Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 08 sierpnia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Mon_WarOffline
Temat postu: Prośba o pomoc z metrykami krakowskimi  PostWysłany: 08-07-2020 - 18:51
Sympatyk


Dołączył: 07-10-2019
Posty: 68

Status: Offline
Dzień dobry

zwracam sie z uprzejmą prośbą o pomoc w poszukiwaniu metryki urodzenia z Krakowa..

Ku mojemu zaskoczeniu mój praprapradziadek pochodził z Krakowa.
Do swojego ślubu, który odbywał się w 1893 roku przedłożył akt chrztu nr 693 z Krakowa (nie ma informacji o parafii).
W księdze małżeństw jest zapis, że pan młody ma lat 23, co oznacza, że rok urodzenia to koło 1870, miejsce Kraków. Poszukiwany nazywał się Edward Franciszek Filiński, syn Wojciecha (krawca) i Marii Stojakowskiej, rzymski katolik.

Czy ktoś może pomóc w poszukiwaniu Edwarda lub ewentualnie jego rodziców (Wojciecha Filińskiego i Marii Stojakowskiej)?

Przyznam się, że ten Kraków to dla mnie taka trochę "egzotyka". Do tej pory poszukiwałam przodków głównie na Pomorzu i pod Warszawą. W Krakowie jakoś mi nie idzie Sad Znajduję Filińskich ale tych "moich" nie potrafię odnaleźć.

Z góry dziękuję za pomoc
Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pawel_BOffline
Temat postu: Prośba o pomoc z metrykami krakowskimi  PostWysłany: 08-07-2020 - 19:52
Sympatyk


Dołączył: 13-01-2008
Posty: 40

Status: Offline
Może w spisie ludności z 1880:
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jed ... stka_cur=7

Paweł
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Ted_BOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-07-2020 - 21:12
Sympatyk


Dołączył: 18-02-2016
Posty: 784

Status: Offline
Witam!
Czy masz ten akt małżeństwa?
W dołączonym akcie chrztu powinna być podana parafia i podpisany ksiądz.
Inaczej ... ciężkie szukanie.
Masz nr aktu chrztu. Z którego on jest roku, miesiąca?
To jest istotne, żeby ew. przy wysokim nr aktu ograniczyć szukanie do większych parafii.
Pozdrawiam!
Tadek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mon_WarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-07-2020 - 21:29
Sympatyk


Dołączył: 07-10-2019
Posty: 68

Status: Offline
Ted_B napisał:
Witam!
Czy masz ten akt małżeństwa?


Witam!
mam tylko tyle co udało się odnaleźć w agad:
https://agadd2.home.net.pl/metrykalia/3 ... 9_0248.htm

akt nr 2

z góry dziękuję za wszelkie wskazówki na temat tego co dalej
pozdrawiam
Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
RenataMikOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-07-2020 - 21:46
Sympatyk


Dołączył: 24-03-2019
Posty: 182

Status: Offline
Spis ludności Krakowa z 1870
https://szukajwarchiwach.pl/29/86/0/1/3 ... CGuidpvCQg
Masz Wojciecha Marianne i siedmioro ich dzieci.
Pozdrawiam
Renata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mon_WarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-07-2020 - 23:19
Sympatyk


Dołączył: 07-10-2019
Posty: 68

Status: Offline
RenataMik napisał:
Spis ludności Krakowa z 1870
https://szukajwarchiwach.pl/29/86/0/1/3 ... CGuidpvCQg
Masz Wojciecha Marianne i siedmioro ich dzieci.

Dziękuję serdecznie!
ale mam i kolejną zagadkę.... odnalazłam metrykę chrztu Adolfiny i tu jako matka wpisana jest Marianna CHOJNACKA Shocked

W akcie małżeństwa Edwarda matka wpisana była jako Marianna Stojakowska.
Czy to możliwe, że w akcie małżeństwa była aż tak poważna pomyłka i szukałam niewłaściwej osoby?



https://szukajwarchiwach.pl/29/331/0/1/ ... /#tabSkany

pozdrawiam
Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
pdnaielakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 08-07-2020 - 23:23
Sympatyk


Dołączył: 18-09-2018
Posty: 90

Status: Offline
Moze mial dwie zony o tym samym imieniu. Mam takie dwa przypadki w swoim drzewie.

Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-07-2020 - 12:17
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 181

Status: Offline
Wojciech Filiński w spisie z 1880r.:
https://szukajwarchiwach.pl/29/87/0/2/2 ... Uf9WWwArEg
Spis ludności 1880, Dz. I, nr 76-141, T. 2
https://szukajwarchiwach.pl/29/87/0/1/2 ... 22zKJ7-JMQ

Akt ur syn Stanisław Zygmunt 18.V.1871r./Kraków par. Św. Floriana
https://szukajwarchiwach.pl/29/326/0/1/ ... -ecs4zal7A
Wojciech - syn Franciszka i Katarzyny; (na drugiej kartce) jego żona Marianna Chojnacka - córka Marcina i Salomei

Akt ur córka Maria Natalia 31.X.1868r./Kraków par. Najświętszej Marii Panny (akt nr 255)
https://szukajwarchiwach.pl/29/328/0/1/ ... NspOyH1EFw

Feliks Filiński (syn Wojciecha) krawiec z rodziną w spisie z 1890r., mieszkał w dzielnicy I w domu nr 307
https://szukajwarchiwach.pl/29/88/0/-/7 ... n-QM0QRWxw

Bolesław Filiński (syn Wojciecha) kawaler nauczyciel Szkoły Ludowej w Krakowie w spisie z 1890r. mieszkał w dzielnicy V w domu nr 218
https://szukajwarchiwach.pl/29/88/0/-/2 ... 9OcI6rXq8A
Jan Filiński ur 18.VI.1862r. w spisie z 1910r. mieszkał w Krakowie i był żonaty (pod nr 1296)
https://szukajwarchiwach.pl/29/90/0/-/2 ... llIwgk3z3Q

Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mon_WarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 09-07-2020 - 20:48
Sympatyk


Dołączył: 07-10-2019
Posty: 68

Status: Offline
Moi drodzy serdecznie dziękuję wszystkim i każdemu z osobna za pomoc. Bez Was bym nie ruszyła Smile

Mam jeszcze jednak kilka wątpliwości....

Tego czego jestem pewna w 100% to faktu, że ojcem mojego pradziadka był Edward Franciszek Filiński.

Z aktu małżeństwa tej samej parafii, w której urodził się mój pradziadek wynika, że Edward w 1893 roku wstąpił w związek małżeński w wieku lat 23 a był synem Wojciecha, krawca z Krakowa. Matka Edwarda tam podana to Maria Stojakowska. odnośnik do aktu: https://agadd2.home.net.pl/metrykalia/3 ... 9_0248.htm

Wiadomo, ksiądz mógł się pomylić lub, jak wspomniał Piotr, Wojciech mógł mieć kilka żon o imieniu Maria/Marianna i dzieci mogły pochodzić od różnych matek.

Prosta matematyka pozwala obliczyć, że Edward Franciszek urodził się ok. 1870r. (1893-23)..

Spis ludności Krakowa z 1870r., który podrzuciła mi Renata wskazuje, że w 1870r. w Krakowie żył Wojciech Filiński, krawiec z żoną Marianną, miał syna Edwarda, więc teoretycznie wszystko by się zgadzało tylko rok urodzenia Edwarda ze spisu nie do końca pasuje. Trudno odczytać ale wychodzi 1867 czyli teoretycznie Edward ze spisu jest starszy o 3 lata niż "mój" z aktu małżeństwa.... Ale ok.. załóżmy, że dość swobodnie podchodzili do dat...

spis z 1870: https://szukajwarchiwach.pl/29/86/0/1/3 ... CGuidpvCQg

Ze spisu z 1870 wynika nadto, że Wojciech urodził się w 1823 w Krakowie a Marianna w 1835. Brak informacji o nazwisku rodowym Marianny.

