Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty
niedziela, 23 lutego 2020

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 11:44
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1094

Status: Offline
Brat mojego dziadka Adam Szumski syn Michała pochodził z miejscowości Zdzięciol ( Дятлово ) z okolic Grodna. Nic o nim nie wiem nawet nie wiem kiedy się urodził. Jedyna informacja o nim istniejąca w rodzinie to ze zniknął ok 1905 roku i ślad po nim zaginął. Ostatnio dzięki temu wątkowi znalazłem na stronie GWAR.MIL.RU dokumenty najprawdopodobniej dotyczące mojego Adama. Z tych dokumentów domyślam się że Adam po pobycie w niewoli niemieckiej zachorował i przebywał w sanatorium(?) potem w piotrogradzkim szpitalu (?) a potem trafił do szpitala w Ałuszcie. Prosiłbym o potwierdzenie moich domysłów a także, jesli to mozliwe o dodatkowe informacje: Gdzie trafił do niewoli, gdzie przebywał w niewoli, co dalej się z nim stało po wyjściu ze szpitala w Ałuszcie. Napisałem emaila do szpitala w Ałuszcie , ale nie dostałem odpowiedzi.

Czy chodzi o tych kartkach
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 0%B8%D1%87
kartka o przyjęciu, szpital wojskowy # 6 Ogólnorosyjskiego związku miast (rosyjskich)
20.03.1917
w adnotacji na górze pomyłka - w kartce jest napisane że pułk gdzie potrafił być ochotnikiem to pułk piechoty 67, w adnotacji - 68.
Do wojska wcielony w Wilnie, gdzie zamieszkał przed wojną i pracowal jako urzędnik pocztowy.
Będziemy szukać kartki z pułkiem 67 jak na kartce.

Zachorował w niewoli niemieckiej
Do szpitala trafił z punktu szpitalnego przejściowego w Ałuszcie.

2.
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_plen31688130/
wrócił z niewoli 10.11.1916

3/
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gospital20782286/
22/01/1917 z sanatorium Piuniki (? chyba gdzieś na terenach ob. Finlandii albo obwodu Leningradskiego, bo końcówka nazwy miasta - fors/vors) był przyjęty do Физиотерапевтический институт Петроградского комитета
https://spbarchives.ru/infres/-/archive/cgantd/R-188

4.
Do niewoli trafił w walce pod Kowną do obozu Dulmen 02/08/1915
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_plen31710571/
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_plen31386221/

5/
Później - albo na początku, - trafił do łazaretu w obozie Minden z gruźlicą
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_plen30893813/
Солдатский лагерь военнопленных Minden административно подчинялся 7 инспекции (7. Inspektion). В лагере содержалось 25000 человек, преимущественно англичан и французов, также были русские, армяне, поляки, сербы, хорваты, марокканцы, сенегальцы, а позднее и итальянцы.


i jest kartka z obozu Altdamm
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_plen31383816/
Moim zdaniem wrócił do Rosji w ramach wymiany jeńcami - to dotykało chorych którzy nie mogli pracować fizycznie i niepełnosprawnych. Od razu frafili do łazaretów i szpitali.

dokumenty na jeńców 1 WŚ są w archiwum Federalnym Federacji Rosyjskiej. Jest tam kartoteka ale nie zrobiona jeszcze do końca (na ile wiem praca nad tym trwa).
ЛАГЕРЯ ВОЕННОПЛЕННЫХ НА ТЕРРИТОРИИ ГЕРМАНИИ. 1915-1922
Zespół R-9488

