Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

01:23 wtorek, 22 maja 2018


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Paulina_WOffline
Temat postu: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 16-05-2018 - 08:28
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 288

Status: Offline
Witam,
Mój pradziadek bał udział w walkach podczas IWŚ w 53 pułku strzelców kresowych. Wystąpiono z wnioskiem o przyznanie mu Krzyża Walecznych za czyn z 19 czerwca 1920 r. (w załączniku poniżej).Wystawili opinię i poparli wniosek dowódcy 53 PSK: sierż Brymora Piotr (D-ca plutonu), ppor Borowiec Władsław (D-ca komp.), kpt Sitko Józef (D-ca ba-onu), ptk. Żymierski Michał (D-ca bryg.) i ptk. Tessaro Stanisław (D-ca pułku). Na pierwszej stronie wniosku dopisano "Z".
Pytania:
1. Czy dziadek otrzymał Krzyż Walecznych? Gdzie można to sporawdzić?
2. Mam problem z odczytaniem w dwóch miejscach (zaznaczyłam na czerwono):
a) chyba npl. L R. M. co to znaczy?
b) pod Krasnem ?
https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/f2de33bc5d51f1af

_________________
Pozdrawiam, Paulina

http://genealogia-z-ziemi-tarnowskiej.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SlawomirCOffline
Temat postu: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 16-05-2018 - 09:26


Dołączył: 09-04-2017
Posty: 4

Status: Offline
Witam,
Jest mi szalenie przykro, ale Twój pradziadek nie mógł zdobyć KW za walki w czasie I wojny światowej.
I wojna światowa zakończła się w listopadzie 1918 roku, a więc półtora roku przed datą wniosku nagrodowego. Należy poszukać innego konfliktu zbrojnego w któym mógł się odznaczyć Twój przodek.

Miejscem do sprawdzenia czy KW został rzeczywiście przyznany jest CAW (Centralne Archiwum Wojskowe) w Rembertowie.
npl - nieprzyjaciel
L R.M. - najprawdopodobniej nazwa nieprzyjacielskiej jednostki
Rzeczywiście wygląda to jak Krasne - podany szlak bojowy można porównać z tym z Historii wojennej pułków.
Historie wojenne pułków są dostępne w internecie (nie wiem czy akurat 53) - WBC (Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa), format djvu.

Pozdrawiam
Sławomir Ciok
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 16-05-2018 - 10:01
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1442

Status: Offline
Data wniosku o przyznanie Krzyża 19 czerwca 1920 czyni identyfikacje tego "innego" konfliktu zadaniem dziecinnie prostym. To wojna z bolszewikami.
Informacje o historii 53 pułku strzelców kresowych sa w WBC tu
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/applet? ... .djvu&p=39
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-05-2018 - 10:55
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 288

Status: Offline
Witam,
oczywiście chodzi o wojnę polsko-bolszewicką Smile Ramy czasowe podałam z pewnym uproszczeniem, gdyż pradziadek rozpoczął wojnę w wojsku autro-węgierskim na froncie włoskim w 1918 roku. Zwolniony ze służby został 28 października 1921 roku.
Dostał awans ze strzelca na starszego strzelca, dlatego zastanawiam się czy wniosek został rozpatrzony pozytywnie?
Oczywiście na WBC jest historia 53 PSK, niestety nie pojawia się żadne Krasne/Krasny gdzie pradziadek miał trafić do niewoli. W publikacji w WBC zapisano tylko że 53 szeregowych otrzymało Krzyż Walecznych.
W życiorysie wymienił, że kolejno był:
1. 57 PP Austro-Węgier front włoski, obóz w La Mandrii we Włoszech
2. Pułk im. A. Mickiewicza wyjazd do Francji
3. 11 Pułk Strzelców Armii Gen. Hallera
4. Przemianowanie na 53 PSK, gdzie brał udział we wszystkich bitwach poza okresem niewoli.

_________________
Pozdrawiam, Paulina

http://genealogia-z-ziemi-tarnowskiej.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Teresa_MilkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-05-2018 - 11:31
Zasłużony


Dołączył: 02-08-2011
Posty: 8

Status: Offline
" Czy dziadek otrzymał Krzyż Walecznych? Gdzie można to sprawdzić? "

Mój dziadek był także w 53 pułku strzelców kresowych i otrzymał Krzyż Walecznych w kwietniu 1921. Informację na ten temat zdobyłam w Archiwum Straży Granicznej w Szczecinie. Była w materiałach Inspekcji Etapowej Dowództwa 6 Armii.

