Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

23:47 piątek, 14 grudnia 2018


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Małgorzata_KulwiećOffline
22 Temat postu: Swisłocz - czy Kulwiczowie to Kulwieciowie???  PostWysłany: 24-02-2018 - 17:39
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 834

Status: Offline
Specjalnie zakładam osobny wątek, a nie piszę w Kulwieciach, bo sądzę, że NIE chodzi tu o Kulwieciów.
Mam z tym potężny problem, który mi narasta z dnia na dzień i nie potrafię sobie z nim poradzić.

Otóż zaczęłam znajdować w parafii Swisłocz Kulwiczów i Kulwiców w latach dwudziestych XIX w. Rodzą się, ślubują, umierają. Pochodzą z Jaskołd, Jagowieska, Jatwicka i Lichosielców.
Jako, że sprawdzam wszystkie nazwiska zbliżone brzmieniem do nazwiska Kulwieć, zaczęłam dokładnie przeglądać dostępne metryki z tej parafii. I jakież było moje zdziwienie gdy zobaczyłam, że wielokrotnie są zapisywani jako Kulwiecie. Chyba nawet częściej niż jako Kulwicze.

Rodzina Kulwiec(i)ów pochodzi z Litwy (z Auksztoty konkretnie) i początkowo zamieszkiwała bliskie okolice Kulvy (do XVI), potem rozprzestrzeniła sie w dalszych miejscowościach, tak aby w początku XVIII przesunąć się aż do Suwalszczyzny. Wszyscy Kulwiecie wywodzą się z jednego gniazda i legitymują się herbami Ginwiłł, Hipocentaurus i Łabędź.
I jak dotąd nigdzie nie znalazłam informacji o Kulwieciach z terenów dzisiejszej Białorusi. Oczywiście jeśli chodzi o XVIII i XIX w.
Dopiero te metryki ze Swisłoczy.

Myślałam, że może jakiś jeden Kulwieć przybył w XVIII w. w te okolice z Litwy, wżenił się w gospodarkę i od niego poszło dalej, chciałam go nawet znaleźć, ale się nie udało. Najwcześniejszy ślub znalazłam z 1797 gdzie niejaki Michał Kulwicz poślubia Mariannę Strzałkowską, ale tam nie napisano czy on przybył skądś, czy jest "tamtejszy".
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=742095
trzeci akt na str. 612

No i jedno mnie zastanawia.
Najwcześniejsze metryki zapisywane są na nazwisko Kulwicz, dopiero później zamieniają się na Kulwieć, tymczasem te litewskie od początku podają brzmienie Kulwiec.
Dlatego zastanowiłam się, czy to przypadkiem nie inna rodzina, tylko dlaczego potem zaczyna być zapisywana jako Kulwiec? Skąd taki pomysł?
W innych rejonach Polski też znalazłam Kulwiczów i oni są cały czas Kulwiczami i nie zmieniają nazwiska.
To czemu akurat Ci ze Swisłoczy nagle ewoluują?

Jak się dowiedzieć czy Kulwicze/Kulwiecie ze Swisłoczy to moi??? Nie mam pomysłu.

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach
Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku. Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu: Swisłocz - czy Kulwiczowie to Kulwieciowie???  PostWysłany: 24-02-2018 - 18:17
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 1463

Status: Offline
A przegladałaś te najstarsze metryki urodzeń na fs ? To oczywiście nie jest jak w opisie filmu, że są dostępne od 1699. Owszem jest kilka roczników ale potem jest skok do 1776 o ile pamiętam. Szkoda, w piątek robiłem kwerendę swoich Sidorowiczów, gdybym wiedział zwróciłbym uwagę. A ci znalezieni najstarsi to wykaz czy metryki ? Bo wykazy 1802-1826 są najsłabsze
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Małgorzata_KulwiećOffline
Temat postu: Swisłocz - czy Kulwiczowie to Kulwieciowie???  PostWysłany: 24-02-2018 - 18:21
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 834

Status: Offline
Sprawdzałam metryki. Fakt mogłam coś przeoczyć, bo te najstarsze bywają mało czytelne.
Ale w tych najwcześniejszych, które zauważyłam są Kulwicze.

A wiesz co ciekawe? W tych zupełnie najdawniejszych ze Swisłoczy (początek XVIII w) nie ma wogóle tych miejscowości, w których Kulwicze pojawiają się później.

