Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 17 października 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
jgniedziejkoOffline
Temat postu: Aruszewicz i Niebrzydowska  PostWysłany: 26-09-2021 - 13:14
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-04-2014
Posty: 46
Skąd: Białystok
Status: Offline
Dzień dobry,
zwracam się o pomoc w poszukiwaniu informacji odnośnie Tomasza Aruszewicza vel Arusiewicza (ur. ok. 1785-zm. 1847, Kroszewo) zapewne syna Ignacego oraz jego żony Katarzyny z Niebrzydowskich (ur. 1783, Zalesie k. Wąsoszy-zm. po 1847), córki Kajetana i Zofii z Zalewskich oraz ich rodziny.
Znalazłam na Genetece indeks aktu ślubu tej pary zarówno w Szczuczynie jak i Wąsoszy w 1812 roku, jednak żadne skany tych aktów nie są dostępne w internecie.

Od razu zaznaczam, że przejrzałam wszystko co było w Genetece na temat tych osób i rodzin. Niebrzydowscy są dość dobrze udowodnieni, mimo iż nadal nie wiem, kiedy urodził się ojciec Katarzyny i czy na pewno był z Zalesia, ale wiadomo dokładnie że ta rodzina raczej była szlachecka. Natomiast jeśli chodzi o Arusiewiczów/Aruszewiczów to mam zagwozdkę. Bo w akcie zgonu Tomasza zapisano, iż był szlachcicem nielegitymowanym, a na ten temat nie mogę nic znaleźć.
Będę wdzięczna za jakieś wskazówki, gdzie mogłabym szukać informacji.

_________________
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu: Aruszewicz i Niebrzydowska  PostWysłany: 26-09-2021 - 15:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2533

Status: Offline
Tylko w temacie ksiąg metrykalnych bo o szlachectwie na podstawie samego nazwiska wolę się nie wypowiadać (choć w obu przypadkach zdaje się ono prawdopodobne)
Wąsosz jest już bardzo solidnie zindeksowana przez projekt podlasie
https://indeksy.projektpodlasie.pl/inde ... %C4%85sosz
Zatem optymalnym sposóbem kwerendy wydaje się na początek kontakt z Projektem i skorzystanie z tych indeksów
Szczuczyn to indeksy jedynie z lat
https://indeksy.projektpodlasie.pl/inde ... =Szczuczyn
Tu zdaje się nie ma wyjścia . Przyjdzie samodzielnie przeglądac księgi. Jeśli Pani mieszka w Białymstoku to najprościej skontaktować się z Archiwum Państwowym w Białymstoku i złożyć wniosek o ściągnięcie z AP w Łomzy mikrofilmów tych ksiąg. Dotyczą one lat : Urodzenia 1727-1798, 1802-1870; małżeństwa 1809-1823; zgony 1739-1870.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jgniedziejkoOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2021 - 08:14
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-04-2014
Posty: 46
Skąd: Białystok
Status: Offline
Panie Jerzy,
Zaglądałam na stronę Projektu Podlasie, jednak w większości tam są te same informacje, co w Genetece.
Szlachectwu Niebrzydowskich z parafii Wąsosz trudno zaprzeczyć, tak przynajmniej myślę. Znalazłam bowiem, że Niebrzydowscy znajdowali się wśród właścicieli wsi Wojsławki i Zalesie w latach 1783-84, co pasuje do poszukiwanej rodziny, gdyż Kajetan i Zofia z Zalewskich pobrali się w 1779 w Wąsoszy i w kolejnych latach w Zalesiu rodziły im się dzieci.
https://www.wasoszgrajewski.com/w%C5%82 ... le-ziemscy
Niebrzydowscy byli również pisani wszędzie jako szlachcice i urodzeni, również u notariuszy szczuczyńskich, do których zajrzałam na podstawie indeksów Projektu Podlasie. Podejrzewam że ojcem Kajetana był Tomasz Niebrzydowski a dziadem Stefan Niebrzydowski, obaj zamieszkali w Wojsławkach, zgodnie z metrykami z Wąsoszy.
Największy problem mam z Aruszewiczami. Bardzo szybko zniknął z metryk parafii Rajgród, a zwłaszcza Bargłów fakt iż byli nielegitymowaną szlachtą. Taki zapis znalazłam w wyszukiwarce Geneo JZI. Według akt dotyczących dzieci Tomasza i Katarzyny niektóre dzieci przyszły na świat w Boguszach koło Grajewa, ale tam brakuje wcześniejszych wzmianek w metrykach grajewskich że to typowe nazwisko dla tych stron. Trzeba będzie spróbować ze Szczuczynem tak jak Pan sugeruje.

