Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 06 grudnia 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
danielkolotaOffline
Temat postu: Pomyłka w imieniu matki panny młodej ? OK, rozwiązano.  PostWysłany: 16-10-2021 - 16:22
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-01-2020
Posty: 76

Status: Offline
Bardzo proszę o pomoc w poszukiwaniach i w odpowiedzi na pytanie: „czy Józefa Lutostańska to Kunegunda Lutostańska” ?

W dniu 15 października 1860 r. w Puchałach biorą ślub kawaler Franciszek Tyszka (ur. i zam. Olszewo par. Śniadowo, lat 22, syn zmarłego Antoniego i żyjącej Wiktorii z Tyszków) z panną Konstancją Święcką (ur. Tybory Żochy par. Jabłonka, zam. Modzele Skudosze par. Puchały z matką, lat 21, córka zmarłego Michała i żyjącej Józefy z Lutostańskich).
Świadkowie to Jakub Pruszkowski l.49 i Józef Modzelewski l.40, obaj zam. Modzele Skudosze.

Dane zgodnie z metryką 20/1860 par. Puchały: https://zapodaj.net/b760bb44575c0.jpg.html

Odnalezione dzieci z tego małżeństwa:
1) Józef Tyszka, ur. Olszewo par. Śniadowo 1862-08-23
2) Franciszka Podbielska z d. Tyszka, ur. Tybory Żochy par. Jabłonka 1864-01-23, ślub Szumowo 1882-11-07 Jan Podbielski, zm. Zaręby Jartuzy par. Szumowo ~ 1912 – moja praprababcia
3) Piotr Tyszka, ur. Zaręby Jartuzy par. Szumowo 1867-01-17
4) Stanisław Tyszka, ur. Zaręby Jartuzy par. Szumowo 1870-05-09 ślub Andrzejewo 1891-11-25 Bronisława Tyszka z d. Tabędzka, zm. Pieńki Żaki par. Andrzejewo ~ 1924, to był ojciec ks. dr Jana Tyszka: https://600.lomza.pl/2018/02/05/tyszka-jan/

Nie znalazłem ślubu rodziców panny młodej, tj. Michała Święckiego i Józefy Lutostańskiej. Ślub ten był przed około 1839 r., ponieważ Konstancja Święcka urodziła się około 1839r. w Tyborach Żochach par. Jabłonka. Z tej metryki wiadomo, że: Michał Świecki już nie żył przed 15.10.1860 r., Józefa Święcka zd Lutostańska żyła w Modzelach Skudoszach par. Puchały po 15.10.1860r.
Nie znalazłem metryk zgonów Michała Świeckiego i Józefy Święckiej zd Lutostańskiej.

Jedyny ślub jaki odnalazłem (biorąc pod uwagę daty oraz miejsca) Michała Święckiego i „jakiejkolwiek” Lutostańskiej to:
W dniu 30 lipca 1837 r. w Puchałach biorą ślub MICHAŁ ŚWIĘCKI – wdowiec po Balbinie z Mościckich (ur. w Wólce Kosmatej, zam. Przy ?ciotce? w Żochach (Tybory Żochy?), lat 26, syn zmarłego Piotra i żyjącej Marianny) z panną KUNEGUNDĄ LUTOSTAŃSKĄ (ur. i zam.: Szeligi, lat 21, córka żyjących Antoniego i Anny z Kołakowskich)
Świadkowie to Bartłomiej Kotowski, szwagier młodej z Kotów l.30 i Antoni Tyborowski l.37.

