Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 07 grudnia 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
yankiel666Offline
Temat postu: Re: Proszę mi pomóc znaleźć metrykę  PostWysłany: 20-05-2016 - 10:57
Sympatyk


Dołączył: 08-04-2016
Posty: 21

Status: Offline
Dzień dobry,
Mihabor w swym drzewie podaje m.in.Aurelię-córkę Antoniny i Stefana Cybulskich. Czy masz o niej bliższe dane?
W swym drzewie wymieniasz Stefanię jako swoją praprababcię. Jeśli to się potwierdzi,to jesteśmy spokrewnieni w 9 stopniu.
Chciałbym jeszcze wrócić do zamieszczonego przez Ciebie nekrologu Stefanii. A może zachowały się w archiwum dokumenty Kuriera warszawskiego dokumenty o tym kto składał wniosek o wydrukowanie nekrologu? Jeśli tak,to dowiedzielibyśmy się nazwiska zleceniodawcy.
Pozdrawiam-Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
yankiel666Offline
Temat postu: Re: Proszę mi pomóc znaleźć metrykę  PostWysłany: 21-05-2016 - 15:42
Sympatyk


Dołączył: 08-04-2016
Posty: 21

Status: Offline
Dzień dobry PANI JANINO TOMCZYK. W swym poście z dnia 14.04.2016r. pisze Pani:"Będę w wolnej chwili przeglądała metryki z parafii Łąkoszyn jakie są w moim posiadaniu i postaram się poszukać urodzin Stefanii Cybulskiej bo w rodzinie Trzcińskich był zwyczaj rodzenia dzieci w domu rodzinnym w Sklęczkach." Posiadam akt zapowiedzi i akt ślubu Antoniny. Ona nie rodziła się w Łąkoszynie/Sklęczkach tylko w parafii BRZOZÓW. W 1801 roku Sklęczki nie należały jeszcze do rodziny Trzcińskich.
Pozdrawiam-Adam Trzciński
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
yankiel666Offline
Temat postu: Re: Proszę mi pomóc znaleźć metrykę  PostWysłany: 21-05-2016 - 21:25
Sympatyk


Dołączył: 08-04-2016
Posty: 21

Status: Offline
dzień dobry, To znowu ja,ale chyba znalazłem coś nowego.Na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie znajduje się mogiła-nagrobek. Według informacji "poprzednio był tu nagrobek Konstancji Podwerbny" data 1843.MOZE TO MATKA MIKOŁAJA!
Mam to w swych dokumentach/zdjęcia i dokładna bibliografia/ale nie wiem jak dodać załącznik. Dla zainteresowanych mogę przesłać mailem i może kto inny go tutaj umieści.
Pozdrawiam-Adam Trzciński
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ZofiaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-05-2016 - 00:53
Sympatyk


Dołączył: 18-06-2008
Posty: 98

Status: Offline
Dorzucę i ja informacje, które są mi znane chociaż pewnie nie jest to ta gałąź Cybulskich których poszukuje Mihabor z Moskwy, ale jestem dość daleko wprawdzie spokrewniona z Józefatem Cybulskim poprzez jego małżeństwo z Faustyną z Żerońskich Wojnarowską a Włodzimierz i Stefan Cybulscy jej synowie to dla mnie pierwsi kuzyni w 4 linii.
Faustyna Żerońska h.Adwaniec I v.Wojnarowska ur.w Zieleniewie k/Łęczycy miała syna/nie córkę/ z pierwszego małżeństwa ur.28.03.1828r. w Grodziszczku WKPoznańskie/ Stanisława,Anastazego,Leona, który zmarł na cholerę w 1849r. mając 22lata pochowany na Starych Powązkach w Warszawie. Mieszkał Rynek Starego Miasta 59 czyli wygląda na to, że z Józefatem Cybulskim i matką wg wyżej podanych danych. Pierwszy mąż Faustyny Ksawery Wojnarowski h.Strzemię był kapitanem Wojska Polskie go i zapewne zginął bo dość szybko wychodzi ona ponownie za mąż.
Z małżeństwa z Józefatem Cybulskim rodzi Faustyna 2 synów Stefana i Włodzimierza, którzy w chwili jej śmierci w czerwcu 1862r. mają lat 30 i 31 synowie zmarłej ,obywatele ziemscy Włodzimierz we wsi Piekarach drugi we wsi Komornikach pow.Warszawskim zamieszkujący /akt zgonu nr 415 Parafia Św.Aleksandra w Warszawie/. Mieszkała ul. Bracka 1582 litera D.
Faustyna Żerońska II v Cybulska to siostra rodzona mojej pra-pra-pra babci Eufrozyny Żerońskiej Iv Łukomskiej a zarazem siostra rodzona Kornelii Żerońskiej, która wychodzi za Jana, Niepomucena Kościelskiego z Kościelnej Wsi. Rodzicami Faustyny, Eufrozyny i Kornelii byli Jan Żeroński i Katarzyna Łukomska. Miałam gdzieś notatkę o Cybulskim, ale ten zginął jako generał nie pamiętam gdzie miał majątek o który zupełnie nie dbał spróbuję znaleźć może to będzie jakiś nowy trop.

