Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 24 października 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Pawłowski_HenrykOffline
Temat postu: Czy zdarzało wam się że ksiądz mylił Agnieszkę z Agatą?  PostWysłany: 18-06-2018 - 15:45
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2011
Posty: 348

Status: Offline
Witam, pytanie trochę retoryczne bo zapewne zarejestrowaliście wszelkie możliwe i niemożliwe pomyłki wpisującego metryki ale czy zdażyło wam się że w XIX wieku ksiądz po łacinie zamiast Agnes wpisał Agatha?

Bo w moim przypadku na pewno Jan miał żonę Agnieszkę tylko że pod tym samym numerem domu odnotowano śmierć... Agathy a po Agnieszce ani śladu, no i mi się komplikuje bo albo mieszkał tam jeszcze jeden Bednarek którego żoną była owa Agatha albo chodzi o znaną z wielu innych dokumentów Agnieszkę
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Czy zdarzało wam się że ksiądz mylił Agnieszkę z Agatą?  PostWysłany: 18-06-2018 - 17:14
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 18779
Skąd: Warszawa
Status: Offline
chyba lepiej zbadać dane księgi - (miejsce, region, czas) niż próbkę "z całości" ekstrapolować

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 18-06-2018 - 18:47
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 4046
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Teoretycznie jest to możliwe, ponieważ po polsku zarówno od Agata, jak i od Agnieszka zdrobnieniem jest Jaga. Jeśli zgłaszający zgon podał imię Jaga, to spisujący akt (nie dopytując się szczegółowiej) mógł je zinterpretować jako zdrobnienie nie od Agnieszki, ale od Agaty.
Miałem przypadek, że urodziła się dziewczynka Dorota, a przy zgonie zapisano ją jako Teodorę — widocznie nazywano ją Dorka albo Dorcia, a to jest zdrobnienie zarówno od Dorota, jak i od Teodora.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
maelOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-06-2018 - 19:11
Sympatyk


Dołączył: 24-11-2012
Posty: 79

Status: Offline
A ja miałam takie kwiatki:
Mój 4 xpradziad ożenił się po raz trzeci z wdową niejaką Maruszką Pawlikową i gdyby nie fakt, że miał z nią dziecko, nigdy bym nie doszła kto zacz (bo w dostępnych aktach takowej nie było). W akcie urodzenia dziecka napisano, że matką jest Maria z domu Smuk. I dopiero wtedy udało mi się odnaleźć „Maruszkę” .Otóż pierwszym mężem Maruszki był …Paweł Oleszko – stąd pewnie wzięła się ta „Pawlikowa”

Po kilkunastu latach mojemu 3xpradziadowi urodziło się dziecko. W akcie wpisano, że matką jest ni mniej ni więcej –Maria Smuk….
Zanim wzięłam kalkulator i policzyłam, ileż to ona wiosen liczyła wtedy, pierwsze, co przyszło mi do głowy to to, że 3Xpradziad miał dziecko ze swoją macochą
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bieleckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-06-2018 - 20:34
Sympatyk


Dołączył: 18-10-2007
Posty: 346

Status: Offline
Tak, oczywiście imiona podobnie brzmiące bywały mylone, a podobieństwo czy tożsamość zdrobnień temu dodatkowo sprzyjały. Zdrobnienie Jaga choć pewnie rzadziej, dotyczyło też Jadwigi, więc i tu mogę się spodziewać omyłek. Apolonia i Paulina mylone notorycznie, chyba wręcz uznawane na niektórych terenach za tożsame imiona (zdrobnienie Pola, Polcia).

Łukasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Zofia_Brzeska
Temat postu:   PostWysłany: 18-06-2018 - 21:01
Sympatyk


Dołączył: 11-11-2014
Posty: 270

Nie trzeba sięgać do dalekich czasów.
Mam kuzynkę, na którą wszyscy mówimy Mela. Wpisałam ją do drzewa jako Melanię. Któregoś roku, 31 grudnia (imieniny Sylwestra i Melanii) zadzwoniłam do niej, żeby złożyć życzenia. I okazało się, że ona ma na imię Amelia, nie Melania.

Z. B.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Braun_BeataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-06-2018 - 22:39
Sympatyk


Dołączył: 15-05-2017
Posty: 35

Status: Offline
W moich stronach po łacinie zapisywano raz tak, raz tak tę samą osobę. Norma.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MalgorzataKurekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-06-2018 - 00:13
Sympatyk


Dołączył: 25-04-2008
Posty: 206
Skąd: Kraków
Status: Offline
Tak
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pawłowski_HenrykOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-06-2018 - 20:21
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2011
Posty: 348

Status: Offline
dzięki za odpowiedź ale rzeczywiście trzebaby tak jak sugeruje Włodzimierz przeanalizować jak wpisywał innych ten ksiądz , i pewnie to zrobię i pewnie mi to zajmie ze dwa lata Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
TomPOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-06-2018 - 11:47
Sympatyk


Dołączył: 18-07-2012
Posty: 20

Status: Offline
Ja mam podobną zagadkę. Osoba urodzona w 1884r. ma w akcie urodzenia pisanym po rosyjsku imię matki podane jako Agnieszka (i tak jego matka miała na imię). Natomiast w Świadectwie Zawartego Ślubu wydanego w latach 30-tych XX wieku jako imię matki wpisano Agata (w innych dostępnych mi dokumentach widnieje znowu Agnieszka). Niestety nie dotarłem jeszcze do aktu małżeństwa, który nastąpił w 1912r. więc nie wiem, w jaki sposób tam zostało zapisane imię matki pana młodego. Ale podane przez Was informacje mogą być jakąś wskazówką.

pozdrawiam
Tomek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pawłowski_HenrykOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-07-2018 - 20:53
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2011
Posty: 348

Status: Offline
No i jeszcze bardziej skomplikuję

Przy kilku aktach mam wrażenie że różni księża "mylili" Agnieszkę-Agatę z Reginą. Czy zdarzał się u was taki miks. Bo o ile Agatę i Agnieszkę można jakoś wytłumaczyć to skąd pomieszania z Reginą? bo jakoś podejrzewam że kilka Regin i kilka Agnieszek to te same osoby
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.062918 sekund(y)