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach
Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku. Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu: Swisłocz - czy Kulwiczowie to Kulwieciowie???  PostWysłany: 24-02-2018 - 18:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 1463

Status: Offline
A rocznikowo, kiedy najstarsi i o jakich miejscowościach piszesz ?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Małgorzata_KulwiećOffline
Temat postu: Swisłocz - czy Kulwiczowie to Kulwieciowie???  PostWysłany: 24-02-2018 - 21:21
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 834

Status: Offline
Znalazłam tych Kulwiców/Kulwiczów/Kulwieców w latach od 1797 do 1873 (dalej nie szukałam) w miejscowościach Jaskołdy, Jagowiesk, Jatwick i Lichosielce. A jak zaczęłam oglądać parafię swisłocką z lat 1700-1706 to tych miejscowości tam nie ma. Albo, co jest możliwe, ja cos poplatałam, ale chyba raczej nie.
O tu sie zaczynają https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=742095
No jest jeszcze możliwość, że przynależność do parafii się zmieniła, albo wsie powstały później.

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach
Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku. Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Albin_KożuchowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2018 - 21:52
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 13-11-2008
Posty: 429
Skąd: Lipsk
Status: Offline
Przez pewien okres były dwie parafie o nazwie Świsłocz, jedna w dekanacie grodzieńskim, druga w dekanacie wołkowyskim. Ta w dekanacie grodzieńskim istniała chyba do 1831 roku.
Małgorzato, piszesz, że przeglądałaś księgi do 1873 roku. Jestem ciekaw, gdzie takie księgi /po 1865 roku/ się znajdują?

_________________
Pozdrawiam AlbinKoz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Małgorzata_KulwiećOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2018 - 22:06
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 834

Status: Offline
Aaaa, zwracam honor. Pomyłka.
Księga z 1873 roku dotyczyła ślubu Kulwiecia ze Swisłoczy, ale w całkiem innej parafii. A ostatnie metryki ze Swisłoczy, które oglądałam to 1862.

A, to rozumiem, że te księgi z lat 1700-1706 to ta Swisłocz grodzieńska, a nie wołkowyska.

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach
Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku. Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2018 - 22:16
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 1463

Status: Offline
Albin ma rację. Na dodatek lata 1797-1801 na fs są już totalnie wymieszane. Ktoś tam nie rozróżniał obu Świsłoczy i pomieszał je ze sobą. Pod jednym rocznikiem i hasłem są obydwie, szczęśliwie napisano tam, że ta franciszkańska jest w dekanacie grodzieńskim a ta, w której są np. Jaskołdy jest w dekanacie wołkowyskim. Do zapisów nazwiska bym się tak nie przywiązywał. Np. w Świsłoczy wołkowyskiej ksiądz zapisuje Pułjańskich a w innych parafiach są oni Pułjanowskimi itd. Na dodatek ta Świsłocz to parafia, w której licznie pojawiają się obcy. Takie nazwiska jak Newill, Ogilba etc.
Są inni przyjezdni np. moi Sidorowiczowie, którzy pojawiają się na chwilę. Kulwieciowie też są w tej okolicy, bo na nich wpadam tylko nie mogę sobie przypomnieć gdzie ale wydaje mi się, że gdzieś epizodycznie pojawiają się w Krynkach, może w Usnarzu i Odelsku ale to już teren Albina Smile
W Krynkach też ale dopiero w II pol XIX wieku. Ale znacznie wcześniej są w Wielkich Eysymontach czy Brzostowicy.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Małgorzata_KulwiećOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-02-2018 - 22:48
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 834

Status: Offline
Tak, tych w Krynkach zauważyłam i tych z Brzostowicy i Eysmontów też mam.
Nazwisko sprawdzam wszędzie w różnych brzmieniach i przeważnie umiem odpowiedzieć skąd sie moi wzięli gdzieś, gdzie sie ich nie spodziewam. Ale ci tutaj stanowią dla mnie zagadkę.

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach
Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku. Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Albin_KożuchowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2018 - 11:16
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 13-11-2008
Posty: 429
Skąd: Lipsk
Status: Offline
Cytat:
A, to rozumiem, że te księgi z lat 1700-1706 to ta Swisłocz grodzieńska, a nie wołkowyska.

Odwrotnie, wołkowyska a nie grodzieńska.

_________________
Pozdrawiam AlbinKoz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Małgorzata_KulwiećOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2018 - 13:17
Sympatyk


Dołączył: 16-02-2012
Posty: 834

Status: Offline
Chyba się już pogubiłam.
Słownik Geograficzny... podaje, że Jaskołdy to pow. wołkowyski. Zresztą obejrzałam sobie mapę i tam Jaskołdy sa tuż pod Swisłoczą, tą pod Wołkowyskiem.

_________________
pozdrawiam
Małgorzata_Kulwieć

Szukam wszelkich informacji o: wszystkich Kulwiec(i)ach
Babińskich i Steckich z Lubelszczyzny, Warszawy, Włocławka i Turku. Sadochach i Knapach z okolic Mińska Maz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-02-2018 - 13:46
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 1463

Status: Offline
Jaskołdy to Świsłocz w dekanacie wołkowyskim
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.069824 sekund(y)