Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
piątek, 15 listopada 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Paulina_WOffline
Temat postu: Co to mogła być za uroczystość, Tarnów lata 20 XX w.  PostWysłany: 01-11-2019 - 21:25
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 476

Status: Offline
Witam,
otrzymałam niedawno zdjęcie pradziadka (z lewej):
https://www.fotosik.pl/zdjecie/2495fb03605a9ed2
Wiadomo, że zdjęcie zrobiono w Tarnowie pomiędzy końcem 1921, a 1926 rokiem.
Myślicie, że to była jakaś uroczystość wojskowa, czy obchody miejskie?
Nie wiem na 100%, ale podobno pradziadek był ułanem.
Proszę o sugestię Smile

_________________
Pozdrawiam, Paulina

https://genztarnowa.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu: Co to mogła być za uroczystość, Tarnów lata 20 XX w.  PostWysłany: 02-11-2019 - 06:45
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
stawiam na obchody miejskie, bo co robiłby cywil (trzymający konie) na paradzie wojskowej?
pozdrawiam
Basia S
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-11-2019 - 11:52
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 476

Status: Offline
Dziękuję za komentarz.
Osobiście wydaje mi się, że zdjęcie zrobiono przed Starym Cmentarzem w Tarnowie. Tylko, że tam jest mur o falistym wykończeniu, jak w oryginalnym planie. Mur przez lata przebudowywano i zmieniano, może w latach 20 nie miał falistego kształtu u szczytu?

_________________
Pozdrawiam, Paulina

https://genztarnowa.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
mandragorascOffline
Temat postu:   PostWysłany: 02-11-2019 - 15:02
Sympatyk


Dołączył: 01-06-2019
Posty: 20

Status: Offline
Możliwe że to okolice Cmentarza Żydowskiego, Parku Strzeleckiego, mury Klasztora Bernardynów, okolice Placu Rybnego (mury miasta miały wykończenie faliste) lub Bramy Pilzneńskiej

_________________
Sebastian
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Virg@Offline
Temat postu:   PostWysłany: 03-11-2019 - 09:06
Sympatyk


Dołączył: 19-03-2009
Posty: 635

Status: Offline
W okresie II Rzeczypospolitej (1918–1939) w Tarnowie, następujące wydarzenia mogły być okazją do zrobienia sobie pamiątkowej fotografii przez Pradziadka:

- Na terenie Tarnowa przebywało 1731 żołnierzy w stacjonujących tam 16. Pułku Piechoty i 5. Pułku Strzelców Konnych. Możliwe, że zdjęcie robiono przy okazji Święta Pułkowego lub np. Święta 3 Maja. Święto 3 Maja było w tamtych czasach uroczyście i powszechnie obchodzone we wszystkich chyba miastach i wsiach w kraju.

- Jeśli rozszerzyć granice czasowe, to może uroczystość sprowadzenia w dniu 30 czerwca 1929 r. prochów gen. Józefa Bema, z Aleppo w Syrii do Tarnowa, gdzie w Parku Strzeleckim zbudowano dla bohatera narodowego Mauzoleum, wymagała odpowiedniej oprawy z udziałem konnych, w której brał udział Pradziadek?

- W dniach 8–9 sierpnia 1931 r. Tarnów był miejscem Ogólnopolskiego X Zjazdu Legionistów Polskich. Przyjechało około 10 tys. osób, w tym najważniejsze osobistości życia politycznego Polski oraz najwyżsi dowódcy Wojska Polskiego, m.in. prezydent Ignacy Mościcki, premier Aleksander Prystor, marszałek Sejmu RP Kazimierz Świtalski i marszałek Edward Śmigły-Rydz. W drugim dniu zjazdu odbyła się uroczystość złożenia w Grobie Nieznanego Żołnierza przy dzisiejszej ul. J. Piłsudskiego ziemi z grobów żołnierskich. To też wspaniała okazja by zrobić sobie z niej pamiątkową fotkę.

Może warto zadać sobie trudu i poszperać w materiałach historycznych (najlepiej w wydawnictwach regionalnych), czy na fotografiach dokumentujących zazwyczaj ważniejsze wydarzenie w mieście, nie widać gdzieś podobnie wyglądających konnych.

