Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 29 września 2022

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
pochrzaszcz_magdalenaOffline
Temat postu: Pradziadek w Armii Pruskiej | prośba o pomoc  PostWysłany: 21-07-2022 - 17:00


Dołączył: 21-07-2022
Posty: 2

Status: Offline
Ja poszukuję wszystkich możliwych informacji na temat wojennych losów swojego pradziadka, Piotra Kaspra (ur. 06.12.1894 r. w Pęckowie koło Wielenia, zm. 04.12.1971 r. w Drezdenku).

Na Verlustlisten wyświetlił mi się w trzech miejscach, zapisany jako Peter Kasper, Penschkowo, Filehne (PENOWOJO82AT) oraz dwa razy jako Peter Kasper, Penskowo, Filehne (PENOWOJO82AT). Przy nazwisku pojawiają się daty:

1) 7 czerwca 1917 – lekko ranny - jest skrót l.v., b.d.Tr. lekko ranny, z oddziałem (czyli nie trafił do szpitala), wynikałoby z tego, że był opatrywany na miejscu, w warunkach polowych.
2) 27 czerwca 1918 – lekko ranny (leicht verwundet) Bei der Truppe
3) 23 listopada 1918 – skrót schw. v. (schwer verwundet) – ciężko ranny

Na jednym z rodzinnych zdjęć odnalazłam dodatkowe informacje:
stopień wojskowy: Gefr. (Gefreiter?)
Pułk: Res. Inf. Regt. (Reserve Infanterie Regiment?)

Daty z Verlustlisten i oznaczenie stopnia poranienia nie do końca zgadzają mi się z datą z rodzinnego zdjęcia ze szpitala polowego (na odwrocie jest notatka "26.09.1917"), ale przyznam, że nie do końca rozumiem, na jakiej zasadzie były tworzone listy ofiar i czy daty przy nazwisku są w jakiś sposób wiążące. Nie wiem też na jakiej zasadzie mężczyźni byli przydzielani do konkretnych oddziałów i pododdziałów.

Chciałabym się dowiedzieć gdzie i z kim Piotr Kasper mógł walczyć, jakie były jego okopowe losy i czy są jakiekolwiek szanse na pozyskanie takich danych. Gdzie szukać? Jak czytać dane? Czym, się kierować?

Będę wdzięczna za każdą wskazówkę i pomoc.

Pozdrawiam
Madgalena P.


Ostatnio zmieniony przez pochrzaszcz_magdalena dnia 22-07-2022 - 15:42, w całości zmieniany 3 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-07-2022 - 19:22
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 241
Skąd: Szczecin
Status: Offline
paweln86 napisał:
Dzień dobry,
to i ja poproszę o sprawdzenie w miarę możliwości :
Cyryl Lityński z Legionów Polskich czyli armii austro-węgierskiej. Z opowieści rodzinnych wynika, że zginał w 1918.


Wojskowe Biuro Historyczne udostępnia online dużo dokumentów związanych z legionistami. Może tu się coś znajdzie.

https://wbh.wp.mil.pl/pl/pages/i1201401 ... 1-17-cxwh/

Kuba

_________________
www.austriackiegadanie.wordpress.com - blog o odkrywaniu galicyjskich korzeni
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bartlomiejstanczyk123Offline
Temat postu:   PostWysłany: 23-07-2022 - 11:41


Dołączył: 17-07-2022
Posty: 5

Status: Offline
jakub.witkowski napisał:
bartlomiejstanczyk123 napisał:
Witam serdecznie

Od dłuższego czasu poszukuję przodka rodzina nie słtszała o nim.

Kajetan Rybiński


Osoba urodzona w 1858 w czasie pierwszej wojny światowej miałaby ponad 50 lat, mało prawdopodobne żeby została wcielona do wojska, choć pewnie nie niemożliwe. Szukałeś na listach strat? Czy dotarłeś do metryki urodzenia Kajetana? Nie ma tam żadnego dopisku kiedy i gdzie zmarł?

Kuba

---------------------------
Witam serdecznie

W metryce nie ma tylko data ur.
Wysłałem pismo do parafii może się uda, ale bardzo bym prosił o pomoc. Na listy strat jeszcze nie patrzyłem. Nie wiem gdzie jeszcze można szukać. Moja Babcia opowiadała o jego żonie, ale jego czyli Kajetana nigdy nie widziała, tylko słyszała imię.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bartlomiejstanczyk123Offline
Temat postu:   PostWysłany: 23-07-2022 - 16:13


Dołączył: 17-07-2022
Posty: 5

Status: Offline
bartlomiejstanczyk123 napisał:
jakub.witkowski napisał:
bartlomiejstanczyk123 napisał:
Witam serdecznie

Od dłuższego czasu poszukuję przodka rodzina nie słtszała o nim.

