Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 03 sierpnia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
DakkaraOffline
Temat postu: Czarkowscy / okolice Bielska Podlaskiego  PostWysłany: 15-07-2015 - 02:59


Dołączył: 10-04-2015
Posty: 6

Status: Offline
Witam serdecznie,
na wstępie chciałabym z góry przeprosić, jeżeli wątek ten umieściłam w nieodpowiednim miejscu na forum, jednakże stronę tę dopiero poznaję a swoją przygodę z genealogią właściwie dopiero zaczynam.

Poszukuję wszelkich informacji na temat wsi Ściony (woj. Podlaskie, pow. Bielski, gm. Brańsk) a także na temat rodu Czarkowskich zamieszkałych w tej okolicy (Brańsk, Hodyszewo, Topczewo...).

Pozdrawiam,

M.


Ostatnio zmieniony przez Dakkara dnia 13-07-2020 - 14:55, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2015 - 07:38
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2206

Status: Offline
Łatwo nie będzie. Genealogicznie teren niezwykle trudny, Ściony przynależały do parafii Hodyszewo, obejmującej najpierw w XVI wieku obszary zamieszkiwały przez ludność prawoslawną, a po przyjęciu Unii były parafia unicka. Z mojej wiedzywynika ,że z tego okresu żadne metrykalia się nie zachowały. Po 1875 Hodyszewo stało się parafią prawosławna. Księgi metrykalne za lata bodaj 1888 - 1913 są w AP w Łomży. Po I wojnie utworzono parafię rzymsko katolicką .
O niezwykle ciekawej i burzliwej historii Hodyszewa i tamtejszego sławnego sanktuarium można znaleźć mnóstwo materiałów, wystarczą do tego google.
Natomiast z materiałami dotyczacymi historii odległej o zaledwie 2km od Hodyszewa wsi Ściony moze byc ciężko , przynajmniej w internecie. Ciekawostka ukazująca złozoność tego teremu jest taka - Hodyszewo przynależy obecnie do gminy Nowe Piekuty, Ściochy do gminy Brańsk. Zatem już na początku, w USC, szukający przodków z tych okolic poruszać się musi jak na polu minowym.
Ściony były wsią chłopską, moja intuicja choć to marny instrument genealogiczny, sugeruje ,ze Czarkowscy raczej nie byli odwiecznymi mieszkańcami tej wsi. Niemniej radziłbym odwołać się bardziej do wiedzy metrykalnej. Stąd moje pytanie co wiadomo o najstarszych rozpoznanych Czarkowskich, jaki był ich status, wyznanie etc., czy jest to widza z dokumentów czy rodzinnych przekazów.
Bo szukanie wszystkich "Czarkowskich świata" uważam na początku kwerendy za strate czasu. Na samym Podlasiu żyło ich sporo, nie wykluczam, że po sprecyzowaniu o których chodzi uda się znaleźć sensowne skojarzenia, z tymi o których cos tam wiem
Pozdrawiam
O Ścionach wzmianki można znaleźc tu.
https://kamunikat.fontel.net/www/knizki/ ... yszewo.htm

I dosyć istotna informacja . Ci którzy nie przeszli na prawoslawie chodzili do sasiednich kościołów (jak chocby wykryci przez mnie Jamiołkowscy z Jośków). Jesli Czarkowscy tam trafili w XIX wieku to tez trzeba bedzie ich szukac po sasiednich parafiach
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mamaj_JanOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2015 - 15:30
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 19-03-2010
Posty: 256