Pozdrawiam serdecznie –
Lidia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 03-11-2019 - 21:48
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 476

Status: Offline
Witam,
@Virg@ mam zdjęcia pradziadka z 1926, 1928 i 1932. Jest na nich potężniej budowany, przytyło mu się Razz
Stąd określiłam zdjęcie na przed 1926. Pan na koniu nie jest jeszcze słusznej tuszy. Z wojny wrócił miesiąc przed ślubem czyli październik 1921.
Trochę dziwią mnie te berety na głowach panów.
Święta 3 maja czy 11 listopada mogą być dobrym tropem Smile

@mandragorasc Wytypowane miejsca warto brać pod uwagę. Może uda mi się znaleźć zdjęcia z tych miejsc chociaż z lat 30.

_________________
Pozdrawiam, Paulina

https://genztarnowa.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
And_JOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2019 - 19:07
Sympatyk


Dołączył: 01-08-2016
Posty: 12

Status: Offline
Witam,
moim pierwszym skojarzeniem było, że to Sanguszko i jego konie ze stadniny w Gumniskach.
Czy jednak jest to Sanguszko – nie wiem, porównywałem ze zdjęciami w sieci (np. NAC) ale nie jestem przekonany ani na TAK, ani na NIE.
W latach 20-tych dość często rozgrywano wyścigi konne, w mieście stacjonował 5 pułk strzelców konnych i chyba konie Sanguszki uczestniczyły w tych zawodach. Finisz był usytuowany przy kasynie oficerskim (ul. Mościckiego) i chyba w tej okolicy należy szukać miejsca, w którym zrobiono zdjęcie.
Potwierdzeniem moich przypuszczeń mogą być berety, które mają na głowach obaj jeźdźcy. Berety te, w różnych kolorach, służyły widzom do odróżniania zawodników (podobnie jak w przypadku dzisiejszych żużlowców).
Okazji do rozegrania wyścigu na pewno było sporo, sądząc po gałęziach drzew i ubraniach mężczyzn mogła to być jesień. Np. 16 września 1923 r. kiedy to pułk otrzymał nowy sztandar ufundowany przez księcia Romana Sanguszkę.
Więcej informacji można znaleźć na stronie miłośników pułku(psk5.cba.pl) i tam też są wymienione publikacje na ten temat.
Jeżeli chodzi o mur, to wykluczyłbym mury cmentarne i mur Parku Strzeleckiego. Obok kasyna oficerskiego mogły być tereny zielone odgrodzone od ulicy murem. A ulica jest w centrum miasta (chodnik) i dość sfatygowana (u dołu zdjęcia beton zamiast kostki).
Jeżeli będzie potrzeba, to służę wyjaśnieniami (tak jak przy sprawie Grottgerów).
Pozdrawiam - Andrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 04-11-2019 - 21:41
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 476

Status: Offline
Witam,
Panie Andrzej serdecznie dziękuję za kolejną cegiełkę w moje poszukiwania Smile
Bardzo ciekawe spostrzeżenie, że mogą to być wyścigi.
Koń na którym siedzi mój pradziadek ma podobną ozdobę przy uszach jak ten na zdjęciu tutaj https://legendypolskiegojezdziectwa.pl/roman-sanguszko/
czy na moim zdjęciu także jest ks. Roman Sanguszko? Może tak może nie - także trudno mi ocenić.
Wydaje mi się, że mój pradziadek jest w mundurze, na lewym ramieniu ma sznur z metalową odznaką, może pułku. Na głowie beret z pomponem. Pan po prawej w cywilnym ubraniu, beret na głowie. Berety zwróciły moją uwagę i wydały się niecodziennym dodatkiem do męskiego ubrania. Obaj mają szarfy, u mojego pradziadka szarfa jest trochę szersza choć może u drugiego jeźdźca po prostu złożono ją na pół?
Co do miejsca. Jeśli to dawne zabudowania koszar dzisiaj się tam nic nie ostało. Pogoda wydaje mi się jesienna, mało liści na drzewach.

Z tyłu zdjęcia fioletowym tuszem pieczątka zakłady fotograficznego
[...] Tol[...] lub [..] Jol[...]
Bernardyńska 6

Ale chyba zdjęcia nie zrobiono przed zakładem fotograficznym?

