Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
piątek, 05 czerwca 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
EmeraldOffline
Temat postu: Woźniak i Bonisławska - szukam aktu małżeństwa  PostWysłany: 28-02-2020 - 18:04
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 272

Status: Offline
"Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska"

Chciałabym prosić o jakąś pomoc, podpowiedź, bo jakiś czas temu stanęłam w miejscu i nie mogę ruszyć. Trochę ponad rok temu szukałam tu na forum aktu urodzenia mojego prapradziadka, Mateusza Wojciechowskiego. Dzięki pomocy forumowiczów dostałam drugi akt małżeństwa jego owdowiałej żony (Ewy z domu Woźnickiej, przy urodzeniu Woźniak), skąd dowiedziałam się, skąd pochodziła i kim byli jej rodzice, dzięki czemu można już było namierzyć akt ślubu prapradziadków, a z informacjami z niego pochodzącymi - ich akta urodzenia. No i Wojciechowskich udało mi się pociągnąć o jeszcze kolejne trzy pokolenia, natomiast z rodzicami praprababci stanęłam w martwym punkcie. Wiem, że urodziła się w Gołuszynie (par. Radzanów) w 1860 jako córka Wawrzyńca i Katarzyny Bonisławskiej. Dane takie występują na pewno w akcie ślubu Ewy z Mateuszem Wojciechowskim, jak i jej akcie urodzenia, więc wstępnie wykluczam pomyłkę w nazwisku matki.
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/ ... p/_056.jpg
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/ ... p/_144.jpg
Ale przeglądając genetekę, nie trafiam ani na ślub takiej pary (Wawrzeniec i Katarzyna Bonisławska), ani na inne dziecko takich rodziców (przeglądałam na opcji całego województwa, żeby nie było, że gdzieś mi umknęli). Wzięłam pod uwagę, że mogłam mieć szczęście w nieszczęściu i akurat akt Ewy zindeksowano, a inne roczniki się nie załapały. Przejrzałam więc metryki małżeństw z miejscowości narodzenia Ewy kilka lat wstecz, nie było takiego ślubu, więc pewnie po prostu matka była z innej parafii. Przejrzałam małżeństwa w rocznikach 1855-1860 w kilku miejscowościach, gdzie w genetece było sporo Bonisławskich, głównie parafie Kuklin oraz Wieczfnia Kościelna. Nie znalazłam takiego małżeństwa i zaczęłam też już myśleć, czy aby matka nie zmarła po narodzeniu Ewy, stąd brak innego dziecka? No ale w akcie ślubu Mateusza i Ewy nie zauważyłam wzmianki żeby któreś z rodziców panny młodej nie żyło - ojciec w rok po ich ślubie żył na pewno, bo zgłaszał narodziny wnuka (zięć był w wojsku). Zaczęłam kombinować, czy może jednak nie było pomyłki w nazwisku - w genetece występują dzieci Wawrzyńca Woźniaka i Katarzyny Kalkowskiej, więc może Kalkowska było jej nazwiskiem panieńskim, a Bonisławska po poprzednim mężu ew. było panieńskim matki (zdarzały mi się takie metryki)? Według aktu urodzenia Ewy matka była o dziesięć lat starsza od swojego męża, teoretycznie mogła być więc wdową. No ale na tę teorię też nie znalazłam potwierdzenia, tyle tylko mi "pasuje", że Wawrzyniec od Kalkowskiej w swoim akcie zgonu miał mniej więcej tyle lat, ile powinien mieć w danym roku "mój" Wawrzyniec, ale gdy znalazłam ślub Woźniaka z Kalkowską (rok przed narodzeniem Ewy, więc w pierwszej chwili się podekscytowałam) - pudło, Kalkowska to panna, młodsza od nowo poślubionego męża, a jej matka też nie była Bonisławska, akt 6 tutaj: http://metryki.genealodzy.pl/metryki.ph ... =1859&kt=2 ).
Wydaje mi się, że coś przegapiam, dlatego proszę o poradę - przyznam, że dość ciężko porusza mi się po Mazowszu, w "swoim" świętokrzyskim wszystko wyszukuję jakoś intuicyjnie, natomiast tutaj nie znam miejscowości, nie znam parafii, a jak już coś wynajdę, to znowu trudno mi namierzyć gdzie w sieci będą właściwe metryki, dlatego doszłam do wniosku, że chyba bez jakiejkolwiek podpowiedzi się nie obędzie, bo wydaje mi się, że kręcę się w kółko, a może czyjeś świeższe spojrzenie naprowadzi mnie na właściwy tor.

_________________
Izabela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 28-02-2020 - 21:10
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 80

Status: Offline
Witam.

Katarzyna Bonisławska ślub akt nr 14
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,186799,36

Może to jest jakiś trop.

