Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 11 grudnia 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Cieniek_BogumilOffline
Temat postu: Parafia Bieździedza - różne sprawy  PostWysłany: 14-09-2013 - 13:26
Sympatyk


Dołączył: 14-07-2013
Posty: 32

Status: Offline
Witam

Nie jestem pewien czy wybrałem dobrą kategorię forum. W sprawach genealogicznych jestem bardzo początkujący, nie dawno trafiłem na tą stronę, więc dużo spraw jeszcze nie wiem, tak więc za błędy z góry przepraszam.

Chciałem podzielić się kilkoma sprawami, związanymi akurat z parafią z Bieździedzy (powiat Jasielski, woj. podkarpackie).

Mam kopię zdjęć z ksiąg parafialnych z Lublicy. Jest to wieś która mieściła się w powyższej parafi. Księgi są od 1784 praktycznie do początku XX wieku (zależy która księga). Są to księga chrztów, zgonów i małżeństw. Każda księga osobno - pisane po łacinie z oczywistymi wtrąceniami po polsku. Niestety część zdjęć jest zwyczajnie rozmazana i nie wszystkie akta można odczytać.

Zacząłem indeksować księgę chrztów. Idę od początku czyli od 1784. Robię to dla siebie, ale od razu nasuwa mi się pytanie, czy w bazie będzie miejsce dla takiego indeksu? Inaczej mówiąc czy ktoś to będzie chciał, czy lepiej opublikować taki spis na jakimś blogu? Kopi zdjęć z ksiąg myślę że nie ma co upubliczniać, z powodu ich zwyczajnej słabej jakości (nie ja robiłem zdjęcia i na razie nie wybieram się do Lublicy zrobić nowe zdjęcia).

Ale już przy indeksacji trafiłem na ciekawostkę. Otóż trafiłem na nazwisko, które nie chce być przeliterowane inaczej jak 'Konwisarz'. Obecnie we wsi nie ma ludzi o takim nazwisku, chociaż to przecież wcale nie jest dziwne. Ciekawe natomiast jest to, że w sąsiedniej wsi, również należącej do parafii Bieździedza, mianowicie Bieździadce, na kominiarzy wołano właśnie Konwisarz [taką informację podaje Władysław Sarna w "Opis powiatu jasielskiego" z 1908 roku]. Żeby było śmieszniej, to konwisarz to osoba odlewająca konwie, czyli kubki z cyny. Odlewająca cynę jednym słowem.

Kilka lat później (dalej jednak jeszcze w XVIII wieku), ksiądz przekręcił nazwisko i wpisał Komwisarz. Na razie dotarłem z indeksem do początku XIX wieku, więc nie wiem co się dalej z tym nazwiskiem dzieje, natomiast obecnie we wsi są osoby z nazwiskiem Komisarz, które na pewno pojawia się nie później niż w drugiej połowie XIX wieku. Podejrzewam więc kolejny błąd księdza który zjadł literkę 'w' tworząc 'nowe' nazwisko Smile.

Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 14-09-2013 - 17:31
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Cześć, moja amerykańska znajoma szuka przodków w Polsce. Ma niestety tylko dokumenty amerykańskie, a więc listy przewozowe i tamtejsze dokumenty - czyli pisane fonetycznie. Według jej relacji, przodek nazywał się: Wojcziech Komisaz lub Konisaz i pochodził z "Bieziatka" "z Austrii".
Po mojemu będzie to Wojciech Komisarz (i tak jest na jego nagrobku) z miejscowości Bieździadka. Wyemigrował do US w 1901 r. Wg nagrobka żył w latach 1875-1930. Miał też brata Tomasza, który również wyemigrował do USA (ale później) i wg nagrobka żył w latach 1879-1956. Był też prawdopodobnie jeszcze jeden brat: Andrzej ? Piotr ?

Dlatego prośba o zwracanie na to nazwisko uwagi. Może wreszcie uda się ustalić jej przodków. Wprawdzie miedzy 1875 rokiem a XVII wiekiem, to będzie kilka pokoleń Smile ale może da się to jakoś poskładać ?

Beata

P.S.
Odpowiadając na Twoje pytanie - jeżeli indeksujesz całą parafię (bo nie do końca zrozumiałam czy indeksujesz parafię, czy tylko wyłuskujesz dane odnośnie jednej wsi) - to na pewno znajdzie się na to miejsce w genetece. Musi być tylko pełny rocznik i cała parafia. Jeśli robisz wybiórczo - to na pewno dane będzie można opublikować na jakimś blogu - jest tu kilku pasjonatów. A i stworzenie własnej strony www wbrew pozorom nie jest trudne.