Status: Offline
W 1505 r. przywilejem wystawionym w Brześciu nad Bugiem krół polski Aleksander nadał szlachetnemu Andrzejowi Ryteowi synowi Szczepana, dworzaninowi swojemu w latach 1500 - 1505, łożnemu, dziedzinę Lizę z trzecią częścią w Hodyszewie zwaną Szuchnościzna. Na początku XVI w. w dobrach tych oprócz już istniejącej w 1505 r. wsi Liza powstały wsie Sieśki, Ściony, Kiewłaki i Wodźki. W 1523 r. Andrzej Rytel, podsędek ziemi bielskiej, dla duchowej pociechy swojej za pozwoleniem biskupa łuckiego w kościele topczewskim wystawił kaplicę i na utrzymanie altaristy zapisał 3 włóki w swych dobrach we wsi Sieśki wraz z siedliskiem i ogrodem, domek przy kościele parafialnym topczewskim, oraz dziesięcinę z tych wsi. W zamian za tę fundację kolejni altarzyści kaplicy p.w. Najświętrzej Panny, zwanej później "Rytelowską" obowiązani byli so sprawowania sakramentów dla katolików zamieszkałych w tych wsiach i do odprawiania co tydzień trzech Mszy Świętych; jednej za duszę Andrzeja Rytela i jego małzonki, drugą za duszę jego przodków i następujących po nim krewnych i trzecią za duszę ks. Macieja plebana topczewskiego. Od 1523 r. do 1919 r. w/w 5 wsi przynależało do Altarii "Rytelowskiej" w kościele Topczewskim. Po I wojnie swiatowej powstała parafia Hodyszewo do której przyłaczone zostały wsie: Kiewłaki, Ściony i Wodźki, a przy parafii Topczewskiej pozostały wsie Sieśki i Liza Stara.We wsiach tych przez wieki zamieszkiwali poddani właścicieli kolejnych tych wsi, czesto również ich administratorzy i w dworach właściciele lub dzierżawcy. Wśród nich nie było poddanych o nazwisku Czarkowski. Jak to wynika ze Spisu właścicieli ziemskich w guberni grodzieńskiej P. Dikowa w 1886 r. we wsi Sieśki włascicielką 210,8 ha była Antonina Czarkowska, 190,1 ha Alojzy Stypułkowski, 718,9 ha Józef Kosiński i 63.7 ha Skarb Państwa. Czarkowscy to szlachta herbu Abdank, mający swoje gniazdo w ziemi drohickiej, w parafii Perlejewo, dziś wsie Czarkówka Duża i Czarkówka Mała. Księg metrykalnych do 1918 r. z wpisami dot. mieszkańców wsi Ściony należy szukac w Archiwum Diecezjalnym w Drohiczynie w zespole Akt parafii Topczewo.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DakkaraOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2015 - 01:55


Dołączył: 10-04-2015
Posty: 6

Status: Offline
Bardzo dziękuję Panom za wszelkie podane informacje. Są one dla mnie o tyle cenniejsze, iż dotychczas wszelką wiedzę na temat swoich przodków oraz okolicy, w której mieszkali, czerpałam z przekazów rodzinnych oraz z Internetu, a Ściony obrałam za punkt wyjścia poszukiwań, ponieważ mieszkał tu mój dziadek oraz na pewno pradziadek.

W tym miejscu postaram się odpowiedzieć na pytanie Pana Jerzego. Na temat najstarszych członków rodziny Czarkowskich, do których udało mi się dotrzeć wiem tyle, iż Feliks Czarkowski (mój 3xPradziadek) ożenił się z pochodzącą z miejscowości Skłody Przyrusy, Felicją Zagórską. Mieli oni przynajmniej dwie córki i trzech synów: Józefę, Jadwigę (nic mi o nich nie wiadomo), Zygmunta (ksiądz katolicki), Bolesława (proboszcz w Brańsku) oraz Franciszka (mój prapradziadek), który to z kolei miał przynajmniej dwóch synów: Franciszka (mojego pradziadka) oraz Zygmunta (podobno pełnić miał przez pewien okres funkcję wójta jednej z okolicznych gmin, na pewno zamieszkały wraz z rodziną w Ignatkach koło Topczewa, w Topczewie pochowany). Co do parafii, zdążyłam się już przekonać, jak żmudne mogą okazać się moje poszukiwania przodków, ponieważ dziadek oraz pradziadek pochowani zostali na cmentarzu parafialnym w Hodyszewie, natomiast rodzinny grób "okolicznych" Czarkowskich z tej części znajduje się na cmentarzu w Topczewie. Tu pojawia się przede mną kolejny problem - na topczewskim grobie brakuje dokładnego spisu wszystkich osób w nim pochowanych, poza wspomnianym już bratem pradziadka Zygmuntem wraz z żoną i synem.
O braciach Franciszku, księdzu Bolesławie (obaj wymienieni na stronie 328 w podanym niżej linku) i księdzu Zygmuncie (strona 330) również słyszałam od rodziny, jednakże udało mi się znaleźć potwierdzenie tych przesłanek w Internecie pod linkiem https://pbc.biaman.pl/Content/16902/Indeks%20osobowy.pdf , gdzie wszyscy wymienieni są jako posiadacze majątku Ściony.

