Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 12 kwietnia 2021

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
petrusmarcusOffline
Temat postu: O, holender... Holendernia Warszawa  PostWysłany: 26-02-2021 - 21:30


Dołączył: 26-02-2021
Posty: 2

Status: Offline
Szukam aktu urodzenia Stefanii Murawskiej, która jako miejsce urodzenia (1888) podała "Holendernia Warszawa".

Google wskazuje w Warszawie na dwa budynki o nazwie holendernia - przy pałacu w Wilanowie i pałacu w Natolinie. Oba nie były wtedy w Warszawie, ale przejrzałem w Genetece skany metryk św. Anny (Wilanów) i św. Elżbiety (Powsin) z tego roku. I nic.
Po dłuższych poszukiwaniach znalazłem jeszcze coś takiego o ulicy Zabranieckiej:

"Zabraniec - wieś w woj. mazowieckim (powiat wołomiński, gmina Poświętne). Wzmiankowana przed 1580 rokiem jako Zabranice, (parafia Długa) była po części własnością Jurgiana Czerniakowskiego a po części wojewody podlaskiego Mikołaja Kiszki. W XIX w. należała do gminy i parafii Okuniew. Dobra liczyły łącznie ok. 1000 ha (1926 mórg) i dzieliły się na folwark Zabraniec oraz wieś i folwark Holendernia, zwane również Trzcinka. Mieszkało tu ponad 250 osób w 8 budynkach murowanych i 7 drewnianych. W 1889 roku cześć tych terenów zajął tworzony w Rembertowie poligon wojskowy. Była to polna droga biegnąca z Targówka właśnie do tego folwarku.
Do 1916 roku tak nazywała się dzisiejsza ul. Siarczana."

Jeśli chodzi o ten folwark Holendernia, to w 1888 nie była to chyba jeszcze Warszawa? Cały prawy brzeg był chyba w parafii MB Loretańska, ale tam nic nie znalazłem. Gdzie szukać?

Petrus Marcus Laurentius Usurpator
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Kaczmarek_AnetaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 26-02-2021 - 21:52
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 09-02-2007
Posty: 5652
Skąd: Warszawa/Piaseczno
Status: Offline
Witaj,

idąc tropem Doroszewskiego:
https://sjp.pwn.pl/doroszewski/holendernia;5433497.html
holendernia oznaczała m.in. osadę Holendrów, a jeśli tak, to może chodzi o nazwę kępy wiślanej - Holendry (Kępy Holenderskiej, inaczej Saskiej Kępy), na której to właśnie osiedlali się Holendrzy?

Od tej nazwy wzięła z kolei swoją nazwę ul. Holenderska (Praga Południe) - nazwa ulicy od roku 1807.
Może zatem powinieneś poszukać w parafiach prawobrzeżnej Warszawy?
Tu polecam:
http://www.praga-pn.waw.pl/data/other/dzieje_pragi.pdf

Pozdrawiam
Aneta
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOnline!
Temat postu:   PostWysłany: 26-02-2021 - 22:00
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 24002
Skąd: Warszawa
Status: Online!
a coś więcej o niej?
rodzice?
ślub?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
petrusmarcusOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-02-2021 - 21:51


Dołączył: 26-02-2021
Posty: 2

Status: Offline
Chyba wpisałaby Kępa Holenderska a nie Holendernia. Raczej trzymałbym się folwarku Holendernia, bo budynek, nawet konkretny, chyba nie nadaje się do podania jako miejsce urodzenia.
Ślub był w Argentynie, a o rodzicach wiem tylko z Geneteki z aktu urodzenia jej siostry:
1894 1276 Marta Murawska Stanisław Marianna Stelman Warszawa-Praga MB Loretańska
Rok urodzenia mam jako jedyny konkret z argentyńskiego aktu ślubu obok roku urodzenia 1888 i miejsca urodzenia ."Holendernia Varsavia" Ale w skanach indeksów MB Loretańskiej jej nie ma.
Petrus
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-02-2021 - 22:06
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 1639
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
w indeksach jej nie ma, a widzisz, że nie wszystkie roczniki są zindeksowane?
Szukałeś w roczniku 1888 lub w 1887 lub w 1886 samodzielnie?

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
margaritareOffline
Temat postu:   PostWysłany: 27-02-2021 - 22:58


Dołączył: 24-12-2019
Posty: 9

Status: Offline
Holendernia w Wilanowie to taka wypasiona obora w stylu klasycystycznym dla krów Smile
Margarita
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pobłocka_ElżbietaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2021 - 09:31
Sympatyk


Dołączył: 22-01-2009
Posty: 2274

Status: Offline
petrusmarcus napisał:
Chyba wpisałaby Kępa Holenderska a nie Holendernia. Raczej trzymałbym się folwarku Holendernia, bo budynek, nawet konkretny, chyba nie nadaje się do podania jako miejsce urodzenia.
Ślub był w Argentynie, a o rodzicach wiem tylko z Geneteki z aktu urodzenia jej siostry:
1894 1276 Marta Murawska Stanisław Marianna Stelman Warszawa-Praga MB Loretańska
Rok urodzenia mam jako jedyny konkret z argentyńskiego aktu ślubu obok roku urodzenia 1888 i miejsca urodzenia ."Holendernia Varsavia" Ale w skanach indeksów MB Loretańskiej jej nie ma.
Petrus


Nie tylko Akt urodz.siostry ,lecz również jej ślub,
Geneteka:
https://geneteka.genealodzy.pl/index.ph ... rdertable=
Warszawa -Tarchomin św.Jakub,Ślub 25.11.1919r.Henryków
Franciszek Sierociński rodz.Wojciech, Helena Dąbrowska
Marta Murawska rodz.Stanisław, Maryanna Stelman

_________________
Pozdrawiam
Ela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOnline!
Temat postu:   PostWysłany: 28-02-2021 - 10:05
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 24002
Skąd: Warszawa
Status: Online!
Od razu pisz co wiesz. Skoro wiesz, że Marta była siostrą i jej AU masz - to informacje o rodzicach Stefani znasz.
Przejrzyj na początek skorowidze ksiąg urodzeń z nieizndeksowanych lat końców XIX wieku parafii praskiej w poszukiwaniu wszystkich urodzeń dzieci Stanisława i Marianny i podziel się rezultatem.
Chyba, że podejrzewasz (lub wiesz), że Marianna była kolejną żoną Stanisława to każde dziecko Stanisława, niezależnie od matki tego dziecka - jest do odnotowania.

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.263945 sekund(y)