Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
środa, 01 kwietnia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
okiem
Temat postu: Baza informacji o Powstańcach Styczniowych  PostWysłany: 06-06-2012 - 11:18
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2007
Posty: 67
Skąd: Kraków
Właśnie rusza baza
http://www.genealogia.okiem.pl/powstanies
Już jest 15.000 wpisów - a to dopiero poczętek. Planowana pełnia mobilność ma zostać osiągnięta na 150 rocznicę Powstania. oczywiście także artykuły, ciekawe historie, różne przekrojowe listy ... ale ...

do tego żeby tak się stało potrzebna Wasza pomoc - chodzi o to aby dodać informacje które są znane w rodzinach - nawet jeśli to tylko jakieś legendy.

Czy wiecie że praktycznie w prawie każdej polskiej rodzinie jest polski zesłaniec lub partyzant z tamtego czasu?
Można sprawdzić.

_________________
Pozdrawiam, Marcin Niewalda - Fundacja Genealogia Polaków


Ostatnio zmieniony przez okiem dnia 06-06-2012 - 14:39, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
robbi89Offline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2012 - 12:48
Sympatyk


Dołączył: 27-04-2010
Posty: 152

Status: Offline
Poprawny link:
http://www.genealogia.okiem.pl/powstanies/

Pozdrawiam
Piotrek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
okiem
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2012 - 14:39
Sympatyk


Dołączył: 17-03-2007
Posty: 67
Skąd: Kraków
dzięki Smile

_________________
Pozdrawiam, Marcin Niewalda - Fundacja Genealogia Polaków
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Pawel_JurewiczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-06-2012 - 19:32
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2007
Posty: 415

Status: Offline
Z wielkim szacunkiem dla wszystkich powstańców, rozstrzelanych, zesłanych i pozbawionych majątku, wydaje mi się że należy lepiej zdefiniować samą nazwę powstańca, nie ma wątpliwości że był nim członek "partii", czy emisariusz powstańczy, ale jak zakwalifikować rodziców powstańca, którzy tylko dlatego , że byli rodzicami " miatieżnika" zostają aresztowani, zesłani do Permu a ich majatki skonfiskowane?
Inny przykład, 17 letnia dziewczyna jedzie z matką i wujem pociągiem, zostają zatrzymani, wuj okazuje się emisariuszem, ale , "przy okazji " aresztowane są obie kobiety, skazane na zesłanie a majątki sekwestrowane. Dziewczynę zwolniono dopiero po licznych interwencjach po 3 latach, a majątki zwrócono po 10ciu, ale już ogołocone z lasów.
Przykłady można mnożyć, zwłaszcza na Kresach jest ewidentne , że stan wojenny wprowadzony po wybuchu Powstania był okazją do załatwienia sąsiedzkich porachunków, i do wysłąnia niechcianego konkurenta do " niezbyt oddalonych guberni" wystarczał donos o rzekomym sprzyjaniu powstaniu czy notatka o powstancach podpisana inicjałami jednego z przywódców.
Uważam , że wrzucanie tych osób do jednego "worka" nie byłoby w pełni sprawiedliwe, choć jak podkreśliłem we wstępie nie chcę ujmować nic z ogromnej ofiary jaką ponieśli wszyscy skazani i wielkiego szacunku dla nich.
Paweł Jurewicz

Wysłany: 06-06-2012 - 19:57 *
Sprawdziłem bazę i trochę mnie rozczarowała, niestety jest obarczona istotnymi błędami, np.
1 Czesław Świętorzecki, owszem skazany ale nigdy nie był naczelnikiem powstańczem, jedynie ojcem Bolesława i to wystarczyło by profilaktycznie zesłano go do guberni penzeńskiej. Umieszczone obok zdjęcie popiersia kobiecego (!) to jego żony Anny ,również zesłanej z mężem.
2 Większoć bazy to tłumaczenie , bazy z rosyjskiego portalu, niestety transkrypcja automatyczna pozostawia wiele do życzenia, bo dokonuje angielsko języcznej transkrypcji imion i nazwisk, np z Osierki robi Oskerkę, z Osiecimskiego Osecimskiego, Peliksza to Peliksha itd.
3. Niemal zupełnie brak litewskiej organizacji powstańczej opisane szeroko przez Jakuba Gieysztora w Jego "Pamiętnikach"

