Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 16 czerwca 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
jedrzejgrykoOffline
Temat postu: Chrzest 1876 i zgon 1877 Martyny Oleś, Chruszczobród [OK]  PostWysłany: 15-05-2021 - 00:27
Sympatyk


Dołączył: 18-03-2020
Posty: 81
Skąd: Szczecin
Status: Offline
Szanowni Państwo,

Zwracam się z prośbą o jednoczesne odczytanie i przetłumaczenie wpisu z księgi metrykalnej chrztów (1876 r.) oraz wpisu z księgi metrykalnej zgonów (1877 r.) Kościoła Parafialnego w Chruszczobrodzie z łaciny na jężyk polski.

W 1876 r. we wsi Tucznobaba przychodzi na świat dziecko, którego rodzicami są Tomasz Oleś i Marianna III Przybyła.
W 1877 r. w tej samej wsi Tucznobaba umiera dziecko, które ma tych samych rodziców.


Księgi metrykalne Parafii w Chruszczobrodzie zostały niemal w całości zindeksowane w Genetece. Autor indeksów przyjał, że metryka chrztu z 1876 r. dotyczy dziecka płci żeńskiej o imieniu "Martyna", zaś metryka zgonu z 1877 r. dotyczy dziecka płci męskiej o imieniu "Marcin".

Przypuszczam, że najprawdopodobniej indeksujący popełnił błąd, ponieważ Tomasz Oleś i Marianna Przybyła zawarli związek małżeński w 1869 r. Według Geneteki pomiędzy wspomnianą datą ślubu a datą zgonu dziecka w 1877 r. nie rodzi się im syn o imieniu "Marcin". Spodziewam się, że dziecko, które rodzi się w 1876 r. jest tym samym dzieckiem, które umiera w 1877 r. Jeśli metryka zgonu zawiera wiek zmarłego/zmarłej to uda się potwierdzić lub wykluczyć tę hipotezę.

Jeśli moja hipoteza jest trafna, to błąd indeksującego mógł polegać bądź to na przekręceniu imienia z metryki chrztu (gdyby w metryce było imię "Marcin", ale indeksujący odczytałby je jako "Martyna"), bądź na przekręceniu imienia z metryki zgonu (gdyby w metryce było imię "Martyna", ale indeksujący odczytałby je jako "Marcin"). Któraś z metryk została odczytana przez indeksującego poprawnie, a któraś błędnie.


1/ METRYKA CHRZTU (URODZENIA)
Januarius 1876 r. w Tucznobabie


https://ibb.co/vjp9JLv

2/ METRYKA ZGONU
Martius 1877 r. w Tucznobabie


https://ibb.co/LrV5T7b

Z góry dziękuję za pomoc,
Jędrzej


Ostatnio zmieniony przez jedrzejgryko dnia 15-05-2021 - 11:10, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Andrzej75Offline
Temat postu:   PostWysłany: 15-05-2021 - 06:21
Sympatyk


Dołączył: 03-07-2016
Posty: 7575
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Tucznobaba
chrz. 30 o godz. 12 w południe; ur. 25 I o godz. 2 po południu
dziecko: Martyna
rodzice: Tomasz Oleś, 28, rol., i Marianna z Przybyłów, 22, ślubni małżonkowie
chrzestni: Józef Żutkowski, 33; Magdalena Pniak
2. świadek: Wojciech Przybyła, 58, rol. z Tucznobaby

Tucznobaba
poch. 8 o godz. 9 rano; zm. 6 III o godz. 7 wieczorem
zgon: Martyna Oleś, 1 r., córka Tomasza Olesia, 30, rol., i Marianny z Przybyłów, ślubnych małżonków
2. świadek: Jan Pniak, rol., 34 z Tucznobaby

_________________
Pozdrawiam
Andrzej
PS. Na znak, że moje tłumaczenie zostało zaakceptowane, proszę edytować pierwszy post, dopisując w temacie – OK (dotyczy działu tłumaczeń).
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-59525.phtml
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jedrzejgrykoOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-05-2021 - 11:03
Sympatyk


Dołączył: 18-03-2020
Posty: 81
Skąd: Szczecin
Status: Offline
Panie Andrzeju,

Dziękuję za przetłumaczenie metryk. Wykonane przez Pana tłumaczenie potwierdziło moją hipotezę o tym, że metryka urodzenia z 1876 r. i metryka zgonu z 1877 r. dotyczą tego samego dziecka Tomasza Olesia i Marianny III z Przybyłów.

Moje wątpliwości brały się po pierwsze z błędu osoby indeksującej, a po drugie z zapisu imienia "Martinam" w metryce chrztu oraz "Martina" w metryce zgonu, co wydawało się bliższe łacińskiej formie męskiego imienia Marcin ("Martinus"), aniżeli żeńskiemu imieniu "Martianna". Rozstrzygające jest jednak posłużenie się zwrotem "filia" (córka) w obu metrykach.

Mamy zatem jasność: Martyna Oleś urodziła się w dniu 25 stycznia 1876 r. w Tucznobabie, zaś zmarła dnia 6 marca 1877 r. również w Tucznobabie.

Była ona siostrą mojej praprababki Wiktorii II de domo Oleś po mężu Staroń.

PS. Błąd w indeksach zgłosiłem już za pośrednictwem formularza "zgłaszanie poprawki".

Z wyrazami szacunku,
Jędrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2021 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.329695 sekund(y)