Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 15:08 niedziela, 18 sierpnia 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Pietrek83Offline
Temat postu: Gniazdo(a) rodowe Borucińskich  PostWysłany: 26-08-2016 - 10:40
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2014
Posty: 43

Status: Offline
Witam, interesuję mnie skąd wywodzili się ludzie o nazwisku Boruciński.

Mam pewne przesłanki takie jak

Według Kazimierza Rymuta nazwisko to pochodzi od nazw miejscowości typu Borucin, Borucino, czy w takim razie byli to ludzie wywodzący się z takiej miejscowości?

Kolejna przesłanek to rozkład obecnie posługujących się tym nazwiskiem ludzi, mamy trzy podstawowe regiony, Mazowsze okolice Mińska Mazowieckiego, ziemia radomszczańska okolice Radomia i ziemia Miechowska okolice Miechowa i Jędrzejowa, czy to stare siedziby tego rodu?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ROMAN_BOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-08-2016 - 11:58
Sympatyk


Dołączył: 08-01-2012
Posty: 796

Status: Offline
Witaj Pietrek83.
Pytasz: „(…) interesuję mnie skąd wywodzili się ludzie o nazwisku Boruciński.”.

Według mnie osoby o nazwisku Boruciński mogą pochodzić z każdego miejsca na obszarze dawnej i obecnej Polski.
Konstatacja ta ma związek z pochodzeniem nazwiska Boruciński. O etymologii tego nazwiska pisałem Ci w dniu 29.05.2016 roku przy okazji odpowiedzi na twoje pytanie zawarte w Twoim wątku pt. Ród Borucińskich ( herbu rola??? ). Odpowiedź na swoje pytanie, zamieszczone na wstępie, odnajdziesz w moim poście z dnia 29.05.2016 roku. Zacytuję jednak bardzo obszerny fragment mojej wypowiedz z dnia 29.05.2016 roku, w której według mnie znajduje się odpowiedz na Twoje pytanie:
„Może należy zacząć od etymologii nazwiska Boruciński? Moim zdaniem nazwisko to mogło przypuszczalnie powstać na skutek dodania do rdzenia nazwiska Boruc przyrostka –iński [ Boruc + iński = Boruciński ]. Zatem nazwisko Boruciński jest nazwiskiem derywowanym sufiksalnie. W przypadku przyrostka –iński, który jest rozszerzeniem formatu –ski, należy też brać pod uwagę też inną możliwość, iż cząstka „iń(in)” nie stanowi części składowej sufiksu –iński [ inski ] tyko jest integralną składową rdzenia nazwiska. W tym przypadku nazwisko to byłoby derywowane przy pomocy formatu –ski [ Borucin + ski = Borucin(ń)ski ]. Pozostańmy przez chwilę przy tej możliwości powstania tego nazwiska. Sufiks –ski najczęściej tworzy nazwiska odmiejscowe [ nazwiska szlacheckie – własność wsi, osady, miasta ]. Tworzył też nazwiska na wzór i podobieństwo nazwisk szlacheckich i wtedy nazwisko to mówiło, że dana osoba pochodziła, urodziła lub mieszkała w danej miejscowości [ w takim przypadku format –ski jest sufiksem strukturalnym i tworzącym strukturalne nazwiska – nie szlacheckie ]. Zatem nazwisko Boruciński, jak pisał profesor Kazimierz Rymut, mogło powstać od takich miejscowości jak Borucin, Borucino.

Niemniej jednak takie sufiksy jak: –iński, –yński, –eński, –ewski, –owski, będące złożonymi fotmatami i pochodnymi przyrostka –ski, tworzą rzadziej nazwy osobowe od nazw miejscowych. A jak to się ma do nazwiska Bruciński? Część formacji nazwiskowych powstałych od nazw miejscowych przy pomocy formantu –ski to formacje dezintegralnie pochodne, powstałe przez odrzucenie przyrostków patronimicznych –ice, – ic i dodanie do rdzenia nazwy sufiksu –iński; na przykład Boruciński > wieś Borucice, wieś Borucic.