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MariaŁopaciukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-09-2013 - 21:05
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 10-11-2006
Posty: 350
Skąd: Gdańsk
Status: Offline
Bea napisał:
.... Odpowiadając na Twoje pytanie - jeżeli indeksujesz całą parafię (bo nie do końca zrozumiałam czy indeksujesz parafię, czy tylko wyłuskujesz dane odnośnie jednej wsi) - to na pewno znajdzie się na to miejsce w genetece. Musi być tylko pełny rocznik i cała parafia....


Witaj Beato Very Happy

Ano w tym problem, że Bogumił indeksuje jedną wieś należącą do parafii Bieździedza, która zresztą później ( stosunkowo niedawno ) przekształciła się w samodzielną parafię.
W Galicji w czasie zakładania pierwszych ksiąg metrykalnych .... w tym przypadku parafia Bieździedza - rok 1778 ? ..... zakładano osobno księgi dla miejscowości gdzie znajdowała się parafia czyli Bieździedzy ... i dla każdej z wsi z osobna należących do tejże parafii ... czyli dla wsi .... Bieździadka, Lublica i Sowina.

Cieszy mnie bardzo powstanie tego wątku, którym jestem żywo zainteresowana z racji swoich poszukiwań genealogicznych w tejże parafii - Bieździedzy. Gdy będzie nas więcej .... może w końcu uda nam się dotrzeć do ksiąg znajdujących się w parafii ( od 1778 roku ! ! !) .... bo dotychczas było to prawie niemożliwe Sad
Jest już nas czworo .... to już stwarza nadzieję na sukces Very Happy Very Happy
http://forgen.pl/forum/viewtopic.php?f=34&t=4247

Pozdrawiam
MariaŁ

Bogumił przytacza tu świetną publikację naświetlającą problemy i strukturę tamtych terenów
- w tym od strony 523 samej parafii Bieździedza ! ! !

Władysław Sarna w "Opis powiatu jasielskiego" z 1908 roku

http://www.pbc.rzeszow.pl/dlibra/docmet ... ublication

lub
http://www.pbc.rzeszow.pl/dlibra/applet ... kiego.djvu
http://www.pbc.rzeszow.pl/Content/6569/ ... ndler=djvu



Cieniek_Bogumil napisał:
... Mam kopię zdjęć z ksiąg parafialnych z Lublicy. Jest to wieś która mieściła się w powyższej parafi. Księgi są od 1784 praktycznie do początku XX wieku (zależy która księga). Są to księga chrztów, zgonów i małżeństw. Każda księga osobno - pisane po łacinie z oczywistymi wtrąceniami po polsku. Niestety część zdjęć jest zwyczajnie rozmazana i nie wszystkie akta można odczytać.

Zacząłem indeksować księgę chrztów. Idę od początku czyli od 1784. Robię to dla siebie, ale od razu nasuwa mi się pytanie, czy w bazie będzie miejsce dla takiego indeksu? Inaczej mówiąc czy ktoś to będzie chciał, czy lepiej opublikować taki spis na jakimś blogu? Kopi zdjęć z ksiąg myślę że nie ma co upubliczniać, z powodu ich zwyczajnej słabej jakości (nie ja robiłem zdjęcia i na razie nie wybieram się do Lublicy zrobić nowe zdjęcia).....


Witaj Bogumił Very Happy
Miałam podobny problem z inna parafią z której indeksuję jedną ze wsi należącą do tej parafii. Interesowałam się więc analogicznym problemem .... i "zaciągałam języka" u administrujących indeksowaniem w Genetece.
O ile dobrze pamiętam odpowiedź .... z założenia indeksuje się całe księgi ... nie parafie ... co zmienia zasadniczo problem, gdyż jest koniecznością zindeksowania całego rocznika (-ów) z księgi ( w tym przypadku ze wsi Lublica) a nie całego rocznika (-ów) z parafii Bieździedza.
http://geneteka.genealodzy.pl/jak-indek ... .php?lang=

Ale możesz Bogumile po prostu ponowić zapytanie w tej sprawie Very Happy
- najlepiej u Marty - administratora Geneteki

http://genealodzy.pl/index.php?name=PNp ... ile&u=8951

Pozdrawiam
MariaŁ
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Gadu-Gadu  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Cieniek_BogumilOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-09-2013 - 08:47
Sympatyk


Dołączył: 14-07-2013
Posty: 32

Status: Offline
Kontynuuję wątek "kilku spraw".

Najpierw informacje o księgach, są to:
Lublica Chrzty 1784 - 1845
Lublica Chrzty 1845 - 1891
Lublica Śluby 1784 - 1903
Lublica Zgony 1784 - 1881

Jest dokładnie jak Pani Maria napisała. W parafii Bieździedza były księgi prowadzone dla każdej wsi osobno.
Od 2006 lub 2007 (nie jestem pewien) utworzono w Lublicy rektorat terytorialny (kaplica była dużo wcześniej, ale nie jestem pewien w stanie powiedzieć od kiedy).

