Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

https://genealodzy.pl/

Polskie TG  
Użytkownik:         Rejestracja
Hasło: Zapamiętaj

flag-pol flag-eng     home login logout     Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty

18:41 piątek, 15 grudnia 2017


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Janina_Tomczyk
Temat postu:   PostWysłany: 13-08-2017 - 17:04
Sympatyk


Dołączył: 10-12-2012
Posty: 1252

Małgosiu

Dobrze odnalazłaś akt pierwszego ślubu Pani Marianny Miecznikowskiej i tam jest także zapis o ślubie osób szlacheckiego pochodzenia:

Boruty dnia 25 listopada 1773 roku. Ten co wyżej pobłogosławiłem związek małżeński między Szlachetnymi Bartłomiejem Mniesznikowski ( tak błędnie zapisano nazwisko Miecznikowski) kawalerem z Kukwiczki i Marianną Szemplińska panną także z Parafii Janowiec, poprzedzone ogłoszeniem 3 zapowiedzi i bez przeszkód kanonicznych zawarte w obecności świadków Szlachetnego Jana Szczepkowskiego i Sławetnego Macieja Śniadowskiego organisty z Janowca.
Masz szczęście Małgosiu bo w tej księdze są spisy akt i można pociągnąć wcześniejsze pokolenia tej rodziny.
Powodzenia w poszukiwaniach Smile

_________________
Janina Władysława Tomczyk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
tonffillkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-08-2017 - 17:06
Sympatyk


Dołączył: 23-12-2010
Posty: 293
Skąd: Trójmiasto
Status: Offline
Dziękuję pięknie za pomoc! Smile coś czuję że spędzę w tych skanach kilka dni Razz Szkoda że nie ma podanych ich rodziców - bo bez tego przy tak "charakterystycznym" imieniu jakim jest Marianna może być trudno Wink
Pozdrawiam
Małgosia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janina_Tomczyk
Temat postu:   PostWysłany: 13-08-2017 - 17:15
Sympatyk


Dołączył: 10-12-2012
Posty: 1252

tonffillka napisał:
Dziękuję pięknie za pomoc! Smile coś czuję że spędzę w tych skanach kilka dni Razz Szkoda że nie ma podanych ich rodziców - bo bez tego przy tak "charakterystycznym" imieniu jakim jest Marianna może być trudno Wink
Pozdrawiam
Małgosia


Z zasady w łacińskich aktach rodziców nie podawano i tak jest w tym przypadku, ale bywały wyjątki czasami.
Trzeba celować wiekiem i bardzo starannie rozpisać sobie wszystkich w tej rodzinie ( rodzinach).
Proszę także jeszcze sprawdzić cały spis małżeństw i urodzeń jaki jest tam publikowany na końcu każdej księgi. Może będzie bardziej szczegółowy.
We wsiach szlacheckich koligacje były w zasadzie w jednym kręgu i może być większość mieszkańców z sobą powiązana.
Trzeba posiedzieć trochę, ale zagadka ciekawa Very Happy

_________________
Janina Władysława Tomczyk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
tonffillkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-08-2017 - 22:50
Sympatyk


Dołączył: 23-12-2010
Posty: 293
Skąd: Trójmiasto
Status: Offline
Witam ponownie - udało mi się ustalić że Dominik Moszczeński był synem Szymona i Marianny z Zembrzuskich małżonków Moszczeńskich (miał też młodszego brata Jana Moszczeńskiego) - teraz szukam aktu małżeństwa Szymona i Marianny, ale jedyny akt na jaki natrafiłam to ten:
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cat=446876
[karta 103 akt z Połcie Stare obrazek nr 311] ale tam niestety jest ślub Szymona Moszczeńskiego i Marianny Szypulskiej - czy to możliwe że jest to ta sama Marianna (dzieci rodziły się w Połciach Starych)? Innego do 1747 roku ślubu Szymona Moszczeńskiego (Moszczyńskiego) nie znalazłam. Niestety nieznajomość łaciny nie pozwala zweryfikować czy to panieńskie czy nazwisko po mężu.
Z góry dziękuję za wskazówkę
Pozdrawiam
Małgosia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janina_Tomczyk
Temat postu:   PostWysłany: 15-08-2017 - 07:11
Sympatyk