https://scontent-mrs1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t34.0-12/11749817_10206347835387235_952179629_n.jpg?oh=76cc3c2cf4734fe694b9c646df19cda3&oe=55A91676

Tu: połączone screeny

Pewne jest także, iż gdzieś w tej części rodziny pojawia się Władysław Czarkowski, czynny uczestnik powstania styczniowego na Podlasiu, lecz nie wiem dokładnie kim był dla mojego pradziadka.

Nawiązując natomiast do odpowiedzi Pana Jana, dziś odkryłam coś bardzo intrygującego w dokumentach związanych z terenem, gdzie zamieszkiwali moi dziadkowie. O ile dom oraz ziemia do nich należąca znajduje się w miejscowości Ściony, o tyle według dokumentów zaczerpniętych z gminy Wyszki, należą one do Sieśk. Nie bardzo rozumiem jak to możliwe, skoro odległość pomiędzy wioskami wynosi około 2 km a ponadto znajdują się pomiędzy nimi jeszcze Wodźki.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2015 - 07:36
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2206

Status: Offline
No to troche już wiadomo, min że jest Pani osoba młoda. Link , który jest przywolany to Inwentarz Zespołu akt Starszego Notariusza Sądu okręgowego w Grodnie . Zasób jest w Białymstoku i obejmuje akta z lat 1883 – 1915. Inwentarz wymienia min sprawę o sygnaturze 281, karty 68 – 73, w której występuja Czarkowscy Bolesław, Zygmunt i Franciszek (wedle wszelkiego prawdopodobieństwa Pani prapradziadek) synowie Feliksa; dotyczy ona majatku Ściony. O co chodzi konkretnie -nie wiadomo ale nie ma problemu aby się dowiedzieć. Proponuje po prostu zamówic skany tej sprawy z AP w Białymstoku. Prosze się powolac na źródło jaki jest inwentarz. W nagłówkach inwentarza jest bowiem okreslenie „stara sygnatura” , zatem prawdopodobnie obecnie nadano jakieś nowe sygnatury. Jesli idzie o Bolesława to Inwentarz wymienia jeszcze jedna sprawa majatkowa ale już bez udziału braci.
Tego na ten moment okreslic się nie da ale jest wielce prawdopodobne, że zwiazki Pani przodków ze Ścionami wynikaja wyłącznie z tytułów własnościowych i migdy tam nawet nie zamieszkiwali. Być może z dokumentu sprawy wynikna ich (bardziej przydatne dla genealogii) adresy zamieszkania. Dla przeprowadzenia sensownej kwerendy genealogicznej niezbędne są jednak jakieś dokumenty metrykalne. Teoretycznie można by zacząć poszukiwania od 3x pradziada Feliksa od jego slubu z Felicja Zagórską. Metryki slubów to kopalania wiedzy genealogicznej. Niestety ma Pani pecha, że pochodziła ona ze Skłod Przyrus czyli parafii Pekuty, a ksiego metrykalne tej parafii za XIX wiek poza szczątkami urodzin mie przetrwały. Śluby zawierano wtedy w parafiach panny, no chyba że Felicja była wdowa i zawarli slub np. w Topczewie
Jesli nie ma Pani innych zaczepień to zacząc trzeba od cmentarzy a ścislej dokumentów zgonów. Pradziadek lezy na cmentarzu w Hodyszewie zatem prawdopodobnie tam zmarł. Gdyby tak to aktu zgonu trzeba szukac w USC gminy Nowe Piekut. W przypadki ksiag tej gminy niestety nawet powojenne (po I wojnie) uległy zatraceniu , nie badałem za jakie lata są a za jakie nie ma, trzebha pytać. Jesli nie uda się zacza od metryk pradziadka to trzeba acząć od dziadka.
O wiele lepsze do kwerendy od Piekut będzie Topczewo. Życzyc wypada aby w obrębie akurat tej parafii toczyła się przeszłośc Pani przodków. Zasoby akt są bogate a co ważne pewnie może liczyc Pani na wsparcoi znakomitego eksperta min. od tej parafii Pana Jana Mamaja.
Być może na jakimś momencie poszukiwań i ja będe mógł pomóc.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
piotr_nojszewskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2015 - 21:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 21-04-2013
Posty: 1422
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Na moje oko nazwiska Czarkowski i Zagórski nie mają raczej długiej historii w par Piekuty.