Фонд: Р-9488
Ед.хранения: 133
Дело: 133

Документы лагерей: Алленфалькенбергер-Моор (1920 - 1921), Альтдамм (1920 - 1922), Альтенграбов (1920), Байрейт (1921), Гамельн (1920 - 1921), Гаммельбург (1920), Гарделеген (1920 - 1921), Губен (1920 - 1921), Гюстров (1921), Заган (1918 - 1920), Зальцведель (1920 - 1921), Кведлинбург (1920 - 1921), Кенигсмоор (1920 - 1921), Коттбус (1920), Крефельд (1915 - 1917), Кроссен (1920 - 1921), Лихтенгорст (1920 - 1921), Мерзебург (1920), Минден (1921), Мюнзенген (1920), Нейгаммер (1920), Нейсе (б/д), Пархим (1920 - 1921), Сольтау (1920 - 1921), Ульм (1920), Франкфурт (1920), Хемниц-Эберсдорф (1920 - 1921), Цвиккау (1920), Целле (1919 - 1920), Цербст (1921), Цоссен (1921), Штаргард (1919 - 1921), Штроен-моор (1921), Эрланген (1920 - 1921), Старо-Саперный (1919).
Протоколы общих собраний лагерей, лагерных комитетов, советов, ротных уполномоченных, организаций РКП(б) (1918 - 1920), приказы по интернированным частям и гарнизонам (подлинники и копии, 1920 - 1921), доклады и друие документы о положении пленных и состоянии лагерей (1920).
Протоколы следственных комиссий и другие материалы о дисциплинарных проступках военнопленных (1921), приговоры и переписка суда чести офицеров Крефельдского лагеря (1915 - 1917), переписка уполномоченного Консульского отдела Представительства РСФСР в Германии в лагере Альтдамм с Представительством о приписке военнопленных к лагерю, отправке их на родину и деятельности лагеря (1921 - 1922).
Списки военнопленных и интернированных в лагерях (1919 - 1921), списки и опросные листы военнопленных и интернированных, отправляемых из РСФСР (1920 - 1921), список австро-венгерских военнопленных Старо-Саперного лагеря (1919).
Ведомости на выдачу пособий и жалованья военнопленным и интернированным (1920 - 1921), фотоснимки о жизни лагеря Цербст (б/д), карта расположения лагерей военнопленных в Германии (1917).
Письма и обращения Военной Украинской миссии по делам украинских военнопленных в Германии в Межсоюзническую комиссию по репатриации русских военнопленных в Германии о положении украинских военнопленных и их репатриации (1919).

Przepraszam ale tłumaczyć to wszystko nie mam czasu.

Pisać do łazareta/szpitala w Ałuszcie nie ma żadnego sensu, bo na 99,99% był to łazaret czasowy, tym bardzej jest jego numer - 6. Mógł byc urządzony w gimnazjum albo gdześ w domu prywatnym ect. W jakies willi.

o jednosce
http://ria1914.info/index.php?title=67- ... 0%BE%D0%BD

W RGWIA dokumenty wyłącznie wojsku carskiego, ostatni rok to 1917, nie wiem czy jest nawet rok 1918.
np jest zespół p.p. 67
67-й ПЕХОТНЫЙ (1914-1916). Ф. 7800, 17 ед. хр., 1914-1917 гг., оп. 1
zespół 7800 op.1

Dokumenty wojskowe okresu późniejszego trzeba szukać w innym archiwum wojskowym.
Pozdrawiam,
Irena


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 16-10-2019 - 12:37, w całości zmieniany 3 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 12:07
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2641
Skąd: Hamburg
Status: Offline
Wlasnie Irenko - pomylka w oznaczeniu jednostki tez to zauwazylam.
Adam w 1917 mial lat 20 czyli urodzony ok. 1897 r.
Dulmen - wl. Dülmen
https://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%BClmen
Minden
https://de.wikipedia.org/wiki/Minden
Altdamm - pol. Dąbie (Stettin)
https://de.wikipedia.org/wiki/D%C4%85bie_(Stettin)

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
janszumOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 12:26
Sympatyk


Dołączył: 12-02-2009
Posty: 80

Status: Offline
Bardzo dziękuję obu Paniom. Pozdrawiam Jan Szumski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 12:54
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1094

Status: Offline
Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów zetknął się z dokumentacją Szpitala Wojskowego w Piatigorsku. W 1919 roku przebywał tam na leczeniu mój dziadek.

Ksawery,
Proponuję napisać do tego archiwum
http://rgvarchive.ru/ob-arkhive/kharakt ... ndov.shtml
rgva_rf@mail.ru
i zapytać gdzie mogą być dokumenty z tego łazaretu.
Inna opcja -
kwerenda w tym archiwum
gask@arh.stavregion.ru
http://www.stavarhiv.ru/

Raczej napisałabym tam, bo w archiwum w.w. w wyszukiwarce nie znalazłam odpowiedniego zespołu.
Ale to nie świadczy a ni o czym)

Janie,
pomyślałam na temat Ałuszty, może jest sens napisać do tego archiwum
gasrk@gas.rk.gov.ru
http://krymgosarchiv.ru/kontakty
mają dokumenty okresu carskiego.
http://krymgosarchiv.ru/images/doc/Arch ... 0FONDI.pdf


Pozdrawiam,
Irena
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
janszumOffline
Temat postu:   PostWysłany: 16-10-2019 - 23:33
Sympatyk


Dołączył: 12-02-2009
Posty: 80

Status: Offline
Ireno, dziękuję za radę. Już skorzystałem. Będę czekać na odpowiedź. Pozdrawiam Jan Szumski
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
ksaweryOffline
Temat postu:   PostWysłany: 17-10-2019 - 09:26
Sympatyk


