Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
sobota, 06 czerwca 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
roza.kruzaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2020 - 17:46
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 12-03-2011
Posty: 150

Status: Offline
A może Marianna nr.2 była panieńskim dzieckiem Marianny nr.1, które rodzice podali jako swoje. Miałam taki przypadek w mojej rodzinie, nazwisko się zgadzało więc było to jakieś rozwiązanie a przy tak licznej gromadce dzieci nikt się nie dziwił.
Pozdrawiam
Róża
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-04-2020 - 17:49
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 1102
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
Cześć Krzysiek
w 1811 r.wszystko się zgadza, i wiek Marianny i rodzice, rodzice Marianny zmarli niedługo po jej urodzeniu(1783 i 1784) więc nie mogło być młodszej Marianny, w p.Winna Poświętna jest akt chrztu Jana Radziszewskiego, pisałeś, że nie znalazłeś jego zgonu, pewnie wyjechali w poszukiwaniu pracy (był ekonomem, b.mobilny zawód) gdzieś jednak zapewne zmarł, drugi ślub z 1823 jest zapisany w innej parafii i to dość odległej, ponad 70 km dzieli Suchożebry i Winną, jako wdowa musiałaby przedstawić akt zgonu męża, jako panna wystarczył akt znania, uważam, że w tym akcie jest więcej fabuły niż prawdy Smile a Marianna Kryńska była jedna, ur w 1782 i miała co najmniej 2 mężów, była też córką Pawła i Agnieszki zd.Niemyjskiej.

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
herkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-04-2020 - 17:58
Sympatyk


Dołączył: 04-01-2013
Posty: 310
Skąd: Warszawa
Status: Offline
sbasiacz napisał:
Cześć Krzysiek
w 1811 r.wszystko się zgadza, i wiek Marianny i rodzice, rodzice Marianny zmarli niedługo po jej urodzeniu(1783 i 1784) więc nie mogło być młodszej Marianny, w p.Winna Poświętna jest akt chrztu Jana Radziszewskiego, pisałeś, że nie znalazłeś jego zgonu, pewnie wyjechali w poszukiwaniu pracy (był ekonomem, b.mobilny zawód) gdzieś jednak zapewne zmarł, drugi ślub z 1823 jest zapisany w innej parafii i to dość odległej, ponad 70 km dzieli Suchożebry i Winną, jako wdowa musiałaby przedstawić akt zgonu męża, jako panna wystarczył akt znania, uważam, że w tym akcie jest więcej fabuły niż prawdy Smile a Marianna Kryńska była jedna, ur w 1782 i miała co najmniej 2 mężów, była też córką Pawła i Agnieszki zd.Niemyjskiej.


Basiu
Co do zgonu Agnieszki to pewności nie ma bo zgodnie z "projektpodlasie.pl" w 1783r zmarła Agnieszka Kryńska żona Jakuba.
A skąd wiesz, że Jan Radziszewski był ekonomem?
Być może masz rację, że to ta sama Marianna, ale w takim razie to nieźle by wyrolowali Wincentego Skolimowskiego (chyba, że wiedział) Wink.
No i wydaje się, że to miałoby sens gdyby Jan Radziszewski zmarł niedługo po ślubie bo jakoś trudno uwierzyć, że przez kilkanaście lat nie byłoby dzieci z tego związku. Bo gdyby były to pewnie Marianna by się nimi opiekowała i ciężko byłoby ukryć to przed księdzem. No chyba, że w tym spisku brało udział więcej osób - robi się ciekawie Smile. Tak czy inaczej muszę wyśledzić tego Jana.

Pozdrawiam
Krzysiek

_________________
poszukuję metryki urodzenia Teofili Skolimowskiej ur. ok. 1825r w parafii Mordy(?), córki Wincentego i Marianny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
aniemirkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-04-2020 - 18:29
Sympatyk


Dołączył: 16-07-2010
Posty: 185
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Wincenty Skolimowski urodził się w 1783r.
Jeśli Marianna urodziła się w 1782r to była tylko o rok starsza od męża.

_________________
Pozdrawiam
- Ania

W kręgu moich zainteresowań są przede wszystkim nazwiska z XVII wieku: Dmowski (gniazdo rodowe Dmochy, Świnary), Kisieliński (Kisielany Żmichy), Lewociuk (Czeremcha), Niemirka (Niemirki), Skolimowski (Skolimów Roguziec).
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-04-2020 - 19:29
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 1102
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
Krzyśku,
Pomyliłam małżonków, to Wincenty był ekonomem, ale ciekawe, jak Marianna znalazła się w parafii suchożebrskiej, w akcie ślubu z 1823 jest napisane "teraz we wsi tejże Nakory w folwarku w miejscu ekonomowej...."a akt znania sporządzony przed wójtem gminy krzesz..ckiej?
Mogła nie mieć dzieci, nie można tego wykluczyć, w czasie indeksacji, spotykałam pary małżeńskie bezdzietne.
Spotykałam też akty ślubów wdów, które w akcie były pannami, ale to była raczej pomyłka księdza.
Możesz Jana nie znaleźć, na tym obszarze jest kilka parafii nie zindeksowanych np.Kopcie.
Napisz czy coś znalazłeś.

