Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 27 listopada 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Doniec_Henry
Temat postu: Wojsko austro-wegierskie 1 WS  PostWysłany: 22-09-2021 - 14:25
Sympatyk


Dołączył: 11-10-2014
Posty: 764

witam i dodaje do tematu...

Verlustliste Nr.703

https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... Nr_703/38/
Mazan Stanislaus
lst Schütze,k.k.SchR.Nr.15, 5.Komp.Galizien,
Kolbuszowa,Górna,1896:verw.
dodaje...1896 to rok urodzenia.
oraz
Mazan Jan
http://vestigium.pl/casamassima/

Powodzenia w poszukiwaniach.

_________________
Doniec_Henry
pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez Doniec_Henry dnia 22-09-2021 - 18:43, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mat135Offline
Temat postu: Wojsko austro-wegierskie 1 WS  PostWysłany: 22-09-2021 - 18:13
Sympatyk


Dołączył: 21-07-2021
Posty: 83

Status: Offline
Dziękuje!
Czy 1896r. to data jego narodzin? I czy oznacza to, że Jan M. walczył we Włoszech?
Są to być może ludzie ode mnie Smile
Pozdrawiam,
Mateusz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
alicja2223Offline
Temat postu:   PostWysłany: 04-10-2021 - 17:56
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2021
Posty: 43

Status: Offline
Jeśli byłaby taka możliwość prosiłabym o sprawdzenie Juliana Lewandowskiego, pochodził prawdopodobnie z Wałdowa Królewskiego (niem. Koenigliche Waldau). Podobno zaginął podczas bitwy pod Verdun i chciałabym zweryfikować tę informację i może dowiedzieć się czegoś więcej

Pozdrawiam
Alicja


Ostatnio zmieniony przez alicja2223 dnia 28-10-2021 - 20:22, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-10-2021 - 18:21
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2981
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Datum 1918-06-03
Nachname Lewandowski
Vorname Julius
Ort Kgl. Waldau, Kulm
Liste Preußen 1153
Lewandowski Juliusz ur. 14.8. .. w Königliche Waldau, zginal przed data 03.06.1918 (data
ogloszenia listy)
skan
http://des.genealogy.net/search/show/4487715

Julius Lewandowski
Geburtsdatum -
Geburtsort -
Todes-/Vermisstendatum 31.03.1918
Todes-/Vermisstenort -
Dienstgrad Kanonier
Julius Lewandowski ruht auf der Kriegsgräberstätte in Viry-Noureuil.
Endgrablage: Block 1 Grab 99
Zginal 31.03.1918, pochowany w Viry-Noureuil,
https://www.volksbund.de/erinnern-geden ... 66861b6d30

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
alicja2223Offline
Temat postu:   PostWysłany: 04-10-2021 - 18:36
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2021
Posty: 43

Status: Offline
Dziękuję bardzo za pomoc

Pozdrawiam
Alicja
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aga_molOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-10-2021 - 19:59


Dołączył: 19-10-2021
Posty: 3

Status: Offline
Dzień dobry,
Mam pytanie odnośnie listy strat - szukam Michała Tram ur 1882 Ppręba Wielka pow Limanowa znalazłam wpis Michel Tram j/n niestety nie ma dalszych danych szczegółowych poza informacją że został ranny? Być może jest to poszukiwany pradziadek?
http://des.genealogy.net/search/show/14152621
Pradziadek z wojny nigdy nie wrócił a lista opublikowana została w dn. 15/07/1915.
Próbuję prześledzić gdzie mógł zostać ranny i czy jeśli wkrótce zmarł zostałby ponownie umieszczony na liscie strat tym razem jako zmarły?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-10-2021 - 20:31
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 203
Skąd: Szczecin
Status: Offline
aga_mol napisał:

Próbuję prześledzić gdzie mógł zostać ranny i czy jeśli wkrótce zmarł zostałby ponownie umieszczony na liscie strat tym razem jako zmarły?


Potencjalnie tak.

