Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
wtorek, 29 listopada 2022

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
MariuszZetOffline
Temat postu: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 01-10-2022 - 20:53


Dołączył: 11-10-2020
Posty: 9

Status: Offline
W 1828 w Pajęcznie został spisany "Akt Znania", który był potrzebny do zawarcia małżeństwa, ponieważ, jak to jest napisane w dokumencie, akt urodzenia przyszłej panny młodej spłonął w pożarze w 1810 roku, który strawił metryki kościoła parafialnego w Pajęcznie. Stawiający solennie zapewniają, że Maryanna Rosówna urodziła się we wrześniu 1810 roku
i została ochrzczona w kościele w Pajęcznie:
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... 2&x=0&y=94

Rzeczywiście 4 września 1810 wybuchł w Pajęcznie pożar, który zniszczył m.in. dokumenty kościoła parafialnego. Ale od tego miejsca pojawiają się pewne wątpliwości.
Ta księga zawiera metryki z 1810 roku. Do tego również z dni krótko przed pożarem oraz z września 1810 roku:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1932188
Ani w tej księdze, ani w sąsiednich pod względem czasu, nie znalazłem aktu urodzenia Marianny z Rosów.

Jakbym miał zgadywać, to Marianna była dużo starsza. Urodziła się przed 1808 rokiem i te akta rzeczywiście się spaliły. Z drugiej strony zgłaszający często podawali wiek do metryk z dużym rozrzutem, ale sama zainteresowana i jej ojciec powinni wiedzieć.
Chyba że jest jakieś inne wyjaśnienie?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kminekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-10-2022 - 21:05
Sympatyk


Dołączył: 29-08-2022
Posty: 27

Status: Offline
Jeżeli nie było konkretnego powodu, żeby ten wiek zaniżyć to stawiam na to, że zwyczajnie nie pamiętali i podali "na oko". W tamtych czasach nikt się specjalnie latami nie przejmował, a nawet specjalnie zaniżali, żeby dziewczynę "odmłodzić". Mój dziadek też nie był pewien kiedy się urodził, w jego rodzinie luźno to traktowano.

_________________
Katarzyna W.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 01-10-2022 - 21:18
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 9730
Skąd: Wrocław
Status: Offline
MariuszZet napisał:
Chyba że jest jakieś inne wyjaśnienie?

Teoretycznie mogło być i tak, że została ochrzczona (i wpisana do ksiąg kościelnych, które potem spłonęły), ale jej urodzenie nie zostało z jakichś powodów zarejestrowane w księgach stanu cywilnego.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BozennaOffline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 01-10-2022 - 22:57
Sympatyk


Dołączył: 07-08-2006
Posty: 2208
Skąd: Francja
Status: Offline
Andrzeju,

Jesli zalozymy,ze urodzila sie na poczatku 1808-ego roku, albo wczesniej, co jest prawdopodobne, ksiegi stanu cywilnego wtedy jeszcze nie istnialy. Byly tylko religijne ksiegi lacinskie.
Akty znania to temat rzeka, byly falszowane specjalnie, lub przez nieznajomosc prawdy, a wiek w nich wpisany mial male znaczenie.

Pozdrawiam,
Bozenna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MarkosOffline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 02-10-2022 - 11:30
Sympatyk


Dołączył: 25-12-2009
Posty: 86

Status: Offline
Z tymi pożarami to różnie bywało.
W 1813r. w par. Mordy ślub bierze Antonina Zdanowska, do aktu dołączony jest akt znania, bo jak w nim podano - na plebanii zbuczyńskiej był pożar i metryki urodzenia Antonina przedstawić nie może.

Może i pożar w Zbuczynie był, może i spłonęły jakieś księgi, ale księga chrztów jak najbardziej się zachowała i bez problemu można znaleźć akt ur. Antoniny w 1786r. Smile

_________________
Paweł.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 02-10-2022 - 14:56
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 790

Status: Offline
Szalony_Marko napisał:
Z tymi pożarami to różnie bywało.
W 1813r. w par. Mordy ślub bierze Antonina Zdanowska, do aktu dołączony jest akt znania, bo jak w nim podano - na plebanii zbuczyńskiej był pożar i metryki urodzenia Antonina przedstawić nie może.

