ożenić z Rozalią z Dobrakowskich, jednak dopóki nie znajdę ich metryki ślubu, w której byłoby napisane, że w momencie ślubu Karol był wdowcem, nie chcę wyciągać pochopnych wniosków. Nie mniej dziękuję za informację.

Według mnie Karol żenił się dwa razy (oczywiście nie mam dowodów, tylko poszlaki). Gdyby Karol, mąż Dobrakowskiej i ojciec Ludwika, był kim innym niż Karol, mąż Kaczkowskiej i ojciec Anny, to w tym samym czasie w niewielkiej przecież Pilicy musiałoby mieszkać dwóch Karolów de Ville (ok. 1809 rodzi się tam Ludwik, co wynika z jego AM z 1829 r.; natomiast z zeznań świadka, potrzebnych do aktu znania Anny, wynika, że znał on ojca Anny, Karola, z Pilicy od 9 lat, czyli chodzi o l. 1802-11).
Aredhelaa napisał:
- Domyśla się Pan może, dlaczego Karol i Justyna tak często zmieniali miejsca zamieszkania? W znalezionych przez Pana metrykach nie jest podane, czym zajmował się Karol de Ville ani skąd pochodził.

Dlatego że był (skarbowym?) urzędnikiem pogranicznym (najpierw pruskim, potem polskim). A tacy urzędnicy byli stosunkowo często przenoszeni z jednego miejsca w drugie, ale zawsze blisko granicy. W metrykach z Koniecpola jak najbardziej jest podane, kim był Karol Józef de Ville. Nowy Korczyn też był blisko granicy rosyjsko-austriackiej (Kongresówka-Galicja), więc zapewne i egzaktorzy podatku konsumpcyjnego urzędowali przy granicy.
Aredhelaa napisał:
Czy jest podany wiek małżonków?

Nie. W tamtych czasach podawanie wieku nowożeńców w aktach małżeństw było wciąż raczej wyjątkiem niż regułą.
Aredhelaa napisał:
- Które nazwisko panieńskie Justyny może być tym właściwym - Kaczkowska czy Gaczkowska? To nie pierwszy raz, kiedy w metrykach pojawiają się obie wersje.

To mogłaby rozstrzygnąć jej metryka chrztu (z Czarnkowa?). Generalnie bardziej wiarygodne są metryki ślubu niż metryki chrztu dzieci; więc (teoretycznie) bardziej prawdopodobna byłaby Kaczkowska niż Gaczkowska. Ale w tamtych czasach tego rodzaju odmienności w podawanych nazwiskach nie były niczym nadzwyczajnym.
Aredhelaa napisał:
- Jak w przypadku różnego zapisywania pochodzenia, można ustalić to "właściwe" pochodzenie? Karol de Ville raz jest zapisywany jako szlachetny/urodzony, raz jako sławetny. To samo dotyczy męża jego córki Anny, Teodora Głębockiego, który był pisarzem w służbie prywatnej - raz jest zapisywany jako urodzony, raz jako sławetny.

Trzeba by sięgnąć dalej w głąb historii, ale nie wiem, czy będzie to możliwe na podstawie samych metryk (nie wiadomo przecież, gdzie się urodził Karol Józef de Ville).
Możliwości są takie:
1) nazywano go szlachetnym i urodzonym: a) ze względu na jego rzeczywistą przynależność do szlachty; b) grzecznościowo, ponieważ był urzędnikiem państwowym;
2) nazywano go sławetnym: a) ponieważ nie należał do szlachty, tylko do stanu mieszczańskiego; b) bo wprawdzie był szlachcicem i urzędnikiem, ale zamieszkałym w mieście.

---

Jeśli chodzi o Annę de Ville, to nie znalazłem jej aktu chrztu w Kcyni (ale mogłem go przeoczyć). Widać jednak, że musiała się urodzić po r. 1788 (urodziny jej brata Jana Teodora w Kcyni), a przed 1794 (urodziny jej sióstr bliźniaczek w Koniecpolu). Na Kcynię natrafiłem wyłącznie dlatego, że nie sugerowałem się nazwą Tuszyn, tylko tym, że miała się urodzić w Wielkopolsce, za Poznaniem. Zobaczyłem na mapce, które miasteczka leżały najbliżej granicy prusko-polskiej po I rozbiorze:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... g_1772.jpg (Kcynia to po niemiecku Exin)
I rzeczywiście w Kcyni znalazłem de Ville’ów.
Sprawdzałbym po kolei inne miasteczka nad tą granicą (np. Czarnków, Chodzież, Margonin, Gołańcz, Żnin itd.), czy nie ma tam w l. 1789-93 aktu chrztu Anny de Ville. Księgi z tych miejscowości się raczej zachowały, tyle że nie zawsze są dostępne online na Familysearch. Przeglądałem Żnin, ale nie natrafiłem na Annę de Ville (jednak nie sprawdzałem superdokładnie).

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
AredhelaaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-03-2020 - 23:47
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2018
Posty: 76

Status: Offline
Jakich jeszcze dokumentów powinnam szukać (i gdzie można je znaleźć), żeby dowiedzieć się czegoś więcej o mojej rodzinie - nie chodzi mi jedynie o status społeczny? Nie mam niestety doświadczenia w szukaniu dokumentów innych niż metryki i publikacje w gazetach. Jeśli chodzi o Czarnków, to może źle szukam, bo nie jestem w stanie znaleźć żadnych metryk sprzed I poł. XIX wieku.

Mam jeszcze jedno pytanie. Nie wierzę za bardzo w to, co napisano w akcie zgonu mojego 4xpradziadka Stanisława Głębockiego (syna Anny de Ville i Teodora Głębockiego) z 1895r., mianowicie napisano tam, że jest synem Teodora Głębockiego i Anny z markizów de Ville. Zastanawia mnie, dlaczego napisano, że Anna była z markizów, skoro raz, że nie ma to żadnego potwierdzenia w żadnych wcześniejszych znalezionych przeze mnie dokumentach dotyczących de Ville'ów, dwa, że osoby, które zgłaszały jego śmierć, najprawdopodobniej niewiele o nim wiedziały, bo sam Stanisław był tam prawdopodobnie przejazdem lub mieszkał tam bardzo krótko. Jest podana błędna data urodzenia Stanisława oraz zamienione imiona jego żony. Akt zgonu Stanisława tłumaczyły mi dwie osoby, stąd mam pewność, że wyrażenie „z markizów” faktycznie tam jest. Czy każdy mógł podać taką informację przy spisywaniu metryk? Nie sądzę, żeby było to w jakikolwiek sposób sprawdzane. Może słowo markiz ma jeszcze inne znaczenie, o którym jak dotąd nie wiem? Gdyby de Ville'owie byli markizami, prawdopodobnie wspomniano by już o tym w metrykach dotyczących Anny albo jej ojca Karola. Przynajmniej tak zakładam.

Pozdrawiam serdecznie
Sabina
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.336525 sekund(y)