Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 26 lutego 2024

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
AleGorOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2018 - 11:46
Sympatyk


Dołączył: 14-06-2007
Posty: 67

Status: Offline
Sroczyński_Włodzimierz napisał:


Może się komuś przyda. A nam się kiedyś uda dokładnie ustalić co AP ma w tym zespole.

Sroczyński_Włodzimierz napisał:
@3 tu bym polemizowałSmile za mocne i za rozległe sformułowania (...)


Jednak chyba się rozumiemy. Smile Kamion, Grochów, Gocław, Gocławek należały do kapituły Płockiej.

Więc warto by idąc tropem "kapituły" szukać map. A może mają coś jeszcze ...

Jak się skończy remont może ktoś w arch. diec. Płockiej podpyta się czy mają mapy i się pochwali ta wiedzą. Wink

A jako dygresja do dygresji. Jak była tegoroczna noc muzeów to zawitałem do biblioteki GUSu. Mają bardzo dużo szczegółowych map. Pokazywali np. całą szafkę map niemieckich z okresu I WŚ.

_________________
Aleksander
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-06-2018 - 12:39
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31358
Skąd: Warszawa
Status: Offline
wyraziłem mocną wątpliwość nie co do faktu, że "cokolwiek kiedykolwiek", a co do sformułowania - moim zdaniem zbyt szerokiego
w zasadzie to prawy kraniec podanego zakresu czasu najprościej przesunąć
ale określenie terenu/obszaru, o którym piszemy jest istotniejsze, popatrz
XVIII wiek 1779 (sygn 12 z 1004) "grunt Kapitulny" "Granica Kapitulna" "Pola Chłopów" "Grunt do Folwarku"
przy czym kapitulny w 1779 (a chyba taki rok zdjęcia danych) to już nie kapitulny parę lat później jeśli chodzi o własność
ma znaczenie - przy przywołaniu uwag z taryff ("pominięto hipy zajęte i rozebrane") szczególnie "po której stronie traktu (jako, że on był granicą)
niskie numery (jeśli to samodzielny hip pruski) troszkę mogę sugerować umiejscowienie bliżej posiadłości oo Bernardynów
plan Rauscha? dyskusje na ile on topograficzny (i układ działek funkcjonalny niekoniecznie własność oddający)otwarte, plany wojskowe rosyjskie z końca XVIII - to chyba bez wątpliwości, że bez przykładania wagi do własności i dość swobodnie z nazewnictwem karcz, folwarków etc -zresztą na ogół "spalone/pogorzelisko"
opinie z http://www.muzeum.wpg.com.pl/pl/page/wydarzenia/gid/3 nt kartografii tych terenów są mi bliskie- tj nie tyle "podzielam" (podzielam/zgadzam się to ew. jeśli sam coś zrobię) co przejąłem jako syntetyczne "nie ma tak dokładnych map, co jest trzeba przefiltrować, nie przyjmować jako 1:1" - stąd j.w. potrzeba sprawdzenia co jest w załącznikach do hipów lub skorzystania z już wykonanej tej pracy (więc J. Zieliński lub bliskie otoczenie współpracowników;)
nie sądzę, by końcówka XVIII wieku i XIX to Płock - z okazji czego była własność mogła być zdejmowana na plan? spór co do kontraktu sprzed paru dekad? przy takich zmianach w terenie , otoczeniu prawnym, kilku "państwowościach", i dobie takiej nie innej pozycji Kościoła ..może, ale wątpię
zanim Płock - skierowałbym się i do Muzeum Pragi (włącznie z próba kontaktu ze środowiskiem - może już byłym - w tym wolontariuszami i osobami będącymi w mocnej opozycji do dzisiejszego Muzeum) i P. Zielińskiego

Ps może szerzej niż w oddziale praskim exMHW - zbiory kartograficzne całkiem przyzwoite Muzem miało (choć nieprezentowane to czasem opisywane), a przy okazji remontu ponoć inwentaryzacja ponowna miała być, więc warto zapytać)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kamil_360Offline
Temat postu:   PostWysłany: 06-12-2023 - 21:22
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2010
Posty: 1324

