Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

00:56 środa, 19 grudnia 2018


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Robert_KosteckiOffline
Temat postu: Kompilacyjne życiorysy oficerów powstania listopadowego  PostWysłany: 11-03-2018 - 21:39
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 229

Status: Offline
Podstawą do stwierdzenia, że różne opracowania dotyczące uczestników powstania listopadowego, w tym koronna praca R. Bieleckiego, Słownik biograficzny oficerów powstania listopadowego - jako prace kompilacyjne - zawierają liczne błędy i często skupiają w jednej osobie życiorysy kilku innych osób, stało się przeanalizowanie biogramów Kosteckich, które znajdują się ww. opracowaniu Bieleckiego (t. 2, s. 329, 330).

I. Młodszy brat rodzony mojego 3xpradziadka - Józef Stefan Kostecki, syn Józefa i Antoniny z Jarochowskich, urodził się 7 grudnia 1811 roku w Kaliszu. W 1816 roku otrzymał od swojego ojca w zapisie testamentowym 1000 złp, jako zadośćuczynienie tego, co uzyskało wcześniej jego rodzeństwo. W 1829 roku pełnił służbę wojskową w 3 pułku piechoty liniowej Wojska Polskiego pod dowództwem płk. Walentego Andrychiewicza. Po upadku powstania w randze podporucznika wyemigrował za granicę i nie skorzystał z powrotu do kraju po ogłoszeniu amnestii. Komisja Województwa Kaliskiego w 1836 roku skonfiskowała na rzecz Skarbu publicznego tytuł własności Józefa do majątku odziedziczonego po ojcu. Prawdopodobnie, ostatecznie zamieszkał w Anglii i tam zmarł. W metryce zgonu z 1876 roku jego rodzonego brata - Antoniego Napoleona Kosteckiego podano, że żona tegoż mieszkała/przebywała w Londynie. Być może u swojego szwagra?!
Zaznaczam, że wszystkie powyższe informacją mają potwierdzenie źródłowe.

Zastanowiło mnie to, że u Bieleckiego brak jest biogramu Józefa Stefana Kosteckiego, natomiast zamieszczono życiorys Józefa Wincentego Kosteckiego, urodzonego w 1809 roku w Murawkach w województwie kaliskim (sic!). Murawek tam nie znalazłem, natomiast odszukałem Morawki. Zacząłem od przeglądnięcia ksiąg urodzonych parafii Chlewo i Kalinowa z lat 1808-1811, do jakich należały Morawki w powiecie kaliskim. Bez skutku - nazwiska Kostecki w nich nie znalazłem.

Skupiłem się więc na Murawkach, które należały do parafii Odrowąż w województwie sandomierskim. Co prawda nie sięgnąłem do ksiąg urodzeń, bo zachowały się od 1810 roku, ale w okolicy napotkałem na ślady po Kosteckich:
1. W latach 1634-1649 proboszczem w Odrowążu był Wacław Kostecki. Z zapisu na wsi Leszczków pod Opatowem założył w Malicach szpital dla ośmiu ubogich. W swoim testamencie z 1657 roku m.in. zapisał 30 zł pannie Magdalenie Annie Scholastyce Kosteckiej, córce Wojciecha i Jadwigi z Krzętowskich, benedyktynce z klasztoru w Staniątkach oraz 60 zł księdzu Janowi Kosteckiemu, cystersowi, który pisał się „z Małych Kostek” [koło Buska]. Zapewne byli to jego bliscy krewni?!
2. Jan Kostecki (1716/1717), szlachcic mieszkający pod Opatowem, woj. sandomierskie.
3. Anna Kostecka (1578), dziedziczka Boksyc k/Waśniewa w powiecie opatowskim.
4. Bohaterem powieści historycznej z epoki napoleońskiej Wacława Gąsiorowskiego pt. "Wojna narodów" jest niejaki Tomasz Kostecki (Być może postać całkowicie fikcyjna?!), podporucznik czterdziestego ósmego pułku francuskiej piechoty liniowej, którego matka mieszkała w 1812 roku na włóce ziemi i w starym dworku pod Opatowem.

Z dużym więc prawdopodobieństwem można powiedzieć, że Bielecki zespolił w jedno dwa oddzielne życiorysy.

II. Przyrodni brat Józefa Stefana Kosteckiego - Piotr Hipolit Kostecki, syn Józefa i Wiktorii z Kwaśniewskich, urodzony 14 sierpnia 1794 roku w Kaliszu. Jako lekarz brał udział w powstaniu listopadowym. Odznaczony złotym krzyżem VM. Ostatnim jego zajęciem urzędowym było stanowisko lekarza w Dąbrowie koło Kielc. Tam też doczekał się emerytury. Potem przeniósł się do Wodzisławia, gdzie nadal prowadził praktykę lekarską. Zmarł 26 grudnia 1859 roku w Wodzisławiu. Po jego śmierci w Kielcach odbyło się postępowanie spadkowe, gdyż otworzył się spadek, co do współwłasności sumy złp. 8,000 na wykazie hipotecznym dóbr Siadcza w okręgu Pilickim, guberni Radomskiej położonych. Piotr Hipolit i Paulina [Rozalia] z Karśnickich, małżonkowie Kosteccy, mieli dzieci: Melanię i Anicetę, bliźniaczki urodzone w 1835 roku oraz syna Władysława zmarłego w 1837 roku w Turku, ale chyba bezpośrednich spadkobierców nie pozostawili, gdyż urząd wzywał do stawienia się "... osoby interessowane, aby z dowodami prawa ich lub pretensye usprawiedliwiającemi w dniu 24 lipca (5 sierpnia) 1861 roku pod prekluzyą w Kancelllaryi podpisanego Rejenta stawiły się".

