Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 31 października 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Zareba81Offline
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2020 - 17:54
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2020
Posty: 61

Status: Offline
Ireno znalazłem w sumariuszu Rosochate 1781r pod pozycją 179 ślub Piotra i Julianny
https://metryki.genealodzy.pl/metryka.p ... 482&y=1516
Ale nie mam pojęcia gdzie szukać samego aktu i czym są księgi szlachty podlaskiej.

_________________
Damian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2020 - 18:59
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
to już dawno było powiedziane. Poczytaj całą dyskusję i po kolei wypisuj sobie co kto wyszukał.Z tego co na 3 str. wypisałam wykreśl Józefa i Mariannę i ich datę ślubu i wpisz Macieja i Agnieszkę i ich datę ślubu pod tym rok ur. Piotra .W akcie jego zg. z 1.11.1797 w Warchołach napisano że miał 70 lat , wynika z tego że ur. się w 1727 r. Wykreśl dane tamtego Piotra który zmarł w Czyżewie. Dalej już tak jak jest. Wynika z tego że jak żenił się z Julianna miał 54 lata ,może był wdowcem ,może miał pierwszy ślub w innej parafii bo w Rosochatem nie ma takiego aktu. Wszystko "może". Dlatego dobrze było by zdobyć akt śl. z Julianna może tam było by coś napisane. Jak to zdobyć tego nie wiem . To nie mój teren .O tych księgach to tylko taki zwrot.Sam pisałes że przeglądałeś coś o szlachcie podlaskiej. Ja Ci nie pomogę Szukaj.
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Zareba81Offline
Temat postu:   PostWysłany: 30-08-2020 - 21:08
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2020
Posty: 61

Status: Offline
Ireno to jest strona Katalogszlachty.com
Przeczesałem go praktycznie w całości i jedyna wzmianka o Piotrze jest pod pozycją Joachima (że to syn zmarłego w 1797r Piotra)
Dziękuję za wszystko.
Pozdrawiam

edit
Co ciekawe tu znalazłem na jednej stronie aż trzech Maciejów Zaremba ,zdaje się pod poz.103,109,110
To będzie 1699r ? Pasowałoby idealnie do ślubu w 1723 albo 1724 roku.
https://szukajwarchiwach.pl/5/165/0/-/1 ... /#tabSkany

_________________
Damian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 06:11
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
109 - Zaremby Święcki a tamte dwa Warchoły. Agnieszka Dmochowska poz. 1171 - -Warchoły to może być 1706 r miała by 18 lat. Agnieszka Zarembina zg. 1766r / 66
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Zareba81Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 15:55
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2020
Posty: 61

Status: Offline
Czy ja dobrze myślę, że jeśli Agnieszka pochodzi z miejscowości Zaręby Warchoły to jest duże prawdopodobieństwo, że akta ślubu mogą być w parafii Andrzejewo ?
Edit
Ah dopiero teraz sobie przypomniałem, że sumariusz był z parafii Rosochate
Przepraszam za zamieszanie:/

_________________
Damian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 17:23
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
Pomyliłam nr. w akcie zg. Agnieszki Zarembiny powinno być 62. Damianie męczyło mnie , że nie ma aktu ur. Piotra w okolicach roku 1727. Jest w sumariuszu z grudnia 1737-1756 w roku 1738 poz. 200 ur. Piotr Zaremba w Warchołach. Opieraliśmy się na wieku Piotra w akcie zg. 70 lat. Ato może było 60 lat. zgon zgłaszali często sąsiedzi lub dalsi krewni i nie zawsze znali wiek zmarłego albo ksiądz nie dosłyszał i napisał 70 . Do aktu zgonu nie potrzebna była metryka urodzenia. I wtedy Piotr w czasie ślubu miał około 43 lat i mógł by być to jego pierwszy ślub.Jeśli chodzi o Juliannę to że w sumariuszu w 1756 r miała wpisane Josefata ur. w Tarnowo(prawie wszyscy Przeździeccy ze wsi Tarnowo) to na pewno pomyłka. Sumariusze były spisywane około roku 1856( tak na końcu sumariusz zapisane) i ktoś kto spisywał z aktu wpisał Juliannie i Josefacie która jest za nia to samo imię .W sumariuszu ur.po 11.07.1790-1808 na pozycji 12 jest ur. Dominik Jan Joachim syn Piotra i Julianny Zarembów . Wszystkie akty z tych lat warchoły parafia Rosochate.
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Zareba81Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 20:07
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2020
Posty: 61