To chyba dobra wiadomość.

M. - generalnie warto napisac o jakich mniej wiecej latach piszesz np w kontekście tego ślubu w Piekutach.

_________________
pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2015 - 22:03
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2206

Status: Offline
Sprawdziłem podymne z 1775 i 1790 roku. Wtedy jeszcze Czarkowskich właścicieli w Ścionach (pisano Sciohny) nie było. Podatnikami byli Dzierżek i Trzeszczkowski.
Czyli Czarkowscy mogli się tam pojawić dopiero w XIX wieku.
Pozdrawiam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DakkaraOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-07-2020 - 14:34


Dołączył: 10-04-2015
Posty: 6

Status: Offline
Witam, postanowiłam po latach odkopać ów wątek i spróbować poskładać puzzle od nowa. Dotychczas udało mi się nieco sprostować posiadaną wiedzę. Wspomniany ślub Feliksa Czarkowskiego był nie z Felicją, a wspomnianą już Antoniną Czarkowską z Zagórskich (moja najpewniej 3x prapabka). Felicję póki co pomijam, ponieważ jedyne co na jej temat wiem to to, że taka postać najpewniej gdzieś w naszej rodzinie istniała. Udało mi się znaleźć informację w internecie, iż Zagórscy pojawili się w Skłodach (Borowe bądź Przyrusy) około połowy dziewiętnastego wieku. Od strony Czarkowskich przewija się wątek Sieśk, jakoby niegdyś na tym terenie mieli swój kawałek ziemi, ale to póki co wciąż wiedza bardziej z przekazów rodzinnych. Czy jak na razie na ten temat da się coś więcej powiedzieć? Jak dotąd na Feliksie i Antoninie moja PEWNA wiedza się kończy, przez ostatnie lata moje poszukiwania "trochę" stanęły w miejscu. Pozdrawiam serdecznie.


Ostatnio zmieniony przez Dakkara dnia 16-07-2020 - 00:22, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
monika_kurekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-07-2020 - 16:11
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 22-02-2009
Posty: 22

Status: Offline
Czarkowska Izabela pojawia się w moim drzewie w parafii Domanowo - to moja praprababcia, wyszła za mąż za Feliksa Pietraszko ze wsi Pietraszki oczywiście Wink nie znalazłam do tej pory aktu ślubu ani niczego innego dotyczącego Izabeli. Być może gdzieś się zazębiamy Wink pozdrawiam, Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DakkaraOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-07-2020 - 17:15


Dołączył: 10-04-2015
Posty: 6

Status: Offline
Jedynie na podstawie trafnej lokalizacji mogę ocenić, że mogą być powiązani z moimi Czarkowskimi, ponieważ Bielsk, Brańsk i okolice to też rejony, gdzie moi się rozpraszali Smile Niestety nic o Izabeli również nie wiem, natomiast jestem ciekawa w jakim czasie ów ślub miał miejsce? Pozdrawiam Cię Moniko Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
monika_kurekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 14-07-2020 - 20:44
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 22-02-2009
Posty: 22