Pozdrawiam
Zofia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
hniewOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-12-2016 - 20:56
Sympatyk


Dołączył: 11-11-2010
Posty: 659

Status: Offline
Witam
Annaniena napisał:
Franciszek z Marianna z Raczyńskich [...] Córka Marcjanna wyszla za Tańskiego z Wlostowic /(Drogi żelazne)

Stefan Skrzyński wnuk Marcjanny z Cybulskich Ildefonsowej Tańskiej i Bronisława Salomea Cybulska wnuczka Józefata Konrada Cybulskiego i Faustyny Żerońskiej, biorąc ślub u św. Andrzeja w roku 1882, potrzebowali dyspensy ze względu na 3/4 stopień pokrewieństwa. Gdyby Marcjanna była córką Franciszka byłby to 3 st. pokr. Podejrzewam, że Franciszek żonaty był dwukrotnie. Z pierwszego małżeństwa z NN miał syna którego to córką była Marcjanna po mężu Tańska.
Marianna z Raczyńskich była prawdopodobnie drugą ca 20 lat młodszą żoną Franciszka. Nie mam jednak na to przekonujących dowodów.

Annaniena napisał:
Seweryna Dorota prawdopodobnie za Pagowskim w Warszawie.

Kurier Warszawski 8.11.1871 nr 247
str. 3 - "W dniu 31 października r.b. w kościele parafialnym wsi Kłomnice pod Częstochową, pobłogosławiony został przez miejscowego proboszcza, związek małżeński zawarty między panem Józefem Pągowskim urzędnikiem Drogi Żelaznej Warszaw.-Wiedeńskiej, a panną Seweryną Cybulską, córką Antoniny z Trzcińskich i ś.p. Seweryna Cybulskiego b. officera b. w. polskich."

Janina_Tomczyk napisał:
Stefan Cybulski herbu Prawdzic urodził się ok 1792 roku jako syn Franciszka ur ok 1740 r i Marianny Raczyńskiej ur ok 1770 r, jako wnuk Macieja Cybulskiego ur ok 1690 r i jako prawnuk Łukasza Cybulskiego ur ok 1660 r

Jak się wydaje ten herbarzowy wywód nie do końca jest poprawny.
Na podstawie dostępnych indeksów i metryk wydaje mi się, że:
- Stefan ur. 1792 Byki par Jamno/Kiernozia, Józefat Konrad ur. ok. 1796 Chruśle par. Kiernozia, Ambroży ur. ok. 1800, Janina Antonina ur. 1809 i Karol Stanisław ur. ok. 1807 byli dziećmi Franciszka Cybulskiego ur. 1754 Bronowo Sady par. Trzepowo i Marianny Raczyńskiej ur. ok. 1775
- rodzicami Franciszka Cybulskiego byli Maciej (być może Franciszek Maciej dw. im.) i Katarzyna z Miłodrowskich zmarła w roku 1775
- Maciej ur. się ok. 1718 we wsi Bronowo Sady, po śmierci pierwszej małżonki ożenił się powtórnie w 1776 z Agnieszką Karwoską, zmarł zaś w roku 1808 także we wsi Bronowo Sady par. Trzepowo
- ojcem Macieja był Szymon Cybulski, będący w roku 1712 właścicielem dóbr Bronowo Sady, ożeniony z Marianną Strupczewską w roku 1718 chyba w par. Bonisław. Czy Marianna ta była matką Macieja tego nie wiadomo /wg innych wywodów herbarzowych Szymon Cybulski miał syna Jana a ten syna Ignacego vel Michała ur. ok. 1731 r. Jeśli tak było to raczej małżeństwo Szymona z Marianną Stupczewską było drugim jego małżeństwem./
- Stefan był więc prawnukiem Szymona a nie Łukasza jak podają herbarze /Łukasz dziedzic Gałczyna i Gałczynka miał jak się wydaje syna Szymona Franciszka ale czy był on tożsamy z Szymonem dziedzicem dóbr Bronowo Sady tego nie wiem/.

