Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
poniedziałek, 20 stycznia 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-12-2019 - 10:18
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19452
Skąd: Warszawa
Status: Offline
oczywiście, że jest "warta rozważenia"

nie jest warta publicznego poddawania w wątpliwość - bez poważnego uprawdopodobnienia zastrzeżeń - wiedza archiwistów, regionalistów czy szerzej osób znających teren na zasadzie "a bo jak to? nie powinni tak stosować , bo 'wszyscy wiemy, że"

difoltowo po prostu, uznać że jak ktoś pisze urzędowo, miejscowy, który pewnie widział setki i tysiące podobnych dokumentów - bardziej ma rację niż nie ma

a wątpić np po przeczytaniu, zindeksowaniu kilkudziesięciu tysięcy ASCków z terenu, okresu, na podstawie doświadczenia własnego
nie tak ot "głupoty piszą"

tak jak forma "Ty" difoltowa

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-12-2019 - 10:20
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1023

Status: Offline
Prawie już zgubiłam się w tych nazwach.
Czy ten Aleksandrowsk/Nowe Miasto już był?
https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Ж ... 80;с
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Arek_BerezaOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-12-2019 - 10:25
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 26-06-2015
Posty: 2489

Status: Offline
A tak z innej beczki - nie zachęcam, bo pracy dużo (pewnie kilka dni) ale ja bym tę pracę wykonał to skazki rewizyjne dla powiatu Nowaleksandrowskiego, guberni kowieńskiej.
Brasław i Belmont tamże w XIX w.
skazki dostępne tu, na pewno pod numerami od 50 do 56 a co do reszty to już praca własna
Każda skazka to dużo do przejrzenia ale często nazwy parafii się w nagłówkach pojawiają więc...
https://www.familysearch.org/search/cat ... %20Library
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-12-2019 - 11:19
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 223

Status: Offline
Dziękuję za wszystkie uwagi.
Napisałem do NIAB pytanie, czy są pewni, że podana obecna nazwa miejscowości Jeziorosy jest poprawna i czy przypadkiem nie chodziło o obecne Zarasai na Litwie. Jeśli są pewni, to poprosiłem o kopię aktu urodzenia Gabriela oraz zapytałem, czy nie mają przypadkiem egzaminów przedślubnych z Pińska z 1921/1922 roku. Może w dokumencie egzaminu pojawią się jakieś poszlaki.

To w sumie chyba najszybsza (i mimo wszystko najtańsza) metoda zrobienia kolejnego kroku. Bardzo prawdopodobne, że po zrobieniu tego kroku będzie mur (czyli jednak metryki urodzenia Gabriela w Brasławiu nie będzie), ale przynajmniej będzie wiadomo, że on tam jest Smile

Po cichu mam też nadzieję, że zanim potwierdzą albo zaprzeczą swojej informacji, iż Jeziorosy to Ozierawce, sprawdzą profilaktycznie czy metryka urodzenia Gabriela jest w Brasławiu Smile

---------------------

Weryfikując różne opcje przeszukiwałem dokumenty z Aleksandrowska, miejscowości obok Nowoaleksandrowska (Jeziorosów). Zaintrygował mnie jeden akt urodzenia:
https://imgur.com/a/hvgAAaO
Ojcem ochrzczonej Anny był mieszczanin powiatu nowoaleksandowskiego - Wincenty Wasilewski. Czyli imię i nazwisko takie jak w przypadku ojca Gabriela. Nie zgadza się natomiast matka - u Gabriela jest Julia, u Anny - Urszula.
A gdyby tak przyjąć, że Wincenty najpierw miał żonę Julią i syna Gabriela (ur. 1889), a potem żonę Urszulę i córkę Annę (1892)? Idąc tym tropem odszukałem akt ślubu Wincentego i Urszuli - z roku 1891, więc data niewykluczająca badanej hipotezy:
https://imgur.com/a/vMYJ4F1
Niestety, nie jestem w stanie z tego aktu wyczytać, czy Wincenty stając na ślubnym kobiercu w 1891 był kawalerem, czy może wdowcem, zatem hipoteza wciąż czeka na weryfikację Smile

---------
W innym wątku napisano, że Wincenty z tego aktu ślubu był w 1891 roku kawalerem, zatem raczej nie był ojcem Gabriela w 1889 roku, z żoną Julią.

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-12-2019 - 15:01
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 223

Status: Offline
Sroczyński_Włodzimierz napisał:

nie jest warta publicznego poddawania w wątpliwość - bez poważnego uprawdopodobnienia zastrzeżeń - wiedza archiwistów, regionalistów czy szerzej osób znających teren na zasadzie "a bo jak to? nie powinni tak stosować , bo 'wszyscy wiemy, że"

Otrzymałem dziś odpowiedź z NIAB - nie przyznali wprost, że źle wskazali Jeziorosy z aktu małżeństwa jako Ozierce na Białorusi, ale zalecili kontakt z archiwum w Wilnie, czyli pośrednio przyznali się, że popełnili błąd. Do tego napisali, że wyślą poprawiony odpis metrykalny.
Także czasem warto publicznie poddawać w wątpliwość coś, co napisano w oparciu o wiedzę archiwistów, regionalistów czy szerzej osób znających teren.

Zła wiadomość jest taka, że z Wilnem już się wcześniej kontaktowałem i poszukiwanego aktu urodzenia nie ma w księgach z Jeziorosów z lat 1887-1893 (a data urodzin - 30.12.1889 - znajduje potwierdzenie w kilku niezależnych dokumentach Sad ).

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Sroczyński_WłodzimierzOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-12-2019 - 15:15
Zasłużony
Członek PTG


Dołączył: 09-10-2008
Posty: 19452
Skąd: Warszawa
Status: Offline
nie pisałem "nigdy nie warto" - pominąłeś istotnyvfragment o argumentach
a całość bardziej przykładem na relacje kopia-odpis chyba, tj możliwość zaszumienia i konieczność rozróżniania

naprawią tj skan przyślą, czy ponowną próbe interpretacji/odczytu?:)

_________________
Bez PW. Korespondencja poprzez maila:
http://genealodzy.pl/index.php?module=M ... 3odzimierz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
adamrwOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-12-2019 - 15:18
Sympatyk


Dołączył: 06-11-2018
Posty: 223

Status: Offline
Ło toto zrobią:
"Высылаем в Ваш адрес исправленную архивную копию от 21.11.2019 № XXXX" Smile

A oni w ogóle oryginały przysyłają, czy tylko odpisy?
Jeśli można dostać oryginał, to jak należy o to poprosić?

_________________
-----------
Adam
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-12-2019 - 20:39
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 2078

Status: Offline
Oryginału na pewno ci nie przyślą Smile
Piszą o kopii (ksero lub skan), ale na wszelki wypadek napisała bym im, jak bardzo się cieszę, że dostanę skan (ksero?), bo bardzo mi zależy na tym dokumencie (a nie odpisie). Chcę użyć jako ilustracji, posłać rodzinie - cokolwiek wymyślisz.

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.085940 sekund(y)