Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 18 kwietnia 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Alik_BydziaOffline
Temat postu: 15 PAL w Bydgoszczy  PostWysłany: 12-01-2017 - 19:47
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2016
Posty: 38

Status: Offline
Poszukuję informacji o 15 Pułku Artylerii Lekkiej z Bydgoszczy. Mam pamiątkę ze służby wojskowej dziadka z dopiskiem "Pamiątka służby w wojsku 1935 Bydgoszcz 15 P.A.L".
Czy ktoś dysponuje zdjęciami/ informacjami/ historią 15 PAL? Ze szczególnym uwzględnieniem 1935 r.
Czy gdzieś z wojska mogę poprosić o informacje ze służby wojskowej dziadka? Jak i gdzie?
Mam jeszcze zdjęcie grupowe żołnierzy z tego Pułku, mogę podesłać zainteresowanym.
Pozdrawiam
Tomasz, mój mail achim@go2.pl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-01-2017 - 20:39
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2653

Status: Offline
Tak na wszelki wypadek podstawa, bo od 1932 nazwa jest nieco inna
https://pl.wikipedia.org/wiki/15_Wielko ... ii_Lekkiej
Wojskowe dokumenty są w CAW
http://caw.wp.mil.pl/pl/index.html
Tylko małą część można znaleźć w sieci
Sporo tez można się dowiedzieć, dopytać na "wojskowym" forum www.dws.org.pl

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-03-2021 - 18:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 515

Status: Offline
Witam

Dziś z pomocą znawców jednostek wojskowych na portalu dws.org.pl udało się ustalić, że mój poszukiwany od lat, zaginiony w kampanii wrześniowej 1939 roku wujek Jan Wietecki pracował przed wybuchem II WŚ w Bydgoszczy w 15 Wielkopolskim Pułku Artylerii Lekkiej jako podoficer zawodowy. Ze zdjęcia jakie otrzymałam od rodziny udało się odczytać odznakę w klapie kieszeni munduru, ale staram się ustalić jaką szkołę lub kurs musiał ukończyć w okresie międzywojennym by pracować w tej jednostce. Staram się ustalić jego drogę walk w Armii "Pomorze" we wrześniu 1939 r, z uwzględnieniem walk nad Bzurą oraz losy rannych, jeńców i zmarłych w szpitalach polowych z tego okresu.
Szczególnie interesują mnie niżej wymienione książki:
1. Piotr Zarzycki " 15 Wielkopolski Pułk Artylerii Lekkiej w kampanii wrześniowej"
2. Przemysław Dymek " 15 Dywizja Piechoty w wojnie 1939 roku"

Niestety w IPN i CAW nie znajduję istotnych informacji na ten temat.

Pozdrawiam
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BadylarzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 19-03-2021 - 18:55
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2017
Posty: 200

Status: Offline
Witam !

Mam te pozycje. Co potrzebujesz ?

_________________
Pozdrowienia
Michał (Badylarz)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-03-2021 - 16:41
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 515

Status: Offline
Badylarz napisał:
Witam !

Mam te pozycje. Co potrzebujesz ?



Witaj Michale!

Bardzo się cieszę z tej odpowiedzi.

Po pierwsze czy to książki merytoryczne o tych organizacjach wojskowych, czy tylko takie ogólne lanie wody. Mam takie pytania na temat 15 PAL:
1. Jaka była organizacja 15 PAL w zakresie rejestracji, zatrudniania żołnierzy zawodowych ( podoficerów)?
2. Czy napisano jaką szkołę musiał mieć ukończoną?
3. Czy są przedstawione poszczególne komórki organizacyjne jednostki?
4. Czy jest opis działania kwatermistrzostwa, zaopatrzenia jednostki, kancelarii pułkowej?
5. Czy jest indeks osobowy z wymienionymi stopniami wojskowymi tych osób oraz funkcjami jakie pełnili?

Jeśli chodzi o 15 DP interesują mnie mapy z ich szlakiem bojowym oraz organizacja taborów wojskowych z zaopatrzeniem. Czy jest tam mowa o przemieszczaniu się wraz z tym wojskiem kasy 15 PAL z Bydgoszczy?

Na priv wysyłam Ci mój e-mail w celu odpowiedzi i bardzo dziękuję za zainteresowanie.
Pozdrawiam serdecznie
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BadylarzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 20-03-2021 - 20:28
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2017
Posty: 200

Status: Offline
Witam !
Janko, dałaś tyle pytań, że muszę chyba napisać esej. Muszę to przemyśleć, poczytać.