Kajetan Rybiński


Osoba urodzona w 1858 w czasie pierwszej wojny światowej miałaby ponad 50 lat, mało prawdopodobne żeby została wcielona do wojska, choć pewnie nie niemożliwe. Szukałeś na listach strat? Czy dotarłeś do metryki urodzenia Kajetana? Nie ma tam żadnego dopisku kiedy i gdzie zmarł?

Kuba

---------------------------
Witam serdecznie

W metryce nie ma tylko data ur.
Wysłałem pismo do parafii może się uda, ale bardzo bym prosił o pomoc. Na listy strat jeszcze nie patrzyłem. Nie wiem gdzie jeszcze można szukać. Moja Babcia opowiadała o jego żonie, ale jego czyli Kajetana nigdy nie widziała, tylko słyszała imię.



Jest to dla mnie bardzo ważne.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-07-2022 - 10:38
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 241
Skąd: Szczecin
Status: Offline
A akt zgonu żony, o której opowiadała babcia? Nie ma tam choćby wzmianki o mężu? Wspominałeś o synu: czy syn był żonaty? W aktach ślubów zdarzają się dość szczegółowe informacje o rodzicach. Czy dla Prokocimia zachowały się spisy ludności? Może w ten sposób udałoby się chociaż zawęzić okres, w którym zmarł Twój przodek.

Kuba

_________________
www.austriackiegadanie.wordpress.com - blog o odkrywaniu galicyjskich korzeni
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wioletta262Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-07-2022 - 11:10
Sympatyk


Dołączył: 25-01-2016
Posty: 35

Status: Offline
Witam,
zwracam się z prośbą o pomoc w odnalezieniu informacji o moim pradziadku Sitko Andrzej ur.19.11.1874.Suchowola par.Osiek woj.świętokrzyskie syn Pawła Sitko i Józefy Żyła.
Z góry serdecznie dziękuję.
Wiola
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wokramOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-08-2022 - 20:07


Dołączył: 21-07-2022
Posty: 5

Status: Offline
Dzień dobry,

Może ktoś z Was się już spotkał z podobną sytuacją:

Antoni Faryna ur. ok 1881 r.

syn Walentego (na podstawie aktu małżeństwa https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... &x=46&y=68 )

przepadł bez wieści 09.11.1914
a wg wpisu z 02.05.1915 zginął ( https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_donesenie13473394/ )

Jak często zdarzają się pomyłki w stwierdzeniu zgonu? Albo jak często był to fałszywy zgon żeby powrócić do domu i oficjalnie w księgach się wszystko zgadzało?

Jestem prawie pewien, po przerobieniu większości dostępnych ksiąg parafialnych i dość rzetelnym zrekonstruowaniu Farynów z Kazanowa/Miechowa/Odechowa/Skaryszewa, że Antoni Walentynowicz Faryna to ten z tego rekordu.

Kolejny rekord z jego udziałem to urodziny syna 4 maja 1917 https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... x=43&y=146

A faktyczna śmierć to 20 maja 1941
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1407440
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-08-2022 - 09:23
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 27905
Skąd: Warszawa
Status: Offline
@gwar, "pomyłki": to jest raczej lista strat bezpowrotnych nie stwierdzenie zgonu.
Jak często? Zależy gdzie, ale do 80% poległych i zaginionych to bez identyfikacji. W zasadzie jak nie zgon z ran w szpitalu to rodziny mogły mieć uzasadnioną nadzieję, że informacja z wojska o zgonie niepotwierdzona, niepewna i może się jeszcze zmienić.
Sprawdź szlak pułku, datę, co się wydarzyło wtedy - może obraz będzie pełniejszy. A jak chcesz odpowiedzi "jak często" - sprawdź tę listę, którą linkujesz tzn fragment z tego pułku, z tego okresu. Ilu "ubitych" z listy się objawiło później i gdzie. (bitwa Klimontów - Koprzywnica ?) https://polona.pl/item/punkt-obserwacyj ... TE/0/#item
?
https://mpn.kielce.uw.gov.pl/mpn/miejsc ... ontow.html
?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ADrazykOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-08-2022 - 11:30
Sympatyk


Dołączył: 15-04-2022
Posty: 59

Status: Offline
wioletta262 napisał:
Witam,
zwracam się z prośbą o pomoc w odnalezieniu informacji o moim pradziadku Sitko Andrzej ur.19.11.1874.Suchowola par.Osiek woj.świętokrzyskie syn Pawła Sitko i Józefy Żyła.
Z góry serdecznie dziękuję.
Wiola


A może to ten Andrzej Sitko ?

https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... /LOG_0029/

Antoni.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-08-2022 - 15:04
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 241
Skąd: Szczecin
Status: Offline
ADrazyk napisał:
wioletta262 napisał:
Witam,
zwracam się z prośbą o pomoc w odnalezieniu informacji o moim pradziadku Sitko Andrzej ur.19.11.1874.Suchowola par.Osiek woj.świętokrzyskie syn Pawła Sitko i Józefy Żyła.
Z góry serdecznie dziękuję.
Wiola


A może to ten Andrzej Sitko ?

https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... /LOG_0029/

Antoni.