Dołączył: 18-09-2013
Posty: 232

Status: Offline
Witam.
Serdecznie dziękuję Pani Ireno za informacje.
Pozdrawiam.
Ksawery
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
zielonagOffline
Temat postu: Re: Ponowiona prośba  PostWysłany: 24-10-2019 - 20:55
Sympatyk


Dołączył: 18-11-2018
Posty: 13

Status: Offline
dzień dobry , proszę o sprawdzenie nazwiska Rylski- Leon, Piotr, Stefan- dziękuję , Wera.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
monmar0227Offline
Temat postu: Prośba o pomoc - pradziadek w armii carskiej  PostWysłany: 31-10-2019 - 07:37


Dołączył: 11-10-2019
Posty: 1

Status: Offline
Witam serdecznie,

czy mogłaby Pani mi pomóc w poszukiwaniach w carskim wojsk dwóch pradziadków:
1. Theodor Bender - zm. w wieku 33 lat na tyfus (przekaz ustny)
2. Jan Metera s.Ludwika i Marceliny Grudzień (Gruda) ur 21.06.1887 Miastków Stary

Pozdrawiam, Monika
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Katarzyna_GTOffline
Temat postu: Prośba o pomoc - pradziadek w armii carskiej  PostWysłany: 31-10-2019 - 08:17
Sympatyk


Dołączył: 10-09-2018
Posty: 95

Status: Offline
Dzień dobry,
poszukuję informacji o moim prapradziadku.
Józef Kupisz (Kupis) urodzony ok. 1873 w Rossochach (syn Wawrzyńca i Tekli i Piszczelów/Pustułów), zamieszkały w Buszkowicach. W 1895 r. ożenił się z Katarzyną Wojciechowską. Mam informację, że w 1896 roku odbywał służbę wojskową.
Z góry dziękuję za pomoc!
Kasia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Grazyna_GabiOffline
Temat postu: Re: Prośba o pomoc - pradziadek w armii carskiej  PostWysłany: 31-10-2019 - 11:04
Sympatyk


Dołączył: 02-01-2010
Posty: 2641
Skąd: Hamburg
Status: Offline
monmar0227 napisał:
Witam serdecznie,
czy mogłaby Pani mi pomóc w poszukiwaniach w carskim wojsk dwóch pradziadków:
1. Theodor Bender - zm. w wieku 33 lat na tyfus (przekaz ustny)
2. Jan Metera s.Ludwika i Marceliny Grudzień (Gruda) ur 21.06.1887 Miastków Stary Pozdrawiam, Monika

Moniko,
Raczej te osoby nie pojawiaja sie na listach strat wojska carskiego.
Jedyny Theodor Bender ktory moze byc tym poszukiwanym to:
Бендер Феодор Егорович
Должность/Звание
рядовой
Воинская часть
86-й пехотный Вильманстрандский полк
Место рождения
Новгородская губ., Новгородский уезд, Николаевская вол., к. Николаевская
Причина выбытия
болен
Дата события
30.09.1916
Bender Teodor syn Jegora(Jerzego), ur. gub. Nowogród Wielki
pow. Nowogród Wielki, gmina Nikolajewska, w 1916 przyjety do szpitala
chory na dyzenterie.

https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 0%BE%D1%80
Jana brak

Katarzyna_GT napisał:
Dzień dobry,
poszukuję informacji o moim prapradziadku.
Józef Kupisz (Kupis) urodzony ok. 1873 w Rossochach (syn Wawrzyńca i Tekli i Piszczelów/Pustułów), zamieszkały w Buszkowicach. W 1895 r. ożenił się z Katarzyną Wojciechowską. Mam informację, że w 1896 roku odbywał służbę wojskową.
Z góry dziękuję za pomoc!
Kasia

Na listach strat IWS brak tej osoby.

Pozdrawiam
Grazyna
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
MarcinEOffline
Temat postu: Re: Prośba o pomoc - pradziadek w armii carskiej  PostWysłany: 31-10-2019 - 14:23
Sympatyk


Dołączył: 23-10-2018
Posty: 23

Status: Offline
Dzien dobry.

Poszukuje czlonkow mojej rodziny mieszkajacych w tzw. osadach wojskowych na terenia dawnych polksich inflant, dzisiejsza Lotwa. Z racji swojeo stanu nalezeli do armii carskiej.
Byly to tereny gornego Dyneburga, parafie Uzwala, Auleja, Algona.

Mozliwe sa b. rozne pisownie nazwisk:
Polska - Ejkszto
Litewska - Eikšto
Lotewska - Eykszta, Eykszto, Ekszta, Eyksta
Rosyjska - Эйкшто, Ейкшто, Ейхшто
Szwedzka - Eyksta

Bede wdzieczny za kazda informacje.