Tu podałem tylko istotniejsze sprostowania i uzupełnienia do biogramu podanego przez Bieleckiego.

Liczę na jakieś, kolejne informacje dotyczące ww. osób.

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MaciejTyczkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-03-2018 - 22:09


Dołączył: 10-02-2008
Posty: 9
Skąd: Lisków k/ Kalisza
Status: Offline
Witam.
Wyszukane w parafii Chlewo.

http://www.basia.famula.pl/record/NTRfN ... MF9rYXRfYg


Pozdrawiam
Maciek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-03-2018 - 07:55
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 229

Status: Offline
Maćku, bardzo dziękuję za zainteresowanie. Wskazaną przez Ciebie metrykę ślubu znam od wielu już lat. Wymieniony w niej świadek - Napoleon Antoni vel Antoni Napoleon Kostecki, to mój 3xpradziadek. Starał się on przed Heroldią Królestwa Polskiego udowodnić dawne szlachectwo, jednak potwierdzenia nie uzyskał. Był synem Józefa Kosteckiego, patrycjusza, jednego z najbogatszych mieszczan kaliskich. Od ponad 30 lat usiłuję ustalić przedkaliską historię mojej rodziny, ale oprócz kilku tez - żadnych jednoznacznych ustaleń.

Pozdrawiam

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Markowski_MaciejOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-03-2018 - 22:21
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-05-2010
Posty: 720
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Do każdego opracowania należy podchodzić z dużą ostrożnością. Szczególnie do tych dużych opracować - nawet jeżeli stopa błędu jest porównywalna z mniejszymi, to prawo wielkich liczb robi swoje. Nikt nie jest nie omylny i wszystko trzeba sprawdzać u źródeł, a takie opracowania traktować wyłącznie jako wskazówkę, bo inaczej po kilku latach pracy się okazuje, że się zrobiło genealogię komuś innemu.

_________________
Pozdrawiam
Maciej

http://KimOnibyli.pl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-03-2018 - 21:29
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 229

Status: Offline
Otóż, to. Taki zresztą cel mi przyświecał, żeby uczulić badaczy do krytycznego podejścia wobec danych pochodzących z takich opracowań "kobył". Sorry, że tak ciągle na przykładach Kosteckich, ale posiadam tak dużą bazę informacji o swoim nazwisku, że siłą rzeczy nie muszę robić innych "wycieczek".
W opracowaniu R. Bieleckiego znajduje się biogram jeszcze jednego Kosteckiego. Dla zainteresowanych podaję jego uzupełniony życiorys:

Sylwester Kostecki, wyznania greko-katolickiego, syn Michała, dziekana włodzimierskiego i Ewy z Łaczkowskich, urodzony 31.12.1791 r. w Budiatyczach k/Włodzimierza; w 1809 roku wstąpił do 16 pułku piechoty Księstwa Warszawskiego; odbył kampanie w latach 1812-1814, awansując ze stopnia kaprala do podporucznika; 21.10.1813 r. otrzymał kawalerską Legię Honorową nr 41751; w 1815 roku wszedł do armii Królestwa Polskiego; 24.05.1830 r. otrzymał znak honorowy za 15 lat nieskazitelnej służby wojskowej (dokładnie 17 lat, 4 miesiące i 3 dni); w powstaniu listopadowym brał udział w randze porucznika 1 kompanii Korpusu Inwalidów i Weteranów, używany do spisu wojskowego w Warszawie; po kapitulacji pozostał w mieście, stawił się przed KRW i ponowił przysięgę wierności carowi; 02.10.1830 r. ożenił się w Warszawie z Praksedą Godlewską ; 11.02.1833 r. otrzymał order Św. Stanisława klasy 4 i na tej podstawie w 1837 roku otrzymał przyznanie praw szlachectwa osobistego w Królestwie Polskim. Zmarł bezdzietnie.
Źródła:
AGAD w Warszawie, Deputacja Szlachecka guberni warszawskiej, sygn. 118, k. 72-75; AP w Warszawie; USC par. św. Jana, księga ślubów nr 174/1830; S. Łoza, Legia Honorowa w Polsce 1803-1923, Zamość 1923; Przepisy o znaku honorowym, Warszawa 1830; Spis szlachty Królestwa Polskiego, Warszawa 1851, s. 111; E. Sęczys, Szlachta wylegitymowana w Królestwie Polskim w latach 1836-1861, Warszawa 2000, s. 322.

Pozdrawiam

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.062526 sekund(y)