To pierwsze wrażenia, choć inicjatywa godna przyklasku, ale wymaga doszlifowania detali , by nie prowadzić do zniekształceń .
Pozdrawiam
Paweł Jurewicz

* (moderacja - scalenie wypowiedzi wysyłanych na Forum)
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-02-2020 - 13:04
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2175

Status: Offline
Ciekawe listy niedawno dostałam, a wśród nich jeden, w którym wspomniany jest właśnie Kornel Peliksza.
Pisane są do Konstantego Wojciecha Broczkowskiego, który wtedy przebywał we Lwowie
Nadawczyni wspomina o jakichś paniach, których wyjazd miał pana Pelikszę bardzo martwić. Czy to był jeden z powodów jego samobójstwa 2 miesiące potem?
List: 29 may 1872 page 2 i następna
https://drive.google.com/drive/folders/ ... J6gVI4PL5w

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-02-2020 - 21:03
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 638

Status: Offline
Mam pytanie. Parę lat temu wysłałem kilka w miarę dokładnych biogramów Kosteckich, powstańców styczniowych, które do tej pory nie pojawiły się na stronie. Gdzie się zapodziały? Mogę powtórzyć, ale trochę się już zniechęciłem.

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 12-02-2020 - 23:49
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 638

Status: Offline
Chociażby:
Bonawentura Kostecki urodził się w dniu 15 lipca 1841 roku w osadzie Kozłowizna (obecnie część Nowej Wsi), parafia Lubień, gmina Lubień Kujawski, powiat włocławski. Był synem niezamężnej Marianny Kosteckiej, wyrobnicy. W 1863 roku poszedł do Powstania Styczniowego. Po upadku Powstania zamieszkał we wsi Krągola, gmina Stare Miasto, powiat koniński. W dniu 8 maja 1865 roku we wsi Modła, mając 25 lat, jako kawaler poślubił Józefę z Maciejewskich Pachulską. Jego żoną była córka Tomasza i Katarzyny, małżonków Maciejewskich, urodzona w Kościelcu. W 1865 roku urodziła się i zmarła w Krągoli w wieku trzech miesięcy ich córka Władysława. Około 1866 roku urodził im się syn Bronisław, który w dniu 12 maja 1891 roku w Grodźcu poślubił Stanisławę Orkowską, córkę Andrzeja i Józefy Malinowskiej. Natomiast, w dniu 4 listopada 1870 roku w Krągola, urodziła się im córka Cecylia, która została ochrzczona w kościele parafialnym w Starym Mieście w dniu 13 listopada tego samego roku. Między 1870 a 1873 rokiem Bonawentura przeprowadził się z rodziną do Modły Królewskiej, także parafia Stare Miasto, gdzie w dniu 13 listopada 1873 roku urodził się mu syn Adam. Adam został ochrzczony w dniu 16 listopada 1873 roku w kościele parafialnym w Starym Mieście. Kolejną żoną Bonawentury była Apolonia z Wróblewskich Cywińska, urodzona w dniu 15 stycznia 1851 roku w Grodźcu, córka Jakuba i Teresy Cieślak. Ślub z Apolonią odbył się w Grodźcu w dniu 1 czerwca 1882 roku. Bonawentura miał z nią dzieci: Stefanię , Helenę, Marię i Wojciecha. Apolonia zmarła w dniu 16 kwietnia 1904 roku w Królikowie, w wieku 53 lat. Bonawentura mieszkając w Krągoli i Modle Królewskiej prowadził kuźnię. Mieszkał też w Mycielinie i w Stawiszynie, gdzie prowadził restaurację i kuźnię oraz w Grodźcu. Na koniec osiadł we wsi Królików k/Konina. Po uzyskaniu przez Polskę niepodległości, jako uczestnik Powstania Styczniowego, na mocy ustawy z dnia 18 grudnia 1919 roku, otrzymał honorowy tytuł podporucznika weterana. Bonawentura Kostecki zmarł w dniu 4 lutego 1926 roku w Królikowie i został pochowany na miejscowym cmentarzu. Na jego grobie umieszczono inskrypcję „Niech ma Ojczyzna zawsze wolną będzie”.