Udało mi się odnaleźć akt urodzenia jednej z córek Wojciecha - Adolfiny ur. w 1856. Ojciec się zgadza, tymczasem matka jej to Marianna Chojnacka. Ale ok... możemy założyć, że Adolfinę Wojciech miał z inną żoną niż urodzonego kilkanaście lat później Edwarda. To się jeszcze trzyma kupy...
akt Adolfiny: https://szukajwarchiwach.pl/29/331/0/1/ ... /#tabSkany

Jednak Bożena podrzuciła spis ludności z 1880: https://szukajwarchiwach.pl/29/87/0/1/2 ... 22zKJ7-JMQ

Gdzie Wojciech Filiński krawiec jest urodzony w 1822 roku w Wadowicach (?) - [w poprzednim spisie był Kraków] i występuje z żoną Marianną urodzoną w 1824r. też w Wadowicach i na dodatek jest to Marianna "z Markiewiczów" czyli co? trzecia żona? Laughing Czy po prostu to była jedna Marianna/Maria, którą nazywano Stojakowską, Chojnacką i "z Markiewiczów"? Laughing

Jak myślicie? Maria/Marianna Stojakowska, Chojnacka i Markiewicz to jedna i ta sama osoba?
Dlaczego Wojciech raz podaje miejsce urodzenia jako Wadowice a raz jako Kraków?

Obstawiam, że Marianna Stojakowska z aktu małżeństwa Edwarda jest pomyłką a to dlatego, że z aktu urodzenia Stanisława Zygmunta ur w 1871 (czyli zaraz po Edwardzie) wynika, że jego matka to Chojnacka: https://szukajwarchiwach.pl/29/326/0/1/ ... -ecs4zal7A

Mój przodek Edward urodził się pomiędzy Adolfiną (1856) i Stanisławem (1871), więc nie mógł mieć innej matki niż ta dwójka... Chyba zatem mogę założyć, że kolejnie osoby do poszukiwania to (jak wynika z aktu urodzenia Stanisława Zygmunta) Franciszek Filiński i Katarzyna oraz Marcin Chojnacki i Salomea.......

pozdrawiam
Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-07-2020 - 13:18
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 181

Status: Offline
Zwróć uwagę, że w akcie ur Adolfiny (chyba pierwsze dziecko tej pary) matka to Marianna Chojnacka, potem rodzi się Bolesław, Jan, Feliks, Edward (tych aktów nie mamy). Dwoje ostatnich (chyba) dzieci to Maria Natalia i Stanisław Zygmunt - matka Marianna Chojnacka. Ja obstawiam, że to ta sama żona.
Matka Wojciecha - Katarzyna ma podane nazwisko panieńskie de Grac (przy ur dwóch ostatnich dzieci Wojciecha).

Wojciech Filiński ur Wadowice i Marianna Chojnacka ur Kalwaria/par. Wadowice, przemawia za tym: Indeks do spisu ludności 1881, Litery A-Z (obcy) - czyli przybyli do Krakowa

Pod 126 ur dziecka, które zmarło w tym samym dniu (akt zg niżej)
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/1/ ... h8lN2X_REA

Pod nr 90 zgon dziecka Wojciecha Filińskiego i Marianny Chojnackiej 3.IX.1866r./Kraków par. Wszystkich Świętych
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/3/ ... 95UyuukXow

Bożena


Ostatnio zmieniony przez puszek dnia 12-07-2020 - 10:13, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 10-07-2020 - 13:46
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 1181
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
meldując się nie okazywał dowodu osobistego bo go nie miał, a Wadowice to tylko "rzut beretem" od Krakowa Smile
Nawet teraz gdy zapytasz np.w Ameryce spotkanego Polaka skąd pochodzi, powie, że z Warszawy, choć urodził się np.w Brwinowie icon_smile

