Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 26 października 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
wrzesien2004Offline
Temat postu:   PostWysłany: 18-09-2020 - 12:06
Sympatyk


Dołączył: 16-09-2020
Posty: 18

Status: Offline
Pomoże ktoś w znalezieniu gdzie służył mój pradziadek

Wojciech Ciupak, syn Franciszka, ur 1892 Trzebuska, parafia Nienadówka, powiat Sokołów Małopolski

tyle wiem, że był w rosyjskiej niewoli.

Bedę bardzo wdzięczny, pisałem do archiwum wojennego we Wiedniu ale dostałem standardową odpowiedz, że nic nie wiedzą.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 18-09-2020 - 12:13
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 91
Skąd: Szczecin
Status: Offline
Niestety nie wiem jak masz na imię, więc nie wiem jak się do Ciebie zwrócić.

Wyszukiwarka na stronach biblioteki Górnej Austrii zwraca dwa wyniki dla hasła Wojciech Ciupak:
https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... /LOG_0018/
https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... /LOG_0017/

Oba wpisy odnoszą się do osoby z rocznika 1894 - być może to nawet ta sama osoba. Jeden wpis dotyczy zranienia (lista 519), a według drugiego Ciupak Wojciech rzeczywiście trafia do niewoli w Rosji (lista strat nr 664). Jeśli to Twój przodek to służył w 89 Pułku Piechoty. A jeśli nie to spróbuj dokładnie przeszukać listy strat, być może figuruje gdzieś pod błędnie zapisanym nazwiskiem.

Kuba
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wrzesien2004Offline
Temat postu:   PostWysłany: 18-09-2020 - 13:05
Sympatyk


Dołączył: 16-09-2020
Posty: 18

Status: Offline
bardzo dziękuję za odpowiedz.

Imię mam właśnie po pradziadku Smile

Niestety nie jest to mój przodek. Nie zgadza się rocznik, no i wiem, że w tymże Chmielniku ( gmina koło Rzeszowa) tez mieszkają do dzisiaj Ciupaki więc ten na pewno faktycznie jest z Chmielnika.

Co do mojego Wojciecha ta na pewno ranny nie był. Że był w rosyjskiej niewoli to pewne, bo osobiscie opowiadał o tym mojemu ojcu. Na pewno tez podczas wojny jego oddział stacjonował w okolicach Lublina , lub samym Lublinie bo ma zdjęcie zrobione w tym mieście, jest pieczątka na odwrocie.
Oczywiście wojnę przeżył i zmarł dopiero w 1967 roku. Nikt z rodziny niestety nie pamięta w jakim oddziale służył i gdzie konkretnie walczył.

Kurcze szkoda, bo tak bardzo mi na tyn zależy by dowiedzieć się czegoś więcej o przebiegu jego służby..
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
wrzesien2004Offline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 07:55
Sympatyk


Dołączył: 16-09-2020
Posty: 18

Status: Offline
jakub.witkowski napisał:
Niestety nie wiem jak masz na imię, więc nie wiem jak się do Ciebie zwrócić.

Wyszukiwarka na stronach biblioteki Górnej Austrii zwraca dwa wyniki dla hasła Wojciech Ciupak:
https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... /LOG_0018/
https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... /LOG_0017/

Oba wpisy odnoszą się do osoby z rocznika 1894 - być może to nawet ta sama osoba. Jeden wpis dotyczy zranienia (lista 519), a według drugiego Ciupak Wojciech rzeczywiście trafia do niewoli w Rosji (lista strat nr 664). Jeśli to Twój przodek to służył w 89 Pułku Piechoty. A jeśli nie to spróbuj dokładnie przeszukać listy strat, być może figuruje gdzieś pod błędnie zapisanym nazwiskiem.

Kuba


A gdzie szukać tych list strat?
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jgorskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 11:55
Sympatyk


Dołączył: 18-02-2018
Posty: 20

Status: Offline
Choćby tutaj: https://digi.landesbibliothek.at/viewer ... LB-1723425
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jakub.witkowskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 15:44
Sympatyk


Dołączył: 25-10-2019
Posty: 91
Skąd: Szczecin
Status: Offline
https://kramerius.army.cz/search/i.jsp? ... 13d398622b

Są też dostępne w czeskim ministerstwie obrony, chyba też w wersji przeszukiwalnej.