Przypisy:
Par. Lubień Kujawski, księga urodzeń, akt 69/1841; Imienny Wykaz Weteranów Powstań Narodowych 1831, 1848 i 1863 roku, Dodatek do Dziennika Personalnego, Nr 10, rok 1921.
Rocznik oficerski 1924 rok, Warszawa 1924, s. 96.
AP Poznań, Parafia rzymsko-katolicka Stare Miasto k. Konina, księga ślubów, akt nr 14/1865 – tu błędna inf., że urodził się w Kozłowinie.
W akcie małżeństwa z Bonawenturą Kosteckim jako miejsce jej urodzenia jest podany Kościelec, a w akcie jej pierwszego małżeństwa z Franciszkiem Pachulskim jest podany Kuszyn, który leży w parafii Kościelec.
AP Poznań, Parafia rzymsko-katolicka Stare Miasto k. Konina, księga zgonów, akt nr 36/1865.
AP Konin, Parafia rzymsko-katolicka Grodziec k. Konina, księga małżeństw, akt nr 16/1891.
AP Poznań, Parafia rzymsko-katolicka Stare Miasto k. Konina, księga chrztów, akt nr 105/1870.
AP Konin, Parafia rzymsko-katolicka Stare Miasto k. Konina, księga chrztów, akt nr 92/1873
AP Konin, Parafia rzymsko-katolicka Grodziec k. Konina, księga urodzeń, akt nr 4/1851.
AP Konin, Parafia rzymsko-katolicka Grodziec k. Konina, księga małżeństw, akt nr 17/1882.
Według inskrypcji znajdującej się na grobie urodziła się w 1890 roku, a zmarła w 1973 roku. Została pochowana na cmentarzu parafialnym w Królikowie.
AP Konin, Parafia rzymsko-katolicka Królików k. Konina, księga zgonów, akt nr 40/1904
Zarys dziejów parafii świętego Michała Archanioła w Królikowie, Królików 2008.
USC Grodziec – akt zgonu Bonawentury Kosteckiego podaje, że zm. 04.02.1926 r. w Królikowie. Rodzice i miejsce urodzenie nieznane. Wdowiec , weteran z 1863 roku , mający 102 lata.
Inf. Ryszard Piaseczny z Konina. Według inskrypcji znajdującej się na grobie Bonawentury Kosteckiego, miał on umrzeć w dniu 11.01.1926 r. w wieku 103 lat.

https://genealogia.okiem.pl/powstanies/ ... o=Kostecki
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-02-2020 - 20:12
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 638

Status: Offline
Jeszcze jeden powstaniec styczniowy:

Na rok szkolny 1768/69 do Akademii Zamojskiej zapisał się „generosus” Grzegorz Kostecki z ziemi przemyskiej. Przed 1778 roku rozpoczął pracę w kancelarii Ordynacji Zamoyskiej w Zamościu. Z czasem staną na czele kancelarii, gdzie pełnił stanowisko tzw. „regensa”. To właśnie z poręczenia ordynata Andrzeja Zamoyskiego w 1782 roku, wraz z bratem Józefem, otrzymał w Galicji potwierdzenie dawnego szlachectwa z herbem Leszczyc. Niestety, dokumenty milczą na temat wcześniejszej genealogii braci Kosteckich. Jednym z 12 dzieci Grzegorza był Jan Kanty Kostecki (*ok.1776 Zamość – †09.06.1832 Lublin), w latach 1812-1821 podsędek Policji Poprawczej Obwodu Bialskiego (Biała Podlaska), w latach 1826-1832 prezes Sądu Policji Poprawczej w Lublinie. Z kolei jego synami byli: Jan Kanty (*ok. 1804 Kraków – †25.04.1851 Szczebrzeszyn ) oraz Hipolit (*ok.1807 Kraków – †04.10.1863 Mniszew ). Z nich, Jan Kanty Kostecki w latach 1842-1851 był notariuszem w Szczebrzeszynie (rejentem Okręgu Zamojskiego). Hipolit został wójtem gminy Sułkowice i Piasek, był gospodarzem w Ryżkach, wójtem gminy Mniszew, później rządcą dóbr Jagodne i sekwestorem powiatu łukowskiego.