Witam ponownie!

1. Książeczka (bo liczy tylko 51 stron formatu A5) Piotr Zarzyckiego " 15 Wielkopolski Pułk Artylerii Lekkiej w kampanii wrześniowej" jest swoistym kompendium o działaniach tego pułku we wrześniu 1939 roku, aczkolwiek są również informacje o powstaniu i życiu pułku w latach 1918-1939.

2. Brak jest w niej indeksu osobowego (pytanie nr 5), jak również informacji o szczegółach zatrudniania (a raczej służby, bo to było Wojsko Polskie, a nie korporacja) żołnierzy (pytania nr 1 i 2). Jeżeli chcesz się dowiedzieć coś bliżej na ten temat, to na to jest obszerna literatura, która trzeba zgłębić.

3. Owszem, są przedstawione (pytanie nr 3) pododdziały, które wchodziły w skład pułku, przede wszystkim tych na stopie wojennej. Jeśli chodzi o pokojową organizację, znowu muszę cię odesłać do literatury.

4. Rozumiem, że chodziło tobie o to, jak funkcjonują pododdziały kwatermistrzostwa, zaopatrzenia jednostki, kancelarii pułkowej w czasie pokoju i wojny (pytanie nr 4). Znowu literatura.

5. Nazwiska twojego wujka Jana Wieteckiego nie znalazłem w tej książeczce.

6. Podane są nazwiska oficerów (od ppor. wzwyż) obsady pułku we wrześniu, nazwisk żołnierzy brak.

7. Mapka szlaku bojowego jest, ale bardzo ogólna.

8. Jest podana bibliografia.

9. Kasa pułkowa i kancelaria chyba działały razem z dowództwem pułku, nie z taborami. Nie znalazłem tam na ten temat informacji.

To na razie tyle, zabieram się do czytania drugiej pozycji, a to potrwa.

_________________
Pozdrowienia
Michał (Badylarz)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-03-2021 - 09:33
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 515

Status: Offline
Badylarz napisał:
Witam !
Janko, dałaś tyle pytań, że muszę chyba napisać esej. Muszę to przemyśleć, poczytać.

Witam ponownie!

1. Książeczka (bo liczy tylko 51 stron formatu A5) Piotr Zarzyckiego " 15 Wielkopolski Pułk Artylerii Lekkiej w kampanii wrześniowej" jest swoistym kompendium o działaniach tego pułku we wrześniu 1939 roku, aczkolwiek są również informacje o powstaniu i życiu pułku w latach 1918-1939.

2. Brak jest w niej indeksu osobowego (pytanie nr 5), jak również informacji o szczegółach zatrudniania (a raczej służby, bo to było Wojsko Polskie, a nie korporacja) żołnierzy (pytania nr 1 i 2). Jeżeli chcesz się dowiedzieć coś bliżej na ten temat, to na to jest obszerna literatura, która trzeba zgłębić.

3. Owszem, są przedstawione (pytanie nr 3) pododdziały, które wchodziły w skład pułku, przede wszystkim tych na stopie wojennej. Jeśli chodzi o pokojową organizację, znowu muszę cię odesłać do literatury.

4. Rozumiem, że chodziło tobie o to, jak funkcjonują pododdziały kwatermistrzostwa, zaopatrzenia jednostki, kancelarii pułkowej w czasie pokoju i wojny (pytanie nr 4). Znowu literatura.

5. Nazwiska twojego wujka Jana Wieteckiego nie znalazłem w tej książeczce.

6. Podane są nazwiska oficerów (od ppor. wzwyż) obsady pułku we wrześniu, nazwisk żołnierzy brak.

7. Mapka szlaku bojowego jest, ale bardzo ogólna.

8. Jest podana bibliografia.

9. Kasa pułkowa i kancelaria chyba działały razem z dowództwem pułku, nie z taborami. Nie znalazłem tam na ten temat informacji.

To na razie tyle, zabieram się do czytania drugiej pozycji, a to potrwa.


