Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

17:02 piątek, 20 lipca 2018


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
adam35rOffline
Temat postu: Podlaskie-Parafia Kulesze Kościelne.  PostWysłany: 16-04-2018 - 10:50


Dołączył: 16-04-2018
Posty: 6

Status: Offline
Szanowni Państwo, proszę o pomoc. Nie mam już pomysłu w jaki sposób zweryfikować dokumenty parafialne.
Poszukuję aktu ślubu Szymona i Franciszka Raciborskich z parafii Kulesze Kościelne z lat 1770-1808. Dodatkowo szukam aktów urodzenia ich dzieci - Jakuba syn Franciszka oraz Łukasza i Pawła synowie Szymona. Tutaj mogą być akta urodzeń w Kuleszach Kościelnych. Z bazy zasobów genety.... jakimś cudem przez 20 lat nie pisano aktów urodzeń, małżeństw i zgonów.
Przeglądałem okoliczne parafie: Jabłonka Kościelna, Wysokie Mazowieckiej, Sokoły nie ma żadnych aktów urodzeń. Żona Franciszka i Szymona pochodzą z Buczyna i Wróbli. Proszę o pomoc.

Dopiszę że ludzie pisali mi że mogą pochodzi z parafii Sokoły, jednak doskonałe opracowanie parafialne aktów nie wynika aby z tej parafii wywodzili się. W Sokołach z lat 1720-1760 nie ma aktu urodzenia Franciszka i Szymona po Wojciechu. Co można byłoby zrobić wiecej?

pozdrawiam
Adam R.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu: Podlaskie-Parafia Kulesze Kościelne.  PostWysłany: 16-04-2018 - 11:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 1110

Status: Offline
Skąd informacja o imionach rodziców Jakuba oraz Łukasza i Pawła ?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adam35rOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 12:31


Dołączył: 16-04-2018
Posty: 6

Status: Offline
Informacje są z aktów małż i zgonów
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 13:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1483

Status: Offline
Szukanych metryk nie znajdzie się bo nie ma ich w zachowanych księgach Kulesz!. Ja starałem się Panu to chyba wykazać bo bodaj ześmy przed laty korespondowali. Niestety ale zachowane ksiegi zaczynają się dopiero w 1802 roku. Zachował się co prawda szczątek starszych chrztów alew nim nie ma żadnego Raciborskiego !!.
I nic dziwnego. W poglównym 1775 w Bucinie wystepuja Franciszek i Szymon po Wojciechu a w pogłównym 1790 tylko Szymon po Wojciechu. Na moja praktykę Franciszek zmarł przed 1790.
Dalej wszystko się wyjaśnia w księgach metrykalnych.
W 1803 roku Łukasz (skądinąd na pewno syn Szymona) żeni się z Marianną Wróblewska, natomiast Jakub syn Franciszka w 1813 roku żeni się w 1808 roku z Krystyna Choińską.
Jak widać musieli urodzić się sporo przed 1802 rokiem
Czy Pan przeglądał księgi Kulesz z lat po 1808 (śluby a przede wszystkim zgony, bo ani jedne ani drugie nie sa dotąd zindeksowane) Sa natomiast do wgladu np. na mikrofilmach min w AP w Łomzy. Ich uważne przeszukanie (ustalenie wieku w momencie zgonu Jakuba i Łukasza) powinno dostarczyć istotnych uzupełnień do genealogii i ją uporządkować

W uzupełnieniu
Z roztargnienia popełniłem gruby błąd !!. Oczywiście nie było w 1775 i 1790 roku podatku pogłównego ale podymny.
Zadałem sobie trud aby ułożyć niezwykle ważny dla prowadzenia genealogicznych kwerend kalendarz życiowych losów Łukasza, Jakuba i Pawła . Zycie ludzkie jest jakos tam uregulowane. Bez takiego kalendarza poszukiwania sa chaosem.
Co wynika z metryk chrztów ich dzieci.
Łukasz urodził się około 1770. Mniej więcej podobnie Jakub. Natomiast Paweł (ten trafil do Gołasz Puszczy po ślubie z Agnieszka Gołaszewska ) około 1780.
Zatem ich ojcowie Szymon i Franciszek musieli urodzić się przed 1750. Najpewniej pomiędzy 1740 a 1750. Niemal na 100% urodzili się w parafii kuleskiej bo takich urodzin nie ma w innych parafiach.
W taryfie 1717 roku zadnego Raciborskiego w Bucinie jeszcze nie ma. Czyli to Wojciech był tym który w parafię kuleska się wżenił. Najbardziej prawdopodobne (prawie pewne) że przybył z parafii Sokoły, z Racibor. Pozostaje pobawić się w hipotezę który to Wojciech. Sokoły to moja specjalność. A co najważniejsze Sokoły zostały zindeksowane
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... rdertable=
Moim zdaniem odpadają ci urodzeni w latach 1721 1724. Jak dla mnie za młodzi .Na upartego może pasować Wojciech po Antonim, ten z 1722.
Ten urodzony w 1713 syn Franciszka chyba też nie bo bodaj trafił do parafii Kobylin. Akurat to jest do sprawdzenia ale wymaga poświecenia trochę czasu
Najbardziej sensownie wygląda mi urodzony w 1692 roku Wojciech syn Stanislawa i Marty Drągowskiej.
Jako argument dodatkowy niech będzie że Wojciech zmarł przed 1770 .To wynika z rejestrów dziesieciny . Takie się zachowały
Ale to niestety tylko hipoteza. Prawdopodobna ale niestety nie dowód. Z powodu braku metryk w przypadku Kulesz żaden dowód nie jest możliwy do przeprowadzenia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
RoRo500Offline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 17:28
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-06-2009
Posty: 725
Skąd: SF Bay Area, USA
Status: Offline
Pytanie do Jerzego, przepraszam z góry za wtręt w ten wątek ale bardzo interesują mnie źródła do badań Kulesz Kościelnych. Czy wymienione podymne z 1775 i 1790 dostępne jest tylko w archiwum (którym?), czy zostało już może udostępnione w formie szerzej dostępnej?