_________________
Pozdrawiam, Paulina

https://genztarnowa.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Krystyna.wawOffline
Temat postu:   PostWysłany: 05-11-2019 - 16:30
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 28-04-2016
Posty: 1994

Status: Offline
Jeżeli masz konto na FB, to może warto i tu zapytać?
https://www.facebook.com/tarnow.ciekawo ... &padding=0

_________________
Krystyna
*** Szarlip, Zakępscy, Broczkowscy - tych nazwisk szukam.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Virg@Offline
Temat postu:   PostWysłany: 06-11-2019 - 12:24
Sympatyk


Dołączył: 19-03-2009
Posty: 635

Status: Offline
Jak już wcześniej napisałam, na terenie Tarnowa stacjonowali żołnierze 5. Pułku Strzelców Konnych.
Okres międzywojenny, czyli interesujące Ciebie lata 1921-1926, to dla Pułku przede wszystkim ciągłe szkolenia i czas podnoszenia umiejętności wojskowych.
Może warto zapoznać się z książką: Edmund Juśko Maciej Małozięć, Historia 5. Pułku Strzelców Konnych 1807-1939.
Być może opisano w książce i zilustrowano fotografiami, wyścigi konne w Tarnowie?

Na stronie Internetowej Zielone Perły Tarnowa, czytamy:
„Park Sanguszków
W pierwszej połowie XX w. zaszły duże zmiany w wyglądzie parku. Zlikwidowano ogrody warzywne. W okresie międzywojennym po stronie południowej powstał tor wyścigów konnych długości około 3,5 km oraz mała trybuna dla widzów. Tereny na wschód od gumna i ujeżdżalni przeznaczono na wybiegi dla koni (padoki). Obok domu ogrodnika wybudowano stajnie koni ogrodowych, wzniesiono szklarnie i inspekty. W szklarniach uprawiano kwiaty (róże, cyklameny, kordyliny, prymulki, sinningie, sępolie, kalceolarie), które sprzedawano w sklepach na terenie miasta. W miejscu dawnej chmielarni założono inspekty pod uprawy warzyw. Po południowej stronie alei lipowej, łączącej park w Gumniskach z Zabłociem (obecnie ul. Sanguszków), powstał sad oraz szkółka drzew owocowych i ozdobnych. W ogrzewanej kanałowo oranżerii hodowano rośliny egzotyczne m.in. kamelie, palmy, cykasy, oleandry i agawy. Niektóre z nich w okresie letnim zdobiły gazon przed pałacem. Ozdobą parku od początku była drobna fauna: łabędzie pływające po stawie, wiewiórki oraz liczne ptactwo gnieżdżące się na drzewach. Uwagę przyciągało dzikie wino, oplatające północną ścianę pałacu oraz egzotyczne drzewa, w tym ciekawy egzemplarz tulipanowca amerykańskiego oraz potężny platan klonolistny, który obecnie jest najgrubszym drzewem w Tarnowie.”

Nawiązują do sugestii Andrzeja, możliwe, że w okolicy toru wyścigowego należy szukać miejsca, w którym zrobiono fotografię.

Pozdrawiam serdecznie –
Lidia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-11-2019 - 15:37
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 476

Status: Offline
Witam,
serdecznie dziękuję za zainteresowanie i wszystkie podpowiedzi Smile

@Krystyno tak pytałam i dostałam odp., że "trudno powiedzieć" Very Happy co jest zresztą prawdą. Temat wymaga wiedzy i znajomości międzywojennego Tarnowa.

2 lata temu interesowałam się dość intensywnie 3 i 5psk pod kątem pradziadka. Jednak w literaturze i CAW nie znalazłam potwierdzenia. Temat zarzuciłam. Pradziadek bez wątpienia był w wojsku już podczas IWŚ bo urodzony w 1893. Typowałam że w 1914 mógł się zgłosić właśnie do ułanów, bo urodził się i mieszkał na dzisiejszej ul. Kościuszki troszkę poniżej kościoła św. Rodziny. Do dawnych terenów koszar o których mowa powyżej miał więc max 5 min pieszo. Pozostaje mi tylko kwerenda w Wiedniu czy jest w księgach 2 pułku ułanów galicyjskich. Chyba tylko to pchnęłoby sprawę dalej w temacie przyporządkowania 1919-1921.