Spróbowałem wyszukać osoby o nazwisku Tram jeszcze w dwóch innych wyszukiwarkach. GenTeam.eu zwraca tylko wynik "Tram Teofil", również z Limanowej, ale rocznik 1897.
https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... 513816/37/ - tu wyskakuje tylko ten sam wynik, który podałaś w swoim linku.
Spróbuj zastanowić się w jaki sposób mogło zostać zniekształcone nazwisko pradziadka (Tran? Trem? Trum?) - sztabowcy redagujący listy strat popełniali błędy. Trzeba też pamiętać że wyszukiwarki to tylko skany: spotykałem się z sytuacjami, w których nazwisko figurowało na zgięciu grubego tomu i układało się pod kątem względem szyby skanera, nie było więc możliwości wyszukania. Możesz spróbować przejrzeć późniejsze tomy list strat. Są uporządkowane alfabetycznie, sprawdzenie litery T we wszystkich tomach do końca I wojny światowej nie powinno zająć zbyt dużo czasu.

Kuba

_________________
www.austriackiegadanie.wordpress.com - blog o odkrywaniu galicyjskich korzeni
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kocurekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2021 - 21:39
Sympatyk


Dołączył: 06-01-2015
Posty: 40

Status: Offline
aga_mol napisał:
Dzień dobry,
Mam pytanie odnośnie listy strat - szukam Michała Tram ur 1882 Ppręba Wielka pow Limanowa znalazłam wpis Michel Tram j/n niestety nie ma dalszych danych szczegółowych poza informacją że został ranny? Być może jest to poszukiwany pradziadek?
http://des.genealogy.net/search/show/14152621
Pradziadek z wojny nigdy nie wrócił a lista opublikowana została w dn. 15/07/1915.
Próbuję prześledzić gdzie mógł zostać ranny i czy jeśli wkrótce zmarł zostałby ponownie umieszczony na liscie strat tym razem jako zmarły?


Tzw. "Listy strat" drukowane są z dużym opóźnieniem, z błedami w nazwiskach i datach zdarzeń, a nawet z okolicznościami wydarzeń czy ich skutkami (ktoś poległy jest w zreczywistości jedynie zaginiony) i trzeba o tym pamietać kiedy korzysta się z tego typu źródeł. najlepiej sięgać do oryginałów. To co powiedizałem potwierdza w/w osoba odnotowana 15 VII 1915, a w rzeczywistości archiwalnej sprawa wygląda tak

Michał Tram został ranny 14-15.05.1915 r. we wsi Pawłosiów na płd-zach. od Jarosławia jako landszturmista 3 komp. IR 20, pobór miał w 1914 r.
Innych danych w oryginalnym zapisie brak
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
malgorzata601Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-10-2021 - 10:17
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2021
Posty: 43

Status: Offline
Witam
Czy mogę prosić o odnalezienie na listach pradziadka:
Jan Adamczyk ur. 19.04.1873 Okołowice, Zamieszkały Warszawa
Podobno zaginął w czasie wojny I lub polsko-bolszewickiej. Miał już ponad 40 lat.
Małgorzata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-10-2021 - 11:01
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2579

Status: Offline
Rok urodzenia w istotny sposób ogranicza czynny udział jako żołnierza w obu wydarzeniach. W I wojnie mógł być rotnikiem. Oddziały rotników miały charakter pomocniczy, były formowane z osób w wieku od 21 do 43 lat, które wcześniej były zwolnione ze służby w regularnej armii. Pierwsza kategoria została wykorzystana do uzupełnienia armii i została podzielona na grupy wiekowe. Drugi, obejmujący osoby słabsze fizycznie, był przeznaczony do tworzenia jednostek tylnych. Rotnikiem był np. mój dziadek urodzony w roku 1876. Dziadek nie służył w normalnym poborze ale carskie wojsko go dopadło w czas wojny,
Natomiast raczej należy wykluczyć czyny udział (jako żołnierza) Jana Adamczyka w wojnie polsko bolszewickiej. Nawet w lipcu 1920 w okresie największego zaciągu ochotniczego była górna cezura wieku dla szeregowych żołnierzy bodaj 42 lata .
http://www.polska-zbrojna.pl/home/artic ... iej-szansy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
malgorzata601Offline
Temat postu:   PostWysłany: 26-10-2021 - 12:13
Sympatyk