Witaj Michale,

Z całego serca dziękuję za informacje i rzeczywiście po tak małej publikacji trudno oczekiwać takich szczegółów.
Jeszcze jedna osoba udzieliła mi pomocy w zakresie tej książeczki Piotra Zarzyckiego i zeskanowana część informacji rzuciła mi światło na życie mojego wujka w okresie przedwojennym oraz pokazała straszny niedowład wojska polskiego na początku działań wojennych.
Mój wujek pracując w kwatermistrzostwie brał udział w gromadzeniu tzw. Funduszu Społecznego, w tym na rzecz Polskiego Białego Krzyża i Rodzin Wojskowych. Mam ich zdjęcie z balu charytatywnego na rzecz Polskiego Białego Krzyża i upewniłam się teraz w tym, że pracował w 15 PAL w okresie przedwojennym. Nosił także na mundurze odznakę pułkową. Jak przebiegała jego służba frontowa nadal nie wiem bo książeczka jest zbyt lakoniczna.
Jeśli chodzi o drugą pozycję to interesuje mnie tylko bardziej szczegółowa mapa działań tej formacji, ale z uwzględnieniem 15 pal. Także w treści interesują mnie tylko zapisy dotyczące 15 pal w działaniach 15 DP. Nie czytaj dla mnie całości tylko napisz ile miejsca poświęcono interesującemu mnie pułkowi oraz czy napisano o szpitalach polowych i rannych jeńcach.
Niestety w spisach nazwisk nigdzie nie ma mojego wujka i kiedyś zwątpiłam w jego faktyczne istnienie, bo to biała plama w zakresie dokumentów. Są jednak zdjęcia jego w wojsku, jego żony Marii Myszkowskiej i skąpe relacje dalszej rodziny więc staram się to pozbierać w całość. Moja babcia nie akceptowała informacji o śmierci swego najstarszego syna, bardzo chorowała w okresie wojny i ukrywano fakty ustalane wówczas przez PCK więc nie mam teraz jakichkolwiek dokumentów na jego temat.
Najważniejsza jest dla mnie informacja o tym gdzie zabierano rannych z tej 15 DP i czy wymieniono gdzie umieszczano rannych zabranych do niemieckiej niewoli. Z relacji żyjącego po wojnie uczestnika walk nad Bzurą wynika, że hitlerowcy zabierali rannych jeńców do szpitala polowego przy ewangelickim kościele Św. Ducha w Rawie Mazowieckiej. Spisał tę relację pan Marek Wojtylak dyrektor AP w Łowiczu, ale IPN to nie interesowało.
Z całego serca dziękuję Ci za poświęcenie mi uwagi.
Pozdrawiam serdecznie
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BadylarzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2021 - 13:06
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2017
Posty: 200

Status: Offline
Witam !

Przepraszam, że się nie odzywałem, ale przez pewien czas nie byłem dostępny w sieci.

Janko !
Napisałaś, że Twój wujek, Jan Wietecki, pracował jako podoficer zawodowy (w jakim stopniu - kaprala, plutonowego, sierżanta ?) w kwatermistrzostwie. Raczej służył, bo był żołnierzem. Pracować mógł jako osoba cywilna, będąc np. podoficerem rezerwy. To do uściślenia Twoich informacji. I do dalszych poszukiwań w tym zakresie. Bo rozumiem, że posiadasz tylko zdjęcie, bo skąd jest informacja, że był to 15 PAL ? Odznaka w klapie kieszeni munduru, o której wspomniałaś? Istnieje również możliwość, którą powinnaś brać pod uwagę, acz małe prawdopodobna, że mógł zostać przeniesiony do innej jednostki i z nią wyruszyć na wojnę - garnizon Bydgoszcz nie był taki mały. Reasumując, nie wiesz na pewno, w którym oddziale walczył, dopóki któraś relacja albo dokument tego nie potwierdzi. Osobiście mam problem z dziadkiem, który ponoć walczył w 1939, ale gdzie ? - nie wiadomo. Mam pewne podejrzenia, ale bez potwierdzenia to są tylko gdybania.

Sprawa druga - zakładając, że służył w 15 PAL do wybuchu wojny, albo raczej do rozpoczęcia mobilizacji, nie wiadomo do końca, czy ruszył na wojnę z I rzutem pułku. Po mobilizacji zostawały nadwyżki żołnierzy i oficerów, z których tworzono Ośrodki Zbierania Nadwyżek i wysyłano na tyły. Tak było również z OZN 15 pal. Jego formowanie rozpoczęło się już 27 sierpnia, a 2 września został załadowany (ok. 250 żołnierzy) i skierowany do Skierniewic, gdzie wejść miał w skład Ośrodka Zapasowego Artylerii Lekkiej nr 8. Tenże został prawdopodobnie ewakuowany na tereny wschodnie, ale brak bliższych informacji na ten temat, poza nazwiskami oficerów 15 pal na listach katyńskich.