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
herkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-04-2020 - 16:47
Sympatyk


Dołączył: 04-01-2013
Posty: 310
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Oczywiście jak coś znajdę po się podzielę.
Co do Wincentego i Marianny to też mnie zaciekawiło, że oboje zajmowali się podobną profesją.
Wincenty wcześniej był ekonomem Skwierczynie (1817r), potem Nakorach (1823r) a zmarł w Stoku Ruskim (1827r). Mieli jedno dziecko Teofilę ur. ok. 1825r. Marianna z dzieckiem mieszkała w Rogóźcu par. Mordy.

Pozdrawiam
Krzysiek

_________________
poszukuję metryki urodzenia Teofili Skolimowskiej ur. ok. 1825r w parafii Mordy(?), córki Wincentego i Marianny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
emer88Offline
Temat postu:   PostWysłany: 11-04-2020 - 23:00


Dołączył: 07-07-2014
Posty: 7

Status: Offline
Ja także dodam od siebie trzy grosze w sprawie Marianny Kryńskiej.

Otóż w Drohiczynie znajdują się zachowane spisy parafialne wińskie z przełomu XVIII i XIX w. Jeden taki przepisałem dla roku 1799. Można go sobie przejrzeć, odwiedzając stronę poświęconą genealogii rodzin par. Winna na FB

https://www.facebook.com/winna.genealogia/?view_public_for=330519604166791

Po części rozwiąże to zagadkę, którą analizowaliście. W Niemyjach-Siudach wypisano poniższą rodzinę:

Agnieszka Kryńska wdowa
Jan syn jej
Leon syn jej
Marianna córka jej
druga Marianna córka jej (sic!)

Niestety, nie wiadomo, skąd się wzięła ta druga Marianna. Jest kilka możliwości. Warto przeanalizować chrzty wszystkich córek Pawła Kryńskiego i Agnieszki. Co najmniej połowa ich dzieci chrzczona była w par. Rudka. Być może któraś z sióstr okaże się tą drugą Marianną. Inna możliwość to nieślubne dziecko, które pojawiło się po śmierci Pawła Kryńskiego. Jeśli tak było, to ochrzczone zostało poza par. Winna czy Rudka. Być może było to dziecko nieślubne, adoptowane - chociaż, szczerze mówiąc, chyba mało to prawdopodobne, aby wdowa mająca własne dzieci na utrzymaniu, adoptowała kolejne, cudze. Warto by znowu jednak przeanalizować urodziny nieślubnych dzieci w par. Winna (zwłaszcza w Niemyjach-Siudach) między 1784 r. a 1799.

Marcin Radziszewski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-04-2020 - 13:47
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 1102
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
emer88 napisał:
Ja także dodam od siebie trzy grosze w sprawie Marianny Kryńskiej.

Otóż w Drohiczynie znajdują się zachowane spisy parafialne wińskie z przełomu XVIII i XIX w. Jeden taki przepisałem dla roku 1799. Można go sobie przejrzeć, odwiedzając stronę poświęconą genealogii rodzin par. Winna na FB

https://www.facebook.com/winna.genealogia/?view_public_for=330519604166791

Po części rozwiąże to zagadkę, którą analizowaliście. W Niemyjach-Siudach wypisano poniższą rodzinę:

Agnieszka Kryńska wdowa
Jan syn jej
Leon syn jej
Marianna córka jej
druga Marianna córka jej (sic!)

Niestety, nie wiadomo, skąd się wzięła ta druga Marianna. Jest kilka możliwości. Warto przeanalizować chrzty wszystkich córek Pawła Kryńskiego i Agnieszki. Co najmniej połowa ich dzieci chrzczona była w par. Rudka. Być może któraś z sióstr okaże się tą drugą Marianną. Inna możliwość to nieślubne dziecko, które pojawiło się po śmierci Pawła Kryńskiego. Jeśli tak było, to ochrzczone zostało poza par. Winna czy Rudka. Być może było to dziecko nieślubne, adoptowane - chociaż, szczerze mówiąc, chyba mało to prawdopodobne, aby wdowa mająca własne dzieci na utrzymaniu, adoptowała kolejne, cudze. Warto by znowu jednak przeanalizować urodziny nieślubnych dzieci w par. Winna (zwłaszcza w Niemyjach-Siudach) między 1784 r. a 1799.

