Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

07:28 środa, 24 stycznia 2018


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Rasinska_ElaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-01-2018 - 17:11
Sympatyk


Dołączył: 25-11-2016
Posty: 36

Status: Offline
Elu, Alu,

dziekuje bardzo. Bede zatem kontynuowac poszukiwania w Kurowie...

Pozdrawiam,

Elzbieta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
robert_zurOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-01-2018 - 21:41


Dołączył: 03-01-2018
Posty: 5

Status: Offline
Witam Forumowiczów,

Próbuję rozwikłać zagadkę miejscowości pochodzenia mojego przodka, Franciszka Bucharta. Poniżej zamieszczam fragmenty aktu ślubu (rok 1849) oraz aktu zgonu (rok 1862):

https://images82.fotosik.pl/963/57715c437f7f2396.jpg
https://images82.fotosik.pl/963/40ac7f7055d1ff01.jpg

Jeżeli poprawnie odczytuję, to w pierwszym akcie widnieje tekst "...urodzony w mieście Brudzie w kraju Czeskim...". W drugim akcie natomiast "...urodzony w mieście Brudzie, Cesarstwie Austryackim..." (tu nie ma wątpliwości).

Proszę o pomoc w zlokalizowaniu wspomnianego miasta we współczesnym układzie geopolitycznym.

Dziękuję i pozdrawiam,
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SloniaszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-01-2018 - 22:07
Zasłużony


Dołączył: 13-09-2015
Posty: 4

Status: Offline
Wydaje się, że nie Brud a Brod ewentualnie Bród.

Český Brod – miasto w kraju środkowoczeskim
Havlíčkův Brod – miasto w kraju Wysoczyna
Uherský Brod – miasto w kraju zlińskim
Vyšší Brod – miasto w kraju Południowoczeskim
Železný Brod – miasto w kraju libereckim

Tomek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sirdanielOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-01-2018 - 18:36
Sympatyk


Dołączył: 25-03-2012
Posty: 74

Status: Offline
Sloniasz napisał:
Wydaje się, że nie Brud a Brod ewentualnie Bród.

Český Brod – miasto w kraju środkowoczeskim
Havlíčkův Brod – miasto w kraju Wysoczyna
Uherský Brod – miasto w kraju zlińskim
Vyšší Brod – miasto w kraju Południowoczeskim
Železný Brod – miasto w kraju libereckim

Tomek
Ciekawe. Wg tej stronki https://www.nasejmena.cz/nj/cetnost.php ... p=prijmeni Buchart wystepuje w Jicin. 23 km od Zeleznego Brod

natomiast Burchardt jest w Lysa nad labem 13 km od Ceskiego Brod blisko pragi

buchert to znowu sama Praga.

Może choć trochę pomogłem.

_________________
Całe austriackie mapy z APrz.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
robert_zurOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-01-2018 - 20:49


Dołączył: 03-01-2018
Posty: 5

Status: Offline
Dziękuję Tomek i Daniel. Na pewno w jakimś stopnie ukierunkowuje to moje poszukiwania, zobaczymy czy to trafne typy Smile
Pozdrawiam.
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SloniaszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-01-2018 - 23:48
Zasłużony


Dołączył: 13-09-2015
Posty: 4

Status: Offline
Ciekawe może być to, że w aktach miejscowość jest określana jako Brod, bez, niejako, dodatku. Może dobrze byłoby prześledzić to, która z wymienionych miejscowości w I poł. XIX w. nosiła nazwę Brod. I tak np.:

Český Brod - podana nazwa miejscowości jest znana od XIV w.
Havlíčkův Brod - nosił nazwy Smilův Brod, a później, aż do 1945 r., Německý Brod.
Vyšší Brod - to miasto raczej odpada, gdyż prawa miejskie uzyskało dopiero w 1870 r., więc w II poł. XIX w.


Trzeba by jeszcze zwrócić uwagę na podział administracyjny państwa Habsburgów w I poł. XIX w. Może użyta w pierwszym akcie nazwa Kraj Czeski odnosi się do konkretnej jednostki administracyjnej, jakby naszego województwa. I tak, biorąc pod uwagę przedstawioną uwagę:

Uherský Brod - nie stawiałbym na tę miejscowość, gdyż leżała raczej na Morawach. Choć... Ponoć żyło tam wielu Niemców w XIX w.

Frantisek Buchart prawdopoodbnie kiedyś pisał się Burchardt, Burchard, Burchart lub podobnie, bo nazwisko wygląda na niemieckobrzmiące.

Tomek

PS. Wygląda na to, że Franciszek Buchart ożenił się z Magdaleną Tłustkówną (Tłustek) niedługo przed 1814 r., gdyż 06.10.1814 r., gdy mieli odpoiednio 25 lat i 24 lata, na świat przyszła ich córka Elżbieta. Może warto byłoby poszukać aktu ślubu Franciszka i Magdaleny w Działoszynie?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
robert_zurOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-01-2018 - 15:42


Dołączył: 03-01-2018
Posty: 5

Status: Offline
Dziękuję Tomek za cenne uwagi. Co do samego nazwiska, jest to ciekawa sprawa, otóż mój dziadek nosi nazwisko Burchardt, pradziadek widniał w dokumentach i został pochowany jako Burchard, prapradziadek natomiast nosił nazwisko Buchart Smile Także to co piszesz jest bardzo prawdopodobne.

Jeśli zaś chodzi o samego Franciszka Bucharta, to wg metryk ich pierwsze dziecko urodziło się już w listopadzie 1811 roku (Marcin Buchart, aczkolwiek w Genetece zaindeksowany jako Marcin Buchar). Niestety wśród dostępnych skanów z Działoszyna (których nawiasem mówiąc jest cała masa!) nie odnalazłem wpisu dotyczącego ślubu. Także bez wycieczki do Działoszyna raczej się nie obędzie.

Pozdrawiam,
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-01-2018 - 09:10
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 989

Status: Offline
robert_zur napisał:
Marcin Buchart, aczkolwiek w Genetece zaindeksowany jako Marcin Buchar

Zgłoś ten błąd, a dasz sobie szansę, że za jakiś czas ktoś Bucharta odkryje i kuzyna znajdziesz, drzewo powiększysz o jego ustalenia Smile

_________________
Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-01-2018 - 09:16
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 14630
Skąd: Warszawa
Status: Offline
no cóż
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 213&y=1416
BUCHAR Franciszek mayster ojciec zgłasza
"zaindeksowany" bezbłędnie - bo tak w akcie jest
i nie ma co zgłaszać błędu

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
robert_zurOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-01-2018 - 15:49


Dołączył: 03-01-2018
Posty: 5

Status: Offline
Zgadza się, sam Marcin Buchar zaindeksowany jest poprawnie bo zgodnie z metryką. Błąd jednak wciąż istnieje w nazwisku rodowym jego matki, co jak sądzę warto zgłosić. Sam przez ów błąd znalazłem omawiany dokument dopiero po pewnym czasie.

Pozdrawiam,
Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SloniaszOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-01-2018 - 00:29
Zasłużony


Dołączył: 13-09-2015
Posty: 4

Status: Offline
Aktu ślubu Franciszka i Magdaleny z Tłustków raczej nie ma w Działoszynie. Możeby być w Siemkowicach. Patrz nazwisko Tłustek w indeksach.

Była jeszcze córka Karolina zmarła w 1814 r. Żyła rok. Akt urodzenia jako Karolina Buchta z 1813 r.


Tomek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.098209 sekund(y)