Teresa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SlawomirCOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-05-2018 - 12:06


Dołączył: 09-04-2017
Posty: 4

Status: Offline
I ten ostatni post daje Tobie najwięcej informacji. Teresa_Milka znalazła drogę do archiwum gdzie może (tylko może) być informacja o Twoim pradziadku. Teraz tylko ją powtórzyć.
Co do miejscowości Krasne, to najprawdopodobniej jest to gdzieś w okolicach Lwowa. Zdaje się, że jest kilku "kandydatów" w tej okolicy.
Co do braku Krasnego w publikacji, to wcale nie musiała być wielka bitwa czy nawet potyczka. Ot, mógł być "zagarnięty" gdzieś przypadkiem. Patrol, który nie wrócił z rozpoznania, czy coś takiego.

Sławomir Ciok
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-05-2018 - 22:02
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 288

Status: Offline
Witam,
Jerzy, Sławomirze dziękuję za uwagi Smile

Teresa_Milka napisał:
" Czy dziadek otrzymał Krzyż Walecznych? Gdzie można to sprawdzić? "
Mój dziadek był także w 53 pułku strzelców kresowych i otrzymał Krzyż Walecznych w kwietniu 1921. Informację na ten temat zdobyłam w Archiwum Straży Granicznej w Szczecinie. Była w materiałach Inspekcji Etapowej Dowództwa 6 Armii.


Tereso dziękuję, obiecujący trop!

_________________
Pozdrawiam, Paulina

http://genealogia-z-ziemi-tarnowskiej.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
12 Temat postu: Re: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 16-05-2018 - 23:20
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 19

Status: Offline
Dobry wieczór,
Paulina_W napisał:
chyba npl. L R. M. co to znaczy?

Moim zdaniem jest tam nabazgrane 2 KM - czyli dwa karabiny maszynowe.
Listy odznaczonych KW były częściowo publikowane w Dziennikach Personalnych Ministerstwa Spraw Wojskowych.
Dziennik Personalny M.S.Wojsk.
http://www.wbc.poznan.pl/publication/47164
Szukanie w Dziennikach (lata 1921-1923), jest bardzo pracochłonne. Trzeba szukać nadań dla 12 Dywizji Piechoty (dawna 6 Dywizja Strzelców Polskich).
Proponuję, aby Pani chwilę poczekała. W przyszłym tygodniu będę w CAW Wink Mogę sprawdzić w katalogu ...
Pozdrawiam
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu: Re: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 17-05-2018 - 08:12
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 288

Status: Offline
Witam,
Krzymen napisał:

Moim zdaniem jest tam nabazgrane 2 KM - czyli dwa karabiny maszynowe.


Po dokładnym przyjrzeniu rzeczywiście bardziej pasuje to na 2 niż L., czyli byłoby: "zabrała nieprzyjacielowi 2 karabiny maszynowe 8 ludzi do niewoli oraz most gumowy"

Krzymen napisał:
Listy odznaczonych KW były częściowo publikowane w Dziennikach Personalnych Ministerstwa Spraw Wojskowych.
Dziennik Personalny M.S.Wojsk.
http://www.wbc.poznan.pl/publication/47164
Szukanie w Dziennikach (lata 1921-1923), jest bardzo pracochłonne. Trzeba szukać nadań dla 12 Dywizji Piechoty (dawna 6 Dywizja Strzelców Polskich).
Proponuję, aby Pani chwilę poczekała. W przyszłym tygodniu będę w CAW Wink Mogę sprawdzić w katalogu ...


Jeśli można proszę o sprawdzenie. Dziękuję Smile

Czy w WBH są listy Hallerczyków?

_________________
Pozdrawiam, Paulina

http://genealogia-z-ziemi-tarnowskiej.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
Temat postu: Re: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 17-05-2018 - 10:06
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 19

Status: Offline
Dzień dobry,
Paulina_W napisał:
Czy w WBH są listy Hallerczyków?

Zależy co rozumiemy pod pojęciem "Hallerczyk" Wink Do Związku Hallerczyków przyjmowano kombatantów, którzy kiedykolwiek służyli z Hallerem lub pod jego rozkazami (II Brygada, II Korpus - np. uczestnicy bitwy pod Kaniowem, Armia Polska we Francji itd.)
Jeżeli chodzi o spisy żołnierzy AP we Francji (zwanej także Armią gen. Hallera lub Błękitną Armią), to w CAW znajduje się sto sześćdziesiąt parę tzw. Rejestrów immatrykulacji (Registre matricule). Każdy powinien posiadać 500 kart (fiche matricule). Podobno te zawierające dane żołnierzy zwerbowanych we Francji i USA są w miarę kompletne. Nie wiem jak się ma sprawa z ochotnikami z Italii. Było ich prawie 35 tyś. Nie wszystkich prawidłowo zarejestrowano. Mam w planach poszukiwania, bo brat mojego dziadka, podoficer artylerii "krakowskiej" 12 Infanterie Truppen Division, został wzięty do niewoli w ostatnich dniach wojny. W styczniu 1919 r. był już w Le Mans we Francji, gdzie formowano 1 pułk artylerii polowej – późniejszy 13 pal. Jego podanie o KN odrzucono na początku lat trzydziestych Laughing … i słusznie!
Z przyjemnością zapoznałem się z blogiem Genealogia rodów z Ziemi Tarnowskiej
Kilka pokoleń moich przodków mieszkało w Gręboszowie i okolicy.
Pozdrawiam
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu: Re: Krzyż Walecznych 53 PSK IWŚ  PostWysłany: 18-05-2018 - 00:39
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 288