Pozdrawiam
Hubert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MihaborOffline
Temat postu: Re: Proszę mi pomóc znaleźć metrykę  PostWysłany: 18-12-2016 - 18:58
Sympatyk


Dołączył: 04-05-2012
Posty: 55
Skąd: Rosja
Status: Offline
hniew napisał:

Dziękuję. To zaskakujące i interesujące.

Annaniena napisał:


Witam
Minęło dużo czasu z pierwszej publikacji w tym temacie, a mi wiele stało się jasne. U Atanazego Podwerbnego i jego żony Konstancji było trzech synów, Mikołaj, Włodzimierz (naczelnik zarządu żandarmerii) i Jan. Mieszkali w Białymstoku. Po Białegostoku rodzina przeniosła się do Łomży. Pewnie ten przejazd był związany z tym, że w Łomże mieszkał ich krewny. Na stronie internetowej Polona znalazłem pułkownika Antoni Podwerbny, który mieszkał w Łomże w 1846 roku. Myślę, że losy moich przodków była ściśle związany z Łomży. Ale nie mam żadnych dodatkowych informacji o ten temat.
Konstanty Podwerbny pracował całe życie w Polsce, na kolei, przez długi czas był naczelnikom stacji Praga w Warszawie. Mam nadzieję znaleźć jego zdjęcia.
Niestety, do tej pory nie znalazłem metryki urodzenia Stefanie Cybulski, matki Konstantyna Podwerbnego.

Pozdrawiam
Mihał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-12-2016 - 20:00
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2004

Status: Offline
Powtórze co już raz napisałem
Osobiscie sadzę, że Stefania wywodziła z którejs z dwóch rodzin Cybulskich legitymujących się przed carską Heroldią .Z opracowania Dumina i Górzyńskiego wynika ,że byli to Cybulscy z guberni Mińskiej oraz Cybulscy z guberni Smoleńskiej. Ci drudzy wylegitymowali się w II księdze czyli z tytułu rangi oficerskiej. Niewykluczone że Afanasij i ojciec Stefanii mieli kontakty służbowo prywatne w trakcie których uznali, ze warto pożenić dzieci. Może warto by przeprowadzic kwerendę o Cybulskich (o Podwerbnych również ) oficerach w moskiewskim wojskowym archiwum co pozwoliłoby ustalić hipotetyczne miejsca ślubu.
Reasumując - moim zdaniem najbardziej prawdopodobne że urodziny jak i ślub Stefanii były poza obszarem Królestwa Polskiego zatem w Cesarstwie Rosyjskim.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MihaborOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-12-2016 - 20:22
Sympatyk


Dołączył: 04-05-2012
Posty: 55
Skąd: Rosja
Status: Offline
jamiolkowski_jerzy napisał:

Witam.
Dziękuję.
Bardzo wiarygodnie. Ale nadal jest to tylko wersja. Będę myśleć.
Wkrótce będę w Archiwum Wojskowym w Moskwie РГВИА. Ale oni pracują bardzo powoli. Wynik nie będzie szybko, i albo pozytywny albo negatywny.

Pozdrawiam
Mihał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MihaborOffline
Temat postu: Re: Proszę mi pomóc znaleźć metrykę  PostWysłany: 26-12-2016 - 10:08
Sympatyk


Dołączył: 04-05-2012
Posty: 55
Skąd: Rosja
Status: Offline
yankiel666 napisał:
dzień dobry, To znowu ja,ale chyba znalazłem coś nowego.Na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie znajduje się mogiła-nagrobek. Według informacji "poprzednio był tu nagrobek Konstancji Podwerbny" data 1843.MOZE TO MATKA MIKOŁAJA!
Mam to w swych dokumentach/zdjęcia i dokładna bibliografia/ale nie wiem jak dodać załącznik. Dla zainteresowanych mogę przesłać mailem i może kto inny go tutaj umieści.
Pozdrawiam-Adam Trzciński