Dodam tylko, że nazwy miejscowości w Polsce powstawały też od nazw odosobowych, w których znajdują się między innymi:
• nazwy patronimiczne, oznaczające potomków założyciela. W Polsce są to miejscowości zakończone na –icy, –ice lub –yce [ sufiks –ic w staropolskim oznacza potomka ]. Inaczej mówiąc są to nazwy odojcowskie. Nazwy te występują zazwyczaj w liczbie mnogiej; na przykład Borucice. Wieś Borucice powstała od właściciela o imieniu Boruta i jego trzech synów – Boruciców – zaczęto nazywać miejscowość Borucicami – pierwsze zapisy znane od 1423 roku. W XVI wieku Boruccy występowali także pod pseudonimami Duk i Jeleń. Pierwotnie oznaczały one ludzi należących do jednego rodu. Nazwa rodu zaś pochodziła od człowieka, którego imię [ nazwa, przezwisko ] zachowuje się w nazwie miejscowości. Czasem mogły oznaczać ludzi poddanych właścicielowi miejscowości. Nazwy miejscowości występowały też w liczbie pojedynczej [ rzadziej ] o czy świadczy nazwa wsi Borucic [ jeden potomek – syn Boruty to Borucic ];
• nazwy dzierżawcze, posesywne [oznaczające przynależność czegoś do jakiejś osoby lub rzeczy ], pochodzące od właściciela, na przykład zakończone na –ów [ Adamów od męskiego imienia Adam ]. Jeżeli właścicielem majątku była kobieta wtedy przymiotnik dzierżawczy miał przyrostek – in [ Natalin od żeńskiego imienia Natalia, Borucin od Borucina ( żona Boruty ) ]. Nazwy te utworzono z połączenia przymiotników dzierżawczych z przyrostkami –ów oraz – in dzięki czemu stały się one nazwami miejscowymi, a więc rzeczownikami.
Jak sam zauważyłeś nazwisko Boruciński mogło powstać na wieloraki sposób:
• od nazwy miejscowej typu Borucin, Borucino, Borucic, Borucice;
• od imienia Boruta, raczej od nazwy osobowej Borucic, która oznacz syna Boruty.

Jest też etymologia nazwiska Boruc, która mówi: „Nazwisko ma następujące potencjalne podstawy etymologiczne: I. Imiona złożone typu Borzysław, Borzymir; II. Rzeczownik bór, III. Imię żydowskie Boruch; IV. Nazwy miejscowe: Boruch ( były powiat sochaczewski i rypiński ), Borucice ( były powiat łęczycki ), Borucza ( były powiat radzymiński ) - zob. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, t. I, s. 330; V. Rzeczownik Boruch ‘fartuch wełniany’, z ukraińskiego boruchatyj = kosmaty; 6. Czasownik Boruchać się ‘kiwać się jak Żyd nad Talmudem’ – zob. tzw. Słownik warszawski, t. I, s. 192. Nazwę osobową Boruc odnotowano na terenie Polski już w 1465 roku ( zob. K. Rymut, Nazwiska Polaków, t. I, s. 48 ).” [ za dr hab. Alina Naruszewicz – Duchlińska – profesor Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego ].

Biorąc pod uwagę etymologię nazwiska Boruc, nazwisko Boruciński mogło powstać od pierwotnej nazwy osobowej [ przezwisko ] Boruc poprzez dodanie do niego strukturalnego sufiksu –iński [ Boruc + iński = Boruciński ], który w tym przypadku miał za zadanie utworzenie nazwiska podobnego do nazwiska szlacheckiego, które uważane było za lepsze, godniejsze i nadające osobie go noszącej szlachetności i nobilitującej ją w społeczeństwie.

Niestety nie wiem od kogo, od czego, w jaki sposób, kiedy, gdzie powstało nazwisko Boruciński, o które pytasz w swoim poście. Nie wiem też czy jest to nazwisko szlacheckie, czy jest nazwiskiem nie szlacheckim? Powyżej przedstawiłem Ci moje rozważania na temat etymologii nazwiska Boruciński, raczej roboczą hipotezę, która wymaga sprawdzenia i weryfikacji. To już pozostawiam Tobie. Uważam, iż nazwisko Boruciński ma niejasną etymologię, która może być różna.

Moim zdaniem aby ustalić od kogo, od czego, w jaki sposób, kiedy i gdzie powstało nazwisko powinno się ustalić pierwszą osobę, która nosiła dziedziczne nazwisko Boruciński. Następnie ustalić czy ta osoba nie zmieniała nazwiska, jeżeli zmieniała nazwisko, to jak się nazywała uprzednio. Ustalić też należy jak nazywał się ojciec pierwszej osoby, która nosiła nazwisko dziedziczne Boruciński. Może wtedy uda się ustalić jak powstało nazwisko Boruciński? Czy było to nazwisko szlacheckie czy było to nazwisko nie szlacheckie. Moim zdaniem aby to wszystko sprawdzić i zweryfikować należy przeprowadzić kwerendę genealogiczną, trochę badać historycznych, w tym i dokumentów. Może wtedy uda się ustalić jak powstało nazwisko Boruciński i czy jest to nazwisko szlacheckie i czy osoba nosząca to nazwisko miała herb oraz ewentualnie z jakiego miejsca się wywodzi – to już pozostawiam Tobie.”.