Status: Offline
Witam,
Krzymen napisał:

Zależy co rozumiemy pod pojęciem "Hallerczyk" Wink Do Związku Hallerczyków przyjmowano kombatantów, którzy kiedykolwiek służyli z Hallerem lub pod jego rozkazami (II Brygada, II Korpus - np. uczestnicy bitwy pod Kaniowem, Armia Polska we Francji itd.)
Jeżeli chodzi o spisy żołnierzy AP we Francji (zwanej także Armią gen. Hallera lub Błękitną Armią), to w CAW znajduje się sto sześćdziesiąt parę tzw. Rejestrów immatrykulacji (Registre matricule). Każdy powinien posiadać 500 kart (fiche matricule). Podobno te zawierające dane żołnierzy zwerbowanych we Francji i USA są w miarę kompletne. Nie wiem jak się ma sprawa z ochotnikami z Italii. Było ich prawie 35 tyś.

Dziękuję za informacje. Przynajmniej dwóch moich pradziadków dostało się do AH przechodząc najpierw przez obóz we Włoszech. Co do trzeciego nie jestem pewna.

Krzymen napisał:

Nie wszystkich prawidłowo zarejestrowano. Mam w planach poszukiwania, bo brat mojego dziadka, podoficer artylerii "krakowskiej" 12 Infanterie Truppen Division, został wzięty do niewoli w ostatnich dniach wojny. W styczniu 1919 r. był już w Le Mans we Francji, gdzie formowano 1 pułk artylerii polowej – późniejszy 13 pal. Jego podanie o KN odrzucono na początku lat trzydziestych Laughing … i słusznie!

Od kilku miesięcy próbuję zebrać różne dokumenty z lat wojennych 1914-21 i widzę, że kierunków poszukiwań jest naprawdę sporo tak jak i różnych wątków.

Krzymen napisał:

Z przyjemnością zapoznałem się z blogiem Genealogia rodów z Ziemi Tarnowskiej
Kilka pokoleń moich przodków mieszkało w Gręboszowie i okolicy.

O to rzeczywiście rzut beretem od Tarnowa Smile U mnie najbliżej tych okolic jest Odporyszów.

_________________
Pozdrawiam, Paulina

http://genealogia-z-ziemi-tarnowskiej.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-05-2018 - 10:38
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 19

Status: Offline
Dzień dobry Paulino,
Parę pytań Very Happy Skąd pewność, że Józef Żmuda służył w 53 p.strz.kres.? Zgodnie z wnioskiem o przyznanie KW (fot., którą załączyłaś) legionista Żmuda był żołnierzem 2 pułku piechoty legionów! Skąd masz tę kopię?
53 pułk nie walczył nad Berezyną. Tam walczył 2 pp.leg., który z kolei nie brał udziału w bitwach na południu.
Zarys historii wojennej 53-go pułku strzelców kresowych
http://www.wbc.poznan.pl/publication/31545
We wniosku jest opis czynu bojowego z 19 czerwca 1920 r. (nad Berezyną). Dalsza część to w zasadzie opis tego, co robił leg. Żmuda, ale niekoniecznie w szeregach 2 pp.leg.!
Wg. tego, co napisałaś wniosek wystawili dowódcy plutonu i kompanii, a opiniowali ówcześni dowódcy batalionu i pułku. Ostatecznie podpisał się dowódca 2 Dywizji Piechoty Legionów płk Michał Żymierski. Wtedy przyszły marszałek PRL był jeszcze dzielnym oficerem ...
https://pl.wikipedia.org/wiki/Micha%C5% ... BBymierski
Stanisław Tessaro jako major dowodził w 1920 r. 2 pp.leg.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Tessaro
… a kpt. Józef Sitko był dowódcą batalionu. Wśród opiniujących wniosek nie ma oficerów 53 psk i 12 DP. Sami „legioniści” z 2 DP Leg.
W 1928 Józef Sitko, już jako podpułkownik, napisał poniższe dziełko:
Zarys historii wojennej 2-go pułku piechoty legionów
http://www.wbc.poznan.pl/publication/31545
Litera „Z” na pierwszej stronie wniosku to zapewne „ZATWIERDZONO”. Legionista Józef Żmuda miał przyznany Krzyż Walecznych … ale jeszcze w 1935 r. fizycznie go nie dostał! Nie znano jego adresu! Shocked
Lista odznaczonych Krzyżem Walecznych o nieznanych adresach
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/text?id=wojsko
strona 82 – Żmuda Józef , leg., 2 ppleg
Jak wytłumaczyć fakt, że leg. Żmuda "zgubił" swój 2 pp.leg.? Może formowano jakąś "marszówkę" dla 53 p.strz.kres. i brano każdego kto się napatoczył? (ozdrowieńców, żołnierzy wracających z urlopów itp.)
W ten sposób Żmuda mógł tymczasowo trafić do 53 psk nadal pozostając "na stanie" 2 pp. leg. Wink
A może było dwóch żołnierzy o takich samych imionach i nazwiskach?
Pozdrawiam
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-05-2018 - 12:16
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 288