Witam
Dziękuję
Konstancja - matka Mikołaja. Najpierw pomyślałem o tym. Potem znalazłem potwierdzenie. O tej rodzinie był artykuł na poranny.pl
Również na tym samym cmentarzu została pochowana żona Mikołaja - Stefania Cybulska.
Gdzie znajdują się ich groby mi nie wiadomo.
Będę wdzięczny, jeśli napisz: mrmikhail1@mail.ru


Pozdrawiam
Mihał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
gandawaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-12-2016 - 16:37
Sympatyk


Dołączył: 11-12-2013
Posty: 43

Status: Offline
Witam,

Na warszawskim cmentarzu Stare Powązki jest grób Twojej rodziny Cybulskich: kwatera 20, rząd 1, miejsce 14 i 15. Są zakładki: informacje, inskrypcje, bibliografia i zdjęcia. Zdjęcia można powiększyć klikając na nie, choć kursor myszki tego nie pokazuje.

https://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik ... om_id=6004


Lokalizacja Cmentarz Stare Powązki
Imię i nazwisko FAUSTYNA CYBULSKA

Pochowani:

Imię Nazwisko Data urodzenia Data smierci
PAWEŁ CYBULSKI 1937 3 19 1958 6 28
ANTONINA CYBULSKA 1913 3 14
FAUSTYNA CYBULSKA 1862 6 6
JÓZEFAT CYBULSKI 1884 6 5
BRONISŁAW CYBULSKI 1937 6 22
FELIKS CYBULSKI 1860 5 18 1939 12 30
KAZIMIERZ CYBULSKI 1901 1 6 1967 6 11
WANDA CYBULSKA 1906 3 15 1973 2 19


Inskrypcje
GRÓB RODZINY
FELIKSA CYBULSKIEGO

Uwaga NA JEDNEJ Z TABLIC INSKRYPCYJNYCH ZNAJDUJE SIĘ OWALNY ŚLAD PO FOTOGRAFII - INSKRYPCJE NA TEJ TABLICY SĄ CAŁKOWICIE ZATARTE, NIECZYTELNE [to może być ktoś, kogo szukasz, może Stefania?]

(Front pomnika)
Ś.P.
ANTONINA Z JANISŁAWSKICH
CYBULSKA
ŻYŁA LAT 41
ZMARŁA DNIA 14 MARCA
1913 R.
PROSI O WESTCHNIENIE
DO BOGA

Ś.P.
FAUSTYNA Z ŻEROMSKICH
CYBULSKA
ŻYŁA LAT 70 ZMARŁA 6 CZERWCA 1862 R.

Ś.P.
JÓZEFAT CYBULSKI
ŻYŁ LAT 90 ZMARŁ 5 CZERWCA 1884 R.

(Płyta nagrobna)
Ś.P.
BRONISŁAW CYBULSKI
AGRONOM
ZM. DN. 22 VI 1937 R. PRZEŻYW. LAT 42

Ś.P.
FELIKS CYBULSKI
OB. M. WARSZAWY
UR. DN. 18 V 1860 R. ZM. DN. 30 XII 1939 R.

S.P.
KAZIMIERZ CYBULSKI
DOCENT MGR INŻ.
UR. DN. 6.I.1901 R. ZM. DN. 11.VI.1967 R.

Ś.P.
WANDA CYBULSKA
Z TYMIŃSKICH
UR. DN. 15.III.1906 R. ZM. DN. 19.II.1973 R.
REQUIESCANT IN PACE

(Tablica marmur)
Ś.P.
PAWEŁ
CYBULSKI
19 III 1937 28 VI 1958
STUDENT BIOLOGII U W
ŻEGLARZ
ZGINĄŁ TRAGICZNIE
VALE ET ME AMA
...................