Roman
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 18:45
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1483

Status: Offline
Podymne Ziemi bielskiej 1775 to Zbiór Zygmunta Glogera zatem (jak i całośc ZZG) jest w internecie
https://szukajwarchiwach.pl/29/678/0/5/605#tabSkany
Podymne Ziemi bielskiej z 1790 nie.
Oryginał jest w Wilnie,ale mikrofilm w AP w Białymstoku. Ja mam tylko koszmarnej jakosci zdjęcia w komputerze.Na moje potrzeby starczało
Ale cos mi sie zdaje że umieszczenie tego podymnego nie byłoby w obecnych czasach problemem . Ale to ponad moje kompetencje osoby prywatnej. Potrzebna jest do tego jakaś zinstytucjonalizowana inicjatywa. PTG? Projekt Podlasie? Podlaskie Towarzystwo Genealogiczne?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adam35rOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 19:39


Dołączył: 16-04-2018
Posty: 6

Status: Offline
Panie Jurku. Mam dwa pytania, czemu w opracowaniu Kulesze Kościelne przez ponad 20 lat ostatniego XVIII wieku nie ma nikogo z Buczyna, czy są braki w rocznikach?. Drugie to, ustaliśmy że Jakub Raciborski mógł urodzić się w latach 1781-1787, proszę o sprawdzenie.
Adam R.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 20:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1483

Status: Offline
Co mam jeszcze zrobić aby do Pana wreszcie dotarło że księgi metrykalne Kulesz są dopiero od 1802 roku !!. Przed 1802 rokiem mamy zatem do czynienia nie z brakami - jak Pan pisze - ale olbrzymim totalnym brakiem. Brakiem ksiąg !!! Aby Pana nieco uspokoić - moich Jamiołkowskich sprzed 1802 roku tez nie ma.
Co zas do tego drugiego owych ustaleń to takich nie pamiętam Jest faktem że ja Panu przekazywałem w kilku listach informacje. To była osobliwa korespondencja gdzie to ja zamiast Pana szukałem Ale interpretacja należała do Pana, jako zainteresowanego wywodem . Ja niczego nie będę sprawdzał bo żadnych tego typu korespondencji nie dokumentuję . Gdybym to robił to bym zwariował. Ja w tym czasie pomagałem setkom ludzi. To Pan sam powinien sprawdzić (do czego zawsze zachęcałem) metryki
W przypadku urodzin dzieci Jakuba i Krystyny sprawdzanie jest proste, wygląda to tak
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... =&to_date=
Ja za Pana tego nie będę robił . Jako ciekawostka -przy urodzeniu Pawła w 1813 Jakub ma wpisane 40 lat, Joanny 48 a Walentego w 1825 znowu 40. Genealogia jest niestety bardziej skomplikowana niż to się Panu wydaje.
Moja rada . Proszę wreszcie zacząć samodzielnie przeglądać metryki.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adam35rOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 20:39


Dołączył: 16-04-2018
Posty: 6

Status: Offline
Panie Jurku,może pan nie jest autorem.To czemu ktoś wprowadza w błąd zainteresowanego w wyszukiwarce że w parafii Kulesze Kościelne są akta urodzeń z lat 1778-1809. Jest to trochę nie poważne. W dodatku błędne. Zamiast wypisać szczegółowo poszczególne roczniki to wpisuje się trzydzieści lat że są.