Status: Offline
Ireno w tym co piszesz może być dużo racji, w którymś akcie zgonu na poprzednich stronach były dane zupełnie inne niż w rzeczywistości (różnica kilku lat)
Znalazłem dość ciekawy opis zdarzenia które miało miejsce w 1761r. Jest opisane na tej stronie:
https://szlachtapolnocnegomazowsza.pl/dokumenty/
Dokładnie ten dokument :
Zeznanie Magdaleny Stokowskiej w sprawie zabójstwa Macieja Zaremby
https://szlachtapolnocnegomazowsza.pl/w ... 761-r..pdf
Co ciekawe karczma w bolendach była oddalona o 1,7km(wg map google) od miejscowości Zaremby Warchoły.
Ciekawe czy to może być ten Maciej ? :/

_________________
Damian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 20:20
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
N ie mogę otworzyć tych stron. Na pewno Maciej zmarł przed 1766 r przed Agnieszką ale nie ma sumariusza zgonów z wcześniejszych lat. Może napisz w skrócie o tym zabójstwie bo napisano że połączenie jest prywatne. Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Zareba81Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 20:46
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2020
Posty: 61

Status: Offline
Zeznanie Magdaleny Stokowskiej w sprawie zabójstwa Macieja Zaremby, zaoblatowane
w księdze z serii nurskie grodzkie relacje oblaty sygn. 35 na kartach 147v-148, w piątek
najbliższy przed Niedzielą Palmową roku Pańskiego 1761, przepisane w roku 2019 przez
Marcina Radziszewskiego.
Ja, Magdalena, niegdy Pana Mateusza i Ewy Świerżewskich córka, pierwszego
małżeństwa niegdy szlachetnego Pana Grzegorza Choromańskiego, powtórnego
małżeństwa teraźniejszego Pana Klemensa Stokowskiego żona. Z młodych moich lat
byłam przy rodzicach, do żadnego excessu nie znam się być winną. Z nieboszczykiem
Grzegorzem Choromańskim, pierwszym mężem, żyłam lat blisko dwudziestu bez
ukrzywdzenia bliźniego. W przeszłym roku 1760, po śmierci pierwszego męża, poszłam
za mąż za Pana Klemensa Stokowskiego, a że nieboszczyk Pan Maciej Zaremba chcąc
tak fortunę, jako też i gospodarstwo po nieboszczyku Panu Grzegorzu Choromańskim,
pierwszym mężu moim, pozostałe odebrać, razy kilka z ludźmi najechawszy dom
prawom moim podległy, w Zarembach Ciemnych leżący, tenże Pan Maciej Zaremba
rabował gospodarstwo i zboże zabierał. Potem kilka razy przebywając we wsi
Zarembach Ciemnych, przegrażał się dom, w którym ja mieszkam, prawom moim
podległy, wywracać i resztę gospodarstwa zniszczyć. W poniedziałek przeszły przyszedł
tenże nieboszczyk Pan Zaremba do domu mego i niedługo bawiąc, odszedł. A po
odejściu w tymże domu będąc: Pan Grzegorz Zaremba, nieboszczyka Pana Macieja
Zaremby zabitego brat, mówił do nas domowych narzekacie, że wam Maciej, brat mój,
zaskwiera, a wypuściliście go - i w tym czasie z Panem Klemensem Stokowskim –
mężem moim i Wojciechem Dmochowskim – szwagrem tamże będącym, umówiwszy
się, poszłam do karczmy blisko w Bolendach będącej dla gorzałki, gdzie w tejże
karczmie zastałam nieboszczyka Pana Macieja Zarembę i wziąwszy gorzałki, prosiłam
go do siebie. Przyszedłszy do domu mego, nieboszczyk Pan Zaremba pił z nami
gorzałkę. W tym razie Pan Grzegorz Zaremba, brat nieboszczyka Macieja Zaremby
zabitego, i mąż mój także, i Wojciech Dmochowski – szwagier męża mego – zaczęli się
między sobą kłócić. Ja, widząc wszczętą kłótnię, wyszłam na dwór i tam przechadzając
po podwórzu, bawiłam ledwo przez dwa albo trzy pacierze. Zabawiwszy, przyszłam do
izby, już nieboszczyka Macieja Zarembę zabitego i do komory zawleczonego zastałam.
W tym punkcie zaczęłam wyrzekać o dla Boga, cóżcie wy zrobili? Już się w chałupie nie
obrócę. To się działo w przeszły poniedziałek z rana wszystko. Potem chowaliśmy to
ciało przez dzień do nocy w komorze. W nocy Pan Grzegorz Zaremba - brat
nieboszczyka, Klemens Stokowski – mąż mój i Wojciech Dmochowski – szwagier męża
mego - wywieźli to ciało nieboszczyka Zaremby na Panki i tam w dół gotowy po
wykopanych burakach będący – wrzucili i zakopali obnażonego ze wszystkiego
odzienia. Nazajutrz, odkopując inny sąsiad z Zarąb-Gór swoje buraki, postrzegł ten dół
zawalony i udeptany, rozumiejąc, że jaką zarazą bydła zawalony ten dół. Odkopał go i
postrzegłszy ciało, dał znać do wsi Zarąb Ciemnych, a w tym razie sąsiedzi zszedłszy się
do tego dołu, ciało wzięli i do Zarąb Ciemnych przywieźli. Wyżej wyrażeni Stokowski –
mąż mój, Grzegorz Zaremba – brat zabitego i Dmochowski - nie wiem, gdzie uciekli, a
mnie teraźniejsi Panowie Zarembowie, Przeździecki i Dmochowski - wzięli i do tych
konfessat przy ciele zabitego nieboszczyka Zaremby przyprowadzili.