To adres wyszukiwarki grobów, trzeba zaznaczyć nazwę cmentarza (Stare Powązki] i wpisać imię i nazwisko, aby otrzymać mapkę z zaznaczonym grobem:

http://www.mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1 ... cmentarze#

Grobów Podwerbnych wyszukiwarka nie pokazuje, ale jest wzmianka o dawnym grobie Konstancji Podwerbnej z domu Butkiewicz (Stare Powązki, kwatera 16, rząd 4, miejsce 19 i 20) w indeksie na CD dołączonej do książki Krystyny Witkowskiej „Powązki – mówiące kamienie. Inskrypcje nagrobków Cmentarza Powązkowskiego w Warszawie”:

PODWERBNA Konstancya (BUTKIEWICZ) 16-4-{19/20}

W wyżej wymienionej wyszukiwarce cmentarza Stare Powązki "16-4-{19/20}" to grób kogoś innego pochowanegho w 1843 r., ale jest adnotacja o Konstancji Podwerbnej:


Lokalizacja Cmentarz Stare Powązki
Imię i nazwisko ANONIM [to ten inny]- KONSTANCYA PODWERBNA- PATRZ BIBLIOGRAFIA
Bibliografia:- Krystyna Witkowska, „Powązki – mówiące kamienie. Inskrypcje nagrobków Cmentarza Powązkowskiego w Warszawie”, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 2009 - Płyta CD dołączona do książki. Poprzednio był tu nagrobek Konstancyi Podwerbny.

Pozdrawiam,
Monika

 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-01-2017 - 18:28
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2004

Status: Offline
Kilka dni temu ukazało się ciekawe opracowanie Spisy mieszkańców Białegostoku. Przejrzałem wydanie książkowe (ma być też internecie). W spisie z 1825 roku są informacje o Podwerbnych.
Wielmożny Podwerbny arenduje za 130 rubli srebrem rocznie dom murowany na ulicy Bojarskiej od Hausleyterów.
Ale ciekawsze są przypisy
37 Córka Teodora Hausleytera Julia była żona Afanazego Podwerbnego, który arendował dom jej rodziców. Dziś ulica Warszawska 11
Hausleyterowie notowani są w spisie z 1810 Przytaczam treść przypisu Wdowa po Teodorze Hausleiterze .. Teodor Hausleiter nabył nieruchomość (7.05 1803) od marszałka von Dehais
Ale ciekawszy zdaje się jest przypis 38 do spisu z 1825 roku
Afanazy Podwerbny, syn Jana, w 1827 roku określany jako komisjoner IX klasy, był żonaty z Julią Hausleyter z która miał córkę Julię Ludwikę ur w 1821 roku. Później żonaty z Konstancja Butkiewicz. Afanazy miał jeszcze trzech synów : Mikołaja starszego adiutanta sztabu 3 dywizji piechoty , Włodzimierza porucznika dywizji i Iwana podporucznika 3 brygady artyleryjskiej.
Zatem wszyscy wojskowi
Stąd jak już sugerowałem koniecznie przeszukac trzeba moskiewskie archiwum wojskowe,
Innych odpowiedzi na pytania min gdzie urodziła się Stefania szukałbym przede wszystkim pomiędzy Białymstokiem a Mińskiem (a może tylko Wołkowyskiem).
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MihaborOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-01-2017 - 19:31
Sympatyk


Dołączył: 04-05-2012
Posty: 55
Skąd: Rosja
Status: Offline
gandawa napisał:


Dziękuję bardzo.
Ale myślę, że to nie są moje Cybulscy. Cybulski to bardzo popularne nazwisko.
Konstancja - to mój bezpośredni przodek. Zmarła i została pochowana w 1853 roku. Dlatego nie rozumiem, jak jej grób został zastąpiony innym. Mężczyzna zmarł przed nią.
Ja bym napisał to pytanie autorowi książki Krystyna Witkowska, ale nie znam jej adres? Będę wdzięczny jeśli pomożecie napisać pytanie i dać jej adres.

jamiolkowski_jerzy napisał:

Serdeczne dzieki.
Tak, to ważna informacja. Ja już czytałem takiego w internecie na stronie:
http://www.poranny.pl/album-bialostocki ... y,10557756
Czytałaś na tej samej stronie internetowej lub tych nowych informacji?
Dałeś intertesnuyu myśl o Stephanie. Konstancja była z Wołkowyskа. Dlatego mogła znaleźć żonę dla swojego syna tam. Kobiety.)))
Jan i Mikołaj studiował w Instytucie Szlacheckiej w Warszawie.
Czekam na odpowiedź z Archiwum Wojskowego w Moskwie.