Kuba
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Podg_RenataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 15:55


Dołączył: 23-08-2020
Posty: 8

Status: Offline
Dzień dobry,

wracając do mojej wcześniejszej prośby, chciałabym dodać, że znalazłam informacje o Tomaszu Nowaku (syn Marcina, stąd przypuszczam, że rosyjski dopisek przy nazwisku Martynow) ur. w 1883 w Poddębicach na stronie https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D2 .

Widnieje tam informacja o nim, że był w 224-ty pułk piechoty Juchnowskiej i odnotowano jego brak na liście/zaginięcie w dniu 30.03.1915r.

Mamy też dodatkowe przypuszczenia rodzinne, na razie jeszcze słabo zweryfikowane, że ów Tomasz oprócz tego, że brał udział w IWS, to najprawdopodobniej zmarł w Wichowie w parafii Chełmica Duża. Nie dotarłam jeszcze do księgi zgonu, o ile w ogóle go w niej znajdę.

Patrząc na te źródła rosyjskiego archiwum i przekaz rodzinny - czy możliwym jest postawić taką hipotezę, że Tomasz Nowak uznany za zaginionego/brakującego na liście w armii carskiej wrócił do domu, do rodziny i tym samym zbiegł z armii carskiej?

Czy gdzieś jeszcze mogę szukać jakichś informacji o Tomaszu Nowaku w archiwach wojskowych, np. kiedy został wcielony do wojska carskiego?


Podg_Renata napisał:
Dzień dobry

Czy mogę prosić o pomoc w znalezieniu informacji o uczestnictwie w IWS
Tomasza Nowaka, ur. 05 paź 1883r. w Poddębicach, pow. włocławskie, syna Marcina i Marianny z d. Studzińska Nowaków?

Pozdrawiam,
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
biala35Offline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 16:31
Sympatyk


Dołączył: 26-12-2014
Posty: 27

Status: Offline
Dzień dobry,
Czy mogę prosić o odnalezieniu informacji na temat Józefa Bielickiego ur.16.02.1883r Bartniczka syn Antoniego
Pozdrawiam,Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 16:50
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1307

Status: Offline
Podg_Renata napisał:
Dzień dobry,

wracając do mojej wcześniejszej prośby, chciałabym dodać, że znalazłam informacje o Tomaszu Nowaku (syn Marcina, stąd przypuszczam, że rosyjski dopisek przy nazwisku Martynow) ur. w 1883 w Poddębicach na stronie https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D2 .

Widnieje tam informacja o nim, że był w 224-ty pułk piechoty Juchnowskiej i odnotowano jego brak na liście/zaginięcie w dniu 30.03.1915r.

Mamy też dodatkowe przypuszczenia rodzinne, na razie jeszcze słabo zweryfikowane, że ów Tomasz oprócz tego, że brał udział w IWS, to najprawdopodobniej zmarł w Wichowie w parafii Chełmica Duża. Nie dotarłam jeszcze do księgi zgonu, o ile w ogóle go w niej znajdę.

Patrząc na te źródła rosyjskiego archiwum i przekaz rodzinny - czy możliwym jest postawić taką hipotezę, że Tomasz Nowak uznany za zaginionego/brakującego na liście w armii carskiej wrócił do domu, do rodziny i tym samym zbiegł z armii carskiej?

Czy gdzieś jeszcze mogę szukać jakichś informacji o Tomaszu Nowaku w archiwach wojskowych, np. kiedy został wcielony do wojska carskiego?


Podg_Renata napisał:
Dzień dobry

Czy mogę prosić o pomoc w znalezieniu informacji o uczestnictwie w IWS
Tomasza Nowaka, ur. 05 paź 1883r. w Poddębicach, pow. włocławskie, syna Marcina i Marianny z d. Studzińska Nowaków?

Pozdrawiam,
Renata

Renato, jest tam błąd, w tej informacji.
Tomasz Nowak-Martynów (powinno być syn Marcina) był wcielony do 51 pułku piechoty batalionu rezerwy.
Trzeba sprawdzić w jakiej miejscowości znajdował się ten pułk dnia 30 marca roku 1915.

