Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 16 października 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu: Podwójny chrzest?  PostWysłany: 03-11-2017 - 17:49
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 5746
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Witam,

mam następujące pytanie - czy wg Was ochrzczone dziecko w dniu 6. i 9. listopada 1723 r. to ta sama osoba?
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=298531

Jeśli tak, jaka może być przyczyna podwójnego zapisu aktu chrztu?
Jeśli nie, to dlaczego?
Nie chcąc sugerować własnego zdania, chętnie poznam opinie innych osób.

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maślanek_JoannaOffline
Temat postu: Podwójny chrzest?  PostWysłany: 03-11-2017 - 18:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-03-2014
Posty: 737

Status: Offline
W późniejszym czasie obstawiałabym błąd przy przepisywaniu księgi, ale na pocz. XVIII wieku chyba nie było "wtóropisów". Inna możliwość to pierwszy chrzest z wody a drugi z olejów, ale chyba z wody to chrzczono w "awaryjnych sytuacjach" czyli bez księdza - a tu oba razy chrzci ksiądz...
Gdyby byli różni rodzice chrzestni to jeszcze byłaby opcja, że ochrzczono dwoje dzieci razem (starsze i młodsze) - ale żeby tym samym imieniem i tych samych rodziców chrzestnych? - chyba mało prawdopodobne.
To tyle gorących pomysłów Smile
Pozdrawiam
Joanna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu: Podwójny chrzest?  PostWysłany: 03-11-2017 - 18:21
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 4309

Status: Offline
A nie jest to dziewczyna i chłopak ? Choć w drugim przypadku filium wyraźnie a w pierwszym odczytać nie mogę. Lecz raz Martinam a raz Martini chyba odczytuję
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Nastian
Temat postu:   PostWysłany: 03-11-2017 - 18:26
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 25-07-2009
Posty: 135

Pierwsze dziecko to Marcjanna, jeśli się nie mylę.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-11-2017 - 18:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 5746
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Dziękuję Wam za Wasze opinie Smile

Jeśli chodzi o moje zdanie, to wg mnie w jednym i drugim przypadku chodzi o dziecko płci męskiej - Marcina.
6. listopada wg mnie napisano "Martinum" i "filium" a w drugim "Martinu" i "filium".
Owszem, osoba indeksująca także odczytała pierwsze imię jako Marcjanna, ale nie podzielam tego zdania. Oczywiście mogę się mylić.

Zwróciłam także uwagę, jak Joanna, na tych samych chrzestnych, co przemawia bardziej na korzyść tego samego dziecka.
Myślałam również o chrzcie z wody, ale zabrakło mi tu typowych dla tego typu chrztu i potem dopełnienia ceremonii chrztu - łacińskich zwrotów.

Kolejna kwestia - "9" jest jakby przeprawiona z "6" - sądzę zatem, że jeden z tych zapisów jest błędny, tylko który?

Chodzi tu o mojego przodka, dlatego drążę temat Smile

Pozdrawiam serdecznie
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
gieniaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2017 - 17:55
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2012
Posty: 344

Status: Offline
Witam,
robiłam par. Wieliczkę, to owszem zdarzyło się, że kilka aktów chrztów było podwójnych. Było, że bliźnięta były ochrzczone nie w jednym dniu. Było, że bliźnięta miały tych samych rodziców chrzestnych, a raz nadano bliźniaczkom te same imiona /pisało gemelli/, bo rodzice przewidzieli pewnie, że jedno zaraz umrze.
Tu pomocny by był akt zgonu, czy czasem nie były to rzeczywiście bliźnięta a ksiądz nie zaznaczył tego w kapitularzu, bo zapomniał, że kilka dni temu już ochrzcił jedno dziecko z pary /np to żywsze/.

Gienia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2017 - 18:49
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 5746
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Witaj Gieniu,

dziękuję za opinię i od razu napiszę, że pośród zindeksowanych zgonów za okres 1717-1735 (bez roku 1728) nie zmarło żadne dziecko imieniem Marcjanna lub potencjalnie drugi Marcin Miazek córka/syn Kazimierza i Jadwigi, zaś mój przodek - Marcin - dożył oczywiście wieku dorosłego.
Wg mnie oba akty dotyczą Marcina - tak też odczytuję oba imiona.