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 11-07-2020 - 10:51
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 181

Status: Offline
Syn Feliks też miał matkę Mariannę z Chojnackich, II ślub 1898r.
https://geneteka.genealodzy.pl/index.ph ... _date=1898

Pod nr 25 akt ur syn Bolesław Wojciech 5.XII.1858r./Kraków par. Wszystkich Świętych - wpis z 1859r.
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/1/ ... hsq69mEDiw

Pod nr 151 akt ur syn Edward Franciszek 11.X.1860r./Kraków par. Wszystkich Świętych
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/1/ ... JtMmHTe6lA
Matka Marianna Stojak (?)

Pod nr 72 akt ur syn Jan Ignacy 28.VI.1862r./Kraków par. Wszystkich Świętych
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/1/ ... 95UyuukXow

Pod nr 66 akt ur syn Feliks Antoni 26.V.1864r./Kraków par. Wszystkich Świętych
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/1/ ... avOxjf7Evw

Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mon_WarOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-07-2020 - 08:11
Sympatyk


Dołączył: 07-10-2019
Posty: 68

Status: Offline
puszek napisał:


Pod nr 151 akt ur syn Edward Franciszek 11.X.1860r./Kraków par. Wszystkich Świętych
https://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/1/ ... JtMmHTe6lA
Matka Marianna Stojak (?)



Dziękuję serdecznie Bożeno za odnalezienie aktu urodzenia mojego przodka kwiat kwiat

Jednak zagadka nadal nierozwiązana Very Happy jak to możliwe, że wszystkie dzieci mają Mariannę Chojnacką za matkę a mój przodek Marię Stojak Shocked

Nadto w akcie małżeństwa ze Złotego Potoku jest błąd co do wieku pana młodego - powinno być 33 lata a nie 23.. Dlatego szukałam aktu w złych rocznikach. Pewnie ksiądz się pomylił co do wieku, nazwisko matki do aktu małżeństwa przepisał z aktu chrztu i stąd wyszedł 23 letni Edward syn Marii Stojakowskiej.

Tak sobie myślę, że może było tak, że owa Maria/Marianna zanim wyszła za mąż za Wojciecha była już młodą wdową i po pierwszym mężu była Stojakowska a nazwisko rodowe miała Chojnacka. Może przy narodzinach mojego przodka ksiądz inaczej zapytał (np. jak się nazywali rodzice przed ślubem) i matka podała nazwisko po pierwszym mężu zamiast rodowego.

No nie wiem jak to można inaczej wytłumaczyć (?)

Może ksiądz z Krakowa pomylił się w 1860 r. ale z drugiej strony skoro mój przodek Edward pobrał akt chrztu i wiózł go do parafii w Potoku Złotym celem zawarcia małżeństwa - chyba by zauważył, że matkę ma błędnie wpisaną
Shocked

pozdrawiam
Monika

ps. raz jeszcze dziękuję za pomoc
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-07-2020 - 08:55
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 21260
Skąd: Warszawa
Status: Offline
"Tak sobie myślę, że może było tak, że owa Maria/Marianna zanim wyszła za mąż za Wojciecha była już młodą wdową i po pierwszym mężu była Stojakowska a nazwisko rodowe miała Chojnacka. "
To ustalisz może na dalszych etapach, po zebraniu informacji i dokumentów

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
https://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-07-2020 - 10:20
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 181

Status: Offline
Raczej ksiądz źle usłyszał i zapisał nazwisko panieńskie matki.
W akcie ur Bolesława 1858r. jest z Chojaków (od Chojak do Stojak jest niedaleko). U Jana Ignacego 1862r. - Chojakowska, u Feliksa 1864r. - Chojnacka.
Może jednak ksiądz z Krakowa przesłał akt ur Edwarda lub Edward nie umiał czytać?

Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.296616 sekund(y)