Jak dla mnie zamieszczona chronologia urodzeń to księgi z Kulesz istnieją. Nie ma w uwagach nic. Powinno być to sprostowane, wprowadza to bardzo mocno w błąd genealoga. Jestem chętny do kwerendy. Przeszukałem akta Sokoły, Wysokie Mazowieckie i Jabłonka Kościelna. Są to najbliższe parafie Buczyna Mikosy. Nie ma urodzeń ani ślubów Szymona lub Franciszka. Dodatkowo jak Pan ustalił Franciszek mógł umrzeć do 1790 roku. Nie ma aktu zgonu w Wysokie Mazowieckie.
Dziękuję że Pan mi tyle mógł pomóc. Doceniam to, tylko niektóre osoby nie potrafią określić konkretnych ram czasowych.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
igoriossoOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 20:49
Zasłużony
Administrator Geneteki


Dołączył: 25-12-2007
Posty: 414

Status: Offline
Panie Adamie, w zakładce Nowości Geneteki jest podane:
Kulesze Kościelne (PL) -- U 1639-1804 (wypisy, z lukami), indeksowała Ewa Prejs

Więc jest to konkretna informacja, pozostawiam do przemyślenia Wink
IgorD.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 20:57
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 1483

Status: Offline
Z równym powodzeniem mógłby Pan wyinterpretowac że akty sa metryki 1639 roku. bo jest jeden
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php ... =0&rpp2=50
Zamiast krytykowac proponuje zajac sie indeksowaniem.
Przeszuka Pan Sokoly, Jabonke i Wys Maz.Metryki czy indeksy.A czemu nie Kulesze
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
piotr_nojszewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 21:14
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 21-04-2013
Posty: 1289
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Panowie,
Nie sądzę żeby ktos kogos wprowadzał w bład ale trzeba troszke rozumiec zagadnienie nim sie wyciagtnie wnioski. Zwłaszcza nim się kogoś oskarży.

Nie znam dobrze zasobów tej parafii ale przypominam, że ok roku 1850 parafie w Królestwie Polskim zobowiązane zostały do sporządzenia spisu - swoistego summariusza metryk staropolskich.
Wypisy, a przynajmniej te które widziałem, maja często postać jednej ksiegi zawierajacej wszystko co było w metrykach staropolskich. A ksiegi staropolskie były jakie były - często z lukami.

Wiec zupełnie możliwe, że KSIĄG NIE MA ma a WYPISY (SUMMARIUSZE) ISTNIEJĄ.

@adam35r
I naprawde indeksującemu trzeba podziekować a nie złorzeczyć.
Proponuję podjąc samemu trud zindeksowania takiego materiału. Nawet ustalenie luk jest tam często obiektywnie bardzo trudne.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adam35rOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 21:22


Dołączył: 16-04-2018
Posty: 6

Status: Offline
Panie Piotrze zaznaczam że mam dużą wdzięczność do osób które podjęły się indeksowania. Również wypłynęła z mojej strony inicjatywa aby pomóc. Jednak odpowiedź była zawsze a jakie pan ma parafie, bo my nie mamy żadnych do dyspozycji. Trudno mi posiadać dokumenty parafialne mieszkając 600 km od Podlasia. Mam teraz wątpliwość czy portal ten jest rzetelny w źródła? Jeżeli ktoś to robi to rzetelnie, to powinno być dodatkowo weryfikowane, jak to się stało przy pewnych rocznikach z parafii Kulesze. Jednak błędna jest informacja że są akta urodzeń z lat 1778-1809.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
piotr_nojszewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 21:47
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 21-04-2013
Posty: 1289
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Ta informacja nad tabelą to wynik skryptu: zbiera to maszyna.
A dla każdego roku z tego zakresu jest jakis akt. Choc dla niektórych lat w tym wypadku to raptem 1-3 akty U.

Naprawde to portal robiony przez wolotariuszy i BEZPŁATNY.
Te dane są wyjatkowo spisane z resztek. Nie sa z pełnych ksiąg ani pełnych summariuszy.
Zarzadzanie wyjatkami taki jak ten wymagałoby masy ludzi.

Jedyne co mozna zrobic to w źródle napisać, ze to ze szczątków ksiąg lub szczątków summariusza wieloletniego.

Ale zwracam też uwagę: indeksy maja jedynie prowadzić do źródła. A nie zastępować je.
Odległość genealoga od źródła nie ma tu niestety znaczenia. Nikt nie mówił, że będzie łatwo. A już na pewno nie na Podlasiu.

Dodatkowo prosze mi wierzyc w oryginałach ksiąg staropolskich często sa lata kiedy nikt sie nie urodził, nie zmarł ani ślubi nie wziął. I indeksacja nic tu nie pomoże bo proboszcz zmarł albo chory był albo wyjechał.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adam35rOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-04-2018 - 21:55


Dołączył: 16-04-2018
Posty: 6

Status: Offline
Ja wszystko rozumiem, tylko genealog amator patrzy się na metryczkę widzi jedną wiadomość i tyle Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.069352 sekund(y)