Dołączył: 10-12-2012
Posty: 1252

tonffillka napisał:
Witam ponownie - udało mi się ustalić że Dominik Moszczeński był synem Szymona i Marianny z Zembrzuskich małżonków Moszczeńskich (miał też młodszego brata Jana Moszczeńskiego) - teraz szukam aktu małżeństwa Szymona i Marianny, ale jedyny akt na jaki natrafiłam to ten:
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cat=446876
[karta 103 akt z Połcie Stare obrazek nr 311] ale tam niestety jest ślub Szymona Moszczeńskiego i Marianny Szypulskiej - czy to możliwe że jest to ta sama Marianna (dzieci rodziły się w Połciach Starych)? Innego do 1747 roku ślubu Szymona Moszczeńskiego (Moszczyńskiego) nie znalazłam. Niestety nieznajomość łaciny nie pozwala zweryfikować czy to panieńskie czy nazwisko po mężu.
Z góry dziękuję za wskazówkę
Pozdrawiam
Małgosia


Witaj Małgosiu

Tu wklejam poprawiony jakościowo fragment księgi dotyczącej ślubu Szymon Moszczeńskiego z Marianną Szypulską:
https://zapodaj.net/9cb1b8f87ee12.jpg.html
a z tłumaczenia wynika niestety zbyt mało by powiedzieć czy to ten ślub jakiego szukasz, bo treść jest bardzo skąpa:
Połcie Stare (1738)
Dnia 29 lipca Ja ten sam co wyżej pobłogosławiłem małżeństwo w obliczu Boga i ludzi między Szlachetnymi Szymonem Mosczeńskim i Marianną Szypulską poprzedzone 3 zapowiedziami w kościele Świadkowie Szymon Dziergowski Paweł ? Frajewski ?

Niestety był zwyczaj ścibolenia treści aktów w załamaniach księgi i zdjęcia są częściowo niepełne. Tu też trochę niewidoczne są te miejsca "inter", Paulus, ale wdowa to Vidua i tam chyba by się nie zmieścił ten wyraz więc to inne nazwisko niż Zembrzuska.
Jeśli nie ma innego Szymona Moszczeńskiego to jest jeszcze możliwość szukania jego ślubu w innej parafii.
Należy także sprawdzić jak zapisano dzieci pary Szymon Moszczeński Marianna Szypulska po 1738 roku, bo może miała zmienione nazwisko co w XVIII wieku było częstą praktyką.
W tych metrykach są wieloletnie spisy urodzonych i małżeństw więc postaraj się wyłapać wszystkie urodzenia dzieci Szymona Moszczeńskiego po dacie tego ślubu.
Sprawdź w spisach czy w tej parafii nazwisko Zembrzuski i Szypulski występuje częściej, czy tylko w tym przypadku.

Pozdrawiam i życzę cierpliwości i powodzenia Smile

_________________
Janina Władysława Tomczyk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
tonffillkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-08-2017 - 12:56
Sympatyk


Dołączył: 23-12-2010
Posty: 293
Skąd: Trójmiasto
Status: Offline
Na szczęście zdecydowana część jest zindeksowana Smile I tak po 1738 rodzą się:
1740 - Izabella Moszczyńska - z Szymona i Marianny z Szypulskich
1747 - Dominik Moszczyński - z Szymona i Marianny z Zembrzuskich [mój nieszczęsny jeden jedyny Razz ]
1750 - Jan Moszczyński - z Szymona i Marianny
1752 - Stanisław Kostka Moszczyński - z Szymona i Marianny z Szypulskich
1756 - Wawrzyniec Moszczyński - z Szymona i Marianny z Szypulskich
Wszyscy urodzeni w Połciach Starych

Pozdrawiam
Małgosia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aniataOffline
Temat postu: Re: Wincenty Raczyński i Anna Hergiezel i ich potomkowie  PostWysłany: 19-08-2017 - 00:06
Sympatyk


Dołączył: 26-12-2013
Posty: 34

Status: Offline
Krystyna.waw napisał:
aniata napisał:
mistrz kunsztu garncarskiego to na pewno nie jest chłop (...). nie zgodzę się z tym (...), ze tytuł "urodzony" nie gwarantuje szlachectwa

Pełna zgoda, że tylko "urodzony" wskazuje na szlachectwo.
W latach 1815-1820 mam np. "sławetny Jan Goławski kunsztu powroźniczego" "mieszczanin końskowolski z profesji powroźniczej".
Tak więc utytułowany, ale nie szlachcic.