Status: Offline
Drodzy,

podczas poszukiwań natrafiłem na informację, że około 1893 r. moja rodzina mieszkała przy ul. Solnej 814 a apteczny skład miała przy nieodległej ul. Leszno 28 w Warszawie.
Wspomnienia rodzinne jednego z członków mówią, że skład ten mieścił się przy ul. Elektoralnej, zatem równoległej do drugiej z ww.
Jako że ul. Solna nie jest długa, podejrzewam, że 814 to numer nie tyle policyjny, co hipoteczny.
W związku z tym myślę, że skład ten mógł być na rogu ul. Solnej z ul. Elektoralną, stąd członek rodziny myląc miejsce pracy z miejscem zamieszkania wziął pod uwagę narożny budynek.

Czy oprócz mapy jn. istnieje inna, która mogłaby potwierdzić lub wykluczyć moją hipotezę?

https://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/ma ... istoryczna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-12-2023 - 06:54
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 6172
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Dzień dobry,

wg taryfy za rok 1893, ul. Solna hip. 814 to nr policyjny 4.
https://pbc.biaman.pl/dlibra/show-conte ... 3&dirids=1
patrz nr skanu 192
Usytuowanie kamienicy możesz zobaczyc na Fotoplanie.
https://www.warszawa1939.pl/obiekt/solna-4

Można spróbować poszukać dokładnego adresu apteki w księgach adresowych, np. poprzez wyszukiwarkę:
https://genealogyindexer.org/
albo w prasie, jeśli była reklamowana.

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-12-2023 - 07:00
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31358
Skąd: Warszawa
Status: Offline
"Hipoteka Warszawska - Pomoce Inwentarzowe"

"Czy oprócz mapy jn. istnieje inna,..."
Każda mapa może pomóc w zakresie hipoteki warszawskiej, a jest ich wiele. Zdecydowana większość niepublikowana.
Z żadnej z nich chyba nie "wyjdzie", że hip 814 był gdzie indziej (czyli nie na rogu) niż na mapie, którą podlinkowałeś.
Wszystkie co do lokalizacji powinny być zgodne. Dopóki takie rogi (Solna/Elektoralna) istniały, dopóty hipa 814 dokładnie tam nie było - tak jak jest przedstawione na https://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/ma ... istoryczna , tak będzie i na innych.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kamil_360Offline
Temat postu:   PostWysłany: 08-12-2023 - 22:14
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2010
Posty: 1324

Status: Offline
Aneto, ślicznie dziękuję. Na tak oczywiste źródło jak roczniki nie wpadłem, zwłaszcza, że te z warstwą tekstową miałem przeglądnięte dużo wcześniej. Wychodzi na to, że to Solna 815, bo nazwisko (Żurkowski) się zgadza. I chyba można założyć, że rodzina ta była właścicielem tej posesji.

Apteka mieściła się pod adresem Leszno 28, współprowadzona przez Romualda z Warszawy oraz jego kuzyna Jana, mieszkającego wówczas w Saratowie, następnie w Baku.
Zatem, jeśli numeracja Solnej zaczynała się od strony Elektoralnej, to tak naprawdę jesteśmy w domu:)

Z posta Włodzimierza standardowo nie idzie zrozumieć choćby połowy zdania - a ponoć władamy tym samym językiem...: >


Kaczmarek_Aneta napisał:
Dzień dobry,

wg taryfy za rok 1893, ul. Solna hip. 814 to nr policyjny 4.
https://pbc.biaman.pl/dlibra/show-conte ... 3&dirids=1
patrz nr skanu 192
Usytuowanie kamienicy możesz zobaczyc na Fotoplanie.
https://www.warszawa1939.pl/obiekt/solna-4

Można spróbować poszukać dokładnego adresu apteki w księgach adresowych, np. poprzez wyszukiwarkę:
https://genealogyindexer.org/
albo w prasie, jeśli była reklamowana.

