|
|
|
Statut
Polskiego Towarzystwa Genealogicznego
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Polskie Towarzystwo Genealogiczne, zwane dalej Towarzystwem, jest
stowarzyszeniem zarejestrowanym i zgodnie z ustawą o stowarzyszeniach posiada
osobowość prawną, a jego siedzibą jest miasto Warszawa.
§ 2
Towarzystwo jest stowarzyszeniem społeczno-kulturalnym, zrzeszającym
miłośników genealogii i tradycji rodzinnej na zasadzie dobrowolności i opiera
swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swych spraw
może zatrudnić pracowników i zawierać umowy cywilno-prawne.
§ 3
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej
Polskiej a dla właściwego realizowania swych celów może prowadzić działalność poza
jej granicami.
§ 4
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń i
federacji o takich samych lub podobnych celach statutowych.
§ 5
Towarzystwo ma prawo wydawania legitymacji, ustanawiania i przyznawania
odznak.
II. Cele i środki działania
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- popularyzacja wiedzy genealogicznej,
- inicjowanie badań genealogicznych,
- działalność edukacyjna,
- współudział Towarzystwa w inicjowanych przez Unię Europejską, jednostki
organizacji rządowych i samorządowych akcjach i programach skierowanych do
organizacji pozarządowych,
§ 7
Towarzystwo realizuje swoje cele, poprzez:
- rejestrowanie, dokumentowanie i otaczanie opieką archiwaliów i materiałów
genealogicznych jako świadectw kultury narodowej,
- organizowanie prelekcji i seminariów genealogicznych,
- wydawanie biuletynów i publikacji na tematy genealogiczne,
- upowszechnianie wśród Polonii genealogii jako elementu więzi z
krajem,
- współpracę z organizacjami, archiwami i placówkami historycznymi w Polsce
i za granicą.
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających,
§ 9
- Członkiem zwyczajnym może zostać osoba, która wyraziła w deklaracji
gotowość realizacji celów Towarzystwa.
- O przyznanie członkostwa zwyczajnego mogą wystąpić
- pełnoletni obywatele korzystający z pełni praw publicznych,
- małoletni w wieku 16 – 18 lat,
- małoletni poniżej 16 lat posiadający zgodę ustawowych
przedstawicieli.
- Do towarzystwa mogą wstępować cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania
na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 10
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie osobom, które
położyły wybitne zasługi dla polskiej genealogii.
- Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych Towarzystwa,
natomiast są zwolnieni z płacenia składek.
§ 11
- Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna lub prawna,
instytucja lub organizacja która dla poparcia działalności Towarzystwa zadeklarowała
pomoc dla Towarzystwa.
- Członek wspierający - osoba prawna , instytucja lub organizacja działa w Towarzystwie
za
pośrednictwem swego przedstawiciela.
Przyjmowanie i skreślanie z listy członków wspierających następuje na
podstawie uchwały Zarządu.
§ 12
- Członkowie zwyczajni i honorowi mają czynne i bierne prawo wyborcze do
władz Towarzystwa.
- Członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający mają prawo:
- korzystać z pomocy i urządzeń Towarzystwa wg przyjętych zasad,
- podejmować inicjatywy zgodnie z celami Towarzystwa oraz
współuczestniczyć w życiu organizacyjnym,
- zgłaszać wnioski dotyczące działalności Towarzystwa.
§ 13
Do obowiązków członków Towarzystwa należy:
- branie czynnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz
Towarzystwa,
- terminowe opłacanie składki członkowskiej.
§ 14
- Członkostwo traci się przez:
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu Towarzystwa, po
uprzednim rozliczeniu wszelkich zobowiązań odnośnie Towarzystwa,
- wykluczenie przez Zarząd z powodu:
- - nieopłacenia składki członkowskiej przez okres jednego
roku,
- - nieprzestrzegania statutu, uchwał i zarządzeń władz
Towarzystwa,
- wykluczenie przez orzeczenie Sądu Koleżeńskiego z powodu:
- - działalności na szkodę Towarzystwa,
- - popełnienia czynu godzącego w dobre imię Towarzystwa,
- śmierć osoby fizycznej,
- wygaśnięcie osobowości prawnej członka wspierającego
- Osobie wykluczonej z Towarzystwa przez Zarząd lub orzeczenie Sadu
Koleżeńskiego przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia.
Odwołanie
wnosi się w terminie czternastu dni od daty otrzymania decyzji Zarządu lub
Sądu Koleżeńskiego. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
IV. Władze Towarzystwa
§ 15
- Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja władz Towarzystwa trwa trzy lata.
- Władze Towarzystwa mają prawo kooptacji nowych członków w liczbie nie
przekraczającej 1/3 składu wybranego przez Walne Zgromadzenie na miejsce
wygasłych mandatów.