Tak się złożyło, ze w mojej rodzinie istnieje gałąź "młynarska". Oni właśnie (początek XIX wieku, koniec XVIII) określani są jako "slawetni". Dodatkową komplikacja jest fakt, ze to rodzina wprawdzie od kilku pokoleń już spolonizowana i dzięki małżeństwom z Polkami katolicka, ale pochodząca prawdopodobnie od mennonitów. Trudno wiejskiemu proboszczowi zdecydować, czy to chłopi, czy szlachta. Na pewno wolni, czyli "sławetni".
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ObidkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-08-2017 - 00:15
Sympatyk


Dołączył: 08-01-2017
Posty: 64
Skąd: mazowieckie
Status: Offline
To nie to, że trudno zdecydować. Każdy rzemieślnik, czy jak to nazwać, był sławetny - szewc, stolarz, młynarz, rymarz, kowal, itd. Każdy był mistrzem kunsztu jakiegoś (tak zapisywano w metrykach początku XIX wieku) i był sławetny, niezależnie od wyznania i od szlachectwa, czy nie, po rodzicach.
Coś jakby osobna kasta.
Baśka

_________________
Nazwiska w kręgu zainteresowań: Obidzińscy, Rutkowscy, Goździewscy, Trętowscy, Ponikiewscy, Szczepkowscy, Gutowscy. Miejsca: okolice Ciechanowa i Różana.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aniataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-08-2017 - 08:26
Sympatyk


Dołączył: 26-12-2013
Posty: 34

Status: Offline
Tak, słusznie, tylko mała uwaga: nie każdy był mistrzem. Papiery mistrzowskie trzeba było zdobyć w cechu.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sableOffline
Temat postu: Szlachcic, czy nie ?  PostWysłany: 10-09-2017 - 00:37
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2010
Posty: 50

Status: Offline
Witam,

sprawa wygląda tak: jeden z przedstawicieli mojej dalszej, bocznej rodziny, żyjący w pierwszej połowie XIXw., o którym wiadomo mi, że nie był szlachcicem, żeni się ze szlachcianką. Z tego związku rodzi się im syn i w księgach metrykalnych urodzeń i chrztów jego ojciec wpisany jest jako szlachcic. W związku z powyższym mam pytanie - czy tytuł szlachecki żony przechodził na męża ?
Pozdrawiam,
Amelia L.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
vonklinkoffOffline
Temat postu: Szlachcic, czy nie ?  PostWysłany: 10-09-2017 - 01:04
Sympatyk


Dołączył: 06-09-2011
Posty: 176

Status: Offline
Primo: nie przechodzi.
Secundo: skad wiadomo, ze nie byl szlachcicem?

Maciek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sableOffline
Temat postu: Szlachcic, czy nie ?  PostWysłany: 10-09-2017 - 22:59
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2010
Posty: 50

Status: Offline
Witam Macieju,
dziękuję serdecznie za zainteresowanie się moim pytaniem i odpowiedź.
Skąd wiadomo, że nie był szlachcicem ? - Ano stąd, że w metrykach męskich członków jego rodziny nie wpisano, że była to szlachta, aż tu nagle w metryce urodzenia jego syna ze szlachcianki ( związek małżeński) wpisano przy jego nazwisku - szlachcic. A może ja jeszcze wszystkiego nie odkryłam i jest to dla mnie bodziec do bliższego zainteresowania się tą dalszą gałęzią mojego drzewa ?
Pozdrawiam,
Amelia L.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
vonklinkoffOffline
Temat postu: Szlachcic, czy nie ?  PostWysłany: 10-09-2017 - 23:23
Sympatyk


Dołączył: 06-09-2011
Posty: 176

Status: Offline
Trudno mi sie odniesc do tego, nie wiem jaki okres, jaki rejon, jakie nazwiska... Ale np w wieku XIX gospodarze, rownie dobrze mogli pochodzic z XVI wiecznej szlachty.

Maciek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg

Zarząd PTG: ptg@genealodzy.pl.:. rss Nasz RSS .:. Administrator strony: admin@genealodzy.pl
Strona wygenerowana w czasie 0.102725 sekund(y)