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2017 - 19:14
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2533

Status: Offline
Bystry wzrok to nie mój atut ale dla mnie to ten sam akt chrztu z wszystkimi tymi samymi osobami. Dla mnie niewątpliwy Marcin. Jednak najbardziej zastanawiające jest że nawet ksiądz jest ten sam. 6 tego pod pełnym nazwiskiem a 9 tylko tenże. Raczej nie on wpisywał akty do księgi. To co najbardziej przychodzi mi do głowy to ze wpisy były dokonywane później hurtem z jakichś zapisków, Szybko i bezmyślnie.
Błąd jako efekt niechlujstwa wydaje się najsensowniejszym wyjaśnieniem.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2017 - 19:29
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 5746
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Witaj Jerzy,

Twoja hipoteza wydaje się być dość prawdopodobna - dziękuję!

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Dorota_MartaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2017 - 20:20
Sympatyk


Dołączył: 04-11-2016
Posty: 18
Skąd: Kraków
Status: Offline
gienia napisał:
Witam,
robiłam par. Wieliczkę, to owszem zdarzyło się, że kilka aktów chrztów było podwójnych. Było, że bliźnięta były ochrzczone nie w jednym dniu. Było, że bliźnięta miały tych samych rodziców chrzestnych, a raz nadano bliźniaczkom te same imiona /pisało gemelli/, bo rodzice przewidzieli pewnie, że jedno zaraz umrze.
Tu pomocny by był akt zgonu, czy czasem nie były to rzeczywiście bliźnięta a ksiądz nie zaznaczył tego w kapitularzu, bo zapomniał, że kilka dni temu już ochrzcił jedno dziecko z pary /np to żywsze/.

Gienia


Witam,
Podłączę się do tematu: Gieniu, a ta Wieliczka jest gdzieś dostępna? Nie ukrywam, że bardzo mnie interesuje ta parafia.
Dorota
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
gieniaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-11-2017 - 12:50
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2012
Posty: 344

Status: Offline
Do Dorota Marta,
Wieliczka jest dostępna w Archiwum Diecezjalnym na ul. Franciszkańskiej 3
a tu masz pracę wspólną z Anią. Na końcu mojej pracy masz nazwiska występujące w par. Wieliczka za lata 1760-1785 http://www.mtg-malopolska.org.pl/naszespotkania.html pod datą 12 października 2017 r.
Jakby co to pytaj mnie.

Gienia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Dorota_MartaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-11-2017 - 21:09
Sympatyk


Dołączył: 04-11-2016
Posty: 18
Skąd: Kraków
Status: Offline
gienia napisał:
Do Dorota Marta,
Wieliczka jest dostępna w Archiwum Diecezjalnym na ul. Franciszkańskiej 3
a tu masz pracę wspólną z Anią. Na końcu mojej pracy masz nazwiska występujące w par. Wieliczka za lata 1760-1785 http://www.mtg-malopolska.org.pl/naszespotkania.html pod datą 12 października 2017 r.
Jakby co to pytaj mnie.

Gienia

Gieniu
DziękujęSmile

Dorota
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-11-2017 - 17:46
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2823

Status: Offline
Kaczmarek_Aneta napisał:
Myślałam również o chrzcie z wody, ale zabrakło mi tu typowych dla tego typu chrztu i potem dopełnienia ceremonii chrztu - łacińskich zwrotów.


Uzupełnię, bo mam taki zapis z 1818:
Suplevit Caerimonias 13 Juni (słowo jakieś) sub conditione baptisavi Joannes..
suplevit - dopełnienie
sub conditione baptisavi - chrztu z wody

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-11-2017 - 18:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 5746
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Może być również zapis typu:

Ego (tu nazwisko chrzczącego) suplevi ceremonias baptismi supra infantem baptisatu (tu data chrztu z wody) ex sola aqua (...)

Taki zapis spotykam aktualnie, tj. podczas indeksacji XVIII-wiecznego Piaseczna.

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kat_pasOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-04-2021 - 08:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 15-02-2011
Posty: 122

Status: Offline
Pierwszy chrzest
https://szukajwarchiwach.pl/35/1859/0/2 ... qwK8GRcjNA
ur. 213 - Lublin 08.09.1828 Marian, Stanisław Wygrzywalski s. Józefa i Bibiany Piotrowskiej
Drugi chrzest Nowe Miasto, Ukraina
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1644733
ur. Marian Stanisław Wygrzywalski chrzest 08.09.1828 chrzest 27.07.1837
Dlaczego był ten drugi chrzest?
Katarzyna

_________________
Katarzyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.337911 sekund(y)