Pokojowy 15 PAL formował również 802 pluton parkowy uzbrojenia, kolumnę taborową nr 812 i warsztat taborowy parokonny nr 809, ale raczej mało prawdopodobne, żeby Twój wujek z kwatermistrzostwa trafił do nich.

Opis działań 15 DP w kampanii wrześniowej w książce p. Dymka jest podzielony na kolejne dni, w których opisuje działania poszczególnych oddziałów, w tym 15 PAL. Nie znalazłem informacji o szpitalach polowych i rannych jeńcach - podaje tylko ogólnikowe straty. Np. 15pal do momentu przebicia się do Warszawy utracił 60% stanu osobowego - poległych, rannych i wziętych do niewoli, ale także zaginionych.

Po czwarte już chyba - trzeba by przejrzeć relacje zawarte w IPMS (Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie), były nawet online, ale od chwili pandemii brak do nich dostępu. Możesz spróbować na forum DWS poprosić - może ktoś ma ściągnięte PDF-y.
https://www.pism.co.uk/dokumenty_bl.htm
I taki artykulik do przeczytania:
file:///C:/Users/Robert/AppData/Local/T ... 210326.pdf

_________________
Pozdrowienia
Michał (Badylarz)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2021 - 14:19
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 515

Status: Offline
Badylarz napisał:
Witam !

Przepraszam, że się nie odzywałem, ale przez pewien czas nie byłem dostępny w sieci.

Janko !
Napisałaś, że Twój wujek, Jan Wietecki, pracował jako podoficer zawodowy (w jakim stopniu - kaprala, plutonowego, sierżanta ?) w kwatermistrzostwie. Raczej służył, bo był żołnierzem. Pracować mógł jako osoba cywilna, będąc np. podoficerem rezerwy. To do uściślenia Twoich informacji. I do dalszych poszukiwań w tym zakresie. Bo rozumiem, że posiadasz tylko zdjęcie, bo skąd jest informacja, że był to 15 PAL ? Odznaka w klapie kieszeni munduru, o której wspomniałaś? Istnieje również możliwość, którą powinnaś brać pod uwagę, acz małe prawdopodobna, że mógł zostać przeniesiony do innej jednostki i z nią wyruszyć na wojnę - garnizon Bydgoszcz nie był taki mały. Reasumując, nie wiesz na pewno, w którym oddziale walczył, dopóki któraś relacja albo dokument tego nie potwierdzi. Osobiście mam problem z dziadkiem, który ponoć walczył w 1939, ale gdzie ? - nie wiadomo. Mam pewne podejrzenia, ale bez potwierdzenia to są tylko gdybania.

Sprawa druga - zakładając, że służył w 15 PAL do wybuchu wojny, albo raczej do rozpoczęcia mobilizacji, nie wiadomo do końca, czy ruszył na wojnę z I rzutem pułku. Po mobilizacji zostawały nadwyżki żołnierzy i oficerów, z których tworzono Ośrodki Zbierania Nadwyżek i wysyłano na tyły. Tak było również z OZN 15 pal. Jego formowanie rozpoczęło się już 27 sierpnia, a 2 września został załadowany (ok. 250 żołnierzy) i skierowany do Skierniewic, gdzie wejść miał w skład Ośrodka Zapasowego Artylerii Lekkiej nr 8. Tenże został prawdopodobnie ewakuowany na tereny wschodnie, ale brak bliższych informacji na ten temat, poza nazwiskami oficerów 15 pal na listach katyńskich.

Pokojowy 15 PAL formował również 802 pluton parkowy uzbrojenia, kolumnę taborową nr 812 i warsztat taborowy parokonny nr 809, ale raczej mało prawdopodobne, żeby Twój wujek z kwatermistrzostwa trafił do nich.

Opis działań 15 DP w kampanii wrześniowej w książce p. Dymka jest podzielony na kolejne dni, w których opisuje działania poszczególnych oddziałów, w tym 15 PAL. Nie znalazłem informacji o szpitalach polowych i rannych jeńcach - podaje tylko ogólnikowe straty. Np. 15pal do momentu przebicia się do Warszawy utracił 60% stanu osobowego - poległych, rannych i wziętych do niewoli, ale także zaginionych.