Chociaz chyba nie mam racji(
wszędzie gdzie jest napisane "51 pułk batalionu rezerwy" w informacji "224 pułk Juchnowski".
Irena


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 25-09-2020 - 21:57, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
benyzetOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 20:06
Sympatyk


Dołączył: 23-08-2013
Posty: 347
Skąd: Wielkopolska
Status: Offline
Ponawiam moje pytanie. Może Gabi coś mi odpowie? Smile
Mój pradziadek zginął w Pierwszej Wojnie Światowej. Został wcielony do wojska Pruskiego. Ostatnio dowiedziałem się,że wdowa po nim( moja prababcia) dostawała rentę wojenną. Czy wiecie może,jak długo wdowa ją otrzymywała i jaka to była wówczas kwota?

_________________
Pozdrawiam Grzegorz
--------------------------------------------------
Szukam metryk/informacji o Zarzyckich,którzy z zawodu byli szewcami.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Podg_RenataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 21:08


Dołączył: 23-08-2020
Posty: 8

Status: Offline
Dziękuję Ireno!
Rzeczywiście dość ciężko odczytuje się informacje z tej dokumentacji.

Jeśli istotnie Tomasz Nowak należał w 51 batalionu (?) rezerwy do 224 pułku juchnowskiego, to zapiski dziennika wojennego (str. 11 z 30 marca 1915r.) mogą wskazywać gdzie w tym czasie pułk przebywał i co się działo. Jednak ciężko mi odczytać te zapiski. https://gwar.mil.ru/documents/view/?id=51512642

Jeśli ktoś z Państwa odczytałby bieglej i mógłby przedstawić najistotniejsze informacje z zapisów tego dziennika w okolicach 30 marca 1915, będę wdzięczna. Smile

Pozdrawiam, Renata


Irena_Powiśle napisał:
Podg_Renata napisał:
Dzień dobry,

wracając do mojej wcześniejszej prośby, chciałabym dodać, że znalazłam informacje o Tomaszu Nowaku (syn Marcina, stąd przypuszczam, że rosyjski dopisek przy nazwisku Martynow) ur. w 1883 w Poddębicach na stronie https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D2 .

Widnieje tam informacja o nim, że był w 224-ty pułk piechoty Juchnowskiej i odnotowano jego brak na liście/zaginięcie w dniu 30.03.1915r.

Mamy też dodatkowe przypuszczenia rodzinne, na razie jeszcze słabo zweryfikowane, że ów Tomasz oprócz tego, że brał udział w IWS, to najprawdopodobniej zmarł w Wichowie w parafii Chełmica Duża. Nie dotarłam jeszcze do księgi zgonu, o ile w ogóle go w niej znajdę.

Patrząc na te źródła rosyjskiego archiwum i przekaz rodzinny - czy możliwym jest postawić taką hipotezę, że Tomasz Nowak uznany za zaginionego/brakującego na liście w armii carskiej wrócił do domu, do rodziny i tym samym zbiegł z armii carskiej?

Czy gdzieś jeszcze mogę szukać jakichś informacji o Tomaszu Nowaku w archiwach wojskowych, np. kiedy został wcielony do wojska carskiego?


Podg_Renata napisał:
Dzień dobry

Czy mogę prosić o pomoc w znalezieniu informacji o uczestnictwie w IWS
Tomasza Nowaka, ur. 05 paź 1883r. w Poddębicach, pow. włocławskie, syna Marcina i Marianny z d. Studzińska Nowaków?

Pozdrawiam,
Renata

Renato, jest tam błąd, w tej informacji.
Tomasz Nowak-Martynów (powinno być syn Marcina) był wcilony do 51 pułku piechoty batalionu rezerwy.
Trzeba sprawdzić w jakiej miejscowości znajdował się ten pułk dnia 30 marca roku 1915.