Marcin Radziszewski

szukam "w te i we wte" tej rodziny na fb pod podanym linkiem i znaleźć nie mogę, jaki nr.miała rodzina Agnieszki Kryńskiej wdowy?

_________________
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
emer88Offline
Temat postu:   PostWysłany: 12-04-2020 - 14:26


Dołączył: 07-07-2014
Posty: 7

Status: Offline
Bezpośredni link do spisu 1799 r. ma Pani tutaj:

https://drive.google.com/file/d/1nLuupkSlTkwa_iEAXzWWxLMZO1nZGUsW/view?fbclid=IwAR1k_NAVJV-6YYPJyEtb-Az0bgkwWu6SiyYgfbJM9IpuK5c_oEwFEG9sdXY

Niemyje-Siudy, rodzina nr 8.

MR
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
herkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-04-2020 - 16:00
Sympatyk


Dołączył: 04-01-2013
Posty: 310
Skąd: Warszawa
Status: Offline
emer88 napisał:
Ja także dodam od siebie trzy grosze w sprawie Marianny Kryńskiej.

Otóż w Drohiczynie znajdują się zachowane spisy parafialne wińskie z przełomu XVIII i XIX w. Jeden taki przepisałem dla roku 1799. Można go sobie przejrzeć, odwiedzając stronę poświęconą genealogii rodzin par. Winna na FB

https://www.facebook.com/winna.genealogia/?view_public_for=330519604166791

Po części rozwiąże to zagadkę, którą analizowaliście. W Niemyjach-Siudach wypisano poniższą rodzinę:

Agnieszka Kryńska wdowa
Jan syn jej
Leon syn jej
Marianna córka jej
druga Marianna córka jej (sic!)

Niestety, nie wiadomo, skąd się wzięła ta druga Marianna. Jest kilka możliwości. Warto przeanalizować chrzty wszystkich córek Pawła Kryńskiego i Agnieszki. Co najmniej połowa ich dzieci chrzczona była w par. Rudka. Być może któraś z sióstr okaże się tą drugą Marianną. Inna możliwość to nieślubne dziecko, które pojawiło się po śmierci Pawła Kryńskiego. Jeśli tak było, to ochrzczone zostało poza par. Winna czy Rudka. Być może było to dziecko nieślubne, adoptowane - chociaż, szczerze mówiąc, chyba mało to prawdopodobne, aby wdowa mająca własne dzieci na utrzymaniu, adoptowała kolejne, cudze. Warto by znowu jednak przeanalizować urodziny nieślubnych dzieci w par. Winna (zwłaszcza w Niemyjach-Siudach) między 1784 r. a 1799.

Marcin Radziszewski


Marcinie
Bardzo dziękuję za informacje. W tej sytuacji to dużo zmienia.
Miałem już u siebie podobny przypadek gdy wdowa urodziła dziecko (po siedmiu latach od zgonu męża) i dała mu nazwisko takie jakie miała po mężu.
Co do Pawła i Agnieszki to chronologicznie wygląda to tak:
Ślub Pawła Kryńskiego i Agnieszki Niemyjskiej 1759r par. Winna
Dzieci:
1 Barbara 1761r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Winna, (mąż Benedykt Szmurło – ślub 1785, par. Winna)
2 Ignacy 1763r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Winna
3 Maciej 1765r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Winna
4 Grzegorz 1769r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Rudka , zm. 1769r
5 Magdalena 1770r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Rudka, (być może mąż Maciej Niemyjski – ślub 1788, par. Winna)
6 Benedykt 1774r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Winna, zm. 1774
7 Jan 1775r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Winna
8 Grzegorz 1778r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Rudka , zm. 1778r
9 Leon 1779r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Rudka , zm. 1820r (żona Ewa Niemyjska – ślub 1811, par. Winna )
10 Bogumiła 1781r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Rudka , zm. 1781r
11 Marianna 1782r, Niemyje-Siudy, chrzest par. Rudka

Z powyższego wynika, że Agnieszka rodziła dzieci w latach 1761-1782=21. Zakładając, że wyszła za mąż mając lat 17 to w 1782r miałaby lat 40. Najbardziej pasuje jednak Agnieszka ur. w 1738 córka Baltazara i Anny (Schaby, par. Winna). Jeśli to ona to ślub brałaby mając lat 21, a ostatnie dziecko (z tych powyżej) urodziłaby mając lat 44. Wygląda to dobrze. Ale po tym wieku coraz trudniej o potomstwo więc. Na pewno nie urodziłaby drugiej Marianny w 1795r bo miałaby wtedy ok. 57 lat.
Oczywiście mogła urodzić drugą Mariannę zaraz po 1782, a po prostu brak jest metryki chrztu.
Nie udało mi się znaleźć też dziecka nieślubnego Agnieszki.
Zastanawiam się nad jakimiś dokumentami niemetrykalnymi – akta notarialne(?). Może których z braci spłacał siostrę.
Nie wiadomo niestety kiedy zmarła Agnieszka Kryńska. Nie znalazłem jej akt zgonu ani też drugiego ślubu. W metrykach zgonów par. Winna widzę, że jest luka pomiędzy 1799 a 1810 więc najprawdopodobniej zmarła w tych latach ewentualnie w par. Rudka.