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-12-2023 - 22:24
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31358
Skąd: Warszawa
Status: Offline
1. Podkreślam temat, tytuł wątku
"Hipoteka Warszawska - Pomoce Inwentarzowe"
szczególnie w kontekście zawartości Twojego postu w tymże wątku umieszczonego.
Tak trudno zrozumieć zagadnienie trzymania się tematu?
W tym wypadku pomocy do zespołu "hipoteka warszawska"z APW


2. Wyjaśniam Ci, ze na żadnej mapie nie znajdziesz takiego rogu.
Nie wiem czy podlinkowany serwis rzeczywiście przejrzałeś. Jeśli tak - to wpisz dokładnie która mapa tam umieszczona skłoniła Cię do sformułowania opinii o narożności hipa 814.

Przecież to się kupy nie trzyma ani na poziomie zaistnienia, ani poszczególnych elementów. Nawet co do tego co jest w źródłach wskazanych:(

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kamil_360Offline
Temat postu:   PostWysłany: 10-12-2023 - 11:58
Sympatyk


Dołączył: 06-02-2010
Posty: 1324

Status: Offline
Moja hipoteza, Włodzimierzu, nie wynikała tyle z przytoczonych źródeł co z "chęci pogodzenia wspomnień z prawdą".
Fakt, mapa pokazuje, że ani 814 ani 815 (który to 815 jest w zgodzie z metrykami, jeśli wziąć pod uwagę nazwisko z metryk i nazwisko z podanego przez Anetę źródła) nie jest budynkiem narożnym.
Wychodzi na to, że członek rodziny przytaczając opowieści swojego dziadka z lat 90 XIX wieku pomylił ulice, więc dla jasności:
- wg ustaleń, apteka mieściła się przy ul. Leszno 28, a mieszkali (wg źródła od Anety) przy ul. Solnej.
- wg wspomnień apteka mieściła się przy ul. Elektoralnej (co nie jest prawdą).
Z racji nawarstwień powstało (nie pierwsze zresztą małe minięcie się z prawdą, jednak patrząc ogólnie - wiek, miasto, zawód - wszystko to się zgadza).

Dysponując wiedzą, w jakich latach rodzina ta mieszkała w Warszawie (a jak sprawdziłem, były to lata 1879-1894) oraz wiedząc, że kamienica ta była ich własnością postaram się przeszukać notariaty pod kątem kupna/sprzedaży ale też hipotekę w celu wglądu do ksiąg wieczystych.
Z tym drugim nie miałem dotąd styczności, więc będzie to małe wyzwanie, ale o to przecież chodzi w Genealogii Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Gadu-Gadu MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
W_MarcinOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-02-2024 - 14:08
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2018
Posty: 623

Status: Offline
Czy plik xls ze spisem inwentarzowym Hipoteki Warszawskiej, który był kiedyś w Poczekalni uchował się gdzieś po jej - Poczekalni - likwidacji?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-02-2024 - 14:25
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 31358
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Tak.
Ale polecam przyłączenie się do nalegania na APW
https://warszawa.ap.gov.pl/kontakt-z/
odnośnie publikacji spisu jednostek na stronie archiwum np w sekcji
https://warszawa.ap.gov.pl/wyszukiwarka/
bez sygnatury trudno ustalić nie tylko czy jest w zasobie ale jeśli jest - to gdzie (fizyczne miejsce/magazyn Warszawa/Milanówek/inne).
Jest szansa, że do pracowni wróci w elektronicznej formie, przerywając okres dostępnych tylko papierowych spisów.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
W_MarcinOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-02-2024 - 14:57
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 18-01-2018
Posty: 623

Status: Offline
Ok. Ponalegam na APW.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie GMT - 12 Godzin
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2024 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.606368 sekund(y)