Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
wtorek, 22 września 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
KarwalskaJustynaOffline
Temat postu: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 10:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 24-02-2015
Posty: 382

Status: Offline
Dzień dobry,
Mam zagwostke. W akcie urodzenia pierwszego dziecka moich przodków, ojciec Sylwester Szymon Czaiński określany był jako urodzony i jako zarzadca dóbr Sucha Wola. Chrzestni to jaśnie oświecony wielmożny pan Aleksander Ostrowsky, chorąży chorągwi pancernej i Zofia Helena, panna, chorążanka sieradzka, rezydentka we dworze w Rząśni

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2115410

Nigdy później nie był określany jako urodzony. Nie wiem nawet jak tego szukać, bo to pierwsza moja szlachta.

_________________
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 12:19
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 762
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Rodzice chrzestni jak najbardziej szlachta. Ojciec również. Nie bardzo odczytuję matkę Grzegorza, ale małżeństwo chyba ślubne
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KarwalskaJustynaOffline
Temat postu: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 15:03
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 24-02-2015
Posty: 382

Status: Offline
Łucja Bąblowska córka organisty

_________________
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_SkułaOffline
Temat postu: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 17:00
Sympatyk


Dołączył: 29-11-2018
Posty: 82

Status: Offline
W akcie śl. Szymona Ciarńskiego z Łucją Bąblowską z 20.10.1755 r też nie ma wzmianki o szlachectwie.Być może przy szlachetnie urodzonych chrzestnych Grzegorza ksiądz z " rozpędu" wpisał ojcu szlachectwo.Gdyby odszukać drugi ślub Sylwestra, może tam by coś było. Łucja zm.4.07.1774r , a w zgonach są podane zgony dzieci Sylwestra 22.12 1789r lat 3 i 24.12 1789r lat 10 to urodzenia były już po zgonie Łucji.Ojciec Łucji Jakub organista zm.20.03.1771r a matka Małgorzata zm. 7.02.1774r
Pozdrawiam Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 17:26
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 360

Status: Offline
Witaj Justyno,

Ten mały Grześ zmarł , miał 8 miesięcy w 1757 roku, a także 2 dzieci w 1766 roku i nie ma tam wzmianki o szlachectwie. W zapisie zgonu Łucji Czaińskiej, która zmarła w 1774 roku w Suchowoli jest skrót od laborosa więc poza tym jednym zapisem nie ma "generosus" lub nobilus przy danych rodziców dzieci. Trzeba poszukać wszystkie akta chrztu dzieci nie tylko tego zmarłego szybko Grzegorza, ale także Agnieszki i Macieja, którzy zmarli w 1766 roku. Często zarządcy i ekonomowie pochodzili z ubogiej szlachty, ale oczywiście nie zawsze. Jeden z moich przodków był ekonomem-gospodarzem folwarku w Książenicach, ale nie miał szlacheckiego pochodzenia. Zapewne po prostu znał się na gospodarce rolnej, był uczciwy i cieszył się zaufaniem rodziny biskupa Prażmowskiego ( to był ich majątek). Także syn kucharza i praczki u hrabiny Skarbkowej został wykształcony i zapewne z jakichś poręczeń dostał funkcję rządcy majątku. Nie dopatrzyłam się jednak szlacheckiego pochodzenia jego przodków.

Pozdrawiam
Janka

W akcie ślubu z 20.10.1755 r podane są dwa imiona Szymon Sylwester Ciaiński ( nazwisko takie wpisano także w akcie chrztu Grzegorza), ale nie określono jego stanu społecznego.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Officinalis_Paeonia
Temat postu: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 18:05
Sympatyk


Dołączył: 26-03-2019
Posty: 182

Tutaj jest akt drugiego małż. - trzeci na lewej karcie:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HY-DRTQ-VTQ?i=64&wc=9RT7-HZW%3A362228801%2C363897801%2C363898301&cc=2115410
Pozdrawiam.

_________________
Elża
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Janiszewska_JankaOffline
Temat postu: Re: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 18:30
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-07-2018
Posty: 360

Status: Offline
Officinalis_Paeonia napisał:


No tak, nie ma wątpliwości, że wpisano mu laborosus Szymon Sylwester Czaiński wdowiec z Sucho Woli i Marianna Skrzypkowska z Huty. Ślub brali 6 listopada 1774 roku, czyli 4 miesiące po śmierci Łucji i nie ma się czemu dziwić jeśli pozostały jeszcze małe dzieci. Dawniej było to normą, bo kobieta musiała prowadzić dom i tę rolę trzeba było szybko zastąpić.