P.S. Marcinie czy w tabeli z 1799r w kolumnie uwagi są Twoje wyniki poszukiwań?

Pozdrawiam
Krzysiek

_________________
poszukuję metryki urodzenia Teofili Skolimowskiej ur. ok. 1825r w parafii Mordy(?), córki Wincentego i Marianny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
emer88Offline
Temat postu:   PostWysłany: 13-04-2020 - 08:40


Dołączył: 07-07-2014
Posty: 7

Status: Offline
Krzysztof,

mieszkańcy Niemyj do początków XIX w. równie często nosili chrzcić swoje dzieci do Rudki, gdzie mieli bliżej. Dlatego w większości przypadków XVIII-wieczna genealogia ich jest nie do odtworzenia, ponieważ chrzty rudzkie zachowały się dopiero od 1768 r.

Agnieszka Kryńska z Niemyjskich umarła w Niemyjach-Siudach w 1807 r. Zapisano ją jako 65-letnią wdowę. Urodziła się zatem ok. 1740 r., zapewne w Niemyjach Starych, bo tę miejscowość zapisano w metryce małżeństwa w 1759 r.

W spisie 1800 r. ta druga Marianna zapisana została jako "młódka", w 1803 znowuż jako "córka".

Rzeczywiście treść w "uwagach" jest mojego autorstwa. Starałem się, o ile się dało, odtworzyć genealogię poszczególnych rodzin, w tym przydomki itp.

Istnieją różne ciekawe XIX-wieczne źródła niemetrykalne dla par. wińskich. Największy ich zbiór (choć chyba i tak nie za duży) ma Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu, nabywające przez lata od osób prywatnych. Czasami nadal ludzie trzymają dokumenty po strychach. Kilka takich widziałem, w tym te dotyczące mieszkańców Niemyj.

pozdrawiam
Marcin
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
herkaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 13-04-2020 - 12:19
Sympatyk


Dołączył: 04-01-2013
Posty: 310
Skąd: Warszawa
Status: Offline
emer88 napisał:
Krzysztof,

mieszkańcy Niemyj do początków XIX w. równie często nosili chrzcić swoje dzieci do Rudki, gdzie mieli bliżej. Dlatego w większości przypadków XVIII-wieczna genealogia ich jest nie do odtworzenia, ponieważ chrzty rudzkie zachowały się dopiero od 1768 r.

Agnieszka Kryńska z Niemyjskich umarła w Niemyjach-Siudach w 1807 r. Zapisano ją jako 65-letnią wdowę. Urodziła się zatem ok. 1740 r., zapewne w Niemyjach Starych, bo tę miejscowość zapisano w metryce małżeństwa w 1759 r.

W spisie 1800 r. ta druga Marianna zapisana została jako "młódka", w 1803 znowuż jako "córka".

Rzeczywiście treść w "uwagach" jest mojego autorstwa. Starałem się, o ile się dało, odtworzyć genealogię poszczególnych rodzin, w tym przydomki itp.

Istnieją różne ciekawe XIX-wieczne źródła niemetrykalne dla par. wińskich. Największy ich zbiór (choć chyba i tak nie za duży) ma Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu, nabywające przez lata od osób prywatnych. Czasami nadal ludzie trzymają dokumenty po strychach. Kilka takich widziałem, w tym te dotyczące mieszkańców Niemyj.

pozdrawiam
Marcin


Marcinie
Twoja wiedza jest bezcenna. Mam świadomość, że niektórych gałęzi nie da się odtworzyć, a na siłę to nie ma sensu. Niemniej będę szukał tej mojej Marianny w innych źródłach, raczej z początku w. XIX. Ciekawi mnie dlaczego tak daleko ją los rzucił od domu. Spróbuję też coś odnaleźć o jej rodzeństwie.
Wysłałem Ci info. na priv.

Pozdrawiam
Krzysiek

_________________
poszukuję metryki urodzenia Teofili Skolimowskiej ur. ok. 1825r w parafii Mordy(?), córki Wincentego i Marianny.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.076024 sekund(y)