Pradziadek całe życie był miłośnikiem koni i trochę wiedzy przekazał mojemu dziadkowi łącznie z umiejętnością podkuwania koni. Pradziadek prowadził małą firmę, miał konie i wozy, sprzedawał węgiel drzewny i drewno pozyskane z kilkuhektarowego lasu, który wniosła w posagu jego żona.

Po wskazówkach Andrzeja zainteresuję się bliżej publikacjami związanymi z wątkiem wyścigów i stadniny Sanguszków.

Co myślicie o pozostałych dwóch Panach ze zdjęcia.
1. Czy widzicie podobieństwo do Romana Sanguszki?
2. Drugi jeździec bez munduru. Może nie był w wojsku, na zdjęciu może mieć 20+ więc nie objął go pobór do armii.

Co do miejsca. Raczej odpada teren przy zakładzie fotograficznym, bo to wskazywałoby na mur miejski albo klasztoru oo Bernardynów. Mur klasztoru w latach 30 wyglądał tak:
https://pl-pl.facebook.com/tarnow.cieka ... cation=ufi
Niby sam mur ok, ale nie widzę kostki na ulicy, chyba że później zdjęli.

Dawne koszary prawdopodobne, co do terenów parku Sanguszków to mógła być tam kostka brukowa (?) mimo że był za miastem, w końcu Sanguszków było na to stać.

_________________
Pozdrawiam, Paulina

https://genztarnowa.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
And_JOffline
Temat postu:   PostWysłany: 06-11-2019 - 18:04
Sympatyk


Dołączył: 01-08-2016
Posty: 12

Status: Offline
Witam ponownie w tym wątku,
FB to dobry trop, jest tam sporo stron poświęconych przeszłości Tarnowa (np. Stanisław Siekierski, NOSTALGIKON, Tarnów Moja Miłość), można zapytać autorów tych stron czy kojarzą mur ze zdjęcia.
Jest jeszcze świat poza FB, proponuję skontaktować się z p. Markiem T., kolekcjonerem starych zdjęć i pocztówek, autorem kilku albumów o przeszłości Tarnowa. Jego wiedza o wyglądzie starego Tarnowa jest bardzo duża a poza tym zna ludzi, którzy mogą coś wiedzieć.
Informacje o wyścigach konnych mogły być zamieszczane w ówczesnej prasie tarnowskiej. W książce Stanisława Potępy „Przed wojną w Tarnowie …”, przy tekstach dotyczących wydarzeń sportowych jest wiele przypisów powołujących się m.in. na „Hasło”.
Jeżeli chodzi o osoby na zdjęciu, to mężczyzna trzymający uzdy wydaje się być właścicielem koni. Jeźdźcy też są „jego”, prawdopodobnie wynajęci na czas wyścigu. Gdyby to byli jeźdźcy reprezentujący 5 psk, to raczej powinni być w pełnym rynsztunku tym bardziej, że wyścig był z okazji święta lub uroczystości.
Mundur Twojego pradziadka nie oznacza, że nadal służył w wojsku. Po II wojnie, jeszcze w latach 50-tych niektórzy mężczyźni wciąż byli ubrani „po wojskowemu”.
Natomiast berety (może także szarfy) były dla widzów, aby mogli obserwować i rozróżniać jeźdźców z daleka, po kolorze elementów ich stroju.
Pozdrawiam – Andrzej
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Paulina_WOffline
Temat postu:   PostWysłany: 07-11-2019 - 20:28
Sympatyk


Dołączył: 29-09-2014
Posty: 476

Status: Offline
Witam,
dziękuję za kolejny komentarz. Postaram się zgłębić temat przeglądnąć prasę z bibliotek cyfrowych. Napisałam na fb do P. Marka. Pozostaje czekać na odpowiedź. Poszperam też na fb fanpage'ach.

Ilona podesłała mi to zdjęcie, zwracając uwagę na mur w tle.
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/76507 ... HQSfYGlciY

_________________
Pozdrawiam, Paulina

https://genztarnowa.blogspot.com
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.069373 sekund(y)