Genealodzy.PL Podziel się na Facebooku

Genealodzy.PL

Użytkownik: Rejestracja
Hasło: Pamiętaj

Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego

flag-pol flag-eng home login logout Forum Fotoalbum Geneszukacz Parafie Geneteka Metryki Deklaracja Legiony Straty 16:50 wtorek, 17 września 2019

longpixel


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
PiotrSamOffline
Temat postu: Potwierdzenie legitymacji z gub. lubelskiej z 1855  PostWysłany: 11-09-2019 - 20:21


Dołączył: 16-04-2017
Posty: 2

Status: Offline
Witajcie

Próbuje ustalić czy mam z poniżej opisanym wspólnych przodków. On sam w 1855 twierdził, że jego 2xpradziad to mój 7xpradzad Adam Borkowski z Borkowa-Boksów(ob.)

W "Protokołach Senatu LXXXI-LXXXIV" (AGAD 1/187/0/-/19)
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jed ... a/17737683
Skan 192
Wymieniony jest jako „Przedstwiony Heroldii o przyznanie szlachectwa..”
Teodor Borkowski h. Junosza
Prapradziad jego Adam posiadał wieś Borkowo-Boksy w r. 1694”

W „Akta tyczące się zapisu do ksiąg genealogicznych 1850 - 1860” „Kancelaria Marszałka Szlachty Guberni Lubelskiej„ (AP Lublin 35/234/0/-/13)
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jed ... tka/195206
Skany od 412
Tutaj znajduje się cała(?) dokumentacja przestawiona przez wspomnianego Teodora: odpis aktu jego ślubu, i wszelakie odpisy dotyczące jego dzieci.

Tę legitymację wspominają w swoich opracowaniach Uruski i Boniecki. Powielają informację o prapradziadku, wymieniają pradziadka i dziadka. Co dziwne imię dziadka jest w obu opracowaniach inne.
Zweryfikowałem metrykalia z miejsca urodzenia Teodora i niestety oba w/w herbarze zawierają błędne imię dziadka. Podejrzewam że pradziadka także, ale tu pewności nie mam.

Czy jest możliwość dotrcia jeszcze do jakiejś dokumentacji dotyczącej tej legitymacji gdzie Teodor udowadnia swoje powiązanie z prapradziadkiem, na którego się powołuje?
Skąd Uruski i Boniecki wzięli błędne imiona dziadka?

Pozdrawiam
Piotr
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu: Potwierdzenie legitymacji z gub. lubelskiej z 1855  PostWysłany: 11-09-2019 - 21:22
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 563
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Teoretycznie Uruski opiera się na aktach HKP. Możliwości jest kilka, łącznie z błędnym przepisaniem. Zdarzały się również przy podobnych nazwiskach podciąganie pod inne gałęzie z braku własnych, zwłaszcza jeśli były dokumenty na posiadacza wsi lub urzędnika, a przodek petenta ich nie miał. Może kiedyś to się wyjaśni np. Czy legitymujący był klientem Biura Informacyjnego pośredniczącego w wywodach. Proszę pamiętać że legitymującym chodziło o spełnienie wymogów Heroldii, a nie dokumentowanie genealogii. Jeśli była niekorzystna dla nich to trzeba ją było podrasować. Nie mam na myśli podrabiania szlachectwa, ale stworzenia filiacji od posiadacza ziemskiego lub urzędnika.
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
PiotrSamOffline
Temat postu: RE: Potwierdzenie legitymacji z gub. lubelskiej z 1855  PostWysłany: 13-09-2019 - 22:19


Dołączył: 16-04-2017
Posty: 2

Status: Offline
Dziękuję za wyjaśnienie.
Biorąc pod uwagę że Borkowscy h. Doliwa z przasnyskiego (w/w Borkowo-Boksy) źle się legitymowali jako Borkowscy h. Junsza (nie wiedząc, że chodzi o B. z płockiego), to ciężko stwierdzić czy z kolei wspomniany Teodor "podciągał" się szukając przodka po miejscu skąd pochodzili ród, czy po herbie.

Z racji funkcji dziada Todora (radny pierwszy miasta Warty) i wielokrotne wymienianie go w księgach radzieckich i wójtowskich, mogę chyba wykluczyć podrabianie szlachectwa. Jednak weryfikacja prawdziwości przynależności do rodu moich przodków będzie trudniejsza niż myślałem :/
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Tomasz_LenczewskiOffline
Temat postu: RE: Potwierdzenie legitymacji z gub. lubelskiej z 1855  PostWysłany: 14-09-2019 - 13:26
Sympatyk


Dołączył: 26-09-2010
Posty: 563
Skąd: Warszawa
Status: Offline
Na tym polega problem legitymacji szlacheckich w Królestwie Polskim. Podszywanie się starej szlachty albo i nieszlachty pod dokumenty innych rodzin o tych samych nazwiskach, aby spełnić wymogi formalne tzn. Posiadania dóbr przez przodków lub urzędów. Ponieważ w późnych dokumentach herbu nie uświadczysz, o ile ktoś nie przybił pieczątki to teudnośxi potęgują się
 
 Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora  
Odpowiedz z cytatem Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:     
Skocz do:  
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Zobacz poprzedni temat Wersja gotowa do druku Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zobacz następny temat
Powered by PNphpBB2 © 2003-2006 The PNphpBB Group
Credits
donate.jpg
Serwis Polskiego Towarzystwa Genealogicznego zawiera forum genealogiczne i bazy danych przydatne dla genealogów © 2006-2019 Polskie Towarzystwo Genealogiczne
kontakt:
Strona wygenerowana w czasie 0.065940 sekund(y)