Dziwnym zbiegiem okoliczności, pisarzem przy dworze jagodzińskim był Jan Kostecki (*ok. 1802 –†po 1853), który z Franciszką Paplińską miał dzieci: Józefę (*11.06.1824 Jagodne ); Teofila (*17.04.1827 Jagodne ), przy którego chrzcie asystującą była Marianna Kostecka z Jagodnego; Wiktorię (*ok.1831 Łaskarzew), która w dniu 19.06.1853 r. w parafii Wilczyska, gubernia lubelska, poślubiła Bonawenturę Grodzickiego, rządcę dóbr ziemskich Ciechomin i Jarczewo; oraz Teofilę (*ok.1841 Łaskarzew), która w dniu 14.07.1885 r. w Warszawie poślubiła Karola Dreszer. Zapewne ten sam Jan Kostecki, ekonom w Wodynach w powiecie siedleckim, z Franciszką Pap[l]ińską miał syna Emiliana Ignacego (*09.02.1829 Wodynie) , który brał udział w Powstaniu Styczniowym w oddziale pod dowództwem Wacława Szteinkelera. W trakcie bitwy w dniu 08.02.1863 r. pod miejscowością Podoś w powiecie mławskim, został ranny i wzięty do niewoli, gdzie prawdopodobnie zmarł z odniesionych ran.

Ciekaw jestem, czy ktoś może namierzył akt zgonu Emiliana Ignacego Kosteckiego?

Pozdrawiam

Robert


Ostatnio zmieniony przez Robert_Kostecki dnia 16-02-2020 - 07:39, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
marekzaborskiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-02-2020 - 22:03
Sympatyk


Dołączył: 27-08-2010
Posty: 337

Status: Offline
Robert_Kostecki napisał:
Jeszcze jeden powstaniec styczniowy:

Na rok szkolny 1768/69 do Akademii Zamojskiej zapisał się „generosus” Grzegorz Kostecki z ziemi przemyskiej. Przed 1778 roku rozpoczął pracę w kancelarii Ordynacji Zamoyskiej w Zamościu. Z czasem staną na czele kancelarii, gdzie pełnił stanowisko tzw. „regensa”. To właśnie z poręczenia ordynata Andrzeja Zamoyskiego w 1782 roku, wraz z bratem Józefem, otrzymał w Galicji potwierdzenie dawnego szlachectwa z herbem Leszczyc. Niestety, dokumenty milczą na temat wcześniejszej genealogii braci Kosteckich. Jednym z jego 12 dzieci był Jan Kanty Kostecki (*ok.1776 Zamość – †09.06.1832 Lublin), w latach 1812-1821 podsędek Policji Poprawczej Obwodu Bialskiego (Biała Podlaska), w latach 1826-1832 prezes Sądu Policji Poprawczej w Lublinie. Z kolei jego synami byli: Jan Kanty (*ok. 1804 Kraków – †25.04.1851 Szczebrzeszyn ), i Hipolit (*ok.1807 Kraków – †04.10.1863 Mniszew ). Z nich, Jan Kanty Kostecki w latach 1842-1851 był notariuszem w Szczebrzeszynie (rejentem Okręgu Zamojskiego). Hipolit był wójtem gminy Sułkowice i Piasek, gospodarzem w Ryżkach, wójtem gminy Mniszew, później rządcą dóbr Jagodne i sekwestorem powiatu łukowskiego.