Andrzej Sitko z Verlustliste 228 pochodził z okolic Bochni i urodził się w 1891. Jest też adnotacja że rejestrowany również jako Siko.

https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... r_0228/39/

JW

_________________
www.austriackiegadanie.wordpress.com - blog o odkrywaniu galicyjskich korzeni
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wioletta262Offline
Temat postu:   PostWysłany: 05-08-2022 - 16:14
Sympatyk


Dołączył: 25-01-2016
Posty: 35

Status: Offline
Serdecznie dziękuję.
Wiola
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jusnikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-08-2022 - 23:22


Dołączył: 06-08-2022
Posty: 1

Status: Offline
Dzień dobry,
piszę do Państwa bo już sama nie wiem gdzie szukać i jak szukać. Poszukuję informacji na temat Józefa Kubica ur. 14.10.1889r. Buczkowice rodzice Wojciech i Marianna Ryczek. Wiem, że został wcielony do armii austriackiej podczas I WŚ, podobno rodzina otrzymała jeden list od niego, a następnie cisza. Był na froncie wschodnim. Próbuję odnaleźć datę oraz miejsce zgonu.
Z góry dziękuję za wszystko Smile przeczytanie posta, odpowiedź, pomoc.
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-08-2022 - 10:32
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 241
Skąd: Szczecin
Status: Offline
jusnik napisał:
Dzień dobry,
piszę do Państwa bo już sama nie wiem gdzie szukać i jak szukać. Poszukuję informacji na temat Józefa Kubica ur. 14.10.1889r. Buczkowice rodzice Wojciech i Marianna Ryczek. Wiem, że został wcielony do armii austriackiej podczas I WŚ, podobno rodzina otrzymała jeden list od niego, a następnie cisza. Był na froncie wschodnim. Próbuję odnaleźć datę oraz miejsce zgonu.
Z góry dziękuję za wszystko Smile przeczytanie posta, odpowiedź, pomoc.
Pozdrawiam
Justyna


W tej wyszukiwarce: http://des.genealogy.net/ou1wk/search/index wyskakuje 11 rekordów dla nazwiska Kubica z miejscowości Buczkowice

Jest na przykład Józef Kubica rocznik 1890, wzięty do niewoli na froncie wschodnim: http://des.genealogy.net/search/show/18032442

Proponuję pobawić się trochę parametrami wyszukiwania. Osoba, której szukasz, niekoniecznie musiała mieć wpisane Buczkowice jako miejsce pochodzenia, wielu żołnierzy było rejestrowanych z powiatu (Bezirk). Jeśli pole Heimatsort pozostawić puste, a w Bezirk wpisać Biała (może też przez L zamiast Ł?) wyskoczy jeszcze więcej rezultatów dla Kubica. Może trafi się też ten właściwy.

Kuba

_________________
www.austriackiegadanie.wordpress.com - blog o odkrywaniu galicyjskich korzeni
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bartlomiejstanczyk123Offline
Temat postu:   PostWysłany: 10-08-2022 - 09:25


Dołączył: 17-07-2022
Posty: 5

Status: Offline
Witam serdecznie

Poszukuję miejsca pochówku I okoliczności śmierci

Franciszek Rybiński
ur. 25.07.1885r.
data śmierci. ?

Franciszek syn:
Kajetana Rybińskiego i Anny zd. Dziob

Żona: Aniela zd. Korzeniowska córka Antoniego Korzeniowskiego i Magdaleny zd. (Zacnej?. Nie wyraźnie).

Dzieci:

Marianna: ur. 16.12.1911r.
Helena Anna: ur. 17.10.1913r.

Wiem, że zginął na I wojnie światowej, ponieważ jest zapisany na tablicy poległych w Prokocmiu. Tablica ta wmurowana jest w kościół O.O. Augustianów przy Parku Jerzmanowskich.
Miejsca pochówku i daty śmierci nie znam.
Bardzo proszę o pomoc🙂.

Jego ojca znalazłem tego Kajetana😉.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MrTomiQOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-08-2022 - 22:57
Sympatyk


Dołączył: 23-06-2022
Posty: 92

Status: Offline
Dzień Dobry
Poszukuję informacji na temat Franciszka i Antoniego Mazur z Kwaśniowa, gm. Klucze, woj. Małopolskie, którzy walczyli podczas 1 wś, a jeden z braci zginął. Franciszek i Antoni byli synami Jana i Antoniny Czapla. Franciszek urodził się 9 września 1888r., a Antoni 28 sierpnia 1898r obaj urodzili się w Kwaśniowie.

Bardzo proszę o pomoc.

Pozdrawiam-Tomasz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie GMT - 12 Godzin
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2022 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.607074 sekund(y)