Dane zgodnie z metryką 23/1837 par. Puchały: https://zapodaj.net/309b3b42d3b26.jpg.html

Odnalezione dzieci Michała Święckiego i Balbiny Mościckiej:
1) Ignacy Święcki, urodzony 01.02.1836r . w Tyborach Żochach par. Jabłonka (rok przed śmiercią matki), nie odnaleziono innych metryk jego dotyczących

Odnalezione dzieci Michała Święckiego i Kunegundy Lutostańskiej:
1) Marianna Święcka, urodzona 06.11.1850 r. w Tyborach Żochach par. Jabłonka


Dlaczego myślę, że Józefa Lutostańska to Kunegunda Lutostańska:
1) Miejsce zamieszkania Michała Święckiego podane w ślubie z Kunegundą Lutostańską pokrywa się z miejscem urodzenia Konstancji Świeckiej, tj. Tybory Żochy par. Jabłonka Kościelna
2) Po śmierci Michała, jego żona Józefa / Kunegunda zamieszkała w Modzelach Skudoszach, gdzie również mieszkała Lutostańska, córka tych samych rodziców co Kunegundy
3) Ślub Michała z Kunegundą Lutostańską dwa lata przed urodzeniem Konstancji.
4) Nie odnalazłem innych ślubów Michała Święckiego z Lutostańską.

Problemy/braki:
1) Brak aktu chrztu/urodzenia Konstancji Święckiej (około 1839 r. par. Jabłonka Kościelna)
2) Brak metryk zgonów: Michał Święcki, Kunegunda/Józefa Święcka zd. Lutostańska, Konstancja Tyszka zd. Święcka.

Proszę o pomoc
Daniel


Ostatnio zmieniony przez danielkolota dnia 20-10-2021 - 17:35, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
danielkolotaOffline
Temat postu: Pomyłka w imieniu matki panny młodej ?  PostWysłany: 18-10-2021 - 15:22
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-01-2020
Posty: 76

Status: Offline
Zapytam inaczej. Czy spotkaliście się w metrykach małżeństw z pomyłką imienia matki panny młodej ?

Daniel
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
herkaOffline
Temat postu: Pomyłka w imieniu matki panny młodej ?  PostWysłany: 18-10-2021 - 21:40
Sympatyk


Dołączył: 04-01-2013
Posty: 323
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Danielu

Ja miałem kiedyś przypadki, że osoby posługiwały się dwoma imionami. Czy dotarłeś do aktu urodzenia/chrztu Kunegundy? Może miała na drugie Józefa.
Poza tym piszesz, że znalazłeś akt chrztu Marianny Święckiej w 1850. To wręcz nieprawdopodobne aby Michał i Kunegunda mieli jedno dziecko i to kilkanaście lat po ślubie. Czy sprawdzałeś sąsiednie parafie? Czy sprawdzałeś inne dokumenty niemetrykalne? Czy szukałeś ewentualnie osób mogących być spokrewnionymi z tą parą? Czasem wprost nie da się czegoś udowodnić i trzeba szukać "w okolicy"

Pozdrawiam
Krzysiek

_________________
poszukuję metryki urodzenia Teofili Skolimowskiej ur. ok. 1825r w parafii Mordy(?), córki Wincentego i Marianny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-10-2021 - 22:07
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 26276
Skąd: Warszawa
Status: Offline
"Czy dotarłeś do aktu urodzenia/chrztu Kunegundy? Może miała na drugie Józefa."
"Problemy/braki:
1) Brak aktu chrztu/urodzenia Konstancji Święckiej (około 1839 r. par. Jabłonka Kościelna)"

-----
"Poza tym piszesz, że znalazłeś akt chrztu Marianny Święckiej w 1850. To wręcz nieprawdopodobne aby Michał i Kunegunda mieli jedno dziecko i to kilkanaście lat po ślubie."

"3) Ślub Michała z Kunegundą Lutostańską dwa lata przed urodzeniem Konstancji." [1836; i 1860-21=1839]
----

kopia aktu urodzenia Marianny z 1850 by się przydała- dwa razy (1839 i 1850) tak samo się pomylić to raczej mało prawdopodobne. 1837 mogło "przeskoczyć z raptularza" aktu niżej bądź matki młodego bądź młodej
ale dwa razy niezależnie? i w 1839 i w 1850...