Dołączył: 05-05-2021
Posty: 43

Status: Offline
Dziękuje za informację.
Też mam wątpliwości żeby pradziadek był żołnierzem w I wojnie lub wojnie polsko-bolszewickiej ze względu na swój wiek. Ale wiem z opowieści rodzinnych, że zaginął podobno gdzieś na terenach Rosji. Było tez jego zdjęcie w polskim mundurze na koniu. Niestety gdzieś przepadło.
I to jest dla mnie dziwne gdzie mógł służyć i zginąć.
Małgorzata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
bogaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-10-2021 - 12:55


Dołączył: 25-08-2021
Posty: 2

Status: Offline
Witam, może ktoś podpowie:
gdzie szukać żołnierzy WP, którzy w 1918 r. przeszli z armii CK do WP (chodzi o Garnizon Kraków).
Na stronie WBH trochę się nie odnajduję...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aga_molOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-10-2021 - 14:26


Dołączył: 19-10-2021
Posty: 3

Status: Offline
kocurek napisał:
aga_mol napisał:
Dzień dobry,
Mam pytanie odnośnie listy strat - szukam Michała Tram ur 1882 Ppręba Wielka pow Limanowa znalazłam wpis Michel Tram j/n niestety nie ma dalszych danych szczegółowych poza informacją że został ranny? Być może jest to poszukiwany pradziadek?
http://des.genealogy.net/search/show/14152621
Pradziadek z wojny nigdy nie wrócił a lista opublikowana została w dn. 15/07/1915.
Próbuję prześledzić gdzie mógł zostać ranny i czy jeśli wkrótce zmarł zostałby ponownie umieszczony na liscie strat tym razem jako zmarły?


Tzw. "Listy strat" drukowane są z dużym opóźnieniem, z błedami w nazwiskach i datach zdarzeń, a nawet z okolicznościami wydarzeń czy ich skutkami (ktoś poległy jest w zreczywistości jedynie zaginiony) i trzeba o tym pamietać kiedy korzysta się z tego typu źródeł. najlepiej sięgać do oryginałów. To co powiedizałem potwierdza w/w osoba odnotowana 15 VII 1915, a w rzeczywistości archiwalnej sprawa wygląda tak

Michał Tram został ranny 14-15.05.1915 r. we wsi Pawłosiów na płd-zach. od Jarosławia jako landszturmista 3 komp. IR 20, pobór miał w 1914 r.
Innych danych w oryginalnym zapisie brak


Bardzo dziękuję za te informacje - zaczęłam przeglądać sukcesywnie listy strat pod literą T ale jeszcze nie natrafiłam na podane przez Pana informacje - chyba że pisząc o oryginalnym zapisie ma Pan na myśli inne źródła?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kocurekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-10-2021 - 22:30
Sympatyk


Dołączył: 06-01-2015
Posty: 40

Status: Offline
Pisząc o oryginalnym zapisie mam na mysli oryginalne akta, a nie drukowane "Listy strat" bardzo mylące i oszczędne w informacje. Podałem Pani zapis z oryginalnych akt wojskowych. Nie ma w nich nazwy miejsca urodzenia ani powiatu. Na pewno jest to ten człowiek którego Pani szuka, tylko druk był zrobiony dwa miesiące po wydarzeniach i stąd ma Pani datę 15 lipca 1915 r.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
kocurekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-10-2021 - 22:50
Sympatyk


Dołączył: 06-01-2015
Posty: 40

Status: Offline
malgorzata601 napisał:
Witam
Czy mogę prosić o odnalezienie na listach pradziadka:
Jan Adamczyk ur. 19.04.1873 Okołowice, Zamieszkały Warszawa
Podobno zaginął w czasie wojny I lub polsko-bolszewickiej. Miał już ponad 40 lat.
Małgorzata


A można wiedzieć w jakiej formacji WP służył w latach 1918-21? To z pewnością ułatwi poszukiwania i identyfikację.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.349006 sekund(y)