Pozdrawiam – Roman.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pietrek83Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-08-2016 - 20:59
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2014
Posty: 43

Status: Offline
"Niestety nie wiem od kogo, od czego, w jaki sposób, kiedy, gdzie powstało nazwisko Boruciński, o które pytasz w swoim poście. Nie wiem też czy jest to nazwisko szlacheckie, czy jest nazwiskiem nie szlacheckim? "

Badam wiele rodów ale tych Borucińskich których wziąłem pod lupę wiem że byli rodem owczarzy i wiem że ślad co do nich urywa się na roku 1828 kiedy to umiera Wojciech Boruciński owczarz z okolic Wodzisławia...zapytałem więc czy to możliwe żeby owczarze mogli być szlachcicami?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ROMAN_BOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-08-2016 - 22:18
Sympatyk


Dołączył: 08-01-2012
Posty: 796

Status: Offline
Odpowiem w następujący sposób. Znam kilka przypadków, z których wynikało, iż osoby będące np. służącymi, stangretami we dworach w metrykach ich małżeństwa miały wpisane „urodzony”. Znam też jeden przypadek żebraka gdzie w jego akcie zgonu proboszcz wpisał przed jego nazwiskiem „urodzony” oraz syn (…) niegdy dziedzica części wsi (…). Zatem i owczarz mógł być z pochodzenia szlachcicem – tylko trzeba znaleźć taką informację a następnie ją potwierdzić za pomocą bezpośrednich lub pośrednich dowodów.

Roman.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pietrek83Offline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 01:23
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2014
Posty: 43

Status: Offline
Dowiedziałem się że Borucińscy z ziemi radomskiej pochodzą od tych z miechowskiej.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mszatiloOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 09:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-11-2016
Posty: 188

Status: Offline
Pietrek83 napisał:
Badam wiele rodów ale tych Borucińskich których wziąłem pod lupę wiem że byli rodem owczarzy i wiem że ślad co do nich urywa się na roku 1828 kiedy to umiera Wojciech Boruciński owczarz z okolic Wodzisławia...zapytałem więc czy to możliwe żeby owczarze mogli być szlachcicami?


Czy za tym pytaniem o potencjalne szlachectwo Borucińskich idzie np. przekaz rodzinny o szlachectwie, herbie lub deklasacji czy też kieruje Tobą zwykła ciekawość?

Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 16:32
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 398

Status: Offline
Heraldyka polska notuje Boruckich vel Borucińskich herbu Rola (Boniecki; Małachowski; Niesiecki) i Boruckich herbu Tarnawa (Małachowski) oraz Boruchowskich herbu Doliwa (Boniecki; Małachowski). Boruccy h. Rola wywodzili się z Borucina w powiecie brzesko-kujawskim, natomiast Boruchowscy h. Doliwa z Boruchowa leżącego w województwie brzeskiem. Istniała jeszcze pomorska rodzina Gruba-Borucińskich h. Lew [VI], którzy wzięli nazwisko od wsi Borucino w powiecie kartuskim.
Każdy z badaczy powtarza zawsze jedno, że pełny wykaz nazwisk szlacheckich będzie można uzyskać dopiero wtedy, kiedy zostaną przejrzane wszystkie dostępne dokumenty.

Pozdrawiam

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pietrek83Offline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 16:52
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2014
Posty: 43

Status: Offline
Tak z ciekawości mszatilo vel Michał pytam nie zależy mi na tym by byli szlachtą ale onegdaj było to bardzo ważne. Raczej owczarze bo cały ród był owczarzami byli tylko chłopami i tyle, co w cale nie jest złe!!!
n
Robert to nie są małopolscy Borucińscy tamte dwa gniazda chyba nie są ze sobą wspólne...jedno koncentruje się w okół Mińska i Kałuszyna a drugie koło Izbicy Kujawskiej...Radomscy natomiast byli przeniesieni z pod Miechowa przez zakon Bożogrobowców!!! taka ciekawostka dla tych co badają Borucińskich radomskich.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mszatiloOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 20:42
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 20-11-2016
Posty: 188

Status: Offline
Pytałem o to czy tradycja rodzinna zachowała jakieś wzmianki o pochodzeniu, bo to mogłoby zwiększać szanse na to, że akurat ci Borucińscy byli zubożałą szlachtą, która zajęła się owczarstwem. W innym przypadku przyjęcie hipotezy o szlachectwie może prowadzić do trwonienia energii w celu poznawania dziejów rodzin, które z naszą pewnie nie mają nic wspólnego. W końcu szlachta stanowiła średnio 10% społeczeństwa, więc ma się wielokrotnie większe szanse, że rodziny (nawet z nazwiskami z końcówką -ski, która o niczym nie świadczy) pochodzą ze stanu prostego i etymologii nazwiska trzeba szukać w przypadkach częstszych, a nie rzadszych. Zwłaszcza, że początek XIX wieku to wciąż okres żywych tradycji stanowych z I RP i okres sprzed natężonych legitymacji szlacheckich i deklasacji.