Dziwnym zbiegiem okoliczności, pisarzem przy dworze jagodzińskim był Jan Kostecki (*ok. 1802/1808 –†po 1853), który z Franciszką Paplińską miał dzieci: Józefę (*11.06.1824 Jagodne ) i Teofila (*17.04.1827 Jagodne ), przy którego chrzcie asystującą była Marianna Kostecka z Jagodnego. Zapewne ten sam Jan Kostecki, ekonom w Wodynach w powiecie siedleckim, z Franciszką Pap[l]ińską miał syna Emiliana Ignacego (*09.02.1829 Wodynie) , który brał udział w Powstaniu Styczniowym w oddziale pod dowództwem Wacława Szteinkelera. W trakcie bitwy w dniu 08.02.1863 r. pod miejscowością Podoś w powiecie mławskim, został ranny i wzięty do niewoli, gdzie prawdopodobnie zmarł z odniesionych ran. Jan Kostecki i Franciszka mieli córki: Wiktorię (*ok.1831 Łaskarzew), która w dniu 19.06.1853 r. w parafii Wilczyska, gubernia lubelska, poślubiła Bonawenturę Grodzickiego, rządcę dóbr ziemskich Ciechomin i Jarczewo; oraz Teofilę (*ok.1841 Łaskarzew), która w dniu 14.07.1885 r. w Warszawie poślubiła Karola Dreszer.

Ciekaw jestem, czy ktoś może namierzył akt zgonu Emiliana Ignacego Kosteckiego?

Pozdrawiam

Robert


W 1874 w parafii Sambor żeni się Michał Kostecki lat 28, syn Emiliana.

https://regestry.lubgens.eu/viewpage.php?page_id=766

Marek
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 15-02-2020 - 22:32
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 638

Status: Offline
Marku, dzięki, ale to raczej nie ten Emilian.

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-02-2020 - 08:37
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 638

Status: Offline
Witam,

a, tak przy okazji. Według Słownika geograficznego Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich, tom III, s. 369, 370:
1. Jagodne, wieś w powiecie łukowskim, gmina Dąbie, parafia Domanice.
2. Jagodne, wieś i folwark w powiecie łukowskim, gmina Mysłów, parafia Wilczyska.

Na stronie https://regestry.lubgens.eu/news.php są zindeksowane metryki parafii Wilczyska, gdzie właśnie odszukałem ślub z 1853 roku Wiktorii Kosteckiej (*ok.1831 Łaskarzew), córki Jana i Franciszki z Paplińskich oraz metryki dzieci niejakiej Marianny Kosteckiej (*ok. 1810) i Jan Puchłowskiego, ekonoma w Ciechominie. Być może chodzi tu Mariannę Kostecką z Jagodnego, która w parafii Okrzeja asystowała przy chrzcie Teofila Kosteckiego (1827 Jagodne), syna Jana i Franciszki z Paplińskich (patrz wpisy wyżej).

W folwarku Dwórzec przebywała na służbie dworskiej Alojza Petronela Katarzyna Kostecka (*1830 Grabowie, pow. sieradzki), córka Antoniego Napoleona i Albiny Barbary Hoskor, moja krewna, która w 1858 roku w parafii Okrzeja, poślubiła Andrzeja Plutę, ogrodniczka w miejscowym dworze.

Staram się to wszystko pozbierać, ale na razie idzie kiepsko, ponieważ nie mogę ustalić personaliów Jana Kosteckiego, męża Franciszki z Paplińskich.

Pozdrawiam

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Agnieszka_SzumskaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-02-2020 - 12:24
Sympatyk


Dołączył: 06-07-2008
Posty: 172

Status: Offline
Witam, lista zesłanych po powstaniu styczniowym od lat bez zmian, z tego co mi wiadomo Polska Akademia Nauk posiada listę zesłanych zawierająca 40 000 osób, może warto nawiązać wspólpracę.
pozdrawiam
Małgorzata
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Robert_KosteckiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-02-2020 - 12:56
Sympatyk


Dołączył: 14-09-2015
Posty: 638

Status: Offline
https://genealodzy.pl/index.php?name=PN ... ta%F1c%F3w

Robert
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.086074 sekund(y)