Może i pożar w Zbuczynie był, może i spłonęły jakieś księgi, ale księga chrztów jak najbardziej się zachowała i bez problemu można znaleźć akt ur. Antoniny w 1786r. Smile


Mam podobne problemy z siostrą mojej 3x prababki Elżbietą Snopczyńską, która urodziła się w parafii Starawieś, gdzie jej ojciec był gospodarzem w folwarku. Gdy miała poślubić kucharza w rodzinie hrabiów Skarbków w Mrodze w parafii Bielawy, to jej matka przesłała akt znania sporządzony przed Sądem Pokoju w Odrzywole i napisała w nim, że akt spłonął wraz z kościołem w Starejwsi. Jednak spis aktów sporządzonych przed 1808 zachował się i znalazłam w 1805 roku zapis dotyczący jej aktu chrztu.
Zapewne spis zachowano nawet jeśli kościół tam spłonął, a stare księgi spalono jako zbędne jak w setkach innych parafii.
Łatwiej było zgonić zniszczenie ksiąg na pożar kościoła niż napisać wprost o niszczeniu dokumentów kościelnych.

Pozdrawiam
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 02-10-2022 - 15:25
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 9730
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Bozenna napisał:
Jesli zalozymy,ze urodzila sie na poczatku 1808-ego roku, albo wczesniej, co jest prawdopodobne, ksiegi stanu cywilnego wtedy jeszcze nie istnialy. Byly tylko religijne ksiegi lacinskie.

Ja daję odpowiedź na pytanie: „Chyba że jest jakieś inne wyjaśnienie?” (przy założeniu, że Marianna rzeczywiście urodziła się we wrześniu 1810 r. i ochrzczono ją w Pajęcznie). Zresztą moje wyjaśnienie wcale nie jest takie nieprawdopodobne, jak mogłoby się wydawać.

W 1838 r. bierze ślub brat Marianny, Paweł:
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... 448&y=1476

Wg AM ma on 26 l., czyli powinien się urodzić ok. 1811/12 r. Ale jego AU w księgach cywilnych nie widzę. Czyli wcale nie jest wykluczone, że również jego urodzenie mogło być odnotowane tylko w księgach kościelnych, a nieodnotowane w księgach cywilnych.

Dopiero następne dziecko pary Mateusz i Aniela (Daniela) widnieje w aktach cywilnych (jest to Szymon, ur. w 1814 r.):
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1932188 (nr 24)

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
pstrzelOffline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 02-10-2022 - 16:49
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 10-02-2020
Posty: 95
Skąd: Utah, USA
Status: Offline
Spotkałem się z czymś podobnym w akcie małżeństwa mojego prapradziadka. Świadkowie ręczą za niego jako ochrzczonego katolika bo aktu urodzenia nie dało się znaleźć...

Ja jednak znalazłem jego akt urodzenia. Prapradziadek po prostu miał złe pojęcie o swoim miejscu urodzenia a akt był w parafii sąsiedniej.

_________________
Pozdrawiam,

Piotr S.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MariuszZetOffline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 02-10-2022 - 17:23


Dołączył: 11-10-2020
Posty: 9

Status: Offline
Andrzej75 napisał:
W 1838 r. bierze ślub brat Marianny, Paweł:
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... 448&y=1476

Wg AM ma on 26 l., czyli powinien się urodzić ok. 1811/12 r. Ale jego AU w księgach cywilnych nie widzę. Czyli wcale nie jest wykluczone, że również jego urodzenie mogło być odnotowane tylko w księgach kościelnych, a nieodnotowane w księgach cywilnych.


AU Pawła udało mi się odszukać, rzeczywiście w 1812 roku.
1812 Pajęczno 88 Biała 07.01.1812, urodził się Paweł Rosa, syn Mateusza Rosa l.32 i Danieli z Żubrów l.27:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=212975

Tak przy okazji ciekawa sprawa, że w XIX wieku Biała należała do parafii w Pajęcznie a stoi tam XVI-wieczny kościół parafialny.
Przywędrował on jednak dopiero w latach 80-tych z terenu bełchatowskiej odkrywki. Shocked

Dla Pajęczna dostępne są metryki od 1808, ale biorąc pod uwagę, że rodzice pobrali się w 1805 roku, możliwe że Marianna urodziła się właśnie w tym przedziale lat.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu: Re: Poświadczenie nieprawdy w Akcie Znania? ;)  PostWysłany: 02-10-2022 - 17:51
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 9730
Skąd: Wrocław
Status: Offline
MariuszZet napisał:
AU Pawła udało mi się odszukać, rzeczywiście w 1812 roku.

Czyli rzeczywiście problem jest tylko z Marianną.
Gdzieś ok. 1808 urodziła się jej siostra Julianna (umarła w 1815 r., mając 7 l.):
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... at=1932188 (nr 133)
O ile więc Marianna nie była bliźniaczką Julianny, to mogłaby się urodzić albo ok. 1806, albo ok. 1810 r. (zakładając, że dzieci przychodziły na świat +/- co 2 lata).

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie GMT - 12 Godzin
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2022 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 1.147076 sekund(y)