Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
czwartek, 14 listopada 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 21-10-2019 - 08:58
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
Mimimi84 napisał:
magda_lena napisał:


Aleksandro.
Basia ma rację, tylko NN nie wpisuj, rubrykę "ojciec" zostaw pustą. NN się nie wpisuje!
Nazwisko dziecka po mężu matki (bo takie nazwisko ona nosi) - Nizkowy? Nickowy? Miskowy? Nie pytasz, więc pewnie masz powtarzalne w parafii Wink
Imię Tryfon - u mnie charakterystyczne tylko dla dzieci z nieprawego łoża.
W uwagach - "dziecko pozamałżeńskie/z nieprawego łoża mężatki"
Rubryka "nazwisko matki" - pusta (ponieważ nie podano panieńskiego)


Magdaleno dziękuję za pomoc!
Pogubiłam się jednak czy mam wpisywać NN czy zostawiać pole z imieniem ojca puste. Obie z Basią indeksujecie i być może macie najzwyczajniej dwa różne systemy.

Tryfon nazywał się Nickow - liczna rodzina w okolicach Ropienki.

Praktycznie kończę już indeks i zauważyłam, że dużej ilości nieślubnych dzieci nadawali dziwaczne (w sensie różniące się od popularnych) imiona. Np. Tryfon, Jason. Taka swoista pieczątka na całe życie. Zresztą ilość dzieci pozamałżeńskich też jest naprawdę spora. Moja prababcia z Ropienki też miała nieślubne dziecko i z tego co wiem, nie spotykały Jej za to nieprzyjemności, np. rodzice nie wyrzucili Jej z domu. Każdy też wiedział kto jest ojcem Jej syna.

wracając do aktu chrztu Tryfona, zostaw miejsce na imię puste, jak radziła magda lena, tu w tym wątku cała dyskusja o NN
https://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopi ... rt-0.phtml
a doczytałam jeszcze, że fakt urodzin Tryfona , zgłaszała akuszerka Maria Kregulcowa, pytałaś kiedyś o podobne nazwisko, ale zasugerowałaś się inną podpowiedzią Smile
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Mimimi84Offline
Temat postu:   PostWysłany: 21-10-2019 - 23:52
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 05-09-2019
Posty: 44
Skąd: Liverpool, Anglia
Status: Offline
Ponownie prosze o pomoc,



W nawiasie ksiadz napisal Primo voti (?) Chrebor. Co to oznacza? Czy nazwisko panienskie matki dziecka to Andruch czy Chrebor?

Pozdrawiam

Aleksandra
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 22-10-2019 - 07:48
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
primo voti=pierwszego ślubu, czyli Eudokia z Andruchów (Chrebor to nazwisko po pierwszym mężu)
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Felberg_SławomirOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 09:36
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2006
Posty: 186
Skąd: Gliwice
Status: Offline
Witam
Jak odczytać nazwisko Ojca Jan......
akt nr 14
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 163&y=1153
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 09:43
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
spójrz w indeks http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 900&y=1851
Fraziarz, w indeksie pod literą F
pozdrawiam
BasiaS


Ostatnio zmieniony przez sbasiacz dnia 24-10-2019 - 12:00, w całości zmieniany 1 raz
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ewa_marciniakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 11:36
Sympatyk


Dołączył: 20-01-2016
Posty: 108

Status: Offline
Przepraszam, że się wtrącam ale moim zdaniem to był Jan Prasiok/Prasiak Smile

Pozdrawiam, Ewa

P.S.

Nazwisko jest wpisane mało czytelnie i do tego chyba? z lekka przycięte. Ale na szczęście (indeksującego) chrzestna była z jego rodziny i mamy tam nazwisko wyraźnie napisane.
W indeksie jest błąd i nie indeks jest podstawą indeksacji (w tym przypadku) ale jeśli spojrzeć na inną kopię tutaj: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS1G-XQBC?i=555&cat=253869 to na 100% widać "Frasiok". Tyle, że to nie księga z fs jest podstawą indeksacji...
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Felberg_SławomirOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 12:59
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 01-11-2006
Posty: 186
Skąd: Gliwice
Status: Offline
Thx
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ewa_marciniakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 13:28
Sympatyk


Dołączył: 20-01-2016
Posty: 108

Status: Offline
jeszcze słowo komentarza: każdy indeksujący ma prawo do swojej interpretacji zapisu jednak dobrze być "najbliżej" tego, co stoi w indeksowanej księdze. Z tego powodu trzeba sobie "pomóc zobaczyć", co niegdyś autor pisał, zupełnie nie mając na uwadze, że kiedyś, ktoś, będzie te metryki indeksować...