_________________
Damian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 21:14
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
Coś niesamowitego . To na koniec tych trudnych poszukiwań taka historia .Może to być Twój Maciej bo wymienieni są Zarembowie, Przeździeccy i Dmochowscy. Jak zwykle chodziło o majątki,pewnie były jakieś powiązania rodzinne i majątkowe bo nie szedł by do zupełnie obcych ludzi. Napisz co ty o tym myślisz.
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Zareba81Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 21:34
Sympatyk


Dołączył: 16-08-2020
Posty: 61

Status: Offline
Myślę, że ten Maciej raczej bez powodu nie wszedł w rolę wierzyciela. Prawdopodobnie zmarły mąż tej Magdaleny Stokowskiej był u niego zadłużony. A ona pewnie nie poczuwała się do odpowiedzialności i nie zamierzała tego spłacać. Szokuje mnie tylko ,że w to zabójstwo zamieszany był jego brat który potem uciekł z pozostałymi sprawcami. A historia rzeczywiście niebywała. I to przypadkiem na to trafiłem:)

_________________
Damian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 22:09
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
Zupełnie jak w " Panu Tadeuszu" zajazdy i spory o ziemię. Głównie chodziło o majątki ziemskie ,nieuregulowane sprawy testamentowe, powiązania rodzinne. Ciekawe jak to się skończyło. Chyba też było za dużo gorzałki.
Jak by co to możesz jeszcze pytać.
Powodzenia, pozdrawiam Irena.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Bialas_MalgorzataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 31-08-2020 - 23:02
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 31-07-2014
Posty: 1004
Skąd: Wrocław
Status: Offline
Irenko,
podaj mi proszę na PW - wiadomość prywatną - swojego maila
chcę ci coś przesłać celem konsultacji
pozdrawiam
M.

_________________
Poszukuję aktu ślubu Franciszek Nawrocki Marianna Banaś woj. Łódzkie, okolice Wielunia, lata 1856-65
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
tomaszi
Temat postu:   PostWysłany: 24-09-2020 - 09:38
Sympatyk


Dołączył: 05-02-2007
Posty: 769
Skąd: Warszawa
Poniżej stopień zindeksowania wspomnianych w wątku parafii Czyżew oraz Rosochate Kościelne + info o zachowanych rocznikach ksiąg metrykalnych.


Czyżew - https://indeksy.projektpodlasie.pl/inde ... zy%C5%BCew

Urodzenia 1667-1917,
Małżeństwa 1667-1917,
Zgony 1667-1917,
Aneksy 1827-1938,
Księgi od: U 1684, M 1722, Z 1782

--------------------------------------------------------------------------------


Rosochate - https://indeksy.projektpodlasie.pl/inde ... 5%9Bcielne

Urodzenia 1698-1936,
Małżeństwa 1724-1936,
Zgony 1765-1936,
Przed 1808: - tylko sumariusz (najstarsze księgi poszły z dymem w 1939r.)

_________________
z ukłonami,
Tomasz M.Dąbrowski
https://indeksy.projektpodlasie.pl
https://dna.projektpodlasie.pl
https://www.facebook.com/projektpodlasiepl
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora MSN Messenger  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 1.148022 sekund(y)