Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 10 listopada 2024

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Elektryczne Koleje Dojazdowe EKD potem WKD  PostWysłany: 09-06-2024 - 16:01
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 33505
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Proszę nie łączyć z kolejarskim ani tramwajarskim wątkiem z przyczyn merytorycznych:)

Zakładam wątek ze szczerą chęcią uzupełnienia informacjami, czyli jakimś zobowiązaniem do kontynuacji, w miarę ich pozyskiwania

Nie wiem czy rodzinne jestem związany. Nie wiem z czego konkretnie wynikał sentyment mojego dziadka do EKD.
Jego teść - PKP, a dziadek podkreślał niezależność EKD od PKP i prywatność. Być może nie był pracownikiem, a współpracownikiem; być może "wpisali go" na lewo za okupacji; może w jakimś minimalnym (raczej mikromalnym) stopniu współtworzył (akcje właściciela? obligacje ?), a może tylko widział sens w powstaniu EKD i rozwoju i nie był związany ściślejszym powiązaniem.

Wybrałem się (niedziela jedyny termin dla indywidualnych zwiedzaczy) do Izby Tradycji. Dla technicznych - gratka niemała, ale i nietechnicznych zaskoczy renowacja wagonika z najstarszych serii.

O tzw papierzyskach niewiele się dowiedziałem, ale będę drążył:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
turczynska_jagaOffline
Temat postu: Elektryczne Koleje Dojazdowe EKD potem WKD  PostWysłany: 09-06-2024 - 18:24
Sympatyk


Dołączył: 05-07-2010
Posty: 19

Status: Offline
Majewska Anna: Budowa Elektrycznej Kolei Dojazdowej determinantą rozwoju strefy podmiejskiej Warszawy. [W]: Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, 2013, zesz.2
http://www.kaiu.pan.pl/images/pdf2.3013 ... pl.cz2.pdf
„W południowej części obszaru administracyjnego, po drugiej stronie rzeczki Zimna Woda na terenach dawnego PGR – u Popówek (po parcelacji w wyniku reformy rolnej z 1945 r. folwarku Popówek) wykonano Plan Miejscowy Zagospodarowania Przestrzennego z wytyczoną siatką ulic. Na obszarze tym zaprojektowano osiedle domków jednorodzinnych”.

Szczególną rolę w rozwoju osiedli podmiejskich, w tym jak się dużo później okazało i Popówka odegrała uruchomiona 11 grudnia 1927 roku najnowocześniejsza elektryczna kolejka dojazdowa EKD. Wzdłuż jej linii zaczęły powstawać planowane osiedla – miasta ogrody: od Włoch do Podkowy Leśnej.
Pierwotnie trasa kolejki miała przebiegać przez grunta lasów Młochowskich (byłoby to korzystne ze względu na zbliżenie do Nadarzyna nie mającego bezpośredniego połączenia z Warszawą), lecz nie wyraziła zgody na sprzedaż działek ich właścicielka, księżna Radziwiłłowa. W efekcie, nawiązano kontakt ze Stanisławem Lilpopem – właścicielem dóbr brwinowskich i uzgodniono budowę szybkiej kolei oraz nowoczesnego miasta – ogrodu – Podkowy Leśnej.

Trasa kolejki EKD przebiegała przez tereny rolne kilku folwarków, gdzie zlokalizowane były, często od czasów średniowiecza, liczne wsie czynszowe i pańszczyźniane. Budowa linii kolejowej, która skomunikowała te obszary z Warszawą, sprowadziła tu nowych mieszkańców, niezwiązanych z uprawą roli - początkowo letników, następnie, klasę średnią (bankierów, przemysłowców) oraz robotników, którzy dojeżdżali do zakładów pracy w Warszawie, a także w Pruszkowie. Wsie zlokalizowane w pobliżu linii kolejowej, otrzymały nową szansę rozwoju. Stopniowo gospodarka rolna zaczęła być wypierana przez funkcje mieszkaniowe i wzdłuż trasy kolei powstawały strefy zabudowy mieszkaniowej.
Przykładem takiej wsi jest Nowa Wieś Warszawska, położona przy trasie kolejki WKD, w odległości około 20 km od Warszawy. Wieś istniała od XVIII wieku i należała do dóbr helenowskich. W 1827 roku znajdowało się tu 19 zagród chłopskich, a teren rolny liczył 523 morgi. W wyniku dwukrotnej parcelacji majątku, przeprowadzonych przez hrabiego Potockiego (w 1900r. i w latach dwudziestych XX w.), wieś powiększyła swą powierzchnię tak, że w 1910 roku liczyła ona około 80 zagród i 600 mieszkańców. Przedwojenna mapa WIG z 1933r. ukazuje typową wieś jednoosiową o zabudowie zwartej .
Osią układu jest droga łącząca folwark Helenów z traktem śląskim (obecnie tzw. droga katowicka), prostopadła do drogi warszawskiej. Projektowana linia EKD przecinała prostopadle główną ulicę wsi, po stronie południowo – wschodniej. W tym miejscu zlokalizowano też przystanek.
Podobne fazy rozwoju przestrzennego można zaobserwować w strukturze Kań Helenowskich, położonych w odległości około 27 km od Warszawy. Historyczna wieś Kanie tworzyła układ zwarty, dwudrożny - charakterystyczna litera „Y”. Pierwotne założenie, ukształtowało się po północnej stronie drogi lokalnej z Warszawy do Grodziska, w pobliżu dworu w Helenowie.

Z tego miejsca promieniście rozchodziły się trzy drogi polne, m. in. w kierunku Otrębus i Nadarzyna (drogi te stały się w przyszłości zalążkiem układu ulicznego Kań współczesnych). Po budowie linii kolejowej EKD i wyznaczeniu przystanku, obszar zabudowy starej wsi, pozostał peryferyjny w stosunku do całego układu, którego środek ciężkości przeniósł się w rejon przystanku EKD.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2024 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.271106 sekund(y)