Pozdrawiam
Mihał

Embarassed Przepraszam za swój straszny język polski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-01-2017 - 09:37
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2004

Status: Offline
Akt chrztu Julii Ludwiki córki Afanazego i Julii Hausleiterowej nr 252
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/ ... 3_0858.jpg
Wśród licznych chrzestnych jest także małżonka Wincentego Butkiewicza sędziego wołkowyskiego. prawdopodobnie oboje to rodzice kolejnej żony Afanazego Konstancji.
Tu chrzest jest katolicki. Jednak po ukazach Mikołaja I taki chrzest dziecka carskiego urzędnika w kościele byłby niemożliwy i dlatego ślubu ze Stefania i chrztów dzieci trzeba szukać w cerkwi
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MihaborOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2017 - 09:29
Sympatyk


Dołączył: 04-05-2012
Posty: 55
Skąd: Rosja
Status: Offline
jamiolkowski_jerzy napisał:

Dziękuję. Historie moich przodków ja rozumiem tak:
Do roku 1806 Białystok należał do Prus. Jak wiadomo Napoleon prowadził wojnę z Prusami , którą wygrał. Miał on jednak szersze plany: rozgromić Anglię aby odebrać jej kolonie i kontrolę nad obszarami zamorskimi. Do tego potrzebywał sojuszników. Z tego powodu Napoleon podarował Białystok carowi Aleksandrowi I, żeby w odpowiedzi na ten gest Rosja przyłączyła się do Francji w walce przeciwko Anglii. Na początku wszystko szło po jego myśli. Podarunek został przyjęty a na nowe ziemie przybyli rosyjscy urzędnicy, między innymi moi przodkowie... Ale szybkie wprowadzenie rosyjskiego prawa na tych terenach było niemożliwe. Dlatego nadal panowało prawo pruskie, które było bardziej demokratyczne niż rosyjski. Według niego w małżeństwach mieszanych chłopców chrzczono w wierze ojca a dziewczynki w wierze matki. Z tego powodu Mikołaj Podwerbny został ochrzczony w obrządku prawosławnym a Julia Podwerbna w katolickim.
Z biegiem lat Napoleon i car Aleksander I się pokłòcili ale to już inna historia......
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-01-2017 - 11:23
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2004

Status: Offline
Precyzyjnie historia wyglądała następująco
https://pl.wikipedia.org/wiki/Obw%C3%B3 ... ki_(Rosja)
Obowiązywało prawo rosyjskie ale oczywiście jego wprowadzanie miało charakter stopniowy. Różne były tego powody min wojna Napoleona z Rosją. Wpływ miało też to że od 1819 roku obwód białostocki pozostawał pod naczelnym zarządem administracyjnym wielkiego księcia Konstantego namiestnika Królestwa Polskiego
https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstanty ... 80%931831)
co mogło skłaniać do większego liberalizmu niż w Cesarstwie Rosyjskim , min w zakresie liberalizmu religijnego. Trzeba wziąć pod uwagę że w wyniku Unii Brzeskiej
https://pl.wikipedia.org/wiki/Unia_brzeska
kościół prawosławny w obwodzie białostockim praktycznie nie istniał (poza nielicznymi enklawami, głównie zakonnymi) parafie były unickie . Nie było istotniejszych przeszkód w przyjmowaniu sakramentów pomiędzy Kościołem katolickim a unickim. Już za rządów Katarzyny Wielkiej stosunek do unitów zaczęto zaostrzać ale w przypadku Królestwa Polskiego i obwodu białostockiego można mówić o względnym liberaliźmie. Ten radykalnie się skończył od 1829 za panowania Mikołaja I.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bc ... C5.82aja_I
W 1839 roku kościół unicki został zlikwidowany a unickie parafie obwodu białostockiego administracyjnie zostały przyporządkowane Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej
W prawie małżeńskim z 1836 roku nie było formalnych przeszkód do zawierania małżeństw mieszanych pomiędzy katolikami i prawosławnymi. Prawo małżeńskie z 1836 r. w przypadku małżeństw z prawosławnymi przewidywało jednak szereg niepodlegających korekcie obowiązków, a mianowicie małżeństwo musiało być zawierane w świątyni prawosławnej, a dzieci z niego zrodzone musiały być wychowywane także w tym wyznaniu (od wymogów tych odstąpiono dopiero po odzyskaniu niepodległości w 1918). Z katolickiego punktu widzenia zawarcie małżeństwa z prawosławnym w świątyni jego wyznania byłoby bowiem sprzeczne z katolickim prawem kanonicznym.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.086479 sekund(y)