Pozdrawiam Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Officinalis_Paeonia
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 29-02-2020 - 18:02
Sympatyk


Dołączył: 26-03-2019
Posty: 130

Sądzę, że warto przyjrzeć się małżeństwu:
http://geneteka.genealodzy.pl/index.php?op=gt&lang=pol&bdm=S&w=07mz&rid=766&search_lastname=woznicki&search_name=wawrzyniec&search_lastname2=&search_name2=&from_date=&to_date=
Pozdrawiam.

_________________
Elża
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EmeraldOffline
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 29-02-2020 - 20:45
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 272

Status: Offline
Bardzo obu Paniom dziękuję! Sprawa wydaje się być rozwiązana Smile Trochę się śmieję teraz, że moi przodkowie Woźniccy lubią się bawić ze mną w chowanego - urodzenia Ewy nie mogłam znaleźć, bo szukałam jej pod znanym mi z rubryki "nazwisko panieńskie matki" ze wszystkich dokumentów pradziadka "Woźnicka", a była pod Woźniak, o którym nawet bym nie pomyślała i odnalazła się wtedy dzięki pomocy forumowiczów. Teraz szukałam ślubu jej rodziców wpisując ojca jako Woźniaka, wychodząc z założenia, że taka wersja widniała w akcie urodzenia i małżeństwa Ewy, a tu Woźnicki Smile
Chciałam tylko dopytać, czy akta z Gradzanowa (z roku 1859) można gdzieś znaleźć w sieci? Na FamilySearch widziałam od 1873, na Genbazie podobnie, w Metrykach i Poczekalni też, na szwa 1808-1825... Przy czym w Genbazie sprawdzałam w folderze archiwum w Mławie (jest tam folder Gradzanowo), a indeks mówi o archiwum w Płocku, tam znowu nie widzę Gradzanowa. Z kolei na szwa jest zespół "vacat - Akta stanu cywilnego parafii rzymskokatolickiej Gradzanowo - przekazano do Archiwum Państwowego w Warszawie Oddział w Mławie" z AP Płock no ale bez podania o akta z jakich lat chodzi. I trochę mam już mętlik czy szukać aktu w sieci, czy od razu pisać do archiwum, a jeśli tak, do którego Smile
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam,

_________________
Izabela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 01-03-2020 - 10:42
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 80

Status: Offline
Witam.

Tutaj jest Akt urodzenia Katarzyny Bonisławskiej (nr 15)
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,189632,5

Pozdrawiam Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 01-03-2020 - 10:44
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20720
Skąd: Warszawa
Status: Offline
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 687&y=1975

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 01-03-2020 - 11:25
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 80

Status: Offline
Ślub brata Katarzyny 1844r. parafia Szreńsk (akt nr 9)
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 240&y=1005

Pozdrawiam Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EmeraldOffline
Temat postu: Szukam aktu małżeństwa - Woźniak i Bonisławska  PostWysłany: 01-03-2020 - 12:55
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 272