Po czwarte już chyba - trzeba by przejrzeć relacje zawarte w IPMS (Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie), były nawet online, ale od chwili pandemii brak do nich dostępu. Możesz spróbować na forum DWS poprosić - może ktoś ma ściągnięte PDF-y.
https://www.pism.co.uk/dokumenty_bl.htm
I taki artykulik do przeczytania:
file:///C:/Users/Robert/AppData/Local/T ... 210326.pdf


Witaj Michale,

Bardzo dziękuję za poświęcenie mi uwagi i próby pomocy.
Nie ulega już wątpliwości, że mój wujek Jan Wietecki był zawodowym żołnierzem w 15 PAL, bo znawcy tematu na DWS.ORG.PL, a szczególnie ich administrator "zecer"z Bydgoszczy, rozpoznali jego odznakę na mundurze. Mam 3 zdjęcia, na których jest mój wujek i to ułatwiło rozpoznanie, bo na jednym zdjęciu z okresu przed II wś jest z żoną Marią z Myszkowskich oraz bratem Franciszkiem i jego żoną na balu Polskiego Białego Krzyża organizowanym co roku przez PAL w Bydgoszczy w Hotelu pod Orłem. O tych balach pisze Piotr Zarzycki w zeszytach historycznych na temat 15 PAL z okresu wrześniowego. Prowadzono kwesty na różne cele pomocy rodzinom wojskowych, na organizacje sportowe itp cele.
Nie wiem dokładnie jaki miał stopień wojskowy, ale był podoficerem i moja najstarsza kuzynka, która pamięta go gdy była dzieckiem, twierdzi, że był podchorążym. Wg informacji z książek Piotra Zarzyckiego w Bydgoszczy była Szkoła Podchorążych dla Podoficerów więc mój wujek mógł ją ukończyć, ale bez matury nie mógł zostać oficerem.
Zapewne wyruszył na wojnę bo mam zdjęcie z koszar, gdzie wujek i jeszcze jeden podoficer stoją przed grupą umundurowanych rezerwistów. Widać wojsko mało wyszkolone, różnego wieku i bez ustawienia w szyku, a tylko w rzędach. W książkach opisywano te przygotowania oraz trudności w zapewnieniu umundurowania dla rezerwistów w 15 pal.
Jeśli chodzi o udział w bitwie nad Bzurą to nie ulega wątpliwości bo rodzina kontaktowała się z PCK i takie informacje dostała nie tylko moja matka, ale także jej dwaj bracia i siostra oraz moja babcia. Nikt by tego sobie nie wymyślił, a moja matka twierdziła, że armia Pomorze szła do Modlina i takie są fakty.
Jeśli chodzi o funkcję mojego wujka to mogło być prawdą, że konwojował kasę pułku bo w licznych pracach historycznych ( także pisanych przez uczestników tej bitwy) jest mowa o wypłacaniu żołnierzom żołdu w tym czasie oraz o robieniu zakupów prowiantu dla wojska. Skoro takie funkcje pełnił mój wujek przed wybuchem wojny, to także mógł być w konwoju kasy pułkowej, co potwierdzają znawcy tematu pułków w bitwie nad Bzurą.
Znawcy bitwy nad Bzurą z portalu "Bitwa nad Bzurą", z którymi koresponduję potwierdzają, że w Rawie Mazowieckiej był szpital wojenny i mój wujek mógł tam trafić jako ranny ( podobno miał urwaną nogę). Jeśli zmarł na gangrenę to mógł być pochowany w Rawie Mazowieckiej w zbiorowym grobie żołnierzy Armii Pomorze i Armii Poznań oraz Armii Łódź.
Mimo posiadania nieśmiertelników hitlerowcy mogli pochować ich bezimiennie. Jednak po ustąpieniu pandemii wybiorę się do kancelarii tego cmentarza w sprawie zapisów w księgach pochowanych w Rawie Mazowieckiej.