W tym przypadku, poza nazwiskiem chrzestnej porównanym do innych słów "na P" z tej strony księgi, pomogłam sobie metryką ślubu, którą szybko odnalazłam dzięki zrobionym już indeksom http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=3&zs=1418d&sy=1828&kt=2&plik=16-19.jpg#zoom=1&x=413&y=1900 co rozwiało moje wątpliwości.

Ewa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 14:21
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
ewa_marciniak napisał:
Przepraszam, że się wtrącam ale moim zdaniem to był Jan Prasiok/Prasiak Smile

Pozdrawiam, Ewa

P.S.

Nazwisko jest wpisane mało czytelnie i do tego chyba? z lekka przycięte. Ale na szczęście (indeksującego) chrzestna była z jego rodziny i mamy tam nazwisko wyraźnie napisane.
W indeksie jest błąd i nie indeks jest podstawą indeksacji (w tym przypadku) ale jeśli spojrzeć na inną kopię tutaj: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS1G-XQBC?i=555&cat=253869 to na 100% widać "Frasiok". Tyle, że to nie księga z fs jest podstawą indeksacji...

pisząc indeks miałam na myśli spis alfabetyczny umieszczony na końcu każdej księgi, skryba wiedział co napisał i umieścił nazwisko pod lit.F, a indeksujemy nie to co powinno być ale to co zostało w akcie zapisane, jeżeli błędnie to piszemy to w uwagach.
pozdrawiam
Basia Sikorska
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ewa_marciniakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 14:53
Sympatyk


Dołączył: 20-01-2016
Posty: 108

Status: Offline
czyli w akcie indeksowanej księgi jest napisane "Fraziarz"? Tak mam to przeczytać???
pozdrawiam, Ewa

Zapomniałam dodać, że ja się tylko uczę. I do tego powoli. em.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 15:14
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
tak
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ewa_marciniakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 17:34
Sympatyk


Dołączył: 20-01-2016
Posty: 108

Status: Offline
Dziękuję!!

Rozumiem, że odczytujemy to nazwisko na podstawie spisu alfabetycznego? I na pewno rz na końcu?

ewa
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 17:51
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
gdyby nie było spisu alfabetycznego, odczytałabym Fraser, nie byłam pewna pierwszej litery, a jak sama zauważyłaś, strona jest ucięta, brakuje np. wyrazu "lat", uważam, że spis jest integralną częścią księgi i można się nim posiłkować, można w indeksie wstawić nazwisko Fraser, w vel Fraziarz, a w uwagach Frasiok
pozdrawiam
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ewa_marciniakOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 20:24
Sympatyk


Dołączył: 20-01-2016
Posty: 108

Status: Offline
Aż tyle wersji! To chyba indeksujący ukontentowany.

Nie mam więcej pytań, pozostaję przy swoim Prasiok lub Prasiak, bo wydaje mi się, że spis alfabetyczny mógł być wykonany na podstawie innego egzemplarza księgi (np. tego na fs), no i w obu indeksach jest wersja "Frasiak" - przez "s" - jak np. w słowie "Regestr" i "k" na końcu. Łatwe do sprawdzenia i porównania.
Natomiast nie wiem, czemu nie odniosła się Pani do porównania z zapisem nazwiska chrzestnej z tego samego aktu?


A gdyby nie było żadnych podpowiedzi, to przyjęłabym, że to nazwisko brzmi "Prasor". Bez sensu, prawda?! Wychodzi, że indeksowanie jest pełne pułapek.
Smile

Z poważaniem, Ewa M.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
sbasiaczOffline
Temat postu:   PostWysłany: 24-10-2019 - 20:31
Zasłużony
Sympatyk


Dołączył: 11-02-2015
Posty: 694
Skąd: Warszawa i okolice
Status: Offline
chrzestna nazywała się Jadwiga Frasiak i nie widzę żadnego podobieństwa do litery P
pozdr
BasiaS
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.072573 sekund(y)