Serdecznie pozdrawiam
ME
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Irena_PowiśleOffline
Temat postu: Re: Prośba o pomoc - pradziadek w armii carskiej  PostWysłany: 31-10-2019 - 14:53
Sympatyk


Dołączył: 22-10-2016
Posty: 1094

Status: Offline
Ejkszta Jan s. Aleksandra
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D1
Ranny,
Ze szpitala Karakliskiego gub. Erywanskiej 31.X.1915 przeprowadzony do szpitala wojskowego w m. Tyflis.
Urodzony we wsi Płomiany
Szeregowy 14 kaukaskiego pulku strzelcow.

https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D1
Ekszta Jozef s. Aleksandra, ur. w Płomianach
Jest Eksza Jan z okolic Dwińska
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_don ... 26page%3D3
Chyba ten Sam Jan, s. Adama
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D4
I Józef s. Antoniego z tejże wsi
https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gos ... 26page%3D4


Ostatnio zmieniony przez Irena_Powiśle dnia 31-10-2019 - 15:08, w całości zmieniany 2 razy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Natalia_N
Temat postu: Re: Prośba o pomoc - pradziadek w armii carskiej  PostWysłany: 31-10-2019 - 15:03
Sympatyk


Dołączył: 20-03-2011
Posty: 227
Skąd: Nowosybirsk
Ekszta Józef, syn Aleksandra, urodzony we wsi Płomiany Trockiego ujezda Wileńskiej gub., 29 lat, wdowiec, Polak, katolik, przed wojną rolnik, 11 stycznia 1916 trafił do szpitala w Kazaniu, chory na ostre zapalenie gardła.

https://gwar.mil.ru/heroes/chelovek_gospital21302320

_________________
Natalia
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Artur03061982Offline
Temat postu:   PostWysłany: 31-10-2019 - 16:28


Dołączył: 07-11-2018
Posty: 3

Status: Offline
Witam.
Chciałbym prosić o sprawdzenie informacji dot. mojego pradziadka. Niestety nie mam żadnych dokumentów, które mogłyby mi w jakikolwiek sposób pomóc poznać jego historię obecności w carskim wojsku. Swoją wiedzę opieram tylko i wyłączenie na przekazach ustnych od moich krewnych, którzy najpewniej również nabyli tą wiedzę od innych krewnych. Zresztą, wiedza o obecności pradziadka w wojsku carskim jest w rodzinie prawie zerowa... Otóż wedle informacji od członków rodzinny pradziadek był wcielony do carskiego wojska, z którym stacjonował w okolicach Uralu (lub też stacjonował w wielu miejscach, a okolice Uralu były jednym z tym miejsc). Podobno został przedwcześnie zwolniony ze służby, ze względu na zły stan zdrowia (pradziadek będąc w wojsku nabawił się problemów żołądkowych). Nie wiem kiedy został powołany do służby. Nie wiem kiedy z niej wrócił. Nie wiem ile lat w niej spędził...

Dane pradziadka:

Stanisław Szymański (syn Adama i Franciszki Groszkowskiej)
ur. 19 marca 1885 we wsi Dębiny (inna pisownia Dembiny, Dębinki, Dembinki) parafia Zatory, powiat Pułtusk
W momencie wcielenia do służby zamieszkiwał wieś Leszczydół Nowiny (parafia Wyszków). Do tejże miejscowości wrócił po zwolnieniu ze służby.
6 lipca 1913 roku, jako mieszkaniec wsi Leszczydół Nowiny bierze ślub, więc raczej wrócił z wojska przed tym okresem.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Slawinski_JerzyOffline
Temat postu:   PostWysłany: 01-11-2019 - 12:52
Sympatyk


Dołączył: 22-02-2012
Posty: 540
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Witam

Zachęcony pozyskanymi informacjami dotyczącymi służby wojskowej Bolesława Sławińskiego, chciałbym zapytać jeszcze o dwie osoby:

Piotr Ludwik Wołowski (może być tez pisany jako Ludwik/Ludomir), urodzony w 1889 w Płocku, syn Franciszka. Z posiadanych, szczątkowych informacji wiem, że brał on na pewno udział w I wojnie światowej w szeregach armii rosyjskiej i w 1915 jeszcze na pewno żył.

Wacław Wołowski, urodzony także w Płocku, syn również Franciszka. Być może on także służył podczas I wojny światowej w wojsku carskim?

Są to dwaj rodzeni bracia mojej prababci, o których słuch w pewnym momencie zaginął i nikt nic nie wie.

pozdrawiam
Jerzy
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.090577 sekund(y)