§ 16
- Uchwały władz Towarzystwa, poza wyjątkami przewidzianymi w statucie,
zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co
najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania,
- W wypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Głosowanie tajne odbywa się za zgodą 1/2 obecnych uprawnionych do
głosowania.
V. Walne Zgromadzenie
§ 17
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Prawo udziału w Walnym Zgromadzeniu przysługuje wszystkich członkom
Towarzystwa.
- W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą z głosem doradczym:
- członkowie wspierający, za pośrednictwem swoich przedstawicieli,
- osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 18
- Walne Zgromadzenia mogą być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd raz w roku.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek, co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków
Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie obraduje wyłącznie nad sprawami, dla
których zostało zwołane.
§ 19
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd
zawiadamia członków nie później niż 30 dni przed terminem
- O terminie, miejscu i porządku obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia
Zarząd zawiadamia członków nie później niż 19 dni przed terminem.
- Członkowie Towarzystwa, w liczbie, co najmniej 3, mają prawo zgłosić
wnioski do porządku dziennego Walnego Zgromadzenia najpóźniej na 10 dni przed
jego terminem na ręce Zarządu.
- O uzupełnieniu porządku dziennego decyduje Walne Zgromadzenie.
§ 20
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- wytyczanie ogólnego kierunku działalności Towarzystwa,
- wybór Prezesa oraz członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu
Koleżeńskiego,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i
Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwały o udzieleniu
absolutorium dla ustępującego Zarządu,
- podejmowanie uchwał o nadaniu lub pozbawieniu godności członka
honorowego,
- ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich,
- rozpatrywanie odwołań osób wykluczonych z Towarzystwa,
- ustalanie budżetu Towarzystwa,
- uchwalanie Statutu i jego zmian,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia, za wyjątkiem podjęcia uchwały o rozwiązaniu
Towarzystwa, podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co
najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym
terminie, w drugim terminie - niezależnie od liczby obecnych.
VI. Zarząd
§ 21
W skład Zarządu poza Prezesem wybranym w odrębnym głosowaniu wchodzi od 2 do
6 członków. Liczebność Zarządu ustala Walne Zgromadzenie.
Zarząd wybiera ze swojego składu Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza z możliwością
łączenia funkcji.
§ 22
W przypadku zwolnienia stanowiska Prezesa funkcje jego przejmuje jeden z
członków zarządu, wybrany przez Zarząd do czasu najbliższego Walnego
Zgromadzenia.
§ 23
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie ze statutem, uchwałami i
wytycznymi Walnego Zgromadzenia,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
- składanie sprawozdań z działalności Towarzystwa na Walnym
Zgromadzeniu,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających,
- skreślanie z listy członków,
- uchwalanie regulaminu Zarządu,
- zatrudnianie pracowników etatowych,
- przygotowywanie budżetu i jego realizacja,
- podejmowanie decyzji w sprawach zaciągania zobowiązań,
- prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
- podejmowania decyzji w sprawie zawierania umów.
§ 24
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż cztery
razy w roku.
- W posiedzeniach Zarządu mają prawo brać udział z głosem doradczym
członkowie Komisji Rewizyjnej oraz inne osoby zaproszone przez
Zarząd.
VII. Komisja Rewizyjna
§ 25
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne
Zgromadzenie, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego i
sekretarza.
§ 26
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze
szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń
kontrolnych,
- składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności oraz
stawianie wniosku o udzielenie absolutorium dla ustępującego
Zarządu.
VIII. Sąd koleżeński
§ 27
- Sąd koleżeński rozpoznaje wszelkie spory wynikłe między członkami
Towarzystwa w związku z ich działalnością statutową.
- Sąd koleżeński składa się z 3 do 5 członków wybieranych przez Walne
Zgromadzenie. Liczebność Sądu koleżeńskiego ustala Walne Zgromadzenie.
- Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
- upomnienie,
- nagana,
- wykluczenie z Towarzystwa
- Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego
Zgromadzenia.
IX. Majątek Towarzystwa
§ 28
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze i wartości
niematerialno-prawne.
§ 29
Na fundusze składają się:
- wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
- subwencje, dotacje i darowizny,
- dochody z majątku Towarzystwa,
- zbiórki publiczne.
§ 30
Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa
podejmuje Zarząd.
Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń
woli, w szczególności w sprawach majątkowych, wymagane są podpisy dwóch członków
Zarządu działających łącznie.
X. Zmiany w Statucie i rozwiązanie Towarzystwa
§ 31
Uchwały o zmianie statutu i rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne
Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej
liczby osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie -
niezależnie od liczby obecnych.
§ 32
Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać przeznaczenie majątku
Towarzystwa i podlega w tym zakresie zatwierdzeniu przez władzę
rejestracyjną.
Statut w powyższym brzmieniu uchwalono na Nadzwyczajnym Walym Zgromadzeniu dnia 9.09.2006r. w Warszawie
|
|
|