_________________
Pozdrawiam serdecznie,
Joanna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-09-2021 - 11:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2533

Status: Offline
Co do Niebrzydowskich nie ma żadnvych wątpliwości że byli szlachtą. Problemem może być jedynie czy dotyczy to akurat linii. Której Pani szuka. Potrzebne są dowody w postaci wywodu pokoleniowego przodków zawierającego metryki gdzie będzie wpisany Nobiles. Poza metryka slubu z 1812 roku konieczna zatem jest co najmniej metryka chrztu Katarzyny córki szlachetnego Kajetana
Natomiast z Aru(Sz)siewiczami jest gorzej. Wyglada na to że pochodzą z terenów Ziemi Bielskiej. Okolice Bargłowa Augustowa , Rajgrodu). W zadnym znanym mi dokumencie nie ma zapisu o ich szlachectwie. Nawet u Tadeusza Gajla, którego opracowania zawierają bodaj najpełniejszy spis czasem dziwnych zapisów śladów jakiegokolwiek szlachectwa to śladu szlachectwie Aruszewiczów nie ma Zapis w akcie zgonu o rzekomym szlachectwie niestety ale nie jest z żadnym dowodem . Konieczne jest potwierdzenie tego rzekomego szlachectwa w innych dokumentach.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Korzeniewski_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-09-2021 - 19:10
Sympatyk


Dołączył: 19-01-2021
Posty: 73

Status: Offline
Hej,
Też jestem potomkiem Tomasza i Katarzyny (przez ich syna Józefa). Tak więc witaj "kuzynko" Smile. Podobnie jak ty sądziłem, że albo doszło do błędu przy indeksacji/błędu przy sporządzaniu aktu i że prawdziwymi rodzicami Katarzyny byli Kajetan i Zofia, a nie Tomasz i Zofia. W związku z tym jakiś czas temu zamówiłem ten akt z archiwum w Łomży, który jednak całkowicie obalił to założenie. Akt ten wskazuje że Katarzyna, córka Tomasza i Zofii, ma zgodnie z metryką z kościoła szczuczyńskiego z roku 1786 26 lat. Tak więc "nasza" Katarzyna nie może być tą samą co Katarzyna z Zalesia, która urodziła się w 1783. Co do szlachectwa Tomasza to mam wątpliwości czy jest prawdziwe. Podejrzewam, że "nobilitował" się poprzez pochodzenie żony - akt ślubu z 1812 określa go jako sławetnego, "majstra kunsztu stalmaskiego". Akt ten nie wypowiada się niestety co do stanu Katarzyny, wskazuje tylko że jej rodzice nie żyją, a ona mieszka w Szczuczynie. Co do miejsca urodzenia Tomasza wskazuje tylko, że urodził się poza granicami Księstwa, pod panowaniem rosyjskim, gdzie tez żyją jego rodzice. Tak więc najlepszy sposób na poszukiwania to przejrzenie akt parafii w Szczuczynie w celu odnalezienia aktu urodzenia Katarzyny, a także dowiedzenie się czy alegata z tej parafii przetrwały i czy archiwum w Łomży je posiada. Ja się tym nie zajmowałem bo badałem inne moje linie. Ale jeżeli chcesz to bardzo chętnie połączę z tobą siły w poszukiwaniach. W końcu nie ma sensu by dwie osoby traciły czas/pieniądze na odkrywanie tych samych aktów.

Pozdrawiam Jerzy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jozefswiderOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-09-2021 - 14:20
Sympatyk


Dołączył: 01-02-2014
Posty: 123

Status: Offline
Jerzy ma rację . To były dwie różne Katarzyny Niebrzydowskie .Katarzyna córka Kajetana i Zofii z Zalesia poślubiła szlachcica Egidiusza Godlewskiego w 1804 r. zaś Katarzyna Niebrzydowska ze Szczuczyna poślubiła Tomasza Arusiewicza w 1812 r . i wtedy jeszcze była panną . Tomasz Urusiewicz ( Arusiewicz ) zapisany był jako famatus .

Pozdrawiam Józek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Korzeniewski_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-10-2021 - 19:12
Sympatyk


Dołączył: 19-01-2021
Posty: 73

Status: Offline
Józku, rozumiem, że ty widziałeś akt ślubu Tomasza Arusiewicza i Katarzyny z Wąsosza. Widziałeś go na żywo? Bo jak rozumiem nie jest on nigdzie dostępny online.

Pozdrawiam Jerzy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jozefswiderOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-10-2021 - 20:37
Sympatyk


Dołączył: 01-02-2014
Posty: 123

Status: Offline
Mam skan tego aktu

Józek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Korzeniewski_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-10-2021 - 21:53
Sympatyk


Dołączył: 19-01-2021
Posty: 73

Status: Offline
O, to super. Mógłbyś wstawić ten skan tutaj? Lub wysłać mi przez wiadomość prywatną? Byłbym bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam Jerzy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jozefswiderOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-10-2021 - 22:10
Sympatyk


Dołączył: 01-02-2014
Posty: 123

Status: Offline
Przez priva nie da rady przesłać .Na mojego priva podaj swego maila to prześlę ten skan . Józek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.317188 sekund(y)