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
danielkolotaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-10-2021 - 10:23
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-01-2020
Posty: 76

Status: Offline
W aktach urodzenia dzieci matka to Kunegunda, natomiast jedynie przy metryce ślubu córki występuje jako Józefa.
Nie miała dwóch imion, w metryce urodzenia podane tylko Kunegunda.
Ślub Kunegundy Lutostańskiej z Michałem Święckim - 1837 r. Urodzenie Konstancji - 1839r. (wg. wieku z metryki jej ślubu)

Co dodatkowo wskazuje na to, że Józefa to Kunegunda:
1) Przy urodzeniu dziecka Konstancji, czyli wnuczki Józefy/Kunegundy. które tylko jako jedno z czterech rodzi się w Tyborach Żochach par. Jabłonka podano, że zgłaszający jest Józef Żochowski, ten sam, u którego Michał Świecki zgłąszał urodzenie dziecka (nie zgłąszał u nikogo innego) - przejrzałem wszystkie dostępne urodzenia z Tybory Żochy.

Daniel
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-10-2021 - 10:27
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 26276
Skąd: Warszawa
Status: Offline
sprawdź inne Kunegundy chrzczone w tym okresie w okolicy - jakie były dalsze losy, czy utrzymywały się przy AU dzieci jako Kunegundy, czy to szersze zjawisko
a nie było to bardzo rzadkie imię

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module= ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tedy44Offline
Temat postu:   PostWysłany: 20-10-2021 - 11:06
Sympatyk


Dołączył: 24-07-2019
Posty: 37

Status: Offline
Spotkałem się kilka razy, że mąż po śmierci pierwszej żony, żenił się z jej młodszą siostrą, która wychowywała znane jej dzieci zmarłej siostry i miała z nim nowe. Nazwisko takie same tylko zmieniało się imię żony.
Co do mężczyzn to szczególnie na początku 19 wieku wielokrotnie pomyłki Jerzego z Wojciechaem. Także Macieja z Mateuszem oraz Michała z Melchiorem.
Pozdrawiam
Tedy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
danielkolotaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-10-2021 - 11:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-01-2020
Posty: 76

Status: Offline
Przejrzałem metryki, śledziłem inne Kunegundy i Józefy, żadnej zależności nie zauważyłem.

Michał Świecki był wdowcem po Balbinie Mościckiej, która zmarła pół roku przed jego ślubem z Kunegundą. Metryka urodzenia córki Kunegundy i Michała wyklucza, aby Kunegunda zmarła przed urodzeniem Konstancji.

Problemem jest brak metryk urodzenia z par. Jabłonka Kościelna z okresu: 1838-1846 oraz całkowity brak metryk zgonów i małżeństw z tej parafii.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tedy44Offline
Temat postu:   PostWysłany: 20-10-2021 - 11:44
Sympatyk


Dołączył: 24-07-2019
Posty: 37

Status: Offline
Zobacz czy przypadkiem nie zmienił się ksiądz (umarł stary ksiądz?). Wtedy zmiana charakteru pisma aktów. Nowy ksiądz musiał się uczyć imion i nazwisk swoich parafian. Efektem często było zniekształcanie nazwisk i pomyłki w imionach
Tedy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
danielkolotaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-10-2021 - 11:45
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 03-01-2020
Posty: 76

Status: Offline
Sroczyński_Włodzimierz napisał:
żadnej tzn ? Kunegundy losowo? nie było nawet "była Kunegundą i pozostawała Kunegundą w AM dzieci" jako zasada


Tak zostawała Kunegundą.

Nie mam możliwości sprawdzenia w AD w Łomży, czy zachowały się Aneksy do małżeństw z 1860r. par. Puchały. Ksiądz archiwista odpisał, że na ten moment nie ma tej wiedzy i prosił się dowiadywać w późniejszym terminie.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.370299 sekund(y)