Status: Offline
Bardzo dziękuję za pomoc! Mam teraz dużo nowości do swojego drzewa Smile Teraz jeszcze tylko muszę namierzyć Wawrzyńca, ale bez aktu ślubu to chyba nie pójdę dalej - w końcu nawet jak jakiegoś znajdę, skąd będę wiedziała, czy to właściwy?
Przez chwilę myślałam, żeby szukać aktów zgonu (może w którymś byłoby coś o wdowie Katarzynie), ale legenda rodzinna trochę mi w tym przeszkadza - opiszę ją tutaj, bo już nieraz przekonałam się, że użytkownicy potrafią wyciągnąć trop z pozornie mało znaczących informacji Smile Mój pradziadek zawsze opowiadał swoim wnukom, że kiedy był w wojsku w Warszawie, odwiedził swojego dziadka mieszkającego na ulicy Strzeleckiej - miał on mieć 116 lat i był już niewidomy. W rodzinie utarło się, że był to dziadek Wojciechowski, ale już w akcie małżeństwa Mateusza z Ewą stoi, że rodzice pana młodego nie żyją - stąd mój pradziadek nie mógł odwiedzić dziadka Wojciechowskiego i to odkrycie trochę zaburzyło spokój w mojej rodzinie, bo wspomnienie o odwiedzinach u dziadka miało być dla pradziadka bardzo ważne i opowiadał o tym ze wzruszeniem. No ale miał jeszcze przecież drugiego dziadka - ojca matki. W dodatku każde z wnucząt pradziadka mówi, że wspominał on, że rodzina, którą wtedy odwiedził miała w Warszawie "firmę dorożkarską", co w sumie pasowało mi intuicyjnie do rodziny Ewy - Woźnickich. Sama Warszawa mi w tej historii nie zgrzyta, ponieważ Mateusz i Ewa mieszkali w Warszawie między ok.1880-1890 rokiem (tam urodziło się ich trzech synów - chrzczonych zresztą w parafii NMP Loretańskiej na Pradze, obejmującej właśnie ulicę Strzelecką), mogli więc zabrać ze sobą rodziców/ojca Ewy (jak dotąd wygląda na to, że była jedynym dzieckiem tej pary, ale może jeszcze coś się znajdzie), a już w 1892 rodzi im się pierwsze dziecko w moim mieście, w świętokrzyskim. Z dokumentów otrzymanych ze Urzędu ds. Kombatantów wiem, że pradziadek był w wojsku między 1919-1921. No ale Wawrzyniec mający 20-30 lat w 1860 (rok urodzenia córki), mógł być urodzony między 1830-1840 rokiem, a więc ok. 1920 roku nie miałby nawet stu lat, a co dopiero 116. To, że pradziadek to zmyślił, wydaje mi się mało możliwe, bo miała być to dla niego ważna historia. I wstępnie biorę pod uwagę takie opcje:
- nie był to dziadek, a może pradziadek? Albo jakiś inny krewny?
- był to dziadek, ale może nie miał 116 lat, tylko jak to czasem bywało w metrykach - był bardzo stary, więc mówiło się o nim, że ma sto lat?
- wnuki pomieszały po latach - pradziadek może wcale nie opowiadał, że w tamtej chwili jego dziadek miał 116 lat, tylko może wspominał im o tym, że tyle miał gdy zmarł?
- jedna z gorszych ewentualności - Woźnickiego nigdy w Warszawie nie było, ale pradziadek wiedział, że ojciec jego matki to Wawrzyniec Woźnicki i że rodzice przyjechali do świętokrzyskiego z Warszawy, z ulicy Strzeleckiej (może nie wnikał skąd dokładnie pochodzili, nie wiem, w sumie u mnie w rodzinie zawsze się mówiło, że "pochodzimy z Warszawy"), a kiedy znalazł tam Wawrzyńca Woźnickiego, uznał, że to jego dziadek, a tak naprawdę była to jedynie zbieżność nazwisk?

_________________
Izabela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-03-2020 - 15:04
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20720
Skąd: Warszawa
Status: Offline
mógł odwiedzać w okresie 1919-1921 podczas tego pobytu w wojsku, o którym wiesz
albo w latach późniejszych, podczas pobytu w wojsku, o którym nie wiesz

oprócz ASC zgonów par. praskiej istnieją (głównie od 1931 roku) księgi meldunkowe z ulicy Strzeleckiej (osiągalne poprzez kwerendę), może być to pomocne

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
puszekOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-03-2020 - 15:39
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2017
Posty: 80

Status: Offline
Brat Ewy Antoni ur. 12.I.1867r./Glinki/Radzanów (akt nr 11)

http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,186772,4

Ślub Antoni 1885r.
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,186787,80 (akt 23)

Zgon żony Antoniego (akt 120)
http://metryki.genbaza.pl/genbaza,detail,186788,75

Bożena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EmeraldOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-03-2020 - 11:59
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 272

Status: Offline
Dziękuję za kolejne akta, będę miała się z czym zapoznawać Smile Na pierwszy rzut oka widzę, że w dniu ślubu Antoniego oboje rodzice żyli.

Co do ksiąg meldunkowych, nawet pisałam w tej sprawie jakiś czas temu do warszawskiego archiwum (zależało mi na Wojciechowskich, Woźniakach i Woźnickich z ulicy Strzeleckiej) i zapytali mnie o dokładny numer domu, którego nie znam... No i na to już odpisali, że oni mogą udostępnić do wglądu na miejscu, a ja sama będę przeglądać w archiwum.

_________________
Izabela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-03-2020 - 12:06
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 20720
Skąd: Warszawa
Status: Offline
poważnie?
do samodzielnego przeglądania?
no proszę!
musisz przejrzeć wszystkie niestety
a przy okazji - masz okazję rozwiać wątpliwości co do zasiedlenia Strzeleckiej 8 przed 1945
czy naprawdę byli to dzicy lokatorzy w domu w trakcie budowy

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
EmeraldOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-04-2020 - 16:35
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 14-11-2018
Posty: 272

Status: Offline
W związku z tym, że szukałam aktu małżeństwa Wawrzyńca i Katarzyny, odzywam się tu ponownie, ponieważ dziś dostałam z archiwum skan aktu - wszystko się zgadza, Wawrzyniec ożenił się z Katarzyną Szablińską, wdową po Franciszku, z domu Bonisławską Smile Rodzicami Wawrzyńca byli Wojciech i Franciszka z Gorczewskich (dane Katarzyny poznałam już wcześniej dzięki Wam z akt urodzenia i pierwszego ślubu).
Jeszcze raz bardzo wszystkim dziękuję Smile

_________________
Izabela
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2020 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.072012 sekund(y)