Tak by wynikało z zastosowania brzytwy Ockhama, ale oczywiście podstawą są dokumenty i ich treść, a nie przypuszczenia, domniemania i hipotezy.

Michał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 20:44
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 398

Status: Offline
Pietrek, z Geneteki wynika, że Borucińscy tak licznie notowani w parafii Odechów koło Radomia, zapewne pierwotnie nosili nazwisko Boruta?! Wskazuje na to najstarsza ze zindeksowanych metryk (1763), gdzie występuje Elżbieta Boruta, która poślubiła Andrzeja Wasielowskiego. Chyba, że byli to Boruta-Borucińscy?!
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pietrek83Offline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2019 - 23:41
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2014
Posty: 43

Status: Offline
Borucińscy nie wiedzieli nawet że byli rodem pasterzy a co dopiero legendy szlacheckie...

"Pierwszy wiarygodny przekaz historyczny o Skaryszewie pochodzi z 1198 – dotyczy on przejścia osady na własność klasztoru Bożogrobców w Miechowie. W XII wieku utrwaliutrwaliił ł się zwyczaj organizowania targów skaryszewskich[4]. W 1228 roku miał tu miejsce zjazd księżnej Grzymisławy oraz książąt polskich: Konrada mazowieckiego z synami Bolesławem i Kazimierzem oraz dostojników świeckich i kościelnych[5].

Miejscowość została całkowicie zniszczona podczas II najazdu mongolskiego na Polskę w latach 1259–1260. W roku 1264 została ponownie lokowana i otrzymała prawa miejskie. Zachował się potwierdzający to dokument z 15 maja 1264 wydany w Krakowie przez Bolesława Wstydliwego, który zezwala klasztorowi Bożogrobców w Miechowie lokować na nowo zniszczone przez Tatarów miasto Skaryszew na prawie niemieckim podobnym do tego jakim posługują się mieszczanie Korczyna[6]."
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
suinamOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-04-2019 - 00:32


Dołączył: 31-03-2019
Posty: 7

Status: Offline
Ja również poszukuję informacji n/t rodu Borucińskich - zamieszkałych w kieleckim we wsi Przybenice i okolicach Skalbmierza. Mój pradziadek mieszkał w Przybenicach, znam tylko jego pierwszą i drugą żonę a na reszcie ślad się urywa.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-04-2019 - 15:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1902

Status: Offline
suinam napisał:
Jznam tylko jego pierwszą i drugą żonę a na reszcie ślad się urywa.

W aktach ślubu nie ma danych jego rodziców ani miejsca urodzenia?
Chyba też wiesz, kiedy mniej więcej się urodził, więc poszukiwanie przodków może nie być trudne

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
suinamOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-05-2019 - 21:31


Dołączył: 31-03-2019
Posty: 7

Status: Offline
Krystyna.waw napisał:
suinam napisał:
Jznam tylko jego pierwszą i drugą żonę a na reszcie ślad się urywa.

W aktach ślubu nie ma danych jego rodziców ani miejsca urodzenia?
Chyba też wiesz, kiedy mniej więcej się urodził, więc poszukiwanie przodków może nie być trudne


Mam tylko dane z grobu:
Jan Boruciński ur. 1867 zm. 1953 - pochowany cmentarz Skalbmierz
i jego dwie żony:
Zofia Borucińska - jego druga żona ur. 1894 zm. 1974 - pochowana cm. Skalbmierz
Franciszka Borucińska - jego pierwsza żona ur. 1880 zm. 1920 - pochowana cm. Skalbmierz

Tylko takie mam o nich info. Najgorsze jest to, że Jan nie pochodził z okolic Skalbmierza tylko we wsi Boszczynek był owczarzem... Musiał skądś przyjechać...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
slagraOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-05-2019 - 07:40
Sympatyk


Dołączył: 09-11-2009
Posty: 121

Status: Offline
1526. Łukasz i Jan Dulkath (Dulak) Borucino , Kaszuby.
Herbu Strzała (Łuk), a następnie Księżyc.
Następnie posiadali udziały we wsi Węsiory.
Dulak -Węsierski (moi przodkowie)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.080438 sekund(y)