Reasumując cały czas badam sprawę, poszukuję i z pomocą rodziny i innych osób zebrałam sporo pewnych już informacji. Dziękuję Ci za chęć pomocy i serdecznie pozdrawiam.
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Maciej_DokurnoOffline
Temat postu: Re: 15 PAL w Bydgoszczy  PostWysłany: 06-04-2021 - 21:13
Sympatyk


Dołączył: 06-05-2009
Posty: 18
Skąd: Szkocja
Status: Offline
Alik_Bydzia napisał:
Poszukuję informacji o 15 Pułku Artylerii Lekkiej z Bydgoszczy. Mam pamiątkę ze służby wojskowej dziadka z dopiskiem "Pamiątka służby w wojsku 1935 Bydgoszcz 15 P.A.L".
Czy ktoś dysponuje zdjęciami/ informacjami/ historią 15 PAL? Ze szczególnym uwzględnieniem 1935 r.
Czy gdzieś z wojska mogę poprosić o informacje ze służby wojskowej dziadka? Jak i gdzie?
Mam jeszcze zdjęcie grupowe żołnierzy z tego Pułku, mogę podesłać zainteresowanym.
Pozdrawiam
Tomasz, mój mail achim@go2.pl


Witam,

Równiez jestem bardzo zainteresowany informacjami dot. 15 PAL. Mój krewny, porucznik Ksawery Dokurno, był w nim Oficerem Zwiadowczym. Polecam książkę Apoloniusza Zawilskiego "Bateria została" - jest to relacja dowódcy 8 baterii 15 p.a.l. Posiadam też kopię pdf teczki B.I.27f - relacji z kampanii 1939 roku, przechowywanej w Instutucie Sikorskiego w Londynie - mogę wysłać na email. Bardzo jestem ciekawy zdjęć grupowych żołnierzy tego pułku, o których wspominasz - może udałoby mi się na nich znaleźć mojego krewnego.

Polecam też wątek tutaj: https://forum.odkrywca.pl/topic/677762- ... ydgoszczy/

Pozdrawiam
Maciek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
BadylarzOffline
Temat postu: Re: 15 PAL w Bydgoszczy  PostWysłany: 08-04-2021 - 20:45
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2017
Posty: 200

Status: Offline
Witam !

Cytat:
Nie wiem dokładnie jaki miał stopień wojskowy, ale był podoficerem i moja najstarsza kuzynka, która pamięta go gdy była dzieckiem, twierdzi, że był podchorążym. Wg informacji z książek Piotra Zarzyckiego w Bydgoszczy była Szkoła Podchorążych dla Podoficerów więc mój wujek mógł ją ukończyć, ale bez matury nie mógł zostać oficerem.


Przeglądając ostatnio rodzinne zdjęcia natknąłem się na takie, które prawdopodobnie przesłał do dziadka kolega z wojska:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/a39845beb4df91d8
Podpis na odwrocie:
Szkoła Podchorążych w Bydgoszczy
"Sekcja siatkówki"
Bydgoszcz 20.IV.33r.


Dziadek nie był w artylerii, tylko w piechocie, ale wychodząc z wojska miał stopień kaprala. Podejrzewam, że jego kolega, ten który wysłał zdjęcie, był także podoficerem, ale został żołnierzem zawodowym, a potem został wysłany na kurs podchorążych dla podoficerów.

_________________
Pozdrowienia
Michał (Badylarz)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu: Re: 15 PAL w Bydgoszczy  PostWysłany: 08-04-2021 - 22:13
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 515

Status: Offline
Dziękuję za informację i zdjęcie. Także czytałam o kursach dla podoficerów i zapewne w takiej formie uzyskiwano wiedzę z zakresu wojskowości, ale bez matury nie mogli dostać stopni oficerskich. W kolejnych rocznikach kadeci już uzyskiwali pełne średnie wykształcenie z maturą w toku 3 letnich studiów i stanowili kadrę oficerską.
Książkę A.Zawilskiego ma i przeczytał mój krewny, ale niewiele wnosi do naszych poszukiwań Jana Wieteckiego poza pokazaniem przebiegu bitew kampanii wrześniowej. Napiszę na priv do Maćka w sprawie tej relacji z kampanii 1939 r

Pozdrawiam
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
J_AgniOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-04-2021 - 22:57
Sympatyk


Dołączył: 05-02-2014
Posty: 116

Status: Offline
Janiszewska_Janka napisał:
Moja babcia nie akceptowała informacji o śmierci swego najstarszego syna, bardzo chorowała w okresie wojny i ukrywano fakty ustalane wówczas przez PCK więc nie mam teraz jakichkolwiek dokumentów na jego temat

Jeżeli były już znalezione informacje przez PCK, to są u nich nadal. Można do PCK napisać informując, że już był poszukiwany i pytając, co mają w bazie i czy może jeszcze znajdą nowe informacje - jest to możliwe. Niestety trochę to trwa
Powodzenia
Agnieszka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.357754 sekund(y)