Status: Offline
Krzymen napisał:
Dzień dobry Paulino,
Parę pytań Very Happy Skąd pewność, że Józef Żmuda służył w 53 p.strz.kres.? Zgodnie z wnioskiem o przyznanie KW (fot., którą załączyłaś) legionista Żmuda był żołnierzem 2 pułku piechoty legionów! Skąd masz tę kopię?

Szukając informacji z czasów 1914-21 napisałam do CAW i dostałam pocztą krótką kopię dokumentu pod nazwą Wniosek na odznaczenie krzyżem walecznych. To co załączyłam w temacie.

Krzymen napisał:

A może było dwóch żołnierzy o takich samych imionach i nazwiskach?

Założyłam wątek, bo mam za małą wiedzę i uznałam, że coś mi tu nie gra.
Po powrocie z frontu pradziadek został zatrudniony na PKP na stanowisku pomocnika dróżnika.
Z PKP otrzymałam sporo dokumentów m. in. pracownicy przedstawiali życiorysy o tym co robili podczas lat 1914-21. I pradziadek napisał:
1)zostałem pobrany do wojska austriackiego w r 1918 dnia 6/II gdzie wysłano mnie na front włoski (dop. miał jeszcze 17 lat)
2)dostałem się do niewoli 1/XI przebywałem na Lagrce (?)
3)do Armii Polskiej wstąpiłem 28/XII w Lamandrii (dop. La Mandria) do 3 pułku Adama Mickiewicza 4. kamp.
4)8/II1919 r zostałem wysłany do Francji a 13/V do Polski do Zambrowa.
5)22/VI zostałem wysłany na front wschodni tam nasz pułk został zmieniony z 11 pułku na 53 pułk strzelców kresowych
6)zostałem zwolniony w r 1921 dnia 29/X
To napisał sam, więc przyjmuję za wiarygodne informacje.

I to jest dobre pytanie. Ja nie znajduję zaczepienia między tymi dwoma informacjami dlatego chciałam sprawdzić ten Krzyża Walecznych. Pomyślałam, że tam może być więcej danych, które rozstrzygną tożsamość.

_________________
Pozdrawiam, Paulina

http://genealogia-z-ziemi-tarnowskiej.blogspot.com/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KrzymenOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-05-2018 - 16:11
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2007
Posty: 19

Status: Offline
Witam,
Dla mnie sprawa jest teraz jasna - legionista Józef Żmuda z 2 ppleg. odznaczony KW i strzelec Józef Żmuda z 53 p.strz.kres. - to dwie różne osoby!
Paulina_W napisał:
pradziadek napisał:
(...) 3) do Armii Polskiej wstąpiłem 28/XII w Lamandrii (dop. La Mandria) do 3 pułku Adama Mickiewicza 4. kamp.
4) 8/II1919 r zostałem wysłany do Francji a 13/V do Polski do Zambrowa.
(…) To napisał sam, więc przyjmuję za wiarygodne informacje.

I tego należy się trzymać. Jest tu kilka punktów zaczepienia. Wydaje mi się, że w takim życiorysie J. Żmuda wspomniałby o odznaczeniu KW.
Brat dziadka też wpadł w ręce Włochów w dniu 1 listopada 1918. Nie trafił jednak do obozu w La Mandria di Chivasso pod Turynem tylko do Santa Maria Capua Vetere. We Francji był już w styczniu 1919. Ponieważ i tak będę przeszukiwał dokumenty, gdzie jest duża szansa znalezienia informacji o J. Żmudzie, pozwolę sobie przesłać mój adres e-mail w prywatnej wiadomości Wink
Pozdrawiam
Krzysztof
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.075497 sekund(y)