Status: Offline
Tego jeszcze nie znalazłam niestety, pradziadek urodził się w 1899, ale z doświadczenia widzę że ślub mógł być choćby ze dwadzieścia lat wcześniej Wink Na metrykach dostępnych na szwa nie znalazłam, chwilowo skupiłam się na sąsiedniej gałęzi Wink Jeśli gdzieś Ci wpadł w ręce - będę wdzięczna Wink pozdrawiam Smile
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MarekKornilukOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-07-2020 - 22:00
Sympatyk


Dołączył: 05-01-2016
Posty: 11

Status: Offline
Władysław Czarkowski brał czynny udział w powstaniu styczniowym .Został skazany na śmierć przez rozstrzelanie. Brał udział w bitwie pod Siemiatyczami i ukrywał sie później w Puszczy Białowieskiej.

Marek Korniluk
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DakkaraOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2020 - 00:11


Dołączył: 10-04-2015
Posty: 6

Status: Offline
O Władysławie wiem dużo, to znaczy dużo można znaleźć o nim w internecie, toteż materiały skrzętnie przejrzałam Smile Całkiem niedawno założyłam MyHeritage i znalazłam kilka powiązań z innymi drzewami, jednak jak powszechnie na tym forum wiadomo, bez wykupu premium nie uda mi się przejrzeć w pełni tamtych drzew. Mimo to sporo informacji wpadło i wychodzi na to, że nasz powstaniec był synem jednego z moich praprapra... Na razie jeszcze tę informację muszę potwierdzić w dokumentach, aczkolwiek bazy metryk sporo rzeczy usystematyzowały. W tym wszystkim brakuje mi właściwie już tylko powiązanie mojego 3xpradziadka Feliksa z tę gałęzią, lokalizacje się zgadzają. Wciąż brakuje mi ojca (i matki) Feliksa, który najprawdopodobniej zamknąłby już tę gałąź rodziny, ponieważ "dokopanie się" w górę poszło całkiem sprawnie.
Najprawdopodobniej Feliks również wychowywał się w Miodusach Dworakach, podobnie jak Władysław, tylko pytanie zasadnicze brzmi - jakie dokładnie relacje rodzinne ich łączyły? Tego wciąż nie mogę znaleźć :/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
jamiolkowski_jerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2020 - 07:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2010
Posty: 2206

Status: Offline
W samym internecie , bez samodzielnego przejrzenia metryk, problem może nie znaleźć rozwiązania. Z doświadczenia wiem,ze znawcy lokalnej genealogii niekoniecznie bywają na forach internetowych. na dodatek watki znikają z widoku (zainteresowania) .
Księgi są w Archiwum w Drohiczynie ale wyjazd tam nie jest konieczny . Mormoni bowiem sfilmowali hipotetyczne parafie gdzie metryki sprzed 1870 roku mogą być. Są to dla czasów osób poszukiwanych Wyszki i Topczewo, a dla wcześniejszych Czarkowskich Domanowo i Perlejewo. We wskazanej kolejności zamawiałbym mikrofilmy. Poza mormońskim Centrami Historii Rodziny mikrofilmy można przejrzeć w najbliższym sobie dogodnym archiwum państwowym zamawiając mikrofilmy z AP w Białymstoku . Tu spis wszystkich mikrofilmów (w trakcie kwerendy okazać się bowiem może, ze szukać przyjdzie także w innych parafiach)
https://www.bialystok.ap.gov.pl/arch/te ... kro/sc.pdf
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
DakkaraOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-07-2020 - 14:38


Dołączył: 10-04-2015
Posty: 6

Status: Offline
Panie Jerzy, bardzo dziękuję za cenną podpowiedź, już od początku kiedy ów wątek założyłam, dużo mi Pan podpowiedział i to w dużej mierze dzięki tym wskazówkom moje poszukiwania poszły ponownie naprzód Smile Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.290729 sekund(y)