Chociaz chyba nie mam racji(
wszędzie gdzie jest napisane "51 pułk batalionu rezerwy" w informacji "224 pułk Juchnowski".
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 25-09-2020 - 22:26
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1307

Status: Offline
Renato,
spróbuję odczytać i napisac to ale w języku rosyjskim, bo teraz nie mam czasu to tłumaczyć i żeby było to dokładnie.
z góry powiem że było to na terenach Suwalszczyzny.

str 10
25.03
Сегодня полк тоже наступал на д. Новы Сувалки. Продвигаться вперед было очень затруднительно, так как противник сильно обстреливал наступающие части. К вечеру полк продвинулся к противнику шагов на 200-300 и окопался. За это наступление полк потерял убитыми в том числе и ранеными 19 нижних чинов.

26.03
Роты занимаются укреплением позиций, занятых ими вчера. вечеру эти позиции был закреплены. За этот день полк потерял убитыми 1 нижн[ий] чин, раненых 4 нижних чина и без вести пропавших 3 нижних чина.

27.3
Сегодня полк занимает ту же позицию, что и вчера. Весь день велась ружейная и артиллерийская стрельба. Потери полка за этот день выразились ранеными 18 нижних чинов, убитыми 2 нижних чина и без вести пропавшими 1 нижний чин.

28.03
Позиция у д. Кжива [Krzywa]. Изменений в расположении частей не произошло никаких. Противник обстреливал наши окопы артиллерийским огнем. Потери за сутки было 4 нижн.[чина] раненых.

29.03
Полк занимает ту же позицию. Днем была ружейная и артиллерийская стрельба. Согласно приказу полк сегодня ночью должен был быть сменен и отойти в резерв, но в 9 вечера противник повел на правый и левый фланги нашего полка атаки. Эти атаки были отбиты, н всю ночь шла ружейная и артиллерийская стрельба. При отражении
str. 11
этих атак полк наш потерял убитыми 6 нижних чинов, ранеными 8 нижних чинов и контуженными 2 нижних чина. При отражении же нами взято в плен 2 нижних чина, при чем один из них раненый.

30.3
Полк занимает ту же позицию. Утром сегодня были сменены резервные роты двумя ротами Коротоякского полка. нем сегодня велась ружейная и артиллерийская стрельба с обеих сторон. Сегодня полк потерял убитыми 4 нижних чина, ранеными 10 нижних чинов и без вести пропавшими 15 нижних чинов.

Dalej
31.3 - wzmianka miejscowość Шельство (?) Шельетво (?) Nie mogę odczytać.
1.4. wzmianka miejscowości Гилуйце, /Giłujce Грибовка/Grzybówka, Шельсво /Szelstwo (?)

Z tego nie wynika że był to dokładnie ten 224 pułk.
Może była to jednostka - rota - rezerwowa pułkг Korotojakskiego, z żołnierzy rezerwy, już w wieku i mających rodziny. Byli tam a propos z Wilenszczyzny też.
Kiedy trafili do tych terenów tego samego dnia to wrócili nie do wojska, a do domu) bo w tym dniu z tego co odczytałam była zmiana na jednostkę z rezerwy i 15 osób zaginęli bez śladu.
To toczyło się na terenach Suwałek.

PS
Zerknęłam dziennik pułku Korotojakskiego za ten okres.
str 234, dnia 23.marca, ciekawy dokument:
Телефонограмма 336
23 марта 11 час 50 мин
Из Торобишки (?) от командира 28 Сибирского стрелкового полка [..] 289 полку.
Согласно приказании начальника дивизии из числа рот резерва [..] 1 1/2 батальона вверенного вам полка в район деревни Жельство, Торобишки. Эти роты состоят корпусный резерв. Выведение этих рот ни в коем случае не должно нарушить установленной вами тесной связи с соседями. Об исполнении мне доносить. Генерал-майор Воронецкий

Z tego wynika że jednostka rezerwy powinna przeprowadzić się do tych miejscowości, które były wymienione wcześniej w dzienniku innego pułku.

Dalej sprawy ciekawiejsze:
str 237 - są wymienione nazwy miejscowości - Hermaniszki, Zwiniszki ect.
str 238 - wieś Krzywa, która też była w innym dzienniku.


str. 255 - od dnia 27 marca.
str. 256 - juz dnia 01 kwietnia.
okresu 28.03-30.03 nie ma.

dalej w tych papierach raporty oficerów o tym co zdażyło się w tym okresie.
W tym jest napisane, że te jednostki rezerwy składały się z poboru 1-3 marca, większość z tych żołnierzy nie wiedzieli jak strzelać, na 60 osób było tylko 15 sztuk broni ect. Że większość osób z tej jednostki nie mówi i nie rozumie po rosyjsku.