Pozdrawiam
Janka

ps. Jeśli jednak uda się odnaleźć Szymona Sylwestra Czaińskiego vel Ciaińskiego sprzed 1755 roku, to może okazać się zubożałym szlachcicem, który nie mając już ziemi podjął pracę zarobkową, co pod koniec XVIII wieku wiązało się z całkowitą utratą praw do tytułu szlacheckiego.

Pozdrawiam
Janka
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KarwalskaJustynaOffline
Temat postu: Re: To szlachta czy nie?  PostWysłany: 15-08-2020 - 23:12
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 24-02-2015
Posty: 382

Status: Offline
Dziękuję bardzo za pomoc. Faktycznie może ksiądz sie pomylił. Szymon Sylwester jest tutaj jedyny tego nazwiska, a Ostrowscy Ci są z Maluszyna i tam właśnie jest wiecej Czainskich, wiec Aleksander osiadając tu wziął ze soba Szymona Sylwestra.

_________________
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Jaro_ChudzikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 07:13
Sympatyk


Dołączył: 23-02-2020
Posty: 143

Status: Offline
https://szlachtarp.pl/lista-nazwisk_szl ... letna.html

Na tym portalu nazwisko Czaiński figuruje w spisie nazwisk szlacheckich, więc pomyłka księdza przy sporządzaniu metryki nie jest w tym przypadku jedyną ewentualnością. Należałoby poszukiwać wcześniejszych metryk (chrztu Szymona Sylwestra, a następnie metryk jego ojca itd).

Justyno, zbierz podstawowe informacje z herbarzy (lub - na szybko - z podlinkowanej powyżej strony) o szlacheckim rodzie Czaińskich, o ich herbach i dobrach ziemskich, na które otrzymali nadania i gdzie zamieszkiwali. W ten sposób być może uda ustalić się parafie, które powinny stać się przedmiotem Twojego zainteresowania, jako potencjalne miejsce urodzenia Szymona Sylwestra lub jego przodków.


Ostatnio zmieniony przez Jaro_Chudzik dnia 16-08-2020 - 14:00, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KarwalskaJustynaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 09:51
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 24-02-2015
Posty: 382

Status: Offline
I właśnie tu natrafiam na mój osobisty mur. Sylwester Szymon nie pochodzi z Rząśni, a tak jak podejrzewam z Maluszyna, lecz tam nie natrafiłam na Szymona Sylwestra. Niestety akta małżeństwa łacińskie są tak ubogie, ze i w Rząśni nie natrafiam na żadna informacje.

_________________
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 10:02
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21842
Skąd: Warszawa
Status: Offline
a czyje to wtedy dobra były, którymi zarządzał?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KarwalskaJustynaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 11:07
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 24-02-2015
Posty: 382

Status: Offline
Właściwielami dóbr byli Ostrowscy więc pewnie Aleksander tam mieszkający. Myślę, że teoria Janiny jest możliwa, że gdy Szymon Sylwester zaczął być zarządcą stracił tytuł szlachecki, bo tylko przy pierwszym dziecku był tak określany. Moze to był sam początek pracy i jeszcze tak go okreslano, a potem juz przestano.

_________________
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 11:21
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21842
Skąd: Warszawa
Status: Offline
nie ma to wpływu (takiej zależności "zarabianie a przyneleżność"..niektóre dziedziny handlu może..i to tez lipa:) Smile,
XVIII wiek to nie tytuł tylko
zresztą Janina tego nie napisała wprost
Ostrowscy byli właścicielami czy dzierżawcami dóbr arcybiskupów?

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
KarwalskaJustynaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 11:57
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 24-02-2015
Posty: 382

Status: Offline
Według książki ''Domena Ostrowskich z Maluszyna'', w której powołują sie na akta z archiwum ostrowskich, Suchowole sprzedal Wodzicki, Kazimierzowi Ostrowskiemu, a ten dał ja swojemu synowi Aleksowi. Czy aAleks i Aleksander to ta sama osoba? Możliwe. Co do lat w których to sie działo to tez nie jestem pewna.

_________________
Pozdrawiam
Justyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-08-2020 - 12:07
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21842
Skąd: Warszawa
Status: Offline
o to jest tam jakaś bibliografia, wykaz źródeł
może w takim podworskim jakimś zespole będą listy, coś o zarządcy, pisma jakoweś...
"w której powołują sie na akta z archiwum ostrowskich"

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.279989 sekund(y)