Specjalnie dla Pani Beaty przeglądnąłem na szybko śluby w poszukiwaniu Komisarzy, ale zdjęcia księgi ślubów są najgorszej jakości i trudno coś wyczytać. Znalazłem kilku komisarzy, ale nie tych co trzeba.

Wiem że w Bieździadce nadal żyją Komisarze, tak samo w Lublicy.

Jeszcze jako ciekawostka, w Jaśle pochowanych jest 5 osób z nazwiskiem Komisarz (2 groby):
http://www.polskie-cmentarze.com/jaslo/ ... 933&y=-393

Pozdrawiam
Bogumił
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
malkam255Offline
Temat postu:   PostWysłany: 20-09-2013 - 10:27
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-04-2008
Posty: 109

Status: Offline
Bogumile, lepszej wiadomości nie mogłam ujrzeć od kilku lat, ja ta, że masz dostęp do skanów z księg parafialnych z Bieździedzy, Lublicy, może Sowiny?
Moi wszyscy pradziadowie, prababki, babcia i moja Mama urodzili się w Bieździedzy, jakże dużo jest tajemnic w tej rodzinie, dotąd nigdy nie rozwikłanych, może będziesz mi w stanie pomóc? za co będę niezmiernie wdzięczna, mam utrudniony dostęp do jakichkolwiek dokumentów, z racji dużej odległości /600 km/.
Jedną z zagadek jest urodzenie trójki dzieci /w tym moja babcia Kasia ur. 1903r.w Bieździedzy /, natomiast ostatnie dziecko ur. w 1914r. przez moją prababkę 200 km od Bieździedzy koło Zakopanego , może cokolwiek jest napisane przy ślubie, czy urodzeniu Piotra Maziarz, czy Stasiowskiej Julianny?
Druga ciekawostka, to z jakich rodziców jest moja prababka Julianna Stasiowska?, babcia mi dawno, dawno temu opowiadała, że to dziecko pokojówki i panicza ze dworu, nie oczekuję tu pokrewieństwa z paniczami , ale ciekawość moja jest dużaSmile, czy coś prawdy w tym jest.
Gdybyś był tak miły i sprawdził :
Urodzenie Maziarz Piotr 28.07.1878r. Lublica par. Bieździedza, oraz Stasiowska Julianna ur. 22.12.1882 Sowina par. chyba też Bieździedza oraz ich ślub 28.01.1903 r. Bieździedza.
Nie posiadam żadnych skanów na ich temat, daty mam jedynie podane kilka lat temu przez księdza z Bieździedzy /tego, który przeszedł na emeryturę/, nie pozwolił mi jednak zrobić ani jednego zdjęcia, mimo, że przebyłam taki kawał drogi, po jeden chociaż skan Sad
Mam jeszcze wiele pytań odnośnie nazwiska Maziarz i Stasiowska /i/, chętnie pomogę Ci w indeksacji, znam nazwiska z tamtych terenów, posiadam skany ze wsi Sieklówka, które chętnie Ci udostępnię.
Posiadam księżkę Dokumenty i żródła parafii Bieździedza, jest tam dużo wspaniałych opisów i dokumentów z Bieździedzy.
Proszę o kontakt.
Pozdrawiam Gosia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Cieniek_BogumilOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-09-2013 - 11:19
Sympatyk


Dołączył: 14-07-2013
Posty: 32

Status: Offline
Witam

Jak mnie p. Maziarski informował, to nie ma zgody Biskupa na publikację danych z ksiąg. I dlatego księża nie udostępniają tych danych. Czy to ma sens - nie wiem i nie będę się sprzeczał. W każdym razie, jak pisałem powyżej, mam pewne informacje, ale tylko z Lublicy.

Dlatego szukałem Piotra Maziarza w Lublicy i nie ma takiego w 1878 roku. Co więcej nie ma w Lublicy żadnych Maziarzów (urodzonych w Lublicy) pomiędzy 1850 a 1903. W 1850 urodził się Wojciech, syn Sebastiana i Małgorzaty. Wcześniej też pojawiają się Maziarze. A potem w książce ich już nie ma.

Sam jestem zainteresowany Maziarzami (nazwisko panieńskie mojej Mamy), ale "moi" Maziarze przywędrowali podobno do Lublicy z Sieklówki (początek XX wieku - i są tam do dziś). Zresztą są groby Maziarzów w Sieklówce.

Co do Parafii Bieździedza, to składała się ona ze wsi Bieździedza, Bieździadka, Lublica i Sowina.

Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
malkam255Offline
Temat postu:   PostWysłany: 20-09-2013 - 11:32
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-04-2008
Posty: 109

Status: Offline
Sieklówkę mam, podaj, kogo mam szukać.
Wojciech, to pewnie brat "mojego" Maziarza.
Gosia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mmaziarskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-09-2013 - 09:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 30-03-2008
Posty: 808
Skąd: Jasło
Status: Offline
Mam zindeksowane śluby z Sieklówki z lat 1889-1909 i 1920-1925.

MM

_________________
MMaziarski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
SquashPLOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-12-2013 - 18:28


Dołączył: 26-12-2013
Posty: 1

Status: Offline
Hej!

Tak się składa że jestem z Sieklówki - mam na nazwisko Komisarz. Więc jeśli macie jakieś pytania dotyczące mojej miejscowości to proszę bardzo, być może pomogę ale nie gwarantuję. Jeśli chodzi o twój post Bea to już się ze mną kiedyś kontaktowałas na myheritage i niestety od tamtego czasu nic się nie zmieniło - pytałem rodzinę- nic nie wiedzą.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bea
Temat postu:   PostWysłany: 27-12-2013 - 01:23
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2009
Posty: 1320
Skąd: Mazowsze (Ziemia Zawkrzańska)
Może Ci emigranci to nie Twoja rodzina ? to tylko nazwisko...
W każdym razie witaj Kamilu na forum kwiat

_________________
Beata

parafie warszawskie w latach 1826-1939: link
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Cieniek_BogumilOffline
Temat postu:   PostWysłany: 23-02-2016 - 15:25
Sympatyk


Dołączył: 14-07-2013
Posty: 32

Status: Offline
Taką ciekawostkę znalazłem - zdjęcie Wojciecha Buczyńskiego - sołtysa Lublicy z żoną i synem Stanisławem z 1943 r.

http://szebnie.archiwa.org/zasoby.php?id=2727

Piszę tutaj, ponieważ Lublica była wsią w Parafii Bieździedza.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
t.dzwonkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-08-2016 - 22:47
Sympatyk


Dołączył: 26-10-2007
Posty: 251

Status: Offline
Sz. Państwo.
Czy ktoś zechce podać bliższe dane osobowe (np. imię rodziców i miejsca urodzenia, zawody) Jana Dzwonkowskiego i Rozalii Dzwonkowskiej zmarłych w parafii Bieździedza? Będę zobowiązany. Mieszkam w Zielonej Górze a akta podobno są na parafii.
Tadeusz Dzwonkowski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Cieniek_BogumilOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-08-2016 - 08:38
Sympatyk


Dołączył: 14-07-2013
Posty: 32

Status: Offline
W którym roku?

Bogumił Cieniek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kubusia210Offline
Temat postu:   PostWysłany: 08-08-2016 - 10:23
Sympatyk


Dołączył: 19-04-2015
Posty: 235
Skąd: Lubla
Status: Offline
Dzień dobry,
czy żoną Jana Dzwonkowskiego była napewno Rozalia?
Znalazłem akt ślubu z 1816 roku Rozalii Urban i Antoniego Dzwonkowskiego, natomiast akt ślubu z 1821 roku jest Jan Dzwonkowski i Marianna Kochańska oraz akt ślubu z 1841 r. Jan Dzwonkowski i Tekla Wojdyła?
Znalazłem również, akt chrztu jednego tylko Jana Dzwonkowskiego ur. 12.06.1799r. w Bieździedzy nr domu 2; miał on brata Antoniego więc mogła zajść pomyłka przy sporządzaniu aktu ślubu.
Proszę podać jakieś szczegóły, np dzieci itp

W genetece pojawia się akt zgonu Jana Dzwonkowskiego zmarłego w roku 1855, w wieku 48 lat i Rozalii Dzwonkowskiej zmarłej również w 1855 roku jako wdowa, lat 60.

Pozdrawiam,

_________________
Jakub Józef Musiał
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Barbara_DomagałaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-08-2018 - 22:44
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 07-02-2013
Posty: 103

Status: Offline
Parę lat temu byłam w tej parafii i udało mi się zrobić bardzo owocną kwerendę.

Bea, w tamtym czasie w Bieździadce były dwa małżeństwa Kommisarzy: Szymon Kommissarz + Zofia Hendzel i Franciszek Kommissarz + Apolonia Ochałek. Niestety wśród aktów urodzeń ich dzieci, które zachowały się wśród moich zdjęć, nie ma żadnych wspomnianych przez Ciebie imion. Obaj byli jednak braćmi. Wojciech musiał być synem któregoś z nich.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.080493 sekund(y)