Z tego może wynikać że ta jednostka rezerwy która była przekierowana z jednego pułku do innego to byli żołnierzy poboru 1-3 marca, raczej z terenu KP i gubernii zachodnich. Juz mieli rodziny.
Na ile rozumiem ten atak był planowany. I na ten atak planowano rzucić źle nauczonych i uzbrojonych żołnierzy z rezerwy.
I nic dziwnego że 15 osób mogli wprost zostawić to wszystko i wrócić do domów rodzinnych.

Niestety nigdzie oprócz listy nie występuje 51 pułk.
Oczywiście że nie przeczytałam te dzienniki w całości.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Podg_RenataOffline
Temat postu:   PostWysłany: 28-09-2020 - 22:56


Dołączył: 23-08-2020
Posty: 8

Status: Offline
Bardzo dziękuję Ireno za pomoc w odczytaniu tych istotnych fragmentów dzienników. Z druku o wiele łatwiej czyta mi się po rosyjsku... Bardzo mi pomogłaś! Jestem Ci wdzięczna.

Tomasz Nowak rzeczywiście w tym okresie już był żonaty i miał czwórkę dzieci.
Na ile znał rosyjski, to już trudno cokolwiek wywnioskować, acz z racji tego, że w młodości był polowym w majątku Piaszczyńskich, to w późniejszym wieku pewnie także pracował u kogoś, więc raczej mógł być niepiśmiennym i nieznającym języka rosyjskiego, jak większość tych żołnierzy z pułku - źle nauczonych i uzbrojonych żołnierzy z rezerwy.

Informacje z tych fragmentów dzienników i nasze przypuszczenia mogą wskazywać na to, że wśród tych 15 zaginionych Tomasz mógł faktycznie zbiec wtedy do domu.
Czy wrócił do niego od razu, czy też ukrywał się przez jakiś czas - znów trudno powiedzieć... Confused
Faktem jest, że w 1921 roku urodziło się kolejne Jego dziecko, więc od około 1920 na pewno był już z rodziną. Cool

Pozdrawiam,
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 29-09-2020 - 19:44
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2753
Skąd: Hamburg
Status: Offline
benyzet napisał:
Ponawiam moje pytanie. Może Gabi coś mi odpowie? Smile
Mój pradziadek zginął w Pierwszej Wojnie Światowej. Został wcielony do wojska Pruskiego. Ostatnio dowiedziałem się,że wdowa po nim( moja prababcia) dostawała rentę wojenną. Czy wiecie może,jak długo wdowa ją otrzymywała i jaka to była wówczas kwota?

Gabi odpowiada Very Happy co na ten temat wyczytala.
Nalezala sie renta wojenna zonie i dzieciom ale tylko slubnym.
Jesli polegl w pierwszych trzech miesiacach wojny pozostawiona rodzina
nie otrzymywala nic.
Wysokosc renty zalezala od stopnia wojskowego, przewaznie byla to
kwota ogolna/ryczalt maxymalnie 540 marek rocznie.
Za podoficera i feldwebla placono 600 marek rocznie, pozniej ( nie wiem od kiedy) bez wzgledu na ilosc dzieci 900 marek rocznie.
Dodatkowo wdowy otrzymywaly jakas mala kwote extra.
Jak podaja - renty wojenne byly bardzo niesprawiedliwe. Exclamation
Jak dlugo Question nie wiem. Raczej podobnie jak obecnie do ponownego wyjscia
za maz.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kriegerwitwe

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
benyzetOffline
Temat postu:   PostWysłany: 30-09-2020 - 17:06
Sympatyk


Dołączył: 23-08-2013
Posty: 347
Skąd: Wielkopolska
Status: Offline
😊👍🌞

_________________
Pozdrawiam Grzegorz
--------------------------------------------------
Szukam metryk/informacji o Zarzyckich,